عصر اتمی

: عصر اتمي :

عصر اتمي

زماني كه اطلاعات انسان در مورد دنياي ريز داخل اتم گسترش يافت و توانست انرژي هسته‌‌اي را بشناسد ، تحولي عميق در زندگي او به وجود آمد. با وجود اين منبع عظيم انرژي ، ديگر نگراني در مورد تمام شدن ذخائر تجديد ناپذير انرژي مانند نفت ، گاز طبيعي و زغال اندكي كمتر شد. تمام توجه‌ها به سمت گسترش فناوري لازم براي استفاده از انرژي هسته‌اي جلب شد. و به اين ترتيب عصر جديدي به نام عصر اتمي در زندگي بشر آغاز گرديد.

تاريخچه

دقيقا در آخرين ثانيه شمارش معكوس ، در ساعت 5:30 دقيقه بامداد روز شنبه ، 16 ژوئيه سال 1945 ، انرژي از هسته اتم آزاد شد. تاريخ آغاز هيچ عصر جديدي چنين دقيق به ثبت نرسيده است. آن انفجار بزرگ ، در پايگاه هوايي آلاموگوردو ، در 120 مايلي جنوب آلبوكوك ، نيومكزيكو ، سرآغازي تاريخي بود كه از آن پس بايد آغاز آينده بشريت تعيين مي‌شد.

حيات بر روي زمين ، ناگهان و به نحوي غير قابل برگشت تغيير يافته بود. آدمي به منبع انرژي جديد ، و به همراه آن به قدرتي دست يافته بود كه تكامل انواع خود را بر روي كره زمين مخاطره آميز كرده و سياره زيباي خود را به باغ وحشي پرتوزا تبديل مي‌كرد.

آغاز عصر اتمي

در لحظه نخستين انفجار اتمي ، نور ملتهب سفيد و شديدي به وجود آمد. رابرت اوپنهايمر ، فيزيكدان آمريكايي و مغز متفكر در ساختن آن بمب ، 6/6 كيلومتر آن طرف‌تر ، در حالي كه خود را به ميله محكمي چسبانده بود ، منتظر شوك حاصل از انفجار بود. بعد از انفجار ، بلافاصله گوي آتشيني برخاست. و در پي آن ابري قارچي شكل ايجاد شد كه تا ارتفاع 8/14 كيلومتر بلند شد و به داخل آرام سپهر راه يافت. برج فولادي كه بمب بر روي آن نصب شده بود ، كاملا به بخار تبديل شد و سطح بيابان پيرامون آن تا شعاع حدود 730 متري گداخته شده و به حالت شيشه‌اي درآمده بود.

اين انفجار آزموني محرمانه بود. اما در ششم اوت همان سال 1945 ، وقتي يك بمب اتمي معادل 20000 تن ماده انفجاري تي.ان.تي نيرومندترين ماده انفجاري شيميايي ، بر شهر هيروشيماي ژاپن انداخته شد. خبرش نيز مانند خودش در سطح جهان پخش شد. انفجار اين بمب بيشتر از 10 كيلومتر مربع از مركز شهر را ويران كرد. تعداد بسيار زيادي از مردم اين شهر كشته شدند وبيش از 67 درصد ساختمانهاي شهر نابود شده يا به شدت آسيب ديد.

در نهم اوت همان سال ، بمب دوم بر شهر ناگازاكي فرود آمد ، كه در اين بمباران نيز انسانهاي بسياري نابود شدند و حدود 40 درصد از ساختمانهاي شهر در هم ريخت. بر اين ويرانيها و كشتارها ، مصيبت ديگري ، يعني تابش هم اضافه مي‌شد. كه نه تنها بر آنان كه در معرض آن قرار مي‌گرفتند تاثير مي‌گذاشت ، بلكه از طريق جهشهايي ژنتيكي مي‌توانست نسلهاي آينده را نيز متاثر كند. و به اين ترتيب عصر اتمي آغاز شد.

نتايج ويرانگر عصر اتم

عصر اتم بدون هيچ گونه آمادگي و اخطاري شروع شد. زيرا طرح مانهاتان ، كه متولي توليد بمب اتمي بود ، در پس ديوارهاي سر به فلك كشيده اختفا و بازداري نظامي به مورد اجرا درآمده بود. مطالعات انجام شده توسط سازمان بهداشت جهاني ، وابسته به سازمان ملل ، نشان داد كه نه تنها در كشورهاي پيشرفته ، بلكه در ميان مردم ساده تر سراسر جهان ، اين ماجرا آثار عميقي برجاي گذاشته بود. يكي از وحشتناك‌ترين جنبه‌هاي بمب اتمي در ميان مردم جهان ، آثار وخيم ناشي از تابش آن بود. آثاري كه نامرئي ، بدون تاثير بر چشايي ، نامحسوس ، بدون بو ، اما بسيار وسيع و گسترده بود.

سير تحولي و رشد

بعد از جنگ جهاني دوم ، ايالات متحده آمريكا به آزمايشهاي خود در مورد سلاحهاي شكافت هسته‌اي در جزاير اقيانوس آرام و صحراي نوادا ادامه داد. انگلستان ، شوروي سابق ، فرانسه ، چين و هندوستان اقدام به توليد و آزمايش بمبهاي هسته‌اي كردند. در اوايل سال 1950 ، مردم از وجود نوع ديگري بمب ، كه به بمب هيدروژني معروف شد ، باخبر گرديدند. بمب هيدروژني با قدرتي معادل 5 تا 7 ميليون تن تي.ان.تي را در اقيانوس آرام آزمايش كرد. اين انفجار جزيره‌اي را محو و به جاي آن حفره‌اي به عمق 45 متر و قطري بيشتر از 105 كيلومتر ايجاد كرد.

در اول مارس 1952 ، ايالات متحده آمريكا يك بمب هيدروژني با قدرت 12 تا 14 ميليون تن ، يعني دو برابر نيروي انفجاري قبلي آزمايش كرد. علي رغم تصور‌هايي رسمي مبني بر اينكه غبارهاي راديواكتيو (پس مانده‌هاي راديواكتيو ناشي از بمب) منحصر به منطقه انفجار خواهد بود. خاكستر راديو اكتيو يك قايق ماهيگير ژاپني را در فاصله حدود 96 كيلومتري مركز انفجار ، پوشانيد. 32 ماهيگير تحت تاثير اين غبارها قرار گرفتند و يكي از آنها در گذشت.

اتحاد شوروي سابق در 12 اوت سال 1953 ، يك بمب هيدروژني آزمايش كرد. انگلستان نخستين بمب خود را در جزيره كريسمس واقع در اقيانوس آرام در 17 مي سال 1957 به مرحله آزمايش درآورد. به اين ترتيب توليد و تكثير سلاحهاي ويرانگر اتمي به صورت مسابقه‌وار توسط كشورهاي قدرتمند دنيا ادامه پيدا كرد. به طوري كه در حال حاضر اين كشورها از عظيم‌ترين ذراتخانه‌هاي اتمي بر خوردار هستند. جالب توجه است كه خود اين كشورها همواره بر منع توليد و تكثير اين سلاحهاي مرگبار اصرار داشته و قوانين بسيار زيادي را در اين زمينه وضع كرده‌اند. قوانيني كه خود ، اولين نقض كنندگان اين قوانين بودند.

مشخصه كودكاني كه در عصر اتم به دنيا آمده‌اند

گاز كريپتون راديو اكتيو حاصل از انفجار بمب هيدروژني ، به استرانسيم راديو اكتيو واپاشيده و وارد جو زمين مي‌شود و از طريق جريانهاي اقليمي هوا در تمام نقاط جو زمين پخش مي‌شود تا همراه باران در سراسر دنيا فرود آيد. استرانسيم شبيه كلسيم است. در غياب كلسيم مي‌تواند نقش آن را بر عهده بگيرد. اين عنصر مي‌تواند به تشكيل استخوان كمك كند. بنابراين ، نوع راديو اكتيو آن يك جوينده استخوان است ، وقتي به بدن موجود زنده وارد شود ، قابل شستشو و يا انتقال به بيرون نيست.

نيم عمر فعال آن 97 سال است. بنابراين در اثر آزمايش بمب هسته‌اي و ساير آزمايشها ، استرانسيم راديو اكتيو به همه جا پخش شد و از طريق شير و گياهان آلوده به غبار راديو اكتيو مي‌تواند به بدن موجودات زنده و انسان وارد نشود. اين ماجرا چنان جهاني بود كه گفته شده است، هر كودكي كه در خلال سالهاي بعد از آزمايشهاي مكرر بمب هسته‌اي در جو ، استخوانهايش در حال شكل گيري و نشو و نما بوده است، در اين استخوانها نشاني از استرانسيم راديو اكتيو مانده است. كه هر چند لزوما جنبه معاينه باليني ندارد ، اما مشخصه كودكان عصر اتم است.

منبع : دانشنامه رشد

مشاوره رایگان تحصیلی
چرا خطوط میدان الکتریکی همدیگر را قطع نمی کنند؟ (23 پاسخ)
محاسبه چگالی میدان در فاصله مشخصی از سیم پیچ (0 پاسخ)
اختلال دو قطبی (0 پاسخ)
حل یک معادله دیفرانسیل (1 پاسخ)
نظريه‌ي ميدان‌هاي كوانتومي Quantum Field Theory را بياموزيم (91 پاسخ)
موتور مثلث در شش ضلعی در دایره اشکال هندسی مزارع (0 پاسخ)
نسبیت (0 پاسخ)
جسم مجازی چیست؟ (8 پاسخ)
نسبیت خاص خوانی(!)،سوالات و مقالات پراکنده پیرامون نسبیت خاص (31 پاسخ)
انتشار کتاب ((نظریه ی غلظت)) در نیویورک-آمریکا (21 پاسخ)
همجوشی هسته ای (4 پاسخ)
اثبآت فرمول تغییر سطح (1 پاسخ)
حمام نمک (0 پاسخ)
گامی پیش‌تر به سوی آشکارساز امواج گرانشیِ مستقر در فضا (0 پاسخ)
انرژی در موج های مکانیکی (7 پاسخ)
خواص ذاتی ذرات؟! (10 پاسخ)
تصاويري از تجهيزات نظامي عجيب و غريب! (113 پاسخ)
تساوی صفر و یک؟؟ (5 پاسخ)
اثبات مساحت دایره (22 پاسخ)
لکه های خوشیدی چگونه به وجود می آیند؟ (4 پاسخ)
منظور پروفسور حسابی از بی نهایت بودن ذرات چه بوده؟ (38 پاسخ)
سوال در مورد انقباض طولی (6 پاسخ)
حذف یا تضعیف میدان مغناطیسی (1 پاسخ)
رنگ اجسام (3 پاسخ)
چرا نبایست با افراطی ها بحث کرد؟ (3 پاسخ)
میدان مغناطیسی اطراف یک ذره باردار به چه شکل است؟ (1 پاسخ)
پيدايش كاينات (0 پاسخ)
معرفی کانال های تلگرام فیزیک (8 پاسخ)
تابش لیزر به سطح کره ماه (5 پاسخ)
راکتور های هسته ای بی خطر (19 پاسخ)
یک پرسش دینامیکی در رابطه با اصطکاک (7 پاسخ)
زاویه بحرانی و اندازه ذرات (0 پاسخ)
استفاده از اثرات میدان مغناطیسی برای چرخیدن دائم جسم (1 پاسخ)
عملگرها و اپراتورها در ریاضیات و فیزیک (73 پاسخ)
شوخي با شيمي (35 پاسخ)
فرگشت انسان (51 پاسخ)
توجیه عملکرد مدار شوکر (9 پاسخ)
مسیر حرکت رعد و برق و بارها (0 پاسخ)
سقوط آزاد و نیروی جزر و مدی (2 پاسخ)
مسئله: چهار گوی رسانای یکسان (2 پاسخ)
سقوط آزاد، پرتاب دو جسم با جرم‌های مختلف (8 پاسخ)
آیا مولتی متر بدون باتری کار می کند؟ (1 پاسخ)
کشت ریزغده ابزاری جدید در مقابله با سرطان (0 پاسخ)
ببینید و لذت ببرید (4 پاسخ)
فرود آمدن عمودی بطری آب بر روی میز (1 پاسخ)
نیوتون چگونه حرکت بیضوی زمین را ثابت کرد؟ (15 پاسخ)
لطفا یه کتاب در زمینه فیزیک بهم معرفی کنید که ترجمه کنم (8 پاسخ)
راهی برای دوباره زیستن - بدن جدید - عمر نامحدود (25 پاسخ)
انرژی چگونه به جرم تبدیل میشود؟ (21 پاسخ)
کتاب مناسب برای کنکور (6 پاسخ)
کمبود ویتامین دی و سرطان ها (0 پاسخ)
برنامه‌ای که مرگ را پیش‌بینی می‌کند (0 پاسخ)
پایانه های باتری (3 پاسخ)
تست هوش واقعی (19 پاسخ)
جاذبه‌ی منطقه‌ی وان ترکیه چیست؟
رفتار عموزاده‌ی ما در غذاخوردن چگونه است؟
رویداد‌های نجومی اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷
کشف عجیب مینیاتوری در بدن انسان
آینده‌ی خودروهای خودران، مبهم‌تر از گذشته شد.
سنگین‌ترین اتم جهان چقدر وزن دارد؟
آینده‌ی اِتنا چقدر خطرناک و ویران‌گر است؟
فاصله‌ی ۷،۸۰۰ ساله‌ نوری زمین تا خوشه‌ای ستاره‌ای چگونه محاسبه شد؟
کشف اندامی جدید در بدن انسان
چگونه این یک میلیون نفر در آمازون پنهان شده بودند؟
کدو تنبل چگونه باعث ریزش مو در زنان می‌شود؟
جورابی که به کمک بیماران دیابتی می‌آید!
رازی باستانی از گونه‌ی انسان که در آب دهانش نهفته بود!
هابل از انعکاس نور ابرنواختری در دور دست‌ها خبر داد.
انقلاب بعدی چه زمانی رخ می‌دهد!؟
کشف ردپایی حیرت‌آور از دوران ژوراسیک
بررسی دقیق اوموموا، در فرکانس رادیویی
عواقب خوردن تندترین فلفل جهان چیست؟
آینده‌ی فالکون و چشم‌انداز تسخیر سیاره‌ی سرخ
حشره‌ای که اتصال باستانی روسیه و کانادا را برملا کرد!
زمین‌تخت‌گرایان؛ پدیده‌هایی نخبه یا عقب‌ماندگانی از بشریت؟
محققان نوعی جدید از آنتی‌بیوتیک‌ها را کشف کردند.
چینی‌ها در ۱۱۵هزار سال پیش چه ابزاری داشتند؟
ویژگی‌های خوشه‌های کهکشانی از دید هابل
با هوش‌مصنوعی چه رفتاری داریم و عواقب آن چیست؟
دوست دارید ال‌سی‌دی شکسته‌ی موبایل‌تان خودش را ترمیم کند؟
کشف یونی در کهکشان‌های جوان دوردست
عمق فاجعه‌ی نفتکش سانچی چقدر بود؟
ما چگونه خواب می‌بینیم؟