کشف منابع جدید پر انرژی در کهکشان M83

: كشف منابع جديد پر انرژي در كهكشان M83 :

كشف منابع جديد پر انرژي در كهكشان M83

تلسكوپ فضايي پرتو ايكس چاندرا ، تجمعي از سياهچاله ها و ستاره هاي نوتروني را در قلب كهكشان مارپيچي M83 آشكار كرد.

اگر شما علاقمند به شكار منابع پر انرژي كيهاني هستيد ، بد نيست نگاهي به كهكشان معروف M83 بياندازيد . اين كهكشان به موزه اي از منابع انرژي قوي تبديل شده است.

تلسكوپ فضايي پرتو X چاندرا پيش از اين تعدادي از سياهچاله و ستاره هاينوتروني را در اين كهكشان ثبت كرده بود .اما اخيرا تجمعي از اين موجودات پر انرژي را در مركز اين كهكشان آشكار كرده است. ضمن اينكه بر اساس اطلاعات آن دانشمندان توانسته اند توجيهي براي علت تجمع اين همه منبع انرژي در آن بيابند.

اين كهكشان در فاصله 12 ميليون سال نوري از ما قرار دارد و مركز آن به شدت داغ و گرم است . اين گرما ناشي از شكل گيري ستارگان دراين ناحيه است كه احتمالا از 20 ميليون سال پيش از آن آغاز شده است. بر اساس اطلاعات به دست آمده از چاندرا ابري از گازهاي داغ در اطراف هسته اين كهكشان وجود دارد كه حدود 7 ميليون درجه حرارت دارد در حاليكه ابرهاي گازي واقع در بازوهاي كهكشان داراي حرارتي معادل 4 ميليون درجه هستند. اين اختلاف دمان نشان از آن دارد كه شكل گيري ستاره ها در نزديكي مركز كهكشان بسيار بيشتر از نواحي ديگر است .

ستاره هاي شكل گرفته در اين ناحيه عمدتا بسيار پر جرم بوده و مدت كوتاهي را زندگي مي كنند و پس از آن به شكل انفجارهاي عظيم نابود مي شوند . انفجارهايي كه منجر به توليد ستاره هاي نوتروني و سياهچاله هاي كوچك مي شود. در تصوير چاندرا نيز همين نوع از اجرام مشخص شده اند. اين نظريه در عين حال مي تواند وجود عناصر سنگين نظير كربن ، نئون، منيزيوم، سيليكون و گوگرد را در گازهاي داغ اطراف هسته M83 توجيه كند. احتمالا اين عناصر درون هسته ستاره هاي پر جرم به وجود آمده و پس از انفجار آنها به درون محيط كهكشاني وارد شده اند .

منبع :www.nojum.ir