خوشه های کهکشانی , عامل اغتشاش

: خوشه هاي كهكشاني ، عامل اغتشاش :

خوشه هاي كهكشاني ، عامل اغتشاش

بر اساس تحقيقي جدي خوشه هاي كهكشاني مي توانند عاملي براي منحرف كردن پژواك انفجار بزرگ باشند .

اندازه گيريهاي دقيقي كه برروي تابش زمينه كيهاني ( كه از ان به عنوان پژواك انفجار بزرگ نام برده مي شود) اين نظر را كه ما در كيهاني تحت سلطه «ماده تاريك سرد» و «انرژي تاريك» زندگي مي كنيم تاييد مي كند.بر اساس تحقيقي كه نتايج ان چند روز پيش منتشر شد ، گروهي از اخترشناسان دانشگاه دورهام انگلستان مداركي به دست آورده اند كه نشان مي دهد گازهاي موجود در خوشه هاي كهكشاني نزديك ، مي تواند باعث تغيير در تابش ميكروويو زمينه كيهان شود كه سفري 13 ميليارد ساله را براي رسيدن به زمين پشت سر گذاشته است.حال چنانچه خوشه هاي كهكشاني دوردست نيز بتوانند اثري مشابه برروي اين تابش پس زمينه داشته باشند به نظر مي رسد بايد در ديدگاههاي خود درباره تحول كيهان دست به تجديد نظر بزنيم . اين گروه كه توسط دكتر تام شنكز رهبري مي شود با استفاده از اطلاعاتي كه توسط كاوشگر ويلكينسون (WMAP) جمع آوري شده است را با محل سه خوشه ستاره اي مشخص تركيب كردند و مشخص شد اين كهكشانها در همان جهتي از آسمان قرار دارند كه دماي تابش پس زمينه كيهاني از ميزان ميانگين ان ( معادل 73/2 كلوين) كمتر است.دين ترتيب اين گمان كه خوشه هاي كهكشاني برروي تابش پس زمينه كيهان كه به ما مي رسد اثر بگذارد مطرح مي شود.

تطابق محل خوشه هاي كهكشاني و نقاط سردتر در تابش پس زمينه كيهاني

اين تيم تحقيقاتي حدس مي زند كه گازهاي داغ درون اين خوشه هاي كهكشاني با فوتونهاي ناشي از مهبانگ ، در فرآيندي كه به نام پراكنش معكوس كامپتون موسوم است واكنش مي دهند. براساس اين واكنش ذرات پرسرعت مي توانند باعث انحراف امواج كم انرژي شوند. اين اثر به اثر سونياو –زلدويچ (Sunyaev-Zel'dovich) موسوم است و توسط گروههاي تحقيقاتي ديگر نيز مورد بررسي قرار گرفته بود اما آنچه گروه دانشگاه دورهام توانس بدان دست پيداكند اين بود كه ميزان اين اثر نسبت به آنچه پيش از اين تصور مي شد بسيار بيشتر است و بايد بار ديگر با دقت بيشتري مورد بررسي قرار گيرد . اين يافته همچنين بار ديگر بر حضور ماده و انرژي تاريك در كيهان و نقشي كه اين مواد در شكل دهي كيهان ما ايفا مي كنند اشاره دارد چراكه اين ماده و انرژي رازآلود اثراتي را بر تابش پس زمينه كيهان و در هنگاميكه جهان هزاران بار از امروز كوچكتر بوده است به جا گذاشته كه اينك بايد اندازه گيريها و بررسيهاي مربوط به آن مورد بازنگري مجدد قرار گيرد.

منبع :www.nojum.ir