دوربین الکترونی جدید برای فیلمبرداری از فرایندهای دنیای نانو تولید شد

محققان موسسه اپتیک غیرخطی و طیف سنجی پالس کوتاه مکس بورن (‪(MBI‬ دوربین الکترونی جدید برای فیلمبرداری از فرایندهای دنیای نانو تولید کرده‌اند.

به گزارش روز جمعه ایرنا از پایگاه اینترنتی فناوری نانو، این منبع الکترونی یا همان دوربین از یک نوک فلزی فوق‌العاده باریک تشکیل شده است که توسط پالس‌های کوتاه لیزری مورد تابش قرار می‌گیرد.

تلاش وسیع محققان در سراسر دنیا به توسعه روش‌هایی اختصاص دارد که بتوانند از فرایندهای دنیای نانو به صورت تصاویر متوالی فیلمبرداری کنند.

"کلاوس رپرز" یکی از محققان این مرکز توضیح می‌دهد: "با این پالس‌های الکترونی امکان مشاهده مستقیم فرآیندهای سریع در دنیای نانو به وجود می‌آید."
این تیم تحقیقاتی این نوک فلزی (دوربین) راباقطر ‪ ۴۰‬نانومتر ساخته‌اند که تحت تابش پالس‌های نور لیزر با مدت زمان ‪ ۰/۰۰۷‬پیکوثانیه قرار می‌گیرد.

شدت نور تابشی در نوک فلز تا حدی افزایش می‌یابد که منجر به تابش قوی الکترونی می‌گردد، از این ذرات باردار می‌توان برای بررسی نمونه‌هایی که نزدیک نوک فلزی قرار دارند، استفاده کرد.

"نانوفناوری در یک تعریف ساده، به فناوری‌های که در ابعاد نانومتر عمل می‌کنند، گفته می‌شود و نانو متر واحد اندازه‌گیری و برابر با یک میلیاردم متر است.

اندازه اتم‌ها و مولکول‌ها در این محدوده قرار دارد ، بنابراین با ورود به‌این فضای کوچک می‌توان امیدوار بود که بشر بتواند درنحوه آرایش و چیدمان اتم‌ها و مولکول‌ها دخالت کند و به ساخت مواد جدید و ساختارهایی متفاوت با آنچه تاکنون وجود داشته بپردازد."

منبع : ایرنا ( خبرکزاری جمهوری اسلامی )