ترانزیستورهای پلاستیکی - لپ تاپ های انعطاف پذیر

برای مدت های مدید، پلاستیک ماده ای عایق بود که قادر به انتقال الکتریسیته نبود.

اما تحقیقات انجام شده در سالهای 1970 ثابت کرد گروهی از پلاستیکها توانایی انتقال الکتریسیته را دارند. اینک بعد از گذشت بیش از سی سال برخی از کاربردهای این ماده  --بیلبوردهای الکترونیکی ، لپ تاپهای انعطاف پذیر، صفحه تلویزیون با شفافیت بالا و ضخامت -- 1 cm شناخته شده اند. ترانزیستورهای پلاستیکی و نمایشگرهای نورانی آلی تجارت الکترونیک را تکان داده اند.

ترانزیستورها، قطعات بنیادی در ابزارهای مدرن الکتریکی، بطور سنتی از سیلیکون ساخته میشوند . اما ساخت ترانزیستورهای پلاستیکی ارزانتر و آسانتر از مشابه سیلیکونی آنهاست و چون پلاستیک انعطاف پذیر است ما میتوانیم بزودی  لپ تاپهای بسیار نازک و انعطاف پذیری را بسازیم که ساخت آنها با سیلیکون غیر ممکن است.

نمایشگرهای نورانی مرسوم مورد استفاده در تلویزیون ها، آی پاد ها و ساعتهای دیجیتالی سخت و گران هستند و ساختار پیچیده ای دارند. اما نمایشگرهای نورانی آلی که بر پایه مهندسی الکترونیک پلاستیک ساخته می شوند ساختار ساده تری دارند، انعطاف پذیرند و انرژی کمتری مصرف می کنند. به همین دلیل است که سونی، کوداک و سامسونگ زمان و هزینه زیادی را برای گسترش آنها اختصاص می دهند.

پیشرفت جالب دیگر در علم زیست شناسی است که عبارت است از گسترش موادی حساس ولی به قدر کافی انعطاف پذیر مشابه پوست که میتوانند در رباتها و در شرایطی که حس لامسه ضروری است مورد استفاده قرار گیرند .

چاپ جولای Physics World شامل مقاله ای در مورد پیشرفتهای مهیج در این زمینه است.

محققان مینویسند : " ما انتظار داریم در بسیاری از کاربردها این مواد به تدریج جایگزین سیلیکون و فلزات شوند و تکنولوژی های جدیدی را مخصوصا در زمینه زیست شناسی ایجاد کنند که منجر به پیوند تکنولوژی و سیستمهای بیولوژیکی می شود. "

* منبع مقاله:

* ترجمه و ارسال: saeed.a " - از اعضای تیم علمی - تخصصی مترجمین هوپا

* ارتباط با مترجم:  اینجا را کلیک کنید

* ارتباط با تیم علمی - تخصصی مترجمین هوپا:  اینجا را کلیک کنید

* ارتباط با ویراستار تیم و تذکر اشتباهات نگارشی:  [email protected]

"توجه" : استفاده از این مقاله یا مقالات و اخبار دیگر شبکه ی فیزیک هوپا "تنها و تنها" با ذکر منبع، نام مترجم، منبع اصلی مقاله و نقل قول از هوپا مجاز میباشد. هر گونه بی توجهی به این موضوع متخلفین را تحت پیگیرد های قانونی قانون کپی رایت قرار خواهد داد.