مریخ نورد ققنوس و بررسی خاک مریخ

این 2 عکس گرفته شده توسط میکروسکوپ اپتیکی مریخ نورد ققنوس ناسا، مقایسه ای پهلو به پهلو میان نمونه ای ازغبار معلق در هوا که برروی لایه ی بدون پوشش در حال فرود جمع شده بود (چپ) و نمونه ای از خاک جمع شده از سطح خاک کنار مریخ نورد را ارایه می دهد.

در هردو مورد نمونه بر روی لایه ای سیلیکونی که دارای سطحی چسبناک است که ذره های نمونه را برای مشاهده توسط میکروسکوپ نگه می دارد، جمع شده بودند. با توجه به این که خاک از آرایش گرد وغبار شکل گرفته، ذرات ریز مشابه در حد تفکیک میکروسکوپ در هر دو نمونه دیده می شوند. میکروسکوپ، عکس سمت چپ را در نهمین روز خورشیدی ققنوس یا نهمین روز پس از فرود آن (سوم ژوئن 2008) و عکس سمت راست را در هفدهمین روز خورشیدی ققنوس (11 ژوئن 2008) گرفت.

مقیاس 1 میلی متر است.

ماموریت ققنوس از طرف ناسا توسط دانشگاه توسان آریزونا هدایت می شود. مدیریت پروژه ی ماموریت برعهده ی آزمایشگاه رانش جت ناسا در پاسادنای کالیفرنیاست. تولید و ایجاد فضاپیما بر عهده ی سیستم های فضایی لاکهید مارتین دنور است.

مشاهدات جدید مریخ نورد ققنوس ناسا ، بزرگترین نمای دیده شده از خاک مریخ را که نشان دهنده ی ذرات بهم چسبیده حتی در کوچکترین مقیاس مریی ممکن را ارایه می کنند.

در طی دو روز گذشته، دو وسیله بر روی عرشه ی مریخ نورد _یک میکروسکوپ و یک تجزیه گر.... _ رسیدگی به نمونه های تهیه شده توسط خاک بردار نصب شده برروی بازوی خودکار مکانیکی ققنوس را شروع کرده اند.

پیتر اسمیت مدیر تحقیقات ققنوس از دانشگاه توسان آریزونا گفت: "این اولین بار پس از ماموریت های وایکینگ سی سال پیش است که نمونه درون دستگاهی برروی مریخ مورد مطالعه قرار می گیرد."

چسبندگی خاک مکان ققنوس چالش هایی را برای تحویل نمونه ها ایجاد کرده است.اما همچنین موجب ایجاد فرصت های علمی نیز می گردد. اسمیت گفت :"درک خاک از اهداف بزرگ این ماموریت است و خاک کمی متفاوت از آن است که ما انتظار داشتیم." و افزود:" کشفیاتی واقعی ممکن است هنگامی که ما در حال تجزیه ی خاک با دستگاه های مختلفمان هستیم بدست آید. ما ابزار مناسب کار را داریم."

تصاویر میکروسکوپ اپتیکی ققنوس چیزی حدود 1000 ذره ی مجزای خاک را که اندازه ای کمتر از یک دهم ضخامت موی انسان را دارند، نشان می دهد. حداقل چهار کانی مجزا مشاهده شده اند.

تام پایک از کالج سلطنتی لندن گفت:" بیشتر از 11 سال از زمانی که ما قصد فرستادن میکروسکوپ به مریخ را داشتیم ، میگذرد ومن از این که هم اکنون ما در حال مشاهده ی خاک مریخ به دقتی که قبلا بی سابق بوده است،کاملا متحیر هستم." او همکار تحقیقاتی ققنوس و در حال کار برروی ذره بینی ،الکتروشیمی و قابلیت هدایت تجزیه گر مریخ نورد است.

نمونه همچنین شامل ذرات سیاه درشت تری به همراه ذرات کوچک تر نیز می شود.پایک گفت:"شما ممکن است به تاریخچه ی خاک نگاه کنید. به نظر می رسد که ذرات اصلی سنگ آتشفشانی تحت تاثیر هوا به قطغات کوچکتر با تراکم بیشتر آهن تفکیک شده اند."

ذرات ریز درون نمونه ی خاک همانند گرد وغبار معلق در هوایی  بود که پیش تر توسط میکروسکوپ بازرسی شده بود.

غبار جوی محل فرود ققنوس تا به امروز باقی مانده است. نیلتون رنو جوشناس و هکار تحقیقاتی ققنوس از دانشگاه ان آربور میشیگان گفت:" تا به امروز هیچگونه توده ی گردو غباری در محل فرود به هنگام ماموریت ندیده ایم." او گفت:" این مایه ی شگفتی نیست زیرا ما به هنگامی که فعالیت های گردوغبار به حداقل رسیده بود، فرود آمدیم. بعضی از ما از دیدن رسیدن تعدادی از آن طوفان های گردوغبار به مریخ نورد هیجان زده خواهیم شد."

مطالعه ی گردوغبار درمریخ به دانشمندان در درک غبار جوی در زمین کمک می کند.این موضوع به دلیل آنکه غبار عاملی اصلی در تغییرات آب وهوای جهانی است از اهمیت بالایی برخوردار است.

رنوگفت:" ما فهمیده ایم که غبار بسیار مخلوط شده ای ، بسیار مخلوط شده تر از زمین،در جو مریخ وجود دارد و این مایه ی شگفتی است. به جای قرار گرفتن ذرات در لایه های غبار، آشفتگی های قدرتمندی آن ها را به طور یکنواخت از سطح تا چند کیلومتر بالای سطح ترکیب می کند."

دانشمندان امروز{تاریخ انتشار مقاله} در گزارشی خبری از دانشگاه آریزونا که عکس های رنگی جدیدی از محیط  اطراف فضاپیما نشان داده شد، به صحبت پرداختند.

مارک لمون سرپرست تصویرساز سه بعدی از دانشگاه (ای اند ام) تگزاس گفت: "ما درحال مشاهده ی نمای 360 درجه و باکیفیتی از هر آنچه ما در محل فرود می توانیم از مریخ به صورت رنگی و سه بعدی ببینیم."

"این تصاویر برای ارایه ی موقعیت مریخ نورد برروی سطح سیاره مهم هستند. ایم دورنما همچنین اجازه می دهد دیدی از آنسوی فضای کاری خود نیز داشته باشیم تا ببینیم چگونه ساختارهای چندضلعی با سایر قسمت های محیط در ارتباط است. ما می توانیم نکات و موارد جالب توجه فراتر از دسترسمان را شناسایی کنیم و سپس دورا دور از فیلترهای دوربین برای رسیدگی و تحقیق درمورد خواص آن ها استفاده می کنیم."

* منبع مقاله:  http://www.physorg.com/news132643745.html
** ترجمه و ارسال: " علی رشتی " - از اعضای تیم علمی - تخصصی مترجمین هوپا
*** ارتباط با مترجم:  اینجا را کلیک کنید
**** ارتباط با تیم علمی - تخصصی مترجمین هوپا:  اینجا را کلیک کنید
** ارتباط با ویراستار تیم و تذکر اشتباهات نگارشی: [email protected]
"توجه" : استفاده از این مقاله یا مقالات و اخبار دیگر شبکه ی فیزیک هوپا "تنها و تنها" با ذکر منبع، نام مترجم، منبع اصلی مقاله و نقل قول از هوپا مجاز میباشد. هر گونه بی توجهی به این موضوع متخلفین را تحت پیگیرد های قانونی قانون کپی رایت قرار خواهد داد.