مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

مجله علمی هوپا

تاثیر ماریجوانا و نیکوتین بر هیپوکامپ مغز
‌پنجشنبه 30 شهريور 1396
دانشمندان مرکز سلامت مغز دالاس در تحقیقی، تفاوت معناداری در اندازه‌ی هیپوکامپ مصرف‌کنندگان ماریجوانا به تنهایی یا به‌همراه نیکوتین کشف کردند.
محققان مواد بلوری حساس به نور ساختند.
‌پنجشنبه 30 شهريور 1396
دانشمندان دسته‌ی جدیدی از پروسکیت‌ها را کشف کرده‌اند که از قابلیت تغییر شکل در واکنش به نور است.
فاش شدن رازهای خبیث‌ترین شهر تاریخ
‌پنجشنبه 30 شهريور 1396
باستان‌شناسان با استفاده از فناوری‌های پیشرفته قسمت‌های غرق شده‌ی شهر قرن هفدهمی «پورت رویال» در کشور جامائیکا را ترسیم کردند.
شامپانزه‌ها می‌توانند قواعد بازی «سنگ، کاغذ، قیچی» را درک کنند.
‌پنجشنبه 30 شهريور 1396
گروه تحقیقاتی در مطالعه‌ی جدیدش، دانشمندان دانشگاه کیوتو را مجبور کرد تا این مسئله را بررسی کنند که آیا شامپانزه‌ها می‌توانند الگوی عرضی را با آموزش دیدن قواعد بازی سنگ کاغذ قیچی یاد بگیرند یا خیر؟
مبارزه‌ی جلبک‌های دریایی با تغییرات آب‌وهوایی
‌چهارشنبه 29 شهريور 1396
طرفدار محیط زیست استرالیایی و فعال گرمایش جهانی «تیم فلانری» درباره‌ی ایده‌ای غیرعادی برای مبارزه با تغییر آب‌و‌هوا صحبت می‌کند؛ جلبک دریایی.
ساخت نوعی پارچه‌ی که انرژی تولید می‌کند.
‌چهارشنبه 29 شهريور 1396
نوعی پارچه ساخته شده از نانو لوله‌های کربنی با پوشش ژله‌ای می‌تواند همان چیزی باشد که ما برای دریافت انرژی از محیط پیرامون خود نیاز داریم؛ در غیر این صورت، این انرژی به هدر می‌رود.
مشاهده‌ی تغییراتی در خوشه‌ی پروین
‌چهارشنبه 29 شهريور 1396
اخترشناسان با استفاده از روش نورسنجی جدید در راستای ارتقای سطح مشاهدات تلسکوپ فضایی کپلر ناسا، موفق به انجام جامع‌ترین مطالعه از تغییرات هفت عضو پرنور «خوشه ستاره‌ای پروین» شدند.
کافئین درک ما را نسبت به طعم شیرین عوض می‌کند!
‌چهارشنبه 29 شهريور 1396
بر طبق یکی از مطالعات جدید منتشر شده در مجله‌ی Food Science، کافئین به‌طور موقت بخش طعم دهان را تحت تاثیر قرار داده و باعث می‌شود که ما غذا و نوشیدنی را با شیرینی کمتری احساس کنیم.
تغییر تنفس در واکنش به التهاب عفونت باکتریایی
‌سه شنبه 28 شهريور 1396
در مطالعه‌ی اخیر، دانشمندان کشف کردند که اتیلن در تنفس داوطلبان سالم مدت کمی پس از عفونت باکتریایی شناسایی شده است که نشان می‌دهد اتیلنِ موجود در بازدم را می‌توان به‌عنوان نشانگر زیستیِ عفونت باکتریایی در کلینیک به‌کار برد.
هک اسپیکر گجت‌ها توسط جاسوس‌ها و تروریست‌ها
‌سه شنبه 28 شهريور 1396
بدافزارهای روی گوشی هوشمند شما یا سایر دستگاه‌های هوشمند، می‌توانند برای ردیابی محل نشستن یا حرکات شما در اتاق استفاده شوند. این را محققی از دانشگاه واشنگتن بیان کرده که توانسته‌ برنامه‌ا‌ی بسازد که این دستگاه‌ها را تبدیل به سیستم‌های سونار فعال کند.
مشاهده‌ی سیاهچاله‌های غول‌پیکر با رصد عروس‌دریایی
‌سه شنبه 28 شهريور 1396
کهکشان‌های عروس‌دریایی فقط در خوشه‌های کهکشان یافت می‌شوند و بسیار نادر هستند؛ تاکنون فقط بیش از ۴۰۰ کهکشان عروس‌دریایی احتمالی یافت شده است.
آثار ۴۳ میلیون ساله‌ی کیسه‌داری در ترکیه
‌سه شنبه 28 شهريور 1396
بر اساس مقاله‌ی جدید منتشر شده در مجله‌ی Plos One ، فسیل‌های کشف شده در کشور ترکیه نشان از گونه‌ی جدیدی دارد که یکی از خویشاوندان ناشناخته‌ی کیسه‌داران امروزی برشمرده می‌شود.
احیای نورون‌ها در ناحیه‌ی غیرمعمول مغز
دوشنبه 27 شهريور 1396
دانشمندان برای اولین بار کشف کردند که مغز موش بالغ سلول‌های جدیدی را در «آمیگدال»، قسمتی در مغز، تولید می‌کند؛ این یافته در درمان بهتر شرایطی مانند اضطراب و افسردگی و نیز درک کلی از مغز سودمند خواهد بود.
خطر سکته‌ی مغزی در کمین جوانان معتاد به «متامفتامین»
دوشنبه 27 شهريور 1396
بر اساس بررسی جدیدی، مصرف «متامفتامین» خطر سکته‌ی مغزی در جوانان را بالا می‌برد. مصرف متامفتامین با نوعی سکته‌ی مغزی ناشی از خونریزی در مغز ارتباط قوی دارد؛ این نوع سکته در واقع «سکته‌ی مغزی هموراژیک» نامیده می‌شود که بر خلاف سکته‌ی مغزی ایسکمیک است.
آنتنی کوچک رابط بین انسان و کامپیوتر می‌شود.
دوشنبه 27 شهريور 1396
محققان دانشگاه نورث‌ایسترن در بوستون آنتنی را طراحی کردند که ۱۰۰ برابر کوچک‌تر از آنتن‌های امروزی است. این پیشرفت می‌تواند راه را برای رابط‌های کاربری مغزی-رایانه‌ای و گوشی‌های همراه با قابلیت کاشتن در بدن باز کند.
کشف چهار سیاره‌ی بیگانه در اطراف ستاره «تائو ستی»
دوشنبه 27 شهريور 1396
گروهی چند ملیتی از اخترشناسان چهار سیاره در پیرامون ستاره‌ای با نام «تائو ستی» کشف کرده‌اند که کمتر از دوازده سال نوری با منظومه شمسی ما فاصله دارد.
کشف روستایی مربوط به روم باستان در ایتالیا
یکشنبه 26 شهريور 1396
گروهی بین‌المللی از باستان‌شناسان از دانشگاه فلوریداى جنوبی برای نخستین بار موفق به حفاری ساختمان رومی ۵۰۰۰ متر مربعی «دوروئلى» در ایتالیا شد.
خاطره‌ای از کاسینی؛ نمایی نزدیک از ابرهای زحل
یکشنبه 26 شهريور 1396
این تصویر در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ به وسیله‌ی دوربین زاویه بسته‌ی فضاپیمای کاسینی گرفته شد و در آن از فیلترهای طیفی استفاده شده که به‌صورت اختصاصی طول‌موج‌های نزدیک به مادون قرمز را ثبت می‌کرد.
کاشت ریزتراشه در بدن کارگران یک شرکت
یکشنبه 26 شهريور 1396
کلاس‌های ورزشی رایگان، مرخصی بیشتر، اتاق‌های چرت‌زنی، منجمدسازی تخمک... و اینک تکنولوژی سایبورگ؟
روش‌های نادرست استفاده از لنز چشمی
یکشنبه 26 شهريور 1396
طبق تازه‌ترین مطالعه‌ی صورت گرفته توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، حدود ۴۵ میلیون نفر در ایالات متحده لنز چشمی دارند و بیشتر آن‌ها به درستی از آن استفاده نمی‌کنند.
تکنولوژی نانو، رنگ ‌سبزی برای انرژی پاک و زیبا فراهم می‌کند.
شنبه 25 شهريور 1396
صفحات خورشیدی پتانسیل بالایی برای فراهم‌سازی انرژی تجدیدپذیر ارزان دارند؛ اما بسیاری از مردم صفحات سیاه و سفید را چندان چشم‌نواز نمی‌دانند.
تصاویری شگفت انگیز از کهکشان میله‌ای-حلقه‌ای مارپیچی NGC7089
شنبه 25 شهريور 1396
تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه‌ی جنوبی اروپا (VLT) در رصدخانه‌ی پارانال در شیلی، تصاویر شگفت‌انگیز جدیدی از جرمی به‌نام NGC7098 گرفته است.
درمان بیماری ام‌اس با نوعی باکتری در روده
شنبه 25 شهريور 1396
وقتی صحبت از باکتری می‌شود، اخبار بدی در ذهن آدم تداعی می‌شوند، اما بعضی از باکتری‌های روده‌ِی انسان می‌توانند فواید سلامتی چشم‌گیری به همراه داشته باشند؛ مثل باکتری‌هایی که برای تولید ترکیبات ضدالتهابی از شکلات تلخ تغذیه می‌کنند.
شناسایی کروکودیلی ما قبل تاریخی
شنبه 25 شهريور 1396
گروهی بین‌المللی از دیرین‌شناسان یک «تلئوسور» را شناسایی کرده و آن‌را «لمیسوکوس» نام‌گذاری کردند. لمیسوکوس حدود ۱۶۴ میلیون سال پیش و در دوره‌ی ژوراسیک میانه زندگی می‌کرده است.
پایانی شکوه‌مند برای قهرمان فضا؛ «کاسینی»
جمعه 24 شهريور 1396
فضاپیمای کاسینی پس از ۱۹ سال سفر فضایی و گردش در کنار سیاره‌ی زحل، امروز جمعه ۲۴ شهریورماه ۱۳۹۶ به ماموریت خود پایان می‌دهد؛ پایانی شکوه‌مند برای قهرمانی پیر، که دستاوردهایش دید بشریت را نسبت به فضا، منظومه‌ی شمسی، سیارات و اقمار آن، برای همیشه تغییر داد.
تشخیص سریع‌تر اثرانگشت با هوش مصنوعی
‌پنجشنبه 23 شهريور 1396
انگشت‌نگاری یکی از مؤلفه‌های اصلی علم پزشکیِ‌قانونی است؛ اما علی‌رغم آنچه که در تلویزیون و فیلم‌ها می‌بینیم، تحلیل و تطابق اثرانگشت‌های پنهان، کار دشواری است.
تاریخچه گرمایش زمین، فقط در ۳۵ ثانیه
‌پنجشنبه 23 شهريور 1396
در سال ۲۰۱۶ میلادی، مارپیچ دمایی رخ داده است. امسال، دایره‌ی دمایی رخ داده که روند گرمایش جهانی را به وضوح نشان می‌دهد.
ثبت رکورد کوتاه‌ترین پالس لیزری
‌پنجشنبه 23 شهريور 1396
گروهی بین‌المللی از فیزیکدانان و مهندسان به رهبری پروفسور «ژنگهو چانگ» از دانشگاه فلوریداى مرکزی، کوتاه‌ترین پالس لیزری را با فلش پرتو ایکس ۵۳ آتوثانیه‌ای تولید کرده‌اند.
احتمال وجود میلیون‌ها سیاه‌چاله در کهکشان راه‌شیری
‌پنجشنبه 23 شهريور 1396
سه اخترشناس در دانشگاه کالیفرنیا ایروین مدعی شده‌اند که سیاهچاله‌های حاصل از فروپاشی ستارگان بسیار بزرگ در پایان حیات‌شان، آن‌قدر فراوان هستند که تا ۱۰۰ میلیون عدد از آن‌ها می‌تواند فقط در کهکشان راه‌شیری باشد.
ساخت تاری مصنوعی محکم‌تر از تار عنکبوت‌ها
‌چهارشنبه 22 شهريور 1396
تار عنکبوت دارای مقاومت شگفت‌انگیزی است. حال دانشمندان روشی برای ساخت ماده‌ی آن به‌صورت مصنوعی ابداع کرده‌اند. در واقع دانشمندان تاری ساخته‌اند که توسط عنکبوت ساخته می‌شود، اما دارای عناصر دست‌ساز انسان است که استحکام آن‌را افزایش می‌دهد.
هابل کهکشانی کوتوله‌ را شناسایی کرد.
‌چهارشنبه 22 شهريور 1396
تلسکوپ فضایی هابل تصویری از کهکشان NGC5949 گرفته است. این کهکشان در صورت فلکی اژدها قرار دارد. این کهکشان که با نام UGC 5949 نیز شناخته می‌شود، در فاصله‌ی ۴۱ میلیون سال نوری از زمین است. این کهکشان در نوامبر ۱۸۰۱ توسط ویلیام هرشل، اخترشناس بریتانیایی کشف شد.
آیا زمان خرید خودروهای الکتریکی فرا رسیده؟
‌چهارشنبه 22 شهريور 1396
خودروهای الکتریکی هنوز راه زیادی تا کسب محبوبیت میان مردم در پیش روی خود دارند، اما با این حال این صنعت کار خود را به خوبی پیش می‌برد.
دستیابی به هایپرلوپ؛ اما نه آن هایپرلوپی که تصورش را داشتیم!
‌چهارشنبه 22 شهريور 1396
سرعت ۳۰۸ کیلومتر بر ساعت هایپرلوپ-۱ قدمی اگر چه کوچک، اما مهم در راستای دستیابی به هدف اول هایپرلوپ است.
انسان‌های اولیه از اَبَر آتشفشان‌ها جان سالم به در برده‌اند!
‌سه شنبه 21 شهريور 1396
فوران اَبَر آتشفشان‌ها، فوق‌العاده قدرتمند و رویداد بسیار نادری به‌شمار می‌رود. مورد قبلی به ۲۵ میلیون سال پیش، یعنی مدت‌ها پیش از تکامل انسان‌ها برمی‌گردد.
امکان اجرای تشخیصات پزشکی با گوشی‌های هوشمند
‌سه شنبه 21 شهريور 1396
به‌طور روزانه به‌منظور تحلیل خون، ادرار یا نمونه‌های بزاق افراد نیاز به تجهیزات آزمایشگاهی است که هزاران دلار قیمت دارند.
رفتار ستاره‌ای در مرکز کهکشان، مهر تاییدی بر نسبیت عام اینشتین زد.
‌سه شنبه 21 شهريور 1396
فیزیکدانان و منجمان هنوز آزمایش‌های بسیار دقیقی بر روی نظریه‌ی عام اینشتین انجام می‌دهند. آزمایشاتی که از طریق نفشه‌برداری و شبیه‌سازی‌های کامپیوتری صورت می‌گیرد. اما باز هم نتایج این آزمایش‌ها با نسبیت عام اینشتین هم‌خوانی دارد و مهر تاییدی بر این نظریه است.
راز صداهایی که فقط بعضی‌ها می‌شنوند!
‌سه شنبه 21 شهريور 1396
درک ما از واقعیت همیشه کامل نیست. فقط به اینکه مغز چگونه به توهم‌ها واکنش نشان می‌دهد فکر کنید. اما چرا این گونه است که برخی افراد توهمات شنوایی تجربه می‌کنند، مثلاً شنیدن صداهایی در سرشان و برخی دیگر تجربه نمی‌کنند؟
پوست‌های پیوندی، جایگزین تزریق انسولین دیابتی‌ها
دوشنبه 20 شهريور 1396
به‌نظر می‌رسد کاربرد تکنولوژی اصلاح ژن «کریسپر» هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. آزمایش‌های اخیر بر روی این تکنولوژی نشان می‌دهد که می‌توان با استفاده از آن، پوست‌ پیوندی را ساخت که باعث ترشح انسولین در خون شده و می‌تواند در کنترل بیماری دیابت بسیار مفید باشد.
چطور طوفان‌های دریایی اینقدر قدرتمند می‌شوند؟
دوشنبه 20 شهريور 1396
طوفان دریایی هاروی با سرعتی معادل ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت تگزاس را در نوردید. هاروی طوفانی از نوع چهارم است که توسط جریان آب گرم عمیقی در خلیج مکزیک به وجود آمده است.
ویروس‌ها می‌توانند از طریق دی‌ان‌ای به کامپیوتر شما منتقل شوند.
دوشنبه 20 شهريور 1396
دانشمندان دانشگاه واشنگتن در طی اقدامی که به تحقق ژانر علمی تخیلی به واقعیت شباهت دارد، توانستند کامپیوتری را با بدافزار رمزگذاری شده در داخل یک رشته DNA آلوده کنند.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 178 179
مشاوره رایگان تحصیلی
ماشين محرك دائم (157 پاسخ)
موجی و ذره ای بودن نور (6 پاسخ)
علت جمع شدن بارهای الکتریکی در سطح کره (9 پاسخ)
جهان چند بعد دارد؟ (28 پاسخ)
عملگرها و اپراتورها در ریاضیات و فیزیک (1 پاسخ)
روش ساده محاسبه Eigenvalue برخی ماتریکس های خاص (0 پاسخ)
کارشناسی فیزیک، ارشد برق (0 پاسخ)
کاسینی شیرجه نهایی به سوی زحل را شروع می کند (3 پاسخ)
تصاویر نجومی (1869 پاسخ)
ماهیت میدان الکتریکی چیست؟ (3 پاسخ)
ساخت باتری مقاوم در برابر انفجار و آتش‌سوزی (0 پاسخ)
چگونه فردی خردمند شویم؟ (5 پاسخ)
تخمین انرژی رسیده از خورشید به زمین (4 پاسخ)
آزمایش سایناک (2 پاسخ)
تمام حقیقت. لطفا بخانید (1 پاسخ)
لکه های خوشیدی چگونه به وجود می آیند؟ (3 پاسخ)
یکی از قوی‌ترین میکروسکوپ‌های لیزری جهان راه اندازی شد (0 پاسخ)
کاربرد روشهای فازی در پیش بینی معادله سرمایش نیوتن (0 پاسخ)
پرسشی در مورد مجموعه اعداد اول (7 پاسخ)
تابعی یک به یک و پوشا رو میشناسید که از Nبه Q بره؟ (23 پاسخ)
ذرات با سرعت های بالاتر از سرعت نور (1 پاسخ)
آیا فیزیک بمانند ریاضیات اصول موضوعه دارد؟ (4 پاسخ)
تولید بردارهای یکه در فضای سه بعدی (0 پاسخ)
نظریه اعداد و فلسفه اعداد طبیعی (13 پاسخ)
آنالیز و طراحی سیستم های مرتعش تحت نیروهای هارمونیک (0 پاسخ)
حرکت و زمان مستقل از هم هستند یا وابسته به یکدیگر؟ (73 پاسخ)
ساخت لیزر co2 با توان ۴۰ وات (0 پاسخ)
رابطه بردار مکان زمان با دنیای سه بعدی چیست؟ (3 پاسخ)
یک روش جدید درمان سرطان در آمریکا مجوز گرفت (0 پاسخ)
تهیه دیسک های ابررسانا (7 پاسخ)
سفید چاله ها (0 پاسخ)
نجوم آماتوری را چگونه آغاز کنیم؟ (1 پاسخ)
آزمایشات ذهنی انیشتن (14 پاسخ)
۲۹ نکته برای رصدهای آماتوری (0 پاسخ)
آیا با افزایش سرعت جرم هم افزایش پیدا میکنه؟ (16 پاسخ)
معادله حرکت منحنی از یک نقطه به نقطه دیگر (13 پاسخ)
حیات با نتیجه‌های بدیهی و حتمی فیزیک همراه است (0 پاسخ)
نظریه جدید تعریف بعد زمان (27 پاسخ)
نکاتی که باید درباره سرطان و پیشگیری از آن بدانید (0 پاسخ)
چه کتابی نسبیت رو از منظر نظریه گروه بحث می‌کنه؟ (7 پاسخ)
اگر r=0 باشه چه نيرويي بار ها به يك وارد ميكنند ؟ (1 پاسخ)
constructal law آیا ماهیت تصادفی ِ فرگشت را به چالش می کشد؟ (12 پاسخ)
خمیدگی باند در سلول خورشیدی (0 پاسخ)
تاثیر مغز بر ژنتیک (6 پاسخ)
مکاترونیک (0 پاسخ)
آیا در سیاه چاله نیروی گرانش به بینهایت میل میکند؟ (6 پاسخ)
فیزیک مطلق تحلیلگر نظریات مختلف جهانی (36 پاسخ)
فیزیک مطلق و اثبات کاملا دقیق اشتباه بودن فرمول معروف انرژی (67 پاسخ)
پژوهشکده فیزیک (7 پاسخ)
پاسخ به شایعات زمین تخت گراها (1 پاسخ)
تاثیر ماریجوانا و نیکوتین بر هیپوکامپ مغز
محققان مواد بلوری حساس به نور ساختند.
فاش شدن رازهای خبیث‌ترین شهر تاریخ
شامپانزه‌ها می‌توانند قواعد بازی «سنگ، کاغذ، قیچی» را درک کنند.
مبارزه‌ی جلبک‌های دریایی با تغییرات آب‌وهوایی
ساخت نوعی پارچه‌ی که انرژی تولید می‌کند.
مشاهده‌ی تغییراتی در خوشه‌ی پروین
کافئین درک ما را نسبت به طعم شیرین عوض می‌کند!
تغییر تنفس در واکنش به التهاب عفونت باکتریایی
هک اسپیکر گجت‌ها توسط جاسوس‌ها و تروریست‌ها
مشاهده‌ی سیاهچاله‌های غول‌پیکر با رصد عروس‌دریایی
آثار ۴۳ میلیون ساله‌ی کیسه‌داری در ترکیه
احیای نورون‌ها در ناحیه‌ی غیرمعمول مغز
خطر سکته‌ی مغزی در کمین جوانان معتاد به «متامفتامین»
آنتنی کوچک رابط بین انسان و کامپیوتر می‌شود.
کشف چهار سیاره‌ی بیگانه در اطراف ستاره «تائو ستی»
کشف روستایی مربوط به روم باستان در ایتالیا
خاطره‌ای از کاسینی؛ نمایی نزدیک از ابرهای زحل
کاشت ریزتراشه در بدن کارگران یک شرکت
روش‌های نادرست استفاده از لنز چشمی
تکنولوژی نانو، رنگ ‌سبزی برای انرژی پاک و زیبا فراهم می‌کند.
تصاویری شگفت انگیز از کهکشان میله‌ای-حلقه‌ای مارپیچی NGC7089