استفاده از ماهواره فضاپیمای هندی در تصویربرداری از حفره های ماه

محققان با استفاده از یک ماهواره متحرک متعلق به سازمان ناسا در خارج از فضاپیمای چاندرایان 1 قصد مشاهده قسمتهای داخلی و تاریک حفره های موجود بر سطح ماه را دارند. این ابزار با نام Mini-SAR ماهواره ای سبک وزن و ترکیبی است که به همراه چاندرایان 1 به مدار ماه ارسال شده است.

تصاویر به دست آمده از این ماهواره قادر خواهد بود سطح داخلی و تاریک حفره های قطبی این سیاره درخشان را که از روی زمین قابل رصد نیستند به ثبت برساند. هدف اصلی این پروژه نقشه برداری و تصویر برداری از داخل این حفره ها به منظور یافتن نشانه هایی از وجود یخ یا آب است.

به گفته محققان تنها راه اکتشاف در حفره های سیاره ماه برای یافتن آب، استفاده از ماهواره تصویر برداری متحرکی مانند Mini-SAR است. تصاویری که تاکنون و در تاریخ 17 نوامبر 2008 به ثبت رسیده است تا حدودی موفق به پوشش دادن قسمتهایی از حفره هاورث در قطب جنوبی ماه و همچنین دیواره غربی حفره سیرس شده است.

بررسی تصاویری که در آینده توسط ماهواره Mini-SAR به دست خواهد آمد می تواند به دانشمندان در تعیین وجود یا عدم وجود رسوبات یخی در مناطق تاریک حفره های ماه یاری رساند.

بر اساس گزارش اسپیس دیلی، ماهواره Mini-SAR یکی از 11 دستگاهی است که بر روی فضاپیمای چاندرایان 1 نصب شده و در حال چرخش در مدار ماه است. همچنین این ماهواره یکی از دو دستگاهی است که سازمان ناسا در تولید آنها سهیم بوده است.

اطلاعات آتی به دست آمده از ماهواره Mini-SAR به منظور افزایش درک دانشمندان از فضای سیاره ماه در اختیار سازمان ناسا قرار خواهد گرفت.

منبع : خبرگزاری مهر