مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

مجله علمی هوپا

آبشاری خونین در قطب جنوب
‌سه شنبه 2 خرداد 1396
گروهی تحقیقاتی به سرپرستی دانشگاه آلاسکا فیربنکس و دانشکده‌ی کلرادو، معمایی صد ساله‌ای در مورد آبشار قرمز معروف در قطب جنوب را حل کرد. شواهد جدید، آبشار خونین را به منابع عظیم آب‌نمکی که احتمالاً به مدت بیش از یک میلیون سال زیر یخچال طبیعی تیلور گیر افتاده است، مرتبط می‌کند.
داروی قروباغه‌ای آنفلوآنزا
‌سه شنبه 2 خرداد 1396
قورباغه‌هایی که اسلحه‌ی دفاعی کمی برای تکیه بر آن دارند، خود را به ترکیبات جنگی که از پوست‌شان ترشح می‌شود، مجهز کرده‌اند.
مشکلات شخصی و اجتماعی؛ نتیجه‌ی استفاده‌ی بی‌رویه از فناوری
‌سه شنبه 2 خرداد 1396
افرادی که به میزان زیاد از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند، ممکن است درگیر مشکلات شخصی و اجتماعی و همچنین مشکلات مربوط به محل کار شوند.
آیا پلیس‌ها با خودرو‌های قرمز مشکل دارند؟
‌سه شنبه 2 خرداد 1396
اگر شما ماشین قرمز دارید، احتمالاً به نظرتان رسیده که دنیا دنبال این است که شما را بگیرد. شما کمتر می‌توانید از دست پلیس بزرگراه فرار کنید و همچنین حق بیمه‌ی بالاتری پرداخت می‌کنید.
لمس تکنولوژی با حسگر‌های انعطاف‌پذیر
‌سه شنبه 2 خرداد 1396
تبلتی را تصور کنید که می‌تواند آن را تا کنید تا به اندازه‌ی یک موبایل در بیاید و در جیب‌تان بگذارید، یا پوستی مصنوعی که می‌تواند حرکات بدن و علائم حیاتی شما را حس کند.
کشف گونه‌ای جدید از لمور کوتوله در ماداگاسکار
دوشنبه 1 خرداد 1396
طبق مقاله‌ی چاپ شده در آخرین نسخه‌ی مجله‌ی Primate Conservation‌، گونه‌ای جدید از لمور کوتوله در جنگل‌های خشک و در حال تغییر ماداگاسکار پیدا شده است.
INAVA عامل ژنی بیماری‌های التهابی روده
دوشنبه 1 خرداد 1396
مطالعه‌ی جدیدی در دانشگاه ییل به دانشمندان درک بهتری از تأثیر ژنتیک بر روی فرآیند ابتلا به بیماری‌های التهابی روده داده است.
آموزش ربات‌ها با سیگنال مغز انسان
دوشنبه 1 خرداد 1396
ربات باکستر می‌تواند تفاوت بین اعمال صحیح و غلط را بدون اینکه انسانی آگاه به آن دستوری دهد و یا حتی کلمه‌ای حرف بزند، تشخیص دهد.
کنترل و جداسازی سیالات با نور مرئی
دوشنبه 1 خرداد 1396
مهندسین MIT سیستم جدیدی ساخته‌اند که از نور برای کنترل حرکت آب بر روی سطوح استفاده می‌کند. این پیشرفت ممکن است درها را بر روی تکنولوژی‌هایی مانند دستگاه‌های تشخیصی میکروسیالی باز کند که در آن‌ها کانال‌ها و شیرها می‌توانند برنامه‌ریزی دوباره شوند و یا می‌تواند در دکل‌های حفاری برای جداسازی آب از نفت مورد استفاده قرار گیرد.
جزئیات آبراهه‌ای باستانی در مریخ
دوشنبه 1 خرداد 1396
آبراهه‌های موجود در شیب‌های داخلی حفره‌های بزرگ بر روی مریخ، به‌صورت کاملاً دست نخورده در تصاویر ارسالی از طرف مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) قابل تشخیص هستند.
اطلاعات اضافی مشکلی بزرگ در دنیای امروز
یکشنبه 31 ارديبهشت 1396
تا حدودی با وجود اینترنت و در دسترس بودن تبلت‌ها و گوشی‌های تلفنی که به طور مداوم به اینترنت متصل هستند در مقایسه با گذشته، جوامع دسترسی آسانتری به حجم بیشتری از اطلاعات پیدا کرده‌اند؛ اما چیزی که نویسندگان مطالعه‌ای جدید کشف کرده‌اند، این است که این اطلاعات همیشه مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
ارائه‌ی روشی برای سنجش میدان‌های مغناطیسی ضعیف
یکشنبه 31 ارديبهشت 1396
فیزیکدانان دانشگاه لووا، روش جدیدی برای تشخیص و اندازه‌گیری موادی که سیگنال‌های مغناطیسی ضعیف ساتع می‌کنند و یا اصلاً سیگنال مغناطیسی ساتع نمی‌کنند، ارائه داده‌اند.
سبک‌تر، سریع‌تر، ارزان‌تر؛ دسترسی گسترده به اعماق دریاها
یکشنبه 31 ارديبهشت 1396
اکثر کشورهای کره‌ی زمین راه دسترسی به قسمت اعظمی از قلمرو خود را ندارند. این حقیقت در زمانه‌ای که شما می‌توانید علائم راهنمایی خیابان‌های نصف دنیا را از طریق گوگل ارث مشاهده کنید، تعجب برانگیز است؛ ولی قلمروهای غیرقابل دسترس همگی خصوصیت مشترکی دارند؛ آن‌ها زیر موج‌های آب مخفی شده‌اند.
نشانه های حیات ۵۰ هزار ساله در معدنی متروکه
یکشنبه 31 ارديبهشت 1396
یک معدن رها شده به اسم «نیکا» به عمق ۸۰۰ متر، محل زندگی موجودات میکروسکوپی منحصر به فردی است. کشف حیات در لایه‌های زیرین زمین دانشمندان را متحیر ساخته است.
تاثیرات جریان‌های اقیانوسیِ اقیانوس اطلس
یکشنبه 31 ارديبهشت 1396
افزایش غلظت دی اکسید کربن یا CO2 در اتمسفر موجب افزایش دمای سطح زمین می‌شود. نتیجه‌ی مطالعه‌ای جدید در خصوص آب و هوا، حاکی از آن است که این افزایش CO2 می‌تواند در نهایت موجب متوقف شدن یک جریان بزرگ اقیانوسی شود.
تحولی در صنعت با بازوی رباتیک جدید
شنبه 30 ارديبهشت 1396
شرکتی آلمانی به نام Festo از بازویی عجیب و غریب رباتیک هشت‌پا که می‌تواند در آینده پا به پای انسان کار کند، رونمایی کرده است.
کنترل دنیای مجازی کودکان با گوگل
شنبه 30 ارديبهشت 1396
اگر شما فرزندی زیر ۱۳ سال دارید و مایل هستید او را با گوگل آشنا کنید، این شرکت به تازگی اپلیکیشنی مبتنی بر اندروید برای شما ساخته است.
بقایای فسیل تخم دایناسور ۷۰ میلیون ساله
شنبه 30 ارديبهشت 1396
پس از اکتشافات اخیر که می‌توانست پارک ژوراسیکی واقعی در چین باشد، دانشمندان بار دیگر در این کشور، ۵ فسیل تخم دایناسور باستانی را کشف کرده‌اند که به ۷۰ میلیون سال پیش برمی‌گردد.
توهم دیدن فرازمینی در مریخ
شنبه 30 ارديبهشت 1396
سال‌ها است که پژوهش‌ها در زمینه‌ی زندگی خارج از جو زمین ادامه داشته و کسانی که درگیر پیدا کردن بیگانگان یا شکار اشیاء پرنده‌ی ناشناخته (UFO-یوفو) متعلق به فرازمینی‌ها بوده‌اند، در موقعیت‌های بسیاری به‌منظور تهیه‌ی شواهد اثبات‌کننده‌ی این حضور، به مواردی دست پیدا کرده‌اند.
خاصیت عجیب موجودات اعماق دریا
شنبه 30 ارديبهشت 1396
در زمین اکوسیستم‌های محدودی وجود دارد که خورشید در آن‌ها تابش نمی‌کند. بزرگترین این اکوسیستم‌ها در اعماق دریا موجود است.
قدردان کارهای همسرتان باشید
‌پنجشنبه 28 ارديبهشت 1396
آیا برای حفظ روابط زناشویی خود به چالش برخورده‌اید؟ سعی کنید در روابط خود ابراز قدردانی کنید، چرا که نه تنها روابط شما را بهبود می‌بخشد، بلکه مطالعه‌ای نشان داده است که قدردانی کردن وضعیت فیزیکی و روانی شما را نیز بهتر می‌کند. یافته‌های این مطالعه در مجله‌ی Review of Communication چاپ شده و نشان داده است که قدردانی کردن باعث موفقیت طولانی‌مدت در روابط و تندرستی فرد می‌شود.
در رژیم‌های غذایی خود لبنیات را حذف نکنید
‌پنجشنبه 28 ارديبهشت 1396
مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد که عادت‌های غذایی نوجوانان و جوانان، سلامت استخوان آن‌ها را در سنین بالا به خطر می‌اندازد.
ورود به «پایان بزرگ» کاسینی با جشنی به سبک تیتان
‌پنجشنبه 28 ارديبهشت 1396
فضاپیمای کاسینی ناسا، هفته‌ی گذشته، با موفقیت ۱۲۷امین و آخرین برخورد نزدیکش را با قمر مه‌گرفته‌ی زحل انجام داد، برخوردی که دانشمندان را قادر می‌سازد تا برای نخستین بار به دریاهای تیتان، الگوهای آب و هوایی و توده‌های ماسه‌ای مواج نگاهی بیندازند.
خوردن یک انسان چند کالری دارد!
‌پنجشنبه 28 ارديبهشت 1396
احتمالاً درباره‌ی رژیم‌های باستانی چیزهایی شنیده‌اید. نام این رژیم مخفف عصر پارینه سنگی است و احتمالاً مواد غذایی انسان‌های ۱۰،۰۰۰ سال پیش در این رژیم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
حیوان خانگی آلرژی و چاقی را کاهش می‌دهند
‌پنجشنبه 28 ارديبهشت 1396
اگر دنبال دلیلی برای سگ‌دوست بودن می‌گردید، به توانایی آن‌ها برای محافظت از بچه‌ها در برابر آلرژی و چاقی فکر کنید.
کشف مقبره‌ای جدید در اقصر مصر
‌چهارشنبه 27 ارديبهشت 1396
باستان‌شناسان گزارش دادند که چندین مومیایی و بیش از هزار مجسمه‌ی کوچک در قبرستانی باستانی واقع در اقصر مصر کشف شده است.
جونده سرسخت با قابلیت ضد سرطانی خارق العاده
‌چهارشنبه 27 ارديبهشت 1396
دانشمندان در حال کشف این موضوع هستند که چگونه موش‌های کور برهنه که بیشترین طول عمر را میان جوندگان دارند، در برابر سرطان مقاومت می‌کنند.
بررسی فیزیک ماده با استفاده از شبکه‌های عصبی
‌چهارشنبه 27 ارديبهشت 1396
الگوریتم یادگیری ماشین، به‌گونه‌ای طراحی شده که به کامپیوتر آموزش بدهد عکس‌ها، فن بیان، الگوریتم دست خط‌ها را تشخیص دهد؛ اکنون برای تشخیص بازه‌ی بزرگی از داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ یعنی تشخیص تغییر حالت اشکال مختلف ماده.
چرا سرعت نور به عنوان مرز سرعت کیهان در نظر گرفته می‌شود؟
‌چهارشنبه 27 ارديبهشت 1396
یکی از اصطلاحات اساسی نظریه‌ی نسبیت، وجود سرعتی ثابت است و آن سرعتی است که برای تمامی مشاهده‌کنندگان یکسان است.
فرار آهسته‌ی نپتون از منظومه‌ی شمسی
‌چهارشنبه 27 ارديبهشت 1396
تحقیقات جدید نشان می‌دهد سیاره‌ی نپتون به آرامی از خورشید دور می‌شود؛ حرکت نپتون از داخل به خارج منظومه شمسی، آرام و دقیق صورت گرفته است. شواهد این حرکت قدیمی در کمربند کوییپر یافت شده است.
راه رفتن بر روی دو پا عاملی برای تکامل انسان
‌سه شنبه 26 ارديبهشت 1396
محققان تاکید کردند که تکامل جمجمه‌ی انسان در اثر راه رفتن بر روی دو پا روی داده است. در مقایسه با سایر نخستی‌ها، حفره بزرگ در جمجمه‌ی انسان جابجا شده است.
تزریق ویروسی به مغز و کاهش اثرات پارکینسون
‌سه شنبه 26 ارديبهشت 1396
ه کار بردن ویروس‌ها برای دوباره برنامه دادن به سلول‌های مغزی، می‌تواند راه موثری برای درمان بیماری پارکینسون باشد.
گردشی مجازی در موزه‌ی تاریخ طبیعی لندن
‌سه شنبه 26 ارديبهشت 1396
شما به زودی قادر خواهید بود که به همراه طبیعت‌شناس مشهور، آقای «دیود اتنبرو»، از روی کاناپه، در خانه‌تان به گردشی عملی در موزه‌ی تاریخ طبیعی لندن بروید.
نیرویی عجیب بر ذرات نانویی
‌سه شنبه 26 ارديبهشت 1396
قوانین متعددی در مقیاس‌های مختلف، بر ماده حاکم هستند. با کوچکتر شدن مقیاس تکنولوژی نانو، دانشمندان توجه بیشتری به قوانین فیزیک حاکم بر مقیاس‌های بسیار کوچک معطوف کرده‌اند.
استخراج منابع طبیعی از ماه، دستور کار دولت جدید آمریکا!
‌سه شنبه 26 ارديبهشت 1396
به گفته‌ی ناسا، آوردنِ نمونه‌های مواد خام از ماه «اولویت علمی برتر» است. دولت آمریکا به رهبری دونالد ترامپ، در حال بررسی این مسئله است که آیا می‌توان منابع طبیعی بر روی ماه را بهره‌برداری کرد؟
سلاح شگفت‌انگیز خیار دریایی
دوشنبه 25 ارديبهشت 1396
هر کس که خیار دریایی را به این اسم نامید، لطف زیادی به آن نکرده است. خیار دریایی موجودی لوله‌ای، نرم و خالدار است که به سرعت در کف دریا گسترش می‌یابد.
درمان جدید برای پوکی استخوان در زنان یائسه
دوشنبه 25 ارديبهشت 1396
آزمایشات کلینیکی جدیدی نشان از سلامت داروی Denosumab در بازه‌های زمانی کوتاه و بلند‌مدت برای درمان پوکی استخوان در زنان یائسه داشت.
چه بر سر مریخ آمده است؟
دوشنبه 25 ارديبهشت 1396
بر اساس اندازه‌گیری‌های فضاپیمای MAVEN ناسا، حدود ۹۰ درصد از جو سیاره‌ی سرخ در طول چند صد میلیون سال در فضا از بین رفته است. این جو در هوا محو شده است.
پرواز ماجراجویانه‌ی پهپادها
دوشنبه 25 ارديبهشت 1396
پهپادها می‌توانند کاری بیشتر از پرواز در ارتفاعات انجام دهند و پژوهشگران اخیراً به منظور مطالعه‌ی آتشفشانی در حال فوران، ابزارهای اتوماتیکی بر روی آن‌ها نصب کرده‌اند.
رسوبات، عصر یخبندان را رمزگشایی می‌کنند
دوشنبه 25 ارديبهشت 1396
تاریخ‌گذاری دقیق‌ترِ لایه‌های سنگ‌های رسوبی باستانی و کریستال‌های زیرکون ثابت کرده‌اند که رویداد انقراض «پرمین-تریاسه» از عصر یخبندانی کوتاه ناشی شده است.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 168 169
مشاوره رایگان تحصیلی
راههای دفع مسیرامواج (1 پاسخ)
جهان گودل (14 پاسخ)
كمك براي محاسبه فشار در يك مخزن آب (5 پاسخ)
علیت و کوانتوم (3 پاسخ)
نظریه هاوکینگ و قانون بقای جرم (0 پاسخ)
انهدام نسبیت خاص و عام آلبرت اینشتین (به همراه مقالات) (356 پاسخ)
پاسخ به سوال برنامه نویسی (فرترن) (13 پاسخ)
بهترین کتاب نجومی که تابه حال خوانده اید (30 پاسخ)
تفاوت سفید و نقره ای (4 پاسخ)
فیزیک مطلق (16 پاسخ)
فیزیک مطلق و اثبات کاملا دقیق اشتباه بودن فرمول معروف انرژی (66 پاسخ)
اثبات فرمول ها در علم فیزیک (9 پاسخ)
کتاب فیزیک نوین دکتر فرمان (0 پاسخ)
رابطه ی فیزیک جدید و فلسفه (21 پاسخ)
تفتاوت های فیزیک کلاسیک با فیزیک کوانتومی (4 پاسخ)
تمر ینهای ابررسانایی سری (0 پاسخ)
بردار پراکندگی (0 پاسخ)
معادله موج (2 پاسخ)
پیشنهاد خرید کتاب از نمایشگاه کتاب سال 96 (7 پاسخ)
تاثیر امواج الکترومغناطیسی بر انسان؛ گزارشی از IEEE (1 پاسخ)
پیش نیاز mcnp و مونت کارلو (2 پاسخ)
جهان و امنیت سایبری در سال 2025 از نگاه مایکروسافت (0 پاسخ)
نظریه هاوکینگ، بازگشت به گذشته (0 پاسخ)
نظريه‌ي ميدان‌هاي كوانتومي Quantum Field Theory را بياموزيم (90 پاسخ)
فیزیک مطلق تحلیلگر نظریات مختلف جهانی (34 پاسخ)
تشکیل تصویر آینه محدب (1 پاسخ)
constructal law آیا ماهیت تصادفی ِ فرگشت را به چالش می کشد؟ (1 پاسخ)
تغییر دمای مواد (3 پاسخ)
احتمال سکته قلبی در گروه خونی O کمی کمتر از دیگران است (0 پاسخ)
جسم دوار (23 پاسخ)
تابش لیزر به سطح کره ماه (4 پاسخ)
مواد عايق امواج مغناطيسي (11 پاسخ)
گردش زمین به دور خورشید (19 پاسخ)
کتاب های فیزیک دبیرستان دهه هفتاد (2 پاسخ)
چرخش زمین (16 پاسخ)
برگزاري اولين كارگاه كاربرد پرتوها در صنعت دانشگاه شاهرود (0 پاسخ)
تعدادی از کاربردهای فناوری های هسته ای (0 پاسخ)
هواپیما در میدان مغناطیسی (2 پاسخ)
تولید مایعی که قانون نیوتن را نقض می‌کند! (8 پاسخ)
فرایند هم فشار بر عکس فرایند هم دما است؟! (12 پاسخ)
اندازه گیری جرم و بار الکترون بدون نسبیت؟ (2 پاسخ)
جاذبه زمین (6 پاسخ)
برخورد كشسان (55 پاسخ)
ضرایب کولبش گوردن (1 پاسخ)
ترمودینامیک-فرایند هم حجم (2 پاسخ)
آیا مغزهای بزرگ باهوش ترند؟ (1 پاسخ)
کشف شگفت‌انگیز نحوه حفظ خاطره در مغز (0 پاسخ)
ایستگاه تفکر (130 پاسخ)
فوق لیسانس فیزیک با لیسانس غیرفیزیک میشناسین؟ (0 پاسخ)
سوال در مورد نمودار چرخه گاز کامل (1 پاسخ)
ساخت سرعت سنج حقيقي (22 پاسخ)
تلسکوپ تک عدسی با روزنه (0 پاسخ)
منظور از جذر همون رادیکاله؟ (2 پاسخ)
آبشاری خونین در قطب جنوب
داروی قروباغه‌ای آنفلوآنزا
مشکلات شخصی و اجتماعی؛ نتیجه‌ی استفاده‌ی بی‌رویه از فناوری
آیا پلیس‌ها با خودرو‌های قرمز مشکل دارند؟
لمس تکنولوژی با حسگر‌های انعطاف‌پذیر
خاصیت عجیب موجودات اعماق دریا
قدردان کارهای همسرتان باشید
در رژیم‌های غذایی خود لبنیات را حذف نکنید
ورود به «پایان بزرگ» کاسینی با جشنی به سبک تیتان
خوردن یک انسان چند کالری دارد!
حیوان خانگی آلرژی و چاقی را کاهش می‌دهند
کشف مقبره‌ای جدید در اقصر مصر
جونده سرسخت با قابلیت ضد سرطانی خارق العاده
بررسی فیزیک ماده با استفاده از شبکه‌های عصبی
چرا سرعت نور به عنوان مرز سرعت کیهان در نظر گرفته می‌شود؟
فرار آهسته‌ی نپتون از منظومه‌ی شمسی