سریع‌ترین سیارک چرخان منظومه شمسی کشف شد

یک منجم آماتور، سریع‌ترین جرم طبیعی چرخان شناخته شده در منظومه شمسی را کشف کرد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این سنگ فضایی که به اندازه یک خانه است و با سرعت زاویه‌یی حدود یک دور در دقیقه به دور خود می گردد، در اردیبهشت امسال از نزدیک‌ترین فاصله نسبت به زمین عبور کرد.

شاید سرعت چرخش رکوردشکن این سیارک به لحاظ علمی چندان هم شگفت‌آور نباشد، اما این کشف که از یک پروژه‌ رصدخانه‌ آموزشی (تلسکوپ Faulkers) به دست آمده نشان می‌دهد که مجهز کردن مدارس و مراکز عمومی به تلسکوپ‌های حرفه‌یی می‌تواند به نتایج نجومی رکوردشکن منجر شود.

«پاول روچ»، سرپرست این پروژه می‌گوید: اگرچه در حال حاضر داشتن چنین رکوردی می‌تواند خوشایند باشد اما ما مصمم و امیدواریم با تجهیز و ترغیب تعداد دیگری از مدارس این رکورد را نیز بشکنیم!

این پروژه مستلزم دسترسی مدارس و منجمان آماتور و حرفه‌یی به دو تلسکوپ با تیغه‌ی برش در رصدخانه‌هایی در هاوایی و استرالیا است.

به نوشته نجوم، سیارک تازه کشف شده به‌ نام «2008 HJ»، اولین بار در تاریخ پنجم اردیبهشت ماه امسال به وسیله یک تلسکوپ رباتیک در نیومکزیکو شناسایی شد و سپس به عنوان هدفی مستعد برای رصد از طریق وب‌سایت پروژه‌ی Faulkers انتخاب شد.

«ریچارد مایلز»، پژوهشگر بازنشسته‌ پتروشیمی و نایب رییس انجمن نجومی بریتانیا (BAA)، پنج روز پس از کشف اولیه سیارک ‌٢٠٠٨ HJ یعنی در تاریخ ‌١٠ اردیبهشت ماه موفق شد به کمک تلسکوپ دو متری کنترل از راه دور Faulkers در استرالیا سرعت چرخشی آن ‌را برابر با یک دور در دقیقه اندازه‌گیری کند. همچنین سرعت حرکت این سیارک نسبت به زمین در حدود ‌٤٥ کیلومتر در ثانیه برآورد شده است.

این سیارک فقط برای چند روز و زمانی که به فاصله ‌٨/٢ برابر فاصله‌ی ماه از زمین رسید قابل مشاهده بود.

رصدهای انجام شده در این مدت کوتاه نشان داد که ‌٢٠٠٨ HJ هر ‌٧/٤٢ ثانیه یک دور به دور خودش می‌چرخد و از این رو از سوی اتحادیه بین‌المللی نجومی (IAU) به عنوان یک «چرخنده‌ی فوق‌ سریع» تایید شده ‌است. در واقع سیارک ‌٢٠٠٨ HJ با سرعت بسیار زیاد خود موفق شد تا رکورد پیشین متعلق به سیارک ‌٢٠٠٠ DO8 را درهم کوبد. سیارک ‌٢٠٠٠ DO8 که هشت سال قبل کشف شده است هر ‌٧٨ ثانیه یک‌بار به‌دور خود می‌چرخد.

مشاهدات ریچارد مایلز پیش‌بینی می‌کند که سیارک ‌٢٠٠٨ HJ بایستی یک شیء سنگی فشرده در ابعاد ‌١٢ متر در ‌٢٤ متر اما احتمالا با جرمی بیش از ‌٥٠٠٠ تن باشد. سرعت چرخش این سیارک تاییدی بر این نظریه است که هرچه سیارک کوچکتر باشد با سرعت بیشتری به دور خود می‌چرخد.

ارسال توسط : محمد میرزایی