بررسی فعالیتهای مغناط کره زمین

: پروژه جديد ناسا براي بررسي فعاليتهاي مغناط كره ي زمين :

پروژه جديد ناسا براي بررسي فعاليتهاي مغناط كره ي زمين

ناسا طرحي را براي بررسي علمي علل پديده طوفانهاي مغناطيسي در اطراف زمين به تصويب رساند .

ناسا پس از بررسي 40 طرح متفاوت طرحي را براي بررسي ديناميك طوفانهاي فضايي كه در شكل گيري شفقهاي قطبي نقش ايفا مي كنند را به تصويب رساند.اين طرح تحقيقاتي بر اساس سياستهاي جديد سازمان فضايي ناسا به تصويب رسيده است كه در آن ناسا به دنبال طراحي و اجراي پروژه هايي است كه با حداقل هزينه داراي بالاترين كارآمدي علمي باشند. در پروژه جديد كه تميس (THEMIS) نام دارد دانشمندان به بررسي زمان و نحوه شكل گيري پديده موسوم به ريز طوفانها (substorms) در ناحيه مغناط كره زمين خواهند شد و همچنين خواهند توانست محل دقيق شكل گيري اين پديده ها را آشكار كنند. ريز طوفانها امواجي از انرژي هستند كه در كمربند مغناطيسي زمين و مغناط كره آن تشكيل شده و منتشر مي شوند. مبدا و خواستگاه اين طوفانك ها بيش از 30 سال است كه مورد مناقشه دانشمندان قرار دارد و هنوز اطلاع دقيقي از نحوه شكل گيري و جاري شدن آنها وجود ندارد. در خلال اين طوفانك ها فعاليتهاي شفقهاي قطبي ناگهان و به شكل غير معمول اوج مي گيرد . به نظر مي رسد با آغاز به كار ماموريت تميس پاسخي به سوالهاي بسيار زيادي كه در اين خصوص وجود دارد داده شود. در اين ماموريت 5 ماهواره مشاركت مي كنند كه در مداري نزديك به مدار استوايي براي مدت 2 سال قرار خواهد گرفت و تلاش مي كنند تا محل ، زمان و نحوه شكل گيري اين طوفانها را در مغناط كره زمين مشخص كننداين طرح كه مطابق برنامه اعلام شده بايد سال 1386 خورشيدي آغاز شود نقشي كليدي در درك فعاليتهاي آب و هواي فضايي و محيط اطراف زمين ايفا خواهد كرد. قابل ذكر است كه ماموريتي ديگري با همين نام (تميس) وجود دارد كه مشغول بررسي حراراتي عوارض سطحي مريخ است و ارتباطي با اين ماموريت ندارد.

منبع :www.nojum.ir