عصر اتمی

: عصر اتمي :

عصر اتمي

زماني كه اطلاعات انسان در مورد دنياي ريز داخل اتم گسترش يافت و توانست انرژي هسته‌‌اي را بشناسد ، تحولي عميق در زندگي او به وجود آمد. با وجود اين منبع عظيم انرژي ، ديگر نگراني در مورد تمام شدن ذخائر تجديد ناپذير انرژي مانند نفت ، گاز طبيعي و زغال اندكي كمتر شد. تمام توجه‌ها به سمت گسترش فناوري لازم براي استفاده از انرژي هسته‌اي جلب شد. و به اين ترتيب عصر جديدي به نام عصر اتمي در زندگي بشر آغاز گرديد.

تاريخچه

دقيقا در آخرين ثانيه شمارش معكوس ، در ساعت 5:30 دقيقه بامداد روز شنبه ، 16 ژوئيه سال 1945 ، انرژي از هسته اتم آزاد شد. تاريخ آغاز هيچ عصر جديدي چنين دقيق به ثبت نرسيده است. آن انفجار بزرگ ، در پايگاه هوايي آلاموگوردو ، در 120 مايلي جنوب آلبوكوك ، نيومكزيكو ، سرآغازي تاريخي بود كه از آن پس بايد آغاز آينده بشريت تعيين مي‌شد.

حيات بر روي زمين ، ناگهان و به نحوي غير قابل برگشت تغيير يافته بود. آدمي به منبع انرژي جديد ، و به همراه آن به قدرتي دست يافته بود كه تكامل انواع خود را بر روي كره زمين مخاطره آميز كرده و سياره زيباي خود را به باغ وحشي پرتوزا تبديل مي‌كرد.

آغاز عصر اتمي

در لحظه نخستين انفجار اتمي ، نور ملتهب سفيد و شديدي به وجود آمد. رابرت اوپنهايمر ، فيزيكدان آمريكايي و مغز متفكر در ساختن آن بمب ، 6/6 كيلومتر آن طرف‌تر ، در حالي كه خود را به ميله محكمي چسبانده بود ، منتظر شوك حاصل از انفجار بود. بعد از انفجار ، بلافاصله گوي آتشيني برخاست. و در پي آن ابري قارچي شكل ايجاد شد كه تا ارتفاع 8/14 كيلومتر بلند شد و به داخل آرام سپهر راه يافت. برج فولادي كه بمب بر روي آن نصب شده بود ، كاملا به بخار تبديل شد و سطح بيابان پيرامون آن تا شعاع حدود 730 متري گداخته شده و به حالت شيشه‌اي درآمده بود.

اين انفجار آزموني محرمانه بود. اما در ششم اوت همان سال 1945 ، وقتي يك بمب اتمي معادل 20000 تن ماده انفجاري تي.ان.تي نيرومندترين ماده انفجاري شيميايي ، بر شهر هيروشيماي ژاپن انداخته شد. خبرش نيز مانند خودش در سطح جهان پخش شد. انفجار اين بمب بيشتر از 10 كيلومتر مربع از مركز شهر را ويران كرد. تعداد بسيار زيادي از مردم اين شهر كشته شدند وبيش از 67 درصد ساختمانهاي شهر نابود شده يا به شدت آسيب ديد.

در نهم اوت همان سال ، بمب دوم بر شهر ناگازاكي فرود آمد ، كه در اين بمباران نيز انسانهاي بسياري نابود شدند و حدود 40 درصد از ساختمانهاي شهر در هم ريخت. بر اين ويرانيها و كشتارها ، مصيبت ديگري ، يعني تابش هم اضافه مي‌شد. كه نه تنها بر آنان كه در معرض آن قرار مي‌گرفتند تاثير مي‌گذاشت ، بلكه از طريق جهشهايي ژنتيكي مي‌توانست نسلهاي آينده را نيز متاثر كند. و به اين ترتيب عصر اتمي آغاز شد.

نتايج ويرانگر عصر اتم

عصر اتم بدون هيچ گونه آمادگي و اخطاري شروع شد. زيرا طرح مانهاتان ، كه متولي توليد بمب اتمي بود ، در پس ديوارهاي سر به فلك كشيده اختفا و بازداري نظامي به مورد اجرا درآمده بود. مطالعات انجام شده توسط سازمان بهداشت جهاني ، وابسته به سازمان ملل ، نشان داد كه نه تنها در كشورهاي پيشرفته ، بلكه در ميان مردم ساده تر سراسر جهان ، اين ماجرا آثار عميقي برجاي گذاشته بود. يكي از وحشتناك‌ترين جنبه‌هاي بمب اتمي در ميان مردم جهان ، آثار وخيم ناشي از تابش آن بود. آثاري كه نامرئي ، بدون تاثير بر چشايي ، نامحسوس ، بدون بو ، اما بسيار وسيع و گسترده بود.

سير تحولي و رشد

بعد از جنگ جهاني دوم ، ايالات متحده آمريكا به آزمايشهاي خود در مورد سلاحهاي شكافت هسته‌اي در جزاير اقيانوس آرام و صحراي نوادا ادامه داد. انگلستان ، شوروي سابق ، فرانسه ، چين و هندوستان اقدام به توليد و آزمايش بمبهاي هسته‌اي كردند. در اوايل سال 1950 ، مردم از وجود نوع ديگري بمب ، كه به بمب هيدروژني معروف شد ، باخبر گرديدند. بمب هيدروژني با قدرتي معادل 5 تا 7 ميليون تن تي.ان.تي را در اقيانوس آرام آزمايش كرد. اين انفجار جزيره‌اي را محو و به جاي آن حفره‌اي به عمق 45 متر و قطري بيشتر از 105 كيلومتر ايجاد كرد.

در اول مارس 1952 ، ايالات متحده آمريكا يك بمب هيدروژني با قدرت 12 تا 14 ميليون تن ، يعني دو برابر نيروي انفجاري قبلي آزمايش كرد. علي رغم تصور‌هايي رسمي مبني بر اينكه غبارهاي راديواكتيو (پس مانده‌هاي راديواكتيو ناشي از بمب) منحصر به منطقه انفجار خواهد بود. خاكستر راديو اكتيو يك قايق ماهيگير ژاپني را در فاصله حدود 96 كيلومتري مركز انفجار ، پوشانيد. 32 ماهيگير تحت تاثير اين غبارها قرار گرفتند و يكي از آنها در گذشت.

اتحاد شوروي سابق در 12 اوت سال 1953 ، يك بمب هيدروژني آزمايش كرد. انگلستان نخستين بمب خود را در جزيره كريسمس واقع در اقيانوس آرام در 17 مي سال 1957 به مرحله آزمايش درآورد. به اين ترتيب توليد و تكثير سلاحهاي ويرانگر اتمي به صورت مسابقه‌وار توسط كشورهاي قدرتمند دنيا ادامه پيدا كرد. به طوري كه در حال حاضر اين كشورها از عظيم‌ترين ذراتخانه‌هاي اتمي بر خوردار هستند. جالب توجه است كه خود اين كشورها همواره بر منع توليد و تكثير اين سلاحهاي مرگبار اصرار داشته و قوانين بسيار زيادي را در اين زمينه وضع كرده‌اند. قوانيني كه خود ، اولين نقض كنندگان اين قوانين بودند.

مشخصه كودكاني كه در عصر اتم به دنيا آمده‌اند

گاز كريپتون راديو اكتيو حاصل از انفجار بمب هيدروژني ، به استرانسيم راديو اكتيو واپاشيده و وارد جو زمين مي‌شود و از طريق جريانهاي اقليمي هوا در تمام نقاط جو زمين پخش مي‌شود تا همراه باران در سراسر دنيا فرود آيد. استرانسيم شبيه كلسيم است. در غياب كلسيم مي‌تواند نقش آن را بر عهده بگيرد. اين عنصر مي‌تواند به تشكيل استخوان كمك كند. بنابراين ، نوع راديو اكتيو آن يك جوينده استخوان است ، وقتي به بدن موجود زنده وارد شود ، قابل شستشو و يا انتقال به بيرون نيست.

نيم عمر فعال آن 97 سال است. بنابراين در اثر آزمايش بمب هسته‌اي و ساير آزمايشها ، استرانسيم راديو اكتيو به همه جا پخش شد و از طريق شير و گياهان آلوده به غبار راديو اكتيو مي‌تواند به بدن موجودات زنده و انسان وارد نشود. اين ماجرا چنان جهاني بود كه گفته شده است، هر كودكي كه در خلال سالهاي بعد از آزمايشهاي مكرر بمب هسته‌اي در جو ، استخوانهايش در حال شكل گيري و نشو و نما بوده است، در اين استخوانها نشاني از استرانسيم راديو اكتيو مانده است. كه هر چند لزوما جنبه معاينه باليني ندارد ، اما مشخصه كودكان عصر اتم است.

منبع : دانشنامه رشد

مشاوره رایگان تحصیلی
حل المسایل مکانیک آماری رایف (0 پاسخ)
گاز های بی اثر (0 پاسخ)
توزیع الکترون در اتم های آزاد (0 پاسخ)
كمك براي محاسبه فشار در يك مخزن آب (11 پاسخ)
کاربست پدیده EVP، نظرتان چیست؟ (9 پاسخ)
جهان گودل (15 پاسخ)
راههای دفع مسیرامواج (2 پاسخ)
علیت و کوانتوم (3 پاسخ)
نظریه هاوکینگ و قانون بقای جرم (0 پاسخ)
انهدام نسبیت خاص و عام آلبرت اینشتین (به همراه مقالات) (356 پاسخ)
پاسخ به سوال برنامه نویسی (فرترن) (13 پاسخ)
بهترین کتاب نجومی که تابه حال خوانده اید (30 پاسخ)
تفاوت سفید و نقره ای (4 پاسخ)
فیزیک مطلق (16 پاسخ)
فیزیک مطلق و اثبات کاملا دقیق اشتباه بودن فرمول معروف انرژی (66 پاسخ)
اثبات فرمول ها در علم فیزیک (9 پاسخ)
کتاب فیزیک نوین دکتر فرمان (0 پاسخ)
رابطه ی فیزیک جدید و فلسفه (21 پاسخ)
تفتاوت های فیزیک کلاسیک با فیزیک کوانتومی (4 پاسخ)
تمر ینهای ابررسانایی سری (0 پاسخ)
بردار پراکندگی (0 پاسخ)
معادله موج (2 پاسخ)
پیشنهاد خرید کتاب از نمایشگاه کتاب سال 96 (7 پاسخ)
تاثیر امواج الکترومغناطیسی بر انسان؛ گزارشی از IEEE (1 پاسخ)
پیش نیاز mcnp و مونت کارلو (2 پاسخ)
جهان و امنیت سایبری در سال 2025 از نگاه مایکروسافت (0 پاسخ)
نظریه هاوکینگ، بازگشت به گذشته (0 پاسخ)
نظريه‌ي ميدان‌هاي كوانتومي Quantum Field Theory را بياموزيم (90 پاسخ)
فیزیک مطلق تحلیلگر نظریات مختلف جهانی (34 پاسخ)
تشکیل تصویر آینه محدب (1 پاسخ)
constructal law آیا ماهیت تصادفی ِ فرگشت را به چالش می کشد؟ (1 پاسخ)
تغییر دمای مواد (3 پاسخ)
احتمال سکته قلبی در گروه خونی O کمی کمتر از دیگران است (0 پاسخ)
جسم دوار (23 پاسخ)
تابش لیزر به سطح کره ماه (4 پاسخ)
مواد عايق امواج مغناطيسي (11 پاسخ)
گردش زمین به دور خورشید (19 پاسخ)
کتاب های فیزیک دبیرستان دهه هفتاد (2 پاسخ)
چرخش زمین (16 پاسخ)
برگزاري اولين كارگاه كاربرد پرتوها در صنعت دانشگاه شاهرود (0 پاسخ)
تعدادی از کاربردهای فناوری های هسته ای (0 پاسخ)
هواپیما در میدان مغناطیسی (2 پاسخ)
تولید مایعی که قانون نیوتن را نقض می‌کند! (8 پاسخ)
فرایند هم فشار بر عکس فرایند هم دما است؟! (12 پاسخ)
اندازه گیری جرم و بار الکترون بدون نسبیت؟ (2 پاسخ)
جاذبه زمین (6 پاسخ)
برخورد كشسان (55 پاسخ)
ضرایب کولبش گوردن (1 پاسخ)
ترمودینامیک-فرایند هم حجم (2 پاسخ)
آیا مغزهای بزرگ باهوش ترند؟ (1 پاسخ)
کشف شگفت‌انگیز نحوه حفظ خاطره در مغز (0 پاسخ)
ایستگاه تفکر (130 پاسخ)
فوق لیسانس فیزیک با لیسانس غیرفیزیک میشناسین؟ (0 پاسخ)
سوال در مورد نمودار چرخه گاز کامل (1 پاسخ)
تنوع زیستی در قطب‌جنوب چگونه است؟
عامل توموری سرطان تهاجمی تخمدان
تمیزی و تولید انرژی همزمان با فتوسنتز مصنوعی
شیرهای آدم‌خوار، افسانه یا واقعیت
از راه‌راه‌های ببری انسلادوس چه می‌دانید؟
ژن جدید مرتبط با سن بالا
قطعاً هابیت‌ها شبیه به «فرودو بگینز» نبوده‌اند
تجزیه‌ی پلاستیک با کرم‌های دوست‌دار طبیعت
سیارک‌ها به مریخ حیات دوباره می‌دهند
نوشابه‌های رژیمی عاملی برای سکته‌ی مغزی و زوال عقل
آبشاری خونین در قطب جنوب
داروی قروباغه‌ای آنفلوآنزا
مشکلات شخصی و اجتماعی؛ نتیجه‌ی استفاده‌ی بی‌رویه از فناوری
آیا پلیس‌ها با خودرو‌های قرمز مشکل دارند؟
لمس تکنولوژی با حسگر‌های انعطاف‌پذیر