مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

مجله علمی هوپا

گرفتگی عروق پا را با سبزیجات باز کنید
یکشنبه 4 تير 1396
مصرف میوه و سبزیجات ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌ عروق جانبی «PAD» را کاهش دهد. خوردن سه بار و یا بیشتر میوه و سبزیجات در روز، خطر گسترش بیماری‌ عروق جانبی را کاهش می‌دهد.
رصد کهکشانی از پشت یک ستاره
یکشنبه 4 تير 1396
تلسکوپ فضایی هابل متعلق به ناسا و آژانس هوایی اروپا به خاطر عکس‌های حیرت‌انگیزی که از فضا گرفته مشهور شده است.
کشف گونه‌ی جدیدی از قورباغه‌ی شیشه‌ای
یکشنبه 4 تير 1396
قورباغه‌های شیشه‌ای دوزیستی از خانواده‌ی سنترولنیدای است. این خانواده بیش از ۱۵۰ گونه را شامل می‌شود. این قورباغه‌ها در نواحی استوایی از مکزیک جنوبی تا آمریکای مرکزی و نیمه‌ی شمالی آمریکای جنوبی و در طول جنگل‌های آتلانتیک جنوب شرقی برزیل و شمال شرقی آرژانتین یافت می‌شوند.
آغازگر حیات چه بود؟
یکشنبه 4 تير 1396
مولکول‌های آلی چگونه حیات را ایجاد کردند؟ برخی از دانشمندان این فرضیه را مطرح کرده بودند که مولکول‌های اسید ریبونوکلئیک یا همان RNA‌ها حیات را ایجاد کردند. اما افراد دیگر می‌گویند که RNA به حدی بزرگ و پیچیده است که نمی‌توانسته در ابتدا وجود داشته باشد.
داروی سرطان؛ موثر در درمان آسم
شنبه 3 تير 1396
دکتر الیوت مدیر دپارتمان درمان مشکلات تنفسی در بریگام و بیمارستان زنان در بوستون است. این دارو عملکرد کلی مجاری تنفسی را نیز بهبود بخشید؛ اثری که محققان انتظارش را نداشتند.
ساخت سد نامرئی در اطراف زمین
شنبه 3 تير 1396
مناظر زمین در طول مدت‌های طولانی توسط انسان شکل داده شده است؛ ولی اکنون دانشمندان می‌دانند که ما فضای نزدیک زمین را نیز می‌توانیم شکل دهیم.
جلبک‌ها بر علیه مورچه‌ها
شنبه 3 تير 1396
دانشمندان کالیفرنیایی راهی سازگار با محیط‌زیست ابداع کردند که به‌وسیله‌ی آن مورچه‌های مهاجم را از بین می‌برند. این طعمه‌ی جدید برای مورچه‌ها، از هیدروژلی با استفاده از جلبک دریایی ساخته شده است که در طبیعت قابل تجزیه بوده و هزینه‌ی تولید چندانی ندارد.
ایجاد ابر ساختار آبی در اطراف DNA
شنبه 3 تير 1396
بدن انسان در سنین بزرگسالی دارای ۶۰ درصد آب است. آب ماده‌ای ضروری و حیاتی است؛ اما نحوه‌ی بر‌هم‌کنش آب با سیستم‌های زیستی همواره روشن و واضح نیست. آخرین مطالعه‌ی منتشر شده در یک مجله آمریکایی درصدد شفاف‌سازی اهمیت بیوشیمی آب است.
کم‌خوابی مغزتان را می‌خورد
‌پنجشنبه 1 تير 1396
کم‌خوابی در موش‌ها باعث شده است که سلول‌های سیستم ایمنی مغز بیش‌فعال شوند. این کار ممکن است در کوتاه‌مدت کمک کننده باشد؛ ولی در بلند‌مدت می‌تواند خطر جنون را افزایش دهد. بیدار ماندن‌های طولانی‌مدت در شب‌ها باعث از بین رفتن سلول‌های مغز می‌شود.
سفر به خارج از منظومه شمسی با موتور پلاسمایی
‌پنجشنبه 1 تير 1396
موتور جت پلاسمایی را در نظر بگیرید که بتواند فضاپیمایی را از موتورهای قبلی سریع‌تر به حرکت در آورد و بدون سوزاندن هیچ سوخت فسیلی، ما را به خارج از جو برده و هزینه‌ی پایینی برای ما داشته باشد. موتور جت پلاسمایی دقیقاً به‌همین شکل است.
لاکپشت‌های مین‌یاب
‌پنجشنبه 1 تير 1396
وقتی که بحث از مین‌یابی به میان می‌آید، کند بودن یک مزیت محسوب می‌شود. گروهی از ربات‌های لاک‌پشت‌ دریایی که برای خزیدن در صحرای آریزونا آموزش دیده‌اند، می‌توانند برای مین‌روبی مناطق جنگی مورد استفاده قرار گیرند.
جابه‌جا کردن اجسام با استفاده از فیزیک کوانتوم
‌چهارشنبه 31 خرداد 1396
به لحاظ تئوری، فیزیک کوانتوم می‌تواند برای تحقق بخشیدن به این آرزوی قدیمی دورنوردی استفاده شود. با این حال، به کمک دانشمندانی که تا به حال تنها توانسته‌اند ذرات مفرد را انتقال دهند، برای عملی ساختن این امر راه بسیار طولانی در پیش است.
ریشه‌یابی ترس در زندگی
‌چهارشنبه 31 خرداد 1396
مغز انسان نه تنها از طریق تجربه‌ی مستقیم بلکه به واسطه‌ی مشاهده نیز به یادگیری می‌پردازد. افرادی که شاهد درد کشیدن سایرین باشند، می‌توانند از دلیل رنجش آنها بترسند یا نسبت به آن رویکرد محتاطانه اتخاذ کنند.
حباب‌بازی تلسکوپ فضایی هابل
‌چهارشنبه 31 خرداد 1396
این تصویر از تلسکوپ فضایی هابل، بخشی از سحابی حباب به نام Sh2-308 را نشان می‌دهد که ستاره‌ی غول‌پیکر EZ Canis Majoris را احاطه کرده است. EZ Canis Majoris که تقریباً ۵،۲۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد، به‌عنوان ستاره‌ی بسیار پُرجرم شناخته می‌شود و یکی از درخشان‌ترین ستاره‌ها در نوع خودش است.
سانتاریو سانتاریو
‌سه شنبه 30 خرداد 1396
دست‌نوشته‌هایی که اخیراً کشف شده نشان داده است که «سانتوریو سانتوریو» (متولد ۱۵۶۱، مرگ ۱۶۳۶) فیزیکدان ونیزی که دماسنج را اختراع کرد و در پایه‌گذاری درمان‌های پزشکی مدرن کمک‌های مهمی کرده است، در شکل دادن به درک ما از شیمی نیز نقش مهمی را ایفا کرده است.
شبیه‌سازی پرواز با طوطی‌های کوچک
‌سه شنبه 30 خرداد 1396
زمانی که طوطی‌های کوچک مجبورند بین شاخ و برگ درختان بپرند، به همان سختی که نیاز دارند، تلاش می‌کنند. این یافته از ویدئویی با سرعت بالا می‌آید که برای اندازه‌گیری اینکه سرعت طوطی‌های کوچک pacific از لحظه‌ی بلند شدن تا فرود آمدن چگونه تغییر می‌کند، گرفته شده است.
آلودگی هوا و آسیب به DNA
‌سه شنبه 30 خرداد 1396
کودکان و نوجوانانی که در معرض میزان زیادی از آلودگی ناشی از ترافیک هستند دچار نوع خاصی از آسیب به DNA به نام «کوتاه شدن تلومر» می‌شوند.
درمان دائم‌الخمری با دست‌کاری مغز
دوشنبه 29 خرداد 1396
مطالعه‌ی جدید، دو مسیر حیاتی برای مرکز پاداش در مغز شناسایی کرده که در صورت دستکاری می‌تواند هدف درمانی جدیدی برای اعتیاد به الکل باشد.
ساخت قوی‌ترین اسید آلی
دوشنبه 29 خرداد 1396
محققان قوی‌ترین اسید آلی ممکن را ساختند. گروه سازنده‌ی این اسید فکر می‌کند که این اسید آلی می‌تواند در نحوه‌ای که با آن پروتئین‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنیم، انقلابی ایجاد کند.
کهکشان‌هایی از جهان اولیه با رشدی سریع
دوشنبه 29 خرداد 1396
گروهی از اخترشناسان شامل «ادوارد بنادوس» که توسط «روبرت دکارلی» از موسسه‌ی ماکس پلانک رهبری می‌شد، نوع جدیدی از کهکشان‌ها را کشف کرده‌اند که هر چند بسیار پیر هستند، تولید ستاره در آن‌ها بیش از صد برابر سریع‌تر از راه شیری اتفاق می‌افتد.
هماهنگ‌سازی مارها برای شکار
یکشنبه 28 خرداد 1396
محقق «ولادیمیر دینتس» می‌گوید: «این احتمال می‌رود که شکار هماهنگ‌سازی شده در میان مارها امری رایج و عادی باشد، ولی برای پی بردن به این مسئله به تحقیقات میدانی زیادی نیاز داریم.
کشف ژن عامل باهوشی
یکشنبه 28 خرداد 1396
شواهد برای این ایده که برخی از دلایل هوش شما در DNA شما قرار دارد، افزایش یافته است. باهوش‌ها ۴۰ دلیل جدید دارند تا برای مغزهای قوی‌شان از والدینشان تشکر کنند.
دیدن فرازمینی‌های روسی در خارج از ایستگاه فضایی!
یکشنبه 28 خرداد 1396
مقامات روسی مدعی شده‌اند که دانشمندان آژانس فضایی این کشور موفق به کشف نمونه‌های زیستی در گرد و غبار جمع‌آوری شده توسط فضانوردان شده‌اند.
جایگزینی برای کالبد شکافی تهاجمی
شنبه 27 خرداد 1396
بر اساس مطالعه‌ای جدید، روشی جدید کمتر تهاجمی برای کالبد شکافی می‌تواند جایگزین دستورالعمل‌های مرسوم برای پیدا کردن دلایل مرگ‌های زیاد شود.
کشف ابرنواختری مربوط به ماقبل تاریخ!
شنبه 27 خرداد 1396
اخیراً بیش از ۷۰۰ دانشمند، به شکل داوطلبانه در برنامه‌ای برای شناسایی ۳۰ هزار جرم آسمانی شرکت کردند. یکی از این اجرام متعلق به انفجار ستاره‌ای در ۹۷۰ میلیون سال پیش است. یعنی صدها میلیون سال قبل از پیدایش دایناسورها بر روی زمین!
دیوارهای شیشه‌ای انرژی‌زا
شنبه 27 خرداد 1396
گروهی تحقیقاتی از کشور کره‌ی جنوبی «سلول‌های خورشیدی نیمه‌شفاف پروفسکیتی» ساخته است که ممکن است بزرگ‌ترین کاندیدای استفاده در پنجره‌های خورشیدی باشد.
به صدای سلول‌ها گوش دهید
‌پنجشنبه 25 خرداد 1396
«دونالد سیربلی» محقق گفت: «نانوفیبر، ابزاری جدید با وضوح بالا برای کاوش‌های نانومکانیکی است.» محققان دانشگاه کالیفرنیا و سن دیگو، فیبر نوری در اندازه‌ی نانو ساختند که قادر به گوش دادن و حس کردن نیروهای ایجادشده توسط سلول‌ها، است.
رفع ناباروری در زنان میان‌سال با کشف جدید
‌پنجشنبه 25 خرداد 1396
محققان استرالیایی از یافتن راهی احتمالی برای رفع ناباروری، سقط جنین و مشکلات تولد نوزاد در زنان بالای ۳۷ سال خبر داده‌اند. باروری زنان پس از ۳۷ سالگی به‌طور سریعی کاهش می‌یابد.
ماموریتی برای نجات شمالگان
‌پنجشنبه 25 خرداد 1396
هواپیما، ماهواره و مقدار زیادی داده، این‌ها هسته‌ی بررسی‌های هوابرد پوشش یخی شمالگان هستند که به تازگی پایان یافته است. اخیراً شرکت ماموریت آیس‌بریج آخرین پرواز علمی خود بر روی مرکز جنوب گرینلند را انجام داد تا گردش آینده‌ی ماهواره‌ی ICESat-2 ناسا را ردیابی کند.
آلودگی صوتی، تهدیدی برای حیات وحش
‌چهارشنبه 24 خرداد 1396
مطالعه‌ای جدید دریافته است که سر و صدای بشر بیشتر از نیمی از مناطق محافظت شده‌ی طبیعی در ایالات متحده را آلوده می‌کند تا حدی که این آلودگی صوتی می‌تواند در توانایی حیوانات برای شکار کردن و بقا در حیات وحش اختلال ایجاد کند. طبق گزارش منتشر شده توسط مجله science، در ۴۹۲ مکانی که پناهگاه‌هایی برای تنوع زیستی در سراسر کشور آمریکا بودند، صداهایی ضبط شد.
مشکلات دریچه‌ی مکانیکی قلب در خواب
‌چهارشنبه 24 خرداد 1396
مطالعه‌ای جدید که توسط دانشگاه هاکلند در نروژ انجام شده است نشان می‌دهد حدود یک چهارم بیماران دارای دریچه‌ی مکانیکی قلب از به‌هم ریختن خواب به‌دلیل صدای دریچه‌های مکانیکی شکایت دارند.
سفید برفی قمر دارد
‌چهارشنبه 24 خرداد 1396
بر طبق یافته‌های مطالعه جدید، سومین سیاره کوتوله‌ی بزرگ در منظومه شمسی ما قمر دارد. اخترشناسان از سه تلسکوپ مختلف برای شناسایی و تعیین ویژگی‌های OR10 2007 معروف به «سفید برفی» استفاده کردند. سفید برفی سیاره‌ای کوتوله در کمربند کویپر با طول ۱،۵۳۰ کیلومتر است.
منسوخ شدن پول نقد و کارت‌های اعتباری
‌سه شنبه 23 خرداد 1396
تکنولوژی‌های جدید ما را به سمت ظهور موبایل بانک‌ها هدایت خواهند کرد. این کار ممکن است پایانی بر استفاده از پول نقد و کارت‌های اعتباری باشد. این تکنولوژی‌ها همچنین پتانسیل اتصال به زنجیره‌ی بلوک را دارند؛ بدین معنی که در آینده، ارزهای دیجیتال امن، ارز جهانی محسوب می‌شوند.
یافتن گونه‌ای جدید از آبزی باستانی
‌سه شنبه 23 خرداد 1396
گونه‌ی جدیدی از خزنده‌های دریایی متعلق به دوره‌ی کرتاسه از روی فسیل‌های کشف شده از سواحل فرسایش یافته‌ی رود ولگا تشخیص داده شد.
پیری و سلامت مغز
‌سه شنبه 23 خرداد 1396
محققان به ارتباط بین میزان سه اسید «چرب اُمگا ۳»، «ALA»، «اسید استیریدونیک و اسیداکوساترینوئیک» در خون با هوش سیال در بزرگسالان پی بردند. مطالعات جدید، مواد مغذی خاصی را به ساختار و عملکرد مناطق مغز که به‌ویژه به پیری و بیماری‌های عصبی حساس هستند، ارتباط می‌دهد
ابرهای رشته‌ای، مدلی برای تولد ستاره‌ها
دوشنبه 22 خرداد 1396
ابرهای مولکولی میان ستاره‌ای معمولاً دارای شکل‌های کشیده شده و رشته‌ای هستند. این ابرها دارای اندازه‌های متنوعی هستند. به نظر می‌رسد در ابرهای مولکولی، جایی که ستاره‌ها شکل می‌گیرند، ساختار رشته‌ای با متلاشی شدن مواد و ایجاد ساختار اولیه‌ی ستاره‌، نقش مهمی در شکل‌گیری ستاره بازی می‌کند.
کشفی در مرز نانوداروها
دوشنبه 22 خرداد 1396
محققین دانشگاه ییل با تغییر دادن ویژگی‌های سطح نانوذرات توانسته‌اند آن‌ها را به سلول‌های خاصی در مغز برسانند.
تشنج کل مغز را مختل می‌کند
دوشنبه 22 خرداد 1396
تحقیقات جدید در دانشگاه ییل نشان داده است که در زمان تشنج، کل مغز به مدت ۱۰ ثانیه یا بیشتر دچار اختلال می‌شود. دانشمندان اعتقاد داشتند که تشنج نوعی از دست دادن کوتاه‌مدت هوشیاری است که به اشتباه خواب روزانه نامیده می‌شود و به‌خاطر اختلال محلی فعالیت‌های مغزی رخ می‌دهد.
دلیل زلزله‌ی ۹.۲ ریشتری سوماترا
یکشنبه 21 خرداد 1396
«آندره هوپرس» محقق می‌گوید: «یافته‌های ما وسعت ناحیه‌ی گسیختگی را توضیح می‌دهد که در زلزله‌ی سال ۲۰۰۴ میلادی نقش داشت. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که رسوبات قدیمی هیمالیا عامل بُروز زلزله‌ی سال ۲۰۰۴ به بزرگی ۹.۲ ریشتر در سوماترا بوده است.»
سیاه‌چاله‌های برخوردی؛ سرسام‌آور و بی‌رحم
یکشنبه 21 خرداد 1396
آن‌ها بزرگ‌ترین جفت‌های جهان هستند و ما تعداد زیادی از آن‌ها را پیدا کرده‌ایم. اخترشناسان به خاطر روش جدیدی برای پردازش داده‌ها، تعداد جفت‌های شناخته شده از سیاه‌چاله‌های عظیم‌الجثه را حدود ۵۰ درصد افزایش داده‌اند.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 171 172
مشاوره رایگان تحصیلی
مرد دونده و چاه با اقتباس از ریندلر (0 پاسخ)
پارادوکس فارادی (5 پاسخ)
داعشی ها vs آلبرت اینشتین (2 پاسخ)
نمودار شیب تبدیل جرم به انرژی«راز گرانش زمان و حرکت» (4 پاسخ)
نظریه جدید تعریف بعد زمان (4 پاسخ)
انرژی از هیچ، با انرژی پتانسیل گرانشی (33 پاسخ)
محاسبه زمان بالا رفتن دمای یخ (1 پاسخ)
اصل عدم قطعیت هایزنبرگ (9 پاسخ)
دایره های اسرار آمیز در صحرای کالاهاری (3 پاسخ)
orbital speed و orbital velocity را باید یکسان دانست؟ (2 پاسخ)
پارادوکس جدید ریاضی-ریگی در کفش احتمالات و آمار (20 پاسخ)
نکاتی که باید درباره HIV بدانید (0 پاسخ)
كمك براي محاسبه فشار در يك مخزن آب (20 پاسخ)
گاز های بی اثر (2 پاسخ)
حل مسائل فیزیک هسته ای کنت کرین (20 پاسخ)
جسم دوار (24 پاسخ)
آیا جنس مواد نسبیست؟ (4 پاسخ)
پایستگی تکانه زاویه ای در سیستم آونگ (4 پاسخ)
رابطه ی فیزیک جدید و فلسفه (26 پاسخ)
پرسشی درباره همه ریاضیات لازم برای مطالعه فیزیک (3 پاسخ)
انهدام نسبیت خاص و عام آلبرت اینشتین (به همراه مقالات) (359 پاسخ)
انرژی نور به کجا رفته است؟ (14 پاسخ)
آونگ فوکو (1 پاسخ)
جهان گودل (27 پاسخ)
دوربین دو چشمی بخرم یا تلسکوپ ؟ (8 پاسخ)
علاقه به فیزیک و شناخت فیزیک (9 پاسخ)
حل المسایل مکانیک آماری رایف (1 پاسخ)
کاربست پدیده EVP، نظرتان چیست؟ (10 پاسخ)
عکس های فوق العاده جونو از مشتری سوالات زیادی پدید آورده (0 پاسخ)
برنامه نویسی فرترن (6 پاسخ)
آزمایش میلیکان (1 پاسخ)
مسائل تئوری دینام فارادی (0 پاسخ)
توزیع الکترون در اتم های آزاد (0 پاسخ)
راههای دفع مسیرامواج (2 پاسخ)
علیت و کوانتوم (3 پاسخ)
نظریه هاوکینگ و قانون بقای جرم (0 پاسخ)
پاسخ به سوال برنامه نویسی (فرترن) (13 پاسخ)
بهترین کتاب نجومی که تابه حال خوانده اید (30 پاسخ)
تفاوت سفید و نقره ای (4 پاسخ)
فیزیک مطلق (16 پاسخ)
فیزیک مطلق و اثبات کاملا دقیق اشتباه بودن فرمول معروف انرژی (66 پاسخ)
اثبات فرمول ها در علم فیزیک (9 پاسخ)
کتاب فیزیک نوین دکتر فرمان (0 پاسخ)
تفتاوت های فیزیک کلاسیک با فیزیک کوانتومی (4 پاسخ)
تمر ینهای ابررسانایی سری (0 پاسخ)
بردار پراکندگی (0 پاسخ)
معادله موج (2 پاسخ)
پیشنهاد خرید کتاب از نمایشگاه کتاب سال 96 (7 پاسخ)
تاثیر امواج الکترومغناطیسی بر انسان؛ گزارشی از IEEE (1 پاسخ)
پیش نیاز mcnp و مونت کارلو (2 پاسخ)
جهان و امنیت سایبری در سال 2025 از نگاه مایکروسافت (0 پاسخ)
نظریه هاوکینگ، بازگشت به گذشته (0 پاسخ)
نظريه‌ي ميدان‌هاي كوانتومي Quantum Field Theory را بياموزيم (90 پاسخ)
فیزیک مطلق تحلیلگر نظریات مختلف جهانی (34 پاسخ)
تشکیل تصویر آینه محدب (1 پاسخ)
گرفتگی عروق پا را با سبزیجات باز کنید
ساخت قوی‌ترین اسید آلی
کهکشان‌هایی از جهان اولیه با رشدی سریع
هماهنگ‌سازی مارها برای شکار
کشف ژن عامل باهوشی
دیدن فرازمینی‌های روسی در خارج از ایستگاه فضایی!
جایگزینی برای کالبد شکافی تهاجمی
کشف ابرنواختری مربوط به ماقبل تاریخ!
دیوارهای شیشه‌ای انرژی‌زا