هابل نیمرخ های کهکشان را زیر نظر دارد

http://i34.tinypic.com/eg4p6w.jpgترجمه : زهره مقدم

تلسکوپ فضایی هابل متعلق به ناسا تطابق کمیابی را بین دو کهکشان مارپیچی ضبط کرد.دیواره خارجی جزئی کهکشان پیش زمینه مقابل کهکشان بزرگ زمینه سایه انداخته و بازوهای غبار در حال توسعه در آنسوی نور ضعیف کهکشان کوچک دیده می شوند.

ساختارهای غباری تاریک بیرونی این چنینی،که مثل شاخه های بی ثمر به صورت عاری ازستاره ها پدیدارمی شوند،به ندرت در یک کهکشان،چنین مشهود است چون معمولاٌ پشتشان چیزی وجود ندارد که آن ها را روشن کند.منجمان هرگزغبار را در آنسوی دورتر لبه مرئی یک کهکشان ندیده بودند.آن ها نمی دانند که آیا این ساختارهای غباری خصوصیات مشترک در کهکشان ها هستند یا نه.

درک ترکیب کهکشان و این که چگونه غبار آن ترکیب را تغییر می دهد و تیره می کند در اندازه گیری درخشندگی حقیقی یک کهکشان تعیین کننده است.منجمان با فهمیدن درخشندگی واقعی،می توانند فاصله یک کهکشان از زمین را محاسبه کنند.

منجمان برآورد کردند که کهکشان زمینه 780 میلیون سال نوری دور است.آن ها هنوز مسافت بین دو کهکشان را محاسبه نکرده اند،گرچه،آن ها فکر می کنند آن دو نسبتاٌ به هم نزدیکند،اما نه به اندازه ای که بر یکدیگر اثر کنند.کهکشان زمینه حدوداٌ اندازه کهکشان راه شیری است و حدوداٌ 10 بار بزرگتر از کهکشان پیش زمینه است.

بیشتر ستاره های لکه مانند سرتاسر این تصویر به کهکشان مارپیچی نزدیک NGC 253 تعلق دارند که در سمت راست خارج از تصویر است.منجمان وقتی که از دوربین پیشرفته هابل برای گرفتن تصاویر NGC 253 استفاده کردند این دو کهکشان را در زمینه زیر نظر گرفتند.این دو کهکشان از تلسکوپ های مستقر در زمین شبیه یک تک گلوله است.اما دوربین های پیشرفته شارپ،گلوله را به عنوان دو کهکشان متمایز کرد که به عنوان 2MASX J00482185-2507365 فهرست شدند.تصاویر در19سپتامبر2006گرفته شده.

منبع: