توانایی تکنولوژی راداری جدید در تشخیص لایه های نهفته یخی مریخ

تکنولوژی آنتنی که توسط موسسه گرومن وابسته به شرکت آسترو اسپیس طراحی و تولید شده است، امکان ردیابی توده های عظیم یخی مریخی را که به وسیله حجم زیادی غبار پوشانده شده اند به تجهیزات عمق سنج کاوشگر MRO سازمان ناسا داده است.

منبع : خبرگزاری مهر
ارسال خبر : مرتضی باقرزاده
استفاده از متن خبر تنها با ذکر منبع اصلی ؛ فرستنده خبر و نقل از هوپا مجاز است

این تکنولوژی در ابتدا توسط این موسسه و به سفارش سازمان فضایی ایتالیا تولید شده بود. تکنولوژی SHARAD با استفاده از طول موج 15 الی 25 مگاهرتز قادر خواهد بود در زیر سطوح و لایه های مریخی به جستجو بپردازد.

دانشمندان با بررسی بازتاب امواج این رادار به توصیف خصوصیات لایه های رویی و زیرین صخره ها، غبارها و توده های یخی پرداخته و از وجود و یا عدم وجود یخ در سطوح مریخی آگاه خواهند شد. به گفته محققان این رادار با داشتن وزنی کم و ابعادی مناسب می تواند موفقیت کاوشهای مریخی را تضمین کند.

این رادار در سال گذشته توده ای عظیم از یخ و برف با ارتفاع 800 متر در مناطق استوایی سیاره مریخ  را کشف کرد که در زیر لایه ای از خاک و شن محصور شده بود و وسعت آن سه برابر وسعت شهر لس آنجلس تخمین زده شده است.

SHARAD با استفاده از طول موج منحصر به فرد خود قادر خواهد بود لایه های زیرین سطوحی را که توسط انواع غبار و صخره پوشانده شده اند را مشاهده کرده و محققان را از وجود یخ در این لایه ها آگاه سازد که در نهایت کشف لایه های عظیم یخی می تواند به عنوان منابع آینده حیات در این سیاره مورد استفاده قرار گیرند.

بر اساس گزارش مارس دیلی، شرکت آسترو اسپیس که تولید کننده اصلی این آنتن و رادار به شمار می رود با داشتن رکوردی برابر 100 درصد موفقیت در تولید و گسترش تجهیزات فضایی اخیرا توسط سازمان ناسا شناسایی شده و ابداع جدید آنها در تکمیل کاوشگر جدید این سازمان و کشف توده های یخی در مریخ مورد استفاده قرار گرفته است.