شواهد محکم از جاری بودن آب بر سطح مریخ

: شواهد محكم از جاري بودن آب بر سطح مريخ :

شواهد محكم از جاري بودن آب بر سطح مريخ

مريخ نورد فرصت موفق شواهدي را به دست آورد كه احتمال جاري بودن آب مايع بر سطح مريخ را در گذشته اي دور تا حد قابل توجهي به يقيين نزديك مي كند دانشمندان نسبت به جاري بودن آب بر سطح مريخ و در محل فعلي فعاليت كاوشگر فرصت اطمينان حاصل كرده اند. اين اطمينان و استنتاج در پي بررسي داده هاي گردآوري شده توسط مريخ نورد فرصت و از بررسي سنگهاي محل فرود به دست آمده است. مطالبي نظير يافت شدن برخي از تركيبات شيميايي نظير سولفاتها و همينطور عوارض ظاهري سنگهاي مورد بررسي دانشمندان را به اين استنتاج رهنمون ساخته است.

دكتر استيون اسكواير از دانشگاه كورنال و يكي از دانشمندان بررسي كننده داده هاي دريافتي از مريخ نوردهاي فرصت و روح با اشاره به بررسي سنگ مورد نظر در فلات نصف النهار اظهار داشت آب جاري زماني بر اين منطقه مريخ جاري بوده است و نه تنها باعث فرسايش ئ تغيير ظاهري سنگ شده است بلكه باعث به وجود آمدن تغييرات شيميايي درون اين سنگ نيز گشته است.

دكتر جيمز گاروين سرپرست دانشمندان محقق در باره اكتشافات ماه و مريخ در ناسا نيز در باره يافته منتشر شده امروز بيان داشت از مدتها پيش سوالي كه بسياري را به چالش مي كشيد اين نكته بوده است كه آيا در گذشته مريخ به اندازه كافي مرطوب بوده كه بتواند ميزبان نوعيي از حيات باشد ؟ امروز و به لطف داده هاي كاوشگر فرصت مدارك قوي در اختيار داريم كه به ما اين اجازه را مي دهد كه به اين پرسش پاسخ مثبت بدهيم.
فرصت 3 هفته گذشته را به جستجو و پرسه زني در اطراف گودال محل فرود خود و بررسي اين منطقه و سنگهاي بيرون زده از بستر خاكي اطراف دهانه پرداخت و اين منطقه را با كمك انواع طيف سنجهاي خود مورد بررسي قرار داده است و در نتيجه موفق شد تركيبات مختلفي از مواد گوناگون نظير سولفاتها و مواد ديگر را پيدا كند كه برروي زمين تنها در مجاورت آب امكان توليد و به وجود آمدن آنا امكان پذير مي باشد.

از سوي ديگر بررسيهاي ساختار فيزيكي سنگ ها به ويژه بررسي منطقه ال كاپيتان نشان از شكل گيري آنها در جريان يك تحول فرسايشي طولاني دارد كه جاري بودن آب مي تواند دليل توجيه كننده براي آن باشد. يافته ديگر فرصت دانه هاي گروي شكلي بودند كه در ميان لايه هاي سنگي وجود داشتند شكل گيري اين گويها ممكن است در اثر فعاليت آتشفشاني ، برخورد شديد شهابسنگي يا مجاورت آب رخ داده باشد اما بررسيهاي بيشتر امكان شكل گيري آنها در خلال فورانهاي آتشفشاني و يا برخوردهاي شهابسنگي به طور چشمگيري كاهش داده است.در صورتي كه اين يافته مورد تاييد همه دانشمندان برسد بزرگترين و اصلي ترين هدف جستجوي كاوشگرهاي مريخ نورد روح و فرصت محقق شده است . چندي پيش دكتر فيروز نادري سرپرست برنامه مريخ در JPL در گفتگويي مطبوعاتي ، اعلام كرده بود مهمترين موفقيتي كه ممكن است دو مريخ نورد بدان دست پيدا كنند شواهدي است كه به بحث جاري بودن آب بر سطح مريخ پايان دهد و همه را قانع يا منصرف كند.

با توجه به استنتاج جديد دانشمندان در خصوص داده هاي ارسالي از فرصت برنامه روزهاي آتي اين مريخ نورد به بررسي بيشتر نواحي مورد نظر و جمع آوري اطلاعات تكميلي و مورد نظر دانشمندان اختصاص خواهد يافت.

منبع :www.nojum.ir