منازعه دانشمندان در خصوص تعیین سرعت گرانش

: منازعه دانشمندان در خصوص تعيين سرعت گرانش :

منازعه دانشمندان در خصوص تعيين سرعت گرانش

پس از اعلام خبر تعيين سرعت گرانش ، برخي از دانشمندان اعلام كردند كه از روش استنتاج اين روش اطمينان ندارند.

در شهريور گذشته دانشمندان با اندازه گيري انحراف نور كوازارهايي كه در مسير خود از اطراف مشتري رد شده بود اعلام كردند به كشف عمده اي دست يافته اند اما اكنون به نظر مي رسد در ماهيت اين كشف اختلاف نظر ايجاد شده است.

Sergei Kopeikin فيزيكدان دانشمند ميسوري اعلام كرده بود كه وي و همكارش با اين اندازه گيري موفق به تعيين سرعت گرانش شده اند در حاليكه Clifford Will از دانشگاه واشنگتن معتقد است اين كشف مربوط به يك مولفه مغناطيسي ميدان گرانش موسوم به "Gravitiomagnetism" است.دانشمندان براي تعيين اين اختلاف از يك آرايه برگ شامل 10 تلسكوپ راديويي استفاده كرده و نتايج آن را با يك تلسكوپ راديويي 100 متري ادغام كردند.مشتري در خلال حركت خود در آسمان از فاصله تقريبي 7/3 درجه اي كوازار J0842+1835 گذشت نزديكي اين كوازار به مشتري (نسبت به خط ديد ما) منجر به خميدگي معادل 0000057/0 ثانيه قوس شد. در حال حاضر علي رغم حدسهاي اوليه كه اين انحنا را مربوط به سرعت گرانش مي دانست علت اين انحراف نامشخص باقيمانده است. با وجود اين دانشمندان معتقدند اين تغيير به نوعي وابسته به ميزان سرعت گرانش است. انيشتين در نظريه نسبيت خود سرعت گرانش را معادل سرعت نور مي دانست و پيش از وي نيوتن معتقد بود كه گرانش به شكل آني اثر مي كند.

منبع :www.nojum.ir