الکترون - هسته

: آيا الكترونها واقعاً سياره هايي كوچك هستند؟ :

الكترون - هسته

آيا الكترونها واقعاً سياره هايي كوچك هستند؟

تا كنون مشاهد ه كرديم كه د ر اتم هيدروژ الكترون هسته اتم را در داخلي ترين مدار ممكن ترقريبا در فاصله دقيقف 5 ميليارددم سانيتمتر از هسته دور مي زدند فاصله دقيق الكترون هيدروژن از هسته در نمودار موسوم به "الگوي اتمي بوهر " ،9- 10×29/5 سانتيمتر ذكرشده است از سوي ديگر مشاهده شد كه مقايسه اتم به منظومه شمسي مقايسه اي كامل نيست .البته اين درست است كه الكترون فقط درترازهاي انرژي در الگوي مداري (سياره اي ) شامل مدارهاي 1،2،3 مي شوند ..ولي با وجود اين يك الكترون در پايين ترين تراز انرژي هيچ گاه در همه اوقات دقيقاً 29/5 ميليارددم سانتيمتر از هسته دورنخواهد بود و اين رقم فقط ارزش ميانگن است .

اگر محدوده دور هسته اتم را به سه منطقه تقسيم كنيم :

منطقه 1 گلو.له اي باشعاع 5 ميليارددم سانتيمتر ،منطقه 2شامل تمام فواصل بين 5الي 10 ميليارددم سانتيمتر و منطقه 3شامل بقيه محدوه هسته اتم خواهد بود .سپس مشخص مي شود كه درحالت عادي د ر32% ار اتمها ،الكترون درمنطقه 1، در 44%ازاتمها در منطقه 2و در 24%از اتمها در منطقه 3 قرار دارد . در هر اتم معين فقط با درصدي از احتمال مي توان گفت كه الكترون درحال حاضر در كجا قرار دارد . مثلامي توان گفت احتمال اينكه الكترون درمنطقه 1باشد 32%است اگر چه الگوي مداري كامل نيست ولي ه به هر حال براي قدمهاي اوليه و بيساري از تفكرات ساده درباره اتم نمونه اي عملي است و به خاطر همين ما در اين كتاب چند با ر ديگر هم از اين الگو استفاده خواهيم كرد. درحقيقت هيچ گاه نبايد فراموش كرد كه انسان رفتار طبيعت در "قلمروعلوم اتمي" را به هر حال نمي تواند به طوركامل در ك كند و ذهنيت ببخشد بلكه قادر است فقط قسمتهايي از خصوصيات آنها را به صورت الگو و مدل و نمودار مجسم كند كه البته هيچ گاه خصوصيات كامل آنها را در بر نخواهد گرفت .
ماهيت موجي و ذره الي نو را به خاطر بياوريد همان طوركه تئوري موجي نور تمام خصوصيات نور را توضيح نمي دهد الگوي مداري اتمها هم نمي تواندتمام تمام ماهيت آنها را بيان كند.

هسته اتم از چه تشكيل شده است ؟

هسته اتم از دو نوع ذره كه "پرو تون " و "نوترون" ناميده مي شوند تشكيل شده است هر دو ذره تقريبا حدود 2000 بار سنگين تر از الكتر ون هستند درحالي كه "پروتون "بار الكتر يكي مثبت دارد اين بار داراي ارزش عددي معادل بارمنفي الكترون است "نوترون "همان طور كه از نامش پيداست خنثي است و به عبارت ديگر داراي بار الكتريكي نمي باشد .
پروتونها و نوترونها "نوكلئون" نيز ناميده مي شوند كه به معناي سنگ بناي هسته است . ارزش بار الكتريكي الكترونها و پرو تو نها "با ر بنيادي " ناميده مي شود .
تعدادپرتونهاي يك هسته مشخص مي كند كه اين هسته به كدام عنصر شيميايي تعلق دارد مثلا اتمهاي هيدروژن يكپرتونكربن 6و اتمهاي اورانيوم 922پرتون درهسته هاي خود دارند. تعداد نوترونها دريك عنصر معين مي تواند متغيرباشد مثلا هسته هاي اتم هيدروژن با صفر ،يك يا دو نوترون وجود دارد كه به اصطلاح ايرو تو پ هاي هيدروژن ناميده مي شوند .

اگريك هسته اتم فر ضاَ 6پروتون مثبت داشته باشد 6الكترون منفي به دور آن در گردش خواهند بود به طوري كه آن اتم درمجموع از نظر الكتريكي خنثي مي باشد .
اگر در اين اتم يك الكترون از دست برود در نتيجه 6پروتون در مقابل 5الكترون وجود خواهد داشت آنگاه گفته مي شود كه اين اتم داراي بار الكتريكي 1+ مثبت خواهد بود . اين اتمهاي بار دار را آيون مي خوانند.
بسياري از هسته هاي اتمي به صورت هسته هاي سبكتر فر و مي باشند و از اين طريق اشعه آلفا (هسته هاي هليوم)، اشعيه بتا (الكترونها) يا اشعه گاما(فوتونها ) را از خود آزاد كرده متشر مي نمايند اين رفتار يا خاصيت را راديو اكتيويته مي نامند .

منبع : physicsir.com