علاقه‌مندان به نجوم رویت بارش شهابی جوزایی را از دست ندهند

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: علاقه‌مندان به نجوم و اخترشناسی، رویت بارش شهاب جوزایی را در شامگاه جمعه ‪ ۲۳‬آذرماه از دست ندهند.

بارش شهابی

مهندس "مسعود عتیقی" عصر دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: بارش شهاب جوزایی که درآستانه فصل سرما و در اواخر پاییز رخ می‌دهد ، اثرات به جا مانده از سیارک فیتون ‪ ۳۲۰۰‬است.

او اظهار داشت: این سیارک این بار عامل بارش شده است با این احتمال که این سیارک هسته‌ی یک دنباله‌دار نابود شده، باشد.

به گفته وی صورت فلکی دو پیکر و یا همان جوزا این شبها در ساعت ‪ ۱۹‬و ‪ ۱۵‬دقیقه به طور کامل از افق شرق شمال شرق طلوع می‌کند.

وی ادامه داد: امروز دوشنبه ‪ ۱۹‬آذرماه سیارک فیتون از ‪ ۱۸‬میلیون کیلومتری زمین خواهد گذشت و این کمترین فاصله این سیارک از زمان کشف آن یعنی سال ‪ ۱۹۸۳‬میلادی تاکنون است.

عتیقی اضافه کرد: هر چند زمان‌های مختلفی برای زمان اوج بارش اعلام شده است اما موثق‌ترین آنها شامگاه جمعه ‪ ۲۳‬آذرماه ساعت ‪ ۲۰‬و ‪ ۱۵‬دقیقه به وقت کشورمان که زمان اوج این بارش شهابی است.

وی با بیان اینکه تمام کشورهای آسیای میانه تا آلاسکا قادر به رویت این بارش شهابی هستند،اظهار داشت: به طور کلی تمام کشورهایی که در موقعیت شب قرار دارند می‌توانند این بارش را رویت کنند.

به گفته این ستاره شناس، پیش بینی می‌شود مشاهده ‪ ۱۲۰‬شهاب در زمان اوج بارش، این واقعه را به بهترین بارش امسال تبدیل کند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران افزود: رصد شهاب‌ها برای انسان و چشم‌ها هیچ‌گونه خطری ندارد، وجود آلاینده‌های هوا در شهرهای بزرگی همچون تهران و برخی شهرهای کشور به‌همراه آلودگی نوری تاثیر زیادی در کاهش تعداد شهاب‌های قابل مشاهده ندارد.

وی گفت: خوشبختانه ماه هر چند هلال نسبتا ضخیمی است اما درافق غربی و نسبتا پایین جای دارد، رصدگران بدون نیاز به تلسکوپ و باابزار خاص خواهند توانست شهاب‌ها و آذرگوی‌های ناشی از این بارش شهابی را مشاهده کنند.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت اینترنتی انجمن نجوم آماتوری ایران به نشانی ‪ www.iaas.ir‬مراجعه کنند.

منبع : ایرنا