یک کریستال، تحت فشار به یک فلز رسانا تبدیل می‌شود

فشرده کردن بلور اکسید منگنز می‌تواند آن از یک عایق الکتریسیته به یک فلز رسانا تبدیل کند.

به گزارش فیزورگ، محققان در گزارشی که در نشریه "مواد" نیچر منتشر کردند، با استفاده از مدل‌سازی ریاضی ساز و کار این تغییر را نشان دادند.

"وارن پیکت" استاد فیزیک در دانشگاه کالیفرنیا در دیویس و مجری این طرح گفت نتایج این تحقیق نشانگر پیشرفت در مدلسازی این مواد است و می‌تواند اطلاعاتی در مورد رفتار کانی‌های مشابه در اعماق زمین نشان دهد.

وی افزود، اکسید منگنز مغناطیس است اما به خاطر واکنش‌های شدید بین الکترون‌های اطراف اتمها در این بلور، در شرایط طبیعی جریان الکتریسیته را عبور نمی‌دهد.

اما تحت فشار در حدود یک میلیون اتمسفر (یک مگابار) ویژگی اکسید منگنز را به حالت فلز تبدیل می‌کند.

پیکت و همکارانش ریچارد اسکالتر در دانشگاه کالیفرنیا در دیویس، "جان کیونز" از دانشگاه آوگسبورگ آلمان، "آلکسی لوکویانوف" از دانشگاه فنی اورال روسیه و "ولادیمیر آنیسیموف" در موسسه فیزیک فلز در یکاترین‌بورگ روسیه مدل‌های ریاضی اکسید منگنز را ساخته و اجرا کردند.

پژوهشگران دریافتند زمانی که این اتم‌ها تحت فشار شدید به هم فشرده می‌شوند، خاصیت مغناطیسی اتم‌های منگنز بی‌ثبات شده و از بین می‌رود و در این فرایند الکترون‌ها آزاد می‌شوند تا در سراسر بلور حرکت کنند.

اکسید منگنز ویژگی‌هایی مشابه اکسیدآهن و سیلیکات (اکسید سیلیکون) دارند که بخشی عمده از پوسته و جبه زمین را تشکیل می‌دهند. شناخت چگونگی رفتار این مواد تحت فشار زیاد اعماق زمین، می‌تواند به زمین شناسان کمک کند آنچه را که در داخل زمین اتفاق می‌افتد دریابند.

منبع: ایرنا