گام بلند فیزیکدانان در ساخت بلورهای نوری

محققان دانشگاه ایالتی اوهایو به راهکاری جدید برای غلبه بر یکی از موانع بزرگ در دانش فیزیک دست یافتند.

به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پژوهشگران تاکید کردند با کشف جدید، در نهایت امکان تولید ابررساناها در دمای بالا و نیز ابداع مواد جدید در بخش فن‌آوری برتر فراهم خواهد شد.

در سال 2008 آژانس پروژه‌های تحقیق پیشرفته دفاعی سه تیم دانشگاهی مختلف را انتخاب کرد تا با یک چالش بزرگ در عرصه فیزیک مقابله کنند.

این چالش به دام انداختن اتم‌ها در درون یک بلور نوری بود که می‌توان با حل آن مواد نامتعارف و کمیاب را شبیه سازی کرده و به سوالاتی اساسی در دانش فیزیک پاسخ داد.

این گروه‌های پژوهشی تا پایان اولین فرصت نهایی نتوانستند اتمها را به حد کافی سرد کنند که برای آزمایشاتشان قابل استفاده شوند.

در یک فیزیکدان دانشگاه اوهایو به نام یتن ــ لون مو و دانشجوی وی موفق شدند راه حلی بالقوه برای این چالش ارائه کنند.

شرح دستاورد آنها در نشریه پیشرفت‌های آکادمی ملی علوم آمریکا به چاپ رسیده است.

نتایج مطالعات این دو فیزیکدان نشان می‌دهد که فشرده کردن اتم‌ها در یک بلور نوری تا زمانی که حرارت از آن خارج شود، امکان پذیر است.

در این شرایط یک اتمسفر میعان فوق‌العاده سرد بوز ـ اینشتن اطراف این بلور را احاطه می‌کند تا گرمای حاصل از آن را جذب کرده و آن را بخار کند.

محققان تاکید کردند: این تکنیک نخستین طرح پیشنهادی برای تولید بلورهای نوری است.

ارسال :امیر حسین ستوده بیدختی