مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

مجله علمی هوپا

آتش‌فشان‌ها زمین را به گلخانه تبدیل می‌کنند
یکشنبه 3 ارديبهشت 1396
تحقیقات نشان می‌دهد که در گذشته‌ی زمین، بیشترین تغییرات آب و هوایی طولانی‌مدت تحت تاثیر فعالیت‌های آتش‌فشان‌ها بوده است.
ساخت ماده‌ای جدید برای رویش مجدد استخوان‌ها
یکشنبه 3 ارديبهشت 1396
محققان دانشگاه نورث‌وست، پروتئین قدرتمندی ساخته‌اند که در رشد دوباره‌ی استخوان موش‌ها مؤثر بوده‌ است. درمان‌های کنونی برای ترمیم آسیب‌ها و نقایص موجود در استخوان‌ها، عموماً شامل عمل پیوند استخوان از سایر نواحی بدن بیمار می‌شود.
زهره‌نورد جدید؛ مقاوم‌تر از گذشته
یکشنبه 3 ارديبهشت 1396
گرمای وحشتناک سیاره‌‌ی زهره وسایل الکترونیکی فضاپیماها را می‌سوزاند. به همین دلیل دانشمندان ناسا وسیله‌ای اختراع کرده‌اند که از تکنولوژی‌های باستانی الهام گرفته شده است. زهره سیاره‌ی مهربانی نیست. بیشترین زمانی که یک کاوشگر آنجا دوام آورده، ۱۲۷ دقیقه بوده است.
بهبود عملکرد ایمپلنت‌ها با ابداع جدید
یکشنبه 3 ارديبهشت 1396
دانشمندان به روشی دست پیدا کرده‌اند که از شکل‌گیری بافت زخم اطراف دستگاه‌های ایمپلنت پزشکی جلوگیری می‌کند. «فیبروسیس» شکل‌گیری بافت همبند لیفی در یک عضو و پاسخ واکنشی است که با اهداف بهبودی صورت می‌گیرد و می‌تواند در پاسخ به یک شی خارجی نیز رخ دهد.
گورخر‌ماهی نابینایی انسان‌ها را درمان می‌کند
یکشنبه 3 ارديبهشت 1396
غذاهای دریایی به علت تنوعی که دارند، گزینه‌ی محبوبی بین دوستداران غذا محسوب می‌شوند؛ مخصوصاً ماهی که در سراسر جهان به آن به‌عنوان خوراکی لذیذ به آن نگاه می‌شود.
معمای هیولای تالی حل شد
شنبه 2 ارديبهشت 1396
تحقیق جدیدی که در دانشگاه ییل انجام شده، نشان داده است که هیولای تالی دارای آبشش و نواری در پشتش بوده است که برای آن نقش نخاع ابتدایی را داشته است. هیولای تالی موجود دریایی عجیب و غریب بوده که در انتهای سر خرطوم‌ مانند و باریکش، در هر طرف دندان‌هایی داشته است.
تاثیر منفی دو بار تغییر ساعت در سال
شنبه 2 ارديبهشت 1396
«سیمون اوکسنهام» در نشریه‌ای علمی ستونی دارد که در آن مجموعه تئوری و فرضیه‌های شبه علم را از علم عصب‌شناسی جدا می‌کند. آیا امروز احساس خستگی می‌کنید؟
حرکت افراد فلج با افکارشان
شنبه 2 ارديبهشت 1396
طبق تحقیقی انجام شده توسط پزشکان دانشگاه کیس وسترن-رزرو و دو بیمارستان اوهیو، مرد فلج ۵۶ ساله‌ای از اهالی کلیولند، نخستین کسی است که توانایی حرکت دادن دست و بازویش را با استفاده از «رابط بین مغز و کامپیوتر» دوباره به دست آورد.
به دام انداختن و بررسی سلول‌ها به کمک گرافن
شنبه 2 ارديبهشت 1396
روش جدید بررسی سلولی که توسط دانشمندان موسسه تکنولوژی ماساچوست آمریکا ابداع شده است، باعث می‌شود لایه‌ی نازکی از اکسید گرافن را بتوان به‌عنوان ابزاری برای تشخیص در آزمایش‌های پزشکی و زیست‌شناسی استفاده کرد.
اندازه‌گیری نوسان دمایی بادهای سیاه‌چاله‌ای، برای نخستین بار
شنبه 2 ارديبهشت 1396
دانشمندان برای نخستین‌بار نوسانات دمایی را در گازهای داغ حاصل از فعالیت‌های سیاهچاله‌ها اندازه گرفتند. به گفته‌ی دانشمندان، قُرص‌های ماده در اطراف سیاه‌چاله‌ها از قابلیت افکندن جریان‌هایی پرسرعت از گازهای داغ یا باد برخوردارند.
«جرم موثر منفی» چیست؟
جمعه 1 ارديبهشت 1396
اخیراً گروهی از فیزیک‌دانان اعلام کرده‌اند که موفق به ساخت شاره‌ای با «جرم موثر منفی» شده‌اند. همان‌طور که از اسم این شاره پیداست، واقعاً «جرم موثر منفی» دارد! جرم موثر، اصطلاحی در فیزیک حالت جامد است که با نماد *m نمایش داده می‌شود و به جرم ظاهری یک جسم در تعامل با نیروها اشاره دارد. نباید جرم موثر یک جسم را با جرم واقعی آن اشتباه گرفت.
مضرات استفاده‌ی بی‌رویه از شبکه‌های اجتماعی بر مغز
جمعه 1 ارديبهشت 1396
براساس یافته‌های پژوهشی جدید، چک کردن مداوم شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک، می‌تواند مغز را با خطراتی مواجه سازد. زمانی که میان دو سیستم شناختی و رفتاری در مغز انسان، عدم تعادل وجود داشته باشد، احتمال بروز مشکلات ناشی از شبکه‌های اجتماعی در مغز بالا می‌رود.
نقش فناوری نانوذرات در درمان تومور
جمعه 1 ارديبهشت 1396
گروهی از محققین دانشگاه MIT راهی یافته‌اند که طی آن سلول‌های تومورهای سرطانی، به درمان‌های معمولی سرطان، بهتر پاسخ می‌دهند. این راه با پوشاندن این سلول‌ها با نانوذرات، قبل از تزریق دارو امکان‌پذیر است.
پیوند بین انواع متابولیسم لیپید و طول عمر گونه‌ها
‌پنجشنبه 31 فروردين 1396
گروهی بین‌المللی از دانشمندان، پیوندی را بین انواع متابولیسم لیپید در گونه‌های مختلف و طول عمرهای متفاوت آن‌ها پیدا کردند.
آیا بنزین هم فاسد می‌شود؟
‌پنجشنبه 31 فروردين 1396
آیا مدت زمان زیادی از آخرین باری که سوار اتومبیل‌تان شدید می‌گذرد؟ آیا در پارکینگ، سوخت پس مانده برای دستگاه‌های بنزین‌سوزتان دارید؟
تولد ستاره در سیاه‌چاله
‌پنجشنبه 31 فروردين 1396
سیاه‌چاله‌های غول‌پیکر فوران‌های قدرتمندی از ماده را به بیرون پرتاب می‌کنند و تحقیق جدید منتشر شده در مجله‌ی Nature، برای نخستین بار وجود ستاره‌هایی را فاش کرده است که در این فضای مرگ‌آور به وجود می‌آیند.
ردیابی اولین جهش‌های ژنی در زندگی انسان‌
‌پنجشنبه 31 فروردين 1396
مانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه می‌ماند. برای اولین بار، دانشمندان توانسته‌اند ابتدایی‌ترین جهش‌های ژنتیکی در سیر تکاملی انسان را پیدا کنند.
چگونه برخی دایناسورها روی دو پا ایستادند؟
‌چهارشنبه 30 فروردين 1396
محققین نشان داده‌اند که تحقیقات جدید بیان‌گر این است که عضلات بزرگ در دم‌های دایناسورهای اولیه به آن‌ها کمک می‌کرد که روی چهار پا حرکت کرده و تنها روی دو پای عقب خود بایستند.
رشد اسپرم در سلول‌های بنیادی
‌چهارشنبه 30 فروردين 1396
گروهی از دانشمندان در کشت‌ سلول‌های بنیادی جنینی، سلول‌های اسپرم موش را رشد داده‌اند. به طور کلی، سلول‌های بنیادی جنینی می‌توانند، تبدیل به هر نوع سلولی در بدن انسان شوند؛ اما تبدیل آن‌ها به نوع سلولی که هدف دانشمندان است، کار آسانی نیست.
راهی برای سکونت در مریخ
‌چهارشنبه 30 فروردين 1396
یکی از موانع در مسیر سکونت در مریخ، به‌شکل قابل توجهی مورد ملاحظه‌ی رئیس بخش سیاره‌شناسی ناسا، «جیم گرین»، قرار گرفته است؛ کسی که به منظور حفظ سیاره‌ی سرخ در برابر ذرات پُرانرژی خورشیدی، حفاظی مغناطیسی مصنوعی را پیشنهاد کرد.
یک‌بار ورزش در هفته، خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش می‌دهد
‌سه شنبه 29 فروردين 1396
محققان در دانشگاه نورس‌وِستر متوجه شدند که حتی ورزش کردن به مقدار کم نیز می‌تواند بر روی پیشرفت پارکینسون اثر داشته باشد. بیماری پارکینسون، اختلالی پیش‌رونده است که در طول زمان موجب اختلال تحرک می‌شود که در نتیجه، بر کیفیت زندگی فرد مبتلا تاثیر می‌گذارد و در نهایت به مرگ منتهی می‌شود.
کشف قایق اسباب‌بازی ۱۰۰۰ ساله در نروژ
‌سه شنبه 29 فروردين 1396
قایقی چوبی توسط «اولف فرانسون» باستان‌شناس و محقق دانشگاه NTNU نروژ و همکارانش در داخل چاه خشک شده‌ی قدیمی، واقع در یک مزرعه کوچک در شهر ساحلی اورلند کشف شد.
ساعت‌های اتمی هنوز بهترین اندازه‌گیری را از نسبیت زمان دارند
‌سه شنبه 29 فروردين 1396
ساعت‌های دقیق ما در جستجوی کلیدی از نظریه‌ی نسبیت انیشتن هستند؛ این ایده که زمان مطلق نیست. هر اختلافی در این اصل، نظریه‌ای را به ما یاد‌آور می‌سازد که برای مدتی طولانی است به دنبال آن هستیم و ایده‌های انیشتن را با مکانیک کوانتوم متحد خواهد کرد.
چگونه ادرار به فضانوردان در رشد مواد غذایی کمک می‌کند!
‌سه شنبه 29 فروردين 1396
اگر می‌خواهید یکی از اولین انسان‌هایی باشید که از مریخ دیدن می‌کند، بهتر است معده‌ای قوی داشته باشید.
تکنولوژی جدید ناسا در موتورهای جت
دوشنبه 28 فروردين 1396
مهندسین هوا و فضا اعتقاد دارند که می‌توانند با جاسازی کردن موتور هواپیما در لایه‌ی مرزی برای مکش جریان هوای لایه‌ی مرزی، مصرف سوخت هواپیما را کاهش دهند.
چگونه ماراتن را در زمان ۱:۵۹:۵۹ بدویم؟
دوشنبه 28 فروردين 1396
انجام یک سری محاسبات ریاضی، نشان می‌دهد که چگونه یک یا چند ورزشکار مطرح جهان در بخش ماراتن مردان می‌توانند رکورد ۲ ساعته‌ی ماراتن را بشکنند و تقریباً چهار و نیم دقیقه رکورد جهانی را جابه‌‌جا کنند.
راه های جلوگیری از افسردگی بعد از زایمان در مادران
دوشنبه 28 فروردين 1396
هیچ چیز دیگری بر روی زمین نمی‌تواند به اندازه‌ی داشتن یک نوزاد، برای والدین لذت بخش باشد.
کشف بنیان‌گذار توسعه‌ی کل اکوسیستم کنونی ما روی زمین
دوشنبه 28 فروردين 1396
گروهی بین‌المللی از محققین، یک عامل بیوشیمیایی کشف کرده‌اند که می‌تواند مسئول توسعه‌ی پوشش‌های خزه‌ای گیاهان باشد.
نانوذرات پرتوزای کربن در برگشت‌پذیری سلول‌های سرطانی مؤثر هستند!
یکشنبه 27 فروردين 1396
گروهی از محققین برای اولین بار نشان دادند که نانوذرات پرتوزای کربن می توانند با استفاده از خصوصیات نوری خود برگشت‌پذیری سلول‌های سرطانی را رقم بزنند.
خرافاتی‌ها بیشتر شرط‌بندی می‌کنند
یکشنبه 27 فروردين 1396
بر اساس مطالعات جدید، افراد قمارباز بیشتر خرافاتی هستند و اهمیت بیشتری برای حوادث شانسی قائل هستند. ۸۰ درصد افرادی بریتانیایی که بازی‌هایی بر پایه‌ی شرط‌بندی بازی می‌کنند، عموماً خرافاتی هستند.
به رانندگان دیگر Like و Dislike دهید
یکشنبه 27 فروردين 1396
شما در حال رانندگی در مسیری هستید و شخصی مسیر شما را می‌بندد. شما می‌روید که با حرکت دست خشمگینانه‌ای عصبانیت خود را نشان دهید و بر سر او داد بکشید؛ ولی جمله‌ای بر روی شیشه‌ی اتومبیل شما نمایان می‌شود با این مضمون که: «با عجله به سمت بیمارستان». اینجا است که عصبانیت شما فروکش می‌کند و گذشت از خطای او جای آن را می‌گیرد.
راز انفجارهای پرتو ایکس اطراف ستاره‌ی دوتایی
یکشنبه 27 فروردين 1396
دانشمندان اعلام کردند که موفق به حل معمای ۴۰ ساله‌ی انفجارات اشعه‌ی ایکس در اطراف سیستم ستاره‌ی‌ دوتایی MXB 1730-335 شده‌اند که آن را با عنوان «فوران‌گر سریع» نیز می‌شناسند.
اولین تراشه‌ی قلب سه بعدی کامل ساخته شد
شنبه 26 فروردين 1396
مهندسین دانشگاه هاروارد، برای اولین بار تراشه‌ی عضوی از بدن را به طور کامل با حسگر‌های ترکیبی به‌صورت چاپ سه بعدی ساخته‌اند.
قطب شمال زحل در مرکز
شنبه 26 فروردين 1396
قطب شمال زحل در مرکز حوزه‌ی خودش قرار می‌گیرد. ابرهایی که توسط بادهای سریع زحل به حرکت درمی‌آیند، اطراف آن و بر فراز قمرها و ذرات کوچک و بی‌شمار زحل که حلقه را به وجود می‌آورند، می‌چرخد.
درمان دومین عامل مرگ کودکان در جهان
شنبه 26 فروردين 1396
بر اساس نتایج تحقیق جدیدی که در اوایل هفته‌ی جاری در مجله‌ی New England به چاپ رسیده است، مواثر بودن واکسن خوراکی و ارزان قیمتی برای روتاویروس به اثبات رسید. این ویروس عامل بیماری اسهال بوده و روزانه جان ۶۰۰ تا ۱،۳۰۰ کودک را می‌گیرد.
پارک ژوراسیک واقعی در استرالیا است!
شنبه 26 فروردين 1396
محققان اعلام کردند که آثار مختلف جالبی از دایناسورها در ۲۱ منطقه‌ی مختلف در امتداد خط ساحلی استرالیا یافته‌‌اند. باستان‌شناسان اعلام کردند که این کشف، متنوع‌ترین کشف دایناسورها بر روی زمین است.
برای اولین بار در جهان؛ بالاخره ماده‌ی تاریک دیده شد
‌پنجشنبه 24 فروردين 1396
این نظریه که از مفهوم ماده‌ی تاریک به وجود آمده از ضروریات است. بر اساس چیزهایی که می‌توانیم ببینیم، جهان ما نباید به صورت کنونی قادر به وجود و کارکرد باشد، چیزهای قابل دیدن نمی‌توانند گرانش لازم را برای نگهداشتن یکپارچه‌ی کهکشان ما تولید کنند. ماده‌ی تاریک برای دانشمندان راهی است که برای این عدم تطابق روی آن حساب باز می‌کنند.
تغییرات قابل توجه در سطح دنباله‌دار 67P
‌پنجشنبه 24 فروردين 1396
مأموریت روزتا تغییرات قابل توجهی بر روی سطح دنباله‌دار 67P را ثبت کرده است که نشان دهنده‌ی رشد شکستگی‌ها، متلاشی شدن صخره‌ها، غلتیدن تخته‌سنگ‌ها و جابجایی مواد روی هسته‌ی دنباله‌دار است.
آینده‌ی ربات‌ها در افشای رازهای مجرمانه
‌پنجشنبه 24 فروردين 1396
آیا کودکان قادر خواهند بود به راحتی و بدون خجالت با ربات‌ها صحبت کنند؟ گروهی در دانشگاه ایالتی می‌سی‌سی‌پی در حال ارائه‌ی این طرح است که در بررسی‌های مورد سوءاستفاده قرار گرفتن کودکان، از ربات‌ها برای سوال پرسیدن از کودکان استفاده شود.
شیر مادر باعث باهوش‌تر شدن بچه‌ها نمی‌شود
‌پنجشنبه 24 فروردين 1396
در حالی که تغذیه‌ی کودکان از شیر مادر مزیت‌های بسیاری برای سلامتی آن‌ها، از جمله خطر مبتلا شدن به یک بیماری عفونی، اسهال یا گوش درد دارد، تحقیق منتشر شده در مجله‌ی پزشکی کودکان دریافته است که بعید است، شیر مادر اثر مثبت بلند‌مدتی روی هوش کودکان داشته باشد.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 165 166
چرخش زمین (14 پاسخ)
برگزاري اولين كارگاه كاربرد پرتوها در صنعت دانشگاه صنعتي شاه (0 پاسخ)
تعدادی از کاربردهای فناوری های هسته ای (0 پاسخ)
پیش نیاز mcnp و مونت کارلو (1 پاسخ)
هواپیما در میدان مغناطیسی (2 پاسخ)
تولید مایعی که قانون نیوتن را نقض می‌کند! (8 پاسخ)
فرایند هم فشار بر عکس فرایند هم دما است؟! (12 پاسخ)
جسم دوار (22 پاسخ)
اندازه گیری جرم و بار الکترون بدون نسبیت؟ (2 پاسخ)
جاذبه زمین (6 پاسخ)
برخورد كشسان (55 پاسخ)
کتاب های فیزیک دبیرستان دهه هفتاد (0 پاسخ)
ضرایب کولبش گوردن (1 پاسخ)
ترمودینامیک-فرایند هم حجم (2 پاسخ)
آیا مغزهای بزرگ باهوش ترند؟ (1 پاسخ)
کشف شگفت‌انگیز نحوه حفظ خاطره در مغز (0 پاسخ)
ایستگاه تفکر (130 پاسخ)
فوق لیسانس فیزیک با لیسانس غیرفیزیک میشناسین؟ (0 پاسخ)
سوال در مورد نمودار چرخه گاز کامل (1 پاسخ)
ساخت سرعت سنج حقيقي (22 پاسخ)
تلسکوپ تک عدسی با روزنه (0 پاسخ)
منظور از جذر همون رادیکاله؟ (2 پاسخ)
درخواست course ها و کتاب های اموزشی راجع به لیزر و فوتونیک (1 پاسخ)
شبیه سازی در نرم افزار zemax (1 پاسخ)
لطفا کارکرد این مدار رو بگید (1 پاسخ)
کتاب اصولی و کامل نسبیت عام و هندسه ریمانی (3 پاسخ)
کشف پنج ذره تازه تشکیل دهنده اتم در سرن (0 پاسخ)
عکسی دروغین؟! (12 پاسخ)
قانون سوم نیوتن (34 پاسخ)
در لحظه ی تحویل سال، چه اتفاق نجومی رخ می دهد؟ (1 پاسخ)
حرکت بردار شار مغناطیسی در هسته فرومغناطیس (1 پاسخ)
اصل عدم قطعیت هایزنبرگ (28 پاسخ)
نقطه ی بحرانی (7 پاسخ)
PI-DAY (28 پاسخ)
فرمول اصطکاک در هوا، مثلا اصطکاک میان بدنه هواپیما و هوا (2 پاسخ)
وقایع نجومی سال 96 (2 پاسخ)
درهم تنیدگی ساعت های کوانتومی از طریق گرانش (0 پاسخ)
ليزر (9 پاسخ)
پارادوکس تئوری اطلاعات با ژنتیک (12 پاسخ)
آيا سفر به ماه بزرگترین دروغ تاریخ است ؟ (242 پاسخ)
سرعت تله پورت (12 پاسخ)
مقادیر "مجاز" انرژی یعنی چی؟ (4 پاسخ)
شبیه ساز زیمکس (0 پاسخ)
معرفی کتابی در رابطه با تانسورها (4 پاسخ)
همگنی و همسانگردی فضا (9 پاسخ)
کهکشان ها در کجای جهان قرار دارن ؟ (8 پاسخ)
مزیت مکانیکی (0 پاسخ)
سازمان بهداشت جهانی فهرست ۱۲ باکتری خطرناک را منتشر کرد (2 پاسخ)
نوشتن روی شیشه (5 پاسخ)
سری فوریه (1 پاسخ)
راز حیات نهفته در زمین ! (7 پاسخ)
خواب و رابطه آن با جهان هاي موازي (12 پاسخ)
آتش‌فشان‌ها زمین را به گلخانه تبدیل می‌کنند
«جرم موثر منفی» چیست؟
مضرات استفاده‌ی بی‌رویه از شبکه‌های اجتماعی بر مغز
نقش فناوری نانوذرات در درمان تومور
پیوند بین انواع متابولیسم لیپید و طول عمر گونه‌ها
آیا بنزین هم فاسد می‌شود؟
تولد ستاره در سیاه‌چاله
ردیابی اولین جهش‌های ژنی در زندگی انسان‌
چگونه برخی دایناسورها روی دو پا ایستادند؟
رشد اسپرم در سلول‌های بنیادی
راهی برای سکونت در مریخ
یک‌بار ورزش در هفته، خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش می‌دهد
کشف قایق اسباب‌بازی ۱۰۰۰ ساله در نروژ
ساعت‌های اتمی هنوز بهترین اندازه‌گیری را از نسبیت زمان دارند
چگونه ادرار به فضانوردان در رشد مواد غذایی کمک می‌کند!
تکنولوژی جدید ناسا در موتورهای جت
چگونه ماراتن را در زمان ۱:۵۹:۵۹ بدویم؟
راه های جلوگیری از افسردگی بعد از زایمان در مادران
کشف بنیان‌گذار توسعه‌ی کل اکوسیستم کنونی ما روی زمین
نانوذرات پرتوزای کربن در برگشت‌پذیری سلول‌های سرطانی مؤثر هستند!
خرافاتی‌ها بیشتر شرط‌بندی می‌کنند