هاوکینگ: علم باید همانند داستانهای علمی تخیلی هیجان انگیز باشد

استفان هاوکینگ فیزیکدان فضایی معاصر، هم زمان با انتشار کتاب جدیدش برای کودکان در مورد کیهان، از آرزوی خود برای هیجان‌انگیز کردن دانش واقعی همانند داستانهای علمی تخیلی سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کمبریج، استاد دانشگاه کمبریج گفت از آنجا که کودکان از ذهن باز و شوق یادگیری برخوردارند توضیح مسائل برای آنها آسانتر است.

"کلید محرمانه جرج برای کیهان" اولین کتاب در یک مجموعه سه‌گانه است که فعالیت منظومه شمسی، سیارک‌ها، سیاهچاله‌ها (یکی از موضوعات مورد علاقه هاوکینگ) و سایر اجرام آسمانی را با کمک یک گروه قهرمانان جوان توضیح می‌دهد.

این کتاب که روز سه شنبه به زبان فرانسوی و یک هفته دیگر به زبان انگلیسی منتشر می‌شود قرار است در ‪ ۲۹‬کشور جهان عرضه شود. دومین کتاب در این مجموعه سه گانه سال آینده منتشر می‌شود.

در نگارش این کتاب، "لوسی" دختر هاوکینگ که موضوع کتاب به ذهن او خطور کرد و "کریستف گالفارد" اولین فرانسوی که پایان نامه دکترای خود را در مورد مشاهدات هاوکینگ نوشته است، دخالت داشته‌اند.

هاوکینگ گفت هدف ما این است که علم واقعی همانند داستان علمی تخیلی هیجان‌انگیز باشد.

لوسی هاوکینگ که روزنامه نگار و نویسنده است گفت یکی از ترجیع‌بندهای پدرش این است که داستان علمی تخیلی زیاد داریم، اما آنچه به آن نیاز داریم، ما علم واقعی است نه تخیلی.

دراین سه کتاب تلاش شده است که بدون اشاره به جادو و جادوگری، دیدگاه نوینی از کیهان شناسی از زمان انفجار بزرگ تا عصر حاضر ارایه شود.

هاوکینگ می‌گوید تمام آنچه که ما در کیهان می‌بینیم دقیقا با آنچه اتفاق افتاده است همخوانی دارد.

تنها عنصر خیالی در این کتاب ابررایانه‌ای به نام "کاسموس" است که دری را به روی جرج و دوستانش می‌گشاید تا بر فراز یک سیارک به کیهان سفر کنند.

هاوکینگ ‪ ۶۵‬ساله با اشاره به اینکه هیچ کتابی نظیر این اثر را سراغ ندارد، این کتاب را بی‌نظیر توصیف کرد.

هاوکینگ استاد لوکازین ریاضیات دانشگاه کمبریج است که زمانی این سمت به آیزاک نیوتون تعلق داشت. این دانشمند به بیماری لوگریگ یا اسکلروز جانبی آمیوتروفیک مبتلا است.

او در سن ‪ ۲۲‬سالگی به این بیماری عصب حرکتی تحلیل برنده عضلانی دچار شد. او اکنون با ویلچر حرکت می‌کند و با کمک یک رایانه و دستگاه ترکیب صدا سخن می‌گوید.

کیهان شناسی نظری و جاذبه کوانتوم محور آثار این دانشمند را تشکیل می‌دهند و ماهیت موضوعاتی نظیر مکان-زمان، فرضیه انفجار بزرگ و سیاهچاله در این آثار مورد بحث قرار می‌گیرد.

او در ماه آوریل برای اولین بار در پرواز جاذبه صفر با یک جت مخصوص بی‌وزنی را تجربه کرد. این جت برای ایجاد تاثیر جاذبه صفر همانند رولرکوستر پرواز کرد.

وی نیز مانند قهرمان داستانش نجات زمین از گرمایش زمین یا یافتن سیاره‌ای دیگر که برای سکونت انسان مناسب باشد را به عنوان دو راه‌حل برای ادامه حیات انسان پیشنهاد می‌کند.

وی از پایدار شدن روند گرم شدن و افزایش دمای زمین حتی با کاهش انتشار گازهای کربن، نگران است با اینحال امیدوار است که هرگز انسان به چنین مرحله‌ای نرسد.

وی می‌گوید "به عقیده من اگر انسان به فضا سفر نکند نژاد بشر آینده‌ای نخواهد داشت. ما باید افق‌های خود را به فراسوی زمین بگسترانیم. دیر یا زود فاجعه‌ای مانند برخورد یک سیارک یا جنگ هسته‌ای همه ما را نابود خواهد کرد."

منبع خبر : ایرنا  - -   برگرفته از وبلاگ هنر فیزیک