صحبت کردن نقاط کوانتومی با همدیگر

دانشمندانی که امیدوارند از نقاط کوانتومی به عنوان واحدهای ساختمانی نسل جدید رایانه‌ها استفاده کنند، روشی برای ایجاد ارتباط بین آنها پیدا کرده‌اند

امینه الاحمدی، دانشجوی دکتری دانشگاه ?اوهایو? که به همراه پرفسور Sergio Ulloa

، یافته‌های مربوط به این تحقیق را در مجله Applied Physics Letters

به چاپ رسانده است، می‌گوید: اساساً نقاط کوانتومی با همدیگر صحبت می‌کنند.

این نقاط بلورهای کروی مهندسی شده‌ای با قطر حدود 5 نانومتر می‌باشند. اگر بخواهیم مقایسه‌ای انجام دهیم، می‌توانیم بگوییم که قطر متوسط یک سلول حدود 1000 نانومتر می‌باشد.

محققان بر این باورند که نقاط کوانتومی می‌توانند در توسعه فن‌آوری نانو بسیار سودمند باشند، زیرا این نقاط تطبیق‌پذیر و یک شکل می‌باشند و این امر باعث می‌شود تا تغییرات و معایب احتمالی مواد حذف شوند.

محققان در تحقیق اخیر برای اولین بار از یک مدل تئوری استفاده کرده و نشان دادند تابش انرژی نوری بر روی نقاط کوانتومی باعث می‌شود آنها بلافاصله به صورت منسجم انرژی را منتقل کنند.

آنها دریافتند اگر نقاط کوانتومی را در یک فاصله مشخص نسبت به همدیگر (بزرگ‌تر از شعاع نقاط) قرار دهیم، امواج نور میان این نانوبلورها با یک الگوی ثابت حرکت می‌کنند.

در تحقیق قبلی هنگام انتقال امواج میان این ذرات، طول موج آنها تغییر کرده و یا مبادله انرژی به صورت نامنظم صورت می‌گرفت و این امر موجب ایجاد اختلال در ارتباط میان نقاط کوانتومی می‌شد.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که می‌توان راهی برای انتقال داده‌ها از طریق امواج نوری پیدا کرد که این امر زمینه را برای تولید رایانه کوانتومی نوری فراهم می‌کند.

در رایانه‌های معمولی موجود، انتقال اطلاعات توسط بار الکتریکی صورت می‌گیرد، ولی در رایانه‌های کوانتومی نوری این کار با استفاده از نور انجام خواهد شد.

الاحمدی می‌گوید: ?ایده اصلی این است که فرایند پردازش را سریع‌تر و کوچک‌تر کنیم?.

این فن‌آوری جدید مبتنی بر نقاط کوانتومی می‌تواند در تصویربرداری پزشکی نیز مورد استفاده قرار گیرد. نقاط کوانتومی را می‌توان به بیمار تزریق کرد و سپس از ابزاری که دارای نقاط کوانتومی بیشتری است، برای تشخیص موقعیت آنها در زیر پوست بهره برد. بنا بر اظهار Ulloaدر تحقیقات زیستی که بر روی موش‌ها صورت گرفته است، موفقیت زیادی با این روش تصویربرداری حاصل شده است.

به گزارش ایسنا از ستاد ویژه توسعه فن‌آوری نانو، این نقاط کوانتومی، نسبت به مواد شیمیایی موجود که برای افزایش وضوح تصویربرداری استفاده می‌شوند، اثرات جانبی کمتری داشته و در نهایت می‌توانند جایگزین این مواد شوند.

الاحمدی می‌افزاید که استفاده از انرژی نوری به جای الکتریسیته می‌تواند به خنک نگه‌داشتن رایانه‌ها نیز کمک کند، چرا که انرژی نوری به اندازه الکتریسیته گرما تولید نمی‌کند