مریخ همیشگی ایمیل ها را فریب میدهد

از فینلو روهرر

مجله ی خبر گزاری بی بی سی

Mars

هر آگوست ایمیل هایی منتشر میشود که به ما تلقین میکند در حال برخورد با مریخ هستیم. این میل ها فریب دهنده است اما آن ها در مورد جاذبه ی ما با سیاره سرخ چیزهایی می گویند.

به نظر میرسد ایمیل ها حقیقت جذابی را منتشر میکنند.

آن ها همواره با این جمله آغاز میشوند:"سیاره سرخ قابل دیدن خواهد شد."

آن ها با این جمله ترسناک پایان مییابند :" تمام اشخص زنده ی کنونی  نمیتوانند دوباره این پیشامد را ببینند."

پیام ها از نزدیک شدن مریخ به زمین در روز 27 آگوست خبر میدهند و اظهار میکنند که مریخ آنچنان به زمین نزدیک میشود که به بزرگی ماه خواهد شد و با چشم غیر مسلح قابل رویت خواهد شد.

به طرز ناراحت کننده ای ، در طول سه هفته ، در 27 آگوست ، مریخ دور خواهد شد. اما بین آن زمان و اکنون ، ستاره شناسان توسط افراد کنجکاو در مورد این برخورد نزدیک سوال باران میشوند.

" این ایمیل ها و شایعه ها هر ساله پخش میشوند اما درست نیستند. این چیزی است که ما در سیاره نما به وفور بررسی میکنیم. " این را دکتر کلر برسرتون ، متصدی نجوم آموزشی رصد خانه سلطنتی گرینویچ ، میگوید." من این ایمیل ها را از دوستانم که خواهان پی بردن به درستی یا غلط بودن آپن هستند ، دریافت میکنم."

کیت کوپر ، ویراستار مجله ستاره شناسی اکنون ، به دریافت این ایمیل های گمراه کننده در مورد مریخ عادت کرده است.

راز پخش

"به نظر میرسد که همواره این پرسش وجود دارد. همواره افرادی هستند که در این مورد سوال کنند. تنوع آن در نوع پرسش به علت ان است که این ایمیل ها در همه ی سال ها یکسان نیستند."

Artist's impression of man on Mars

"من نمی دانم که چگونه آغاز میشود و چه کسی آن را گسترش میدهد . اما به نظر میرسد که این شایع باشد."

چیز عجیب در مورد این ایمیل های گمراه کننده آن است که بیشتر متن آن درست است... در سال 2003.

سپس ، در 27 آگوست ، مریخ به 35 میلیون مایلی ( 56 میلیون کیلومتری ) زمین میرسد. این با برخورد نزدیک بعدی مقایسه می شود. در انتهای ژانویه 2010 این مقدار میتواند 6 میلیون مایل ( 99 میلیون کیلومتر ) باشد.

" این اتفاق از آنجایی میافتد که زمین در طی 365 روز به ور خورشید می گردد و مریخ در طی 685 روز این مسیر را طی میکند. " این را پروفسور کالین فیلینگر ، ایده دهنده جزء Beagle 2 ماموریت سریع مریخ، میگوید. " مدار زمین تنها خیلی کم بیضوی شکل است . مدار مریخ خیلی بیضوی است."

هر 26 ماه این نزدیکی اتفاق میافتد و حدود هر 17 سال این نزدیکی در مسافت خیلی کمتری رخ میدهد.

Jerry Bruckheimer

اما ایمیل سبب میشود که گیرنده چیزی را به طور کامل اشتباه دریافت کند. مریخ توسط چشم غیر مسلح به بزرگی یک ماه نمیشود.

اگر این سناریو اتفاق افتد ، احتمالا شما درون یک حفره سینمایی Jerry Bruckheimer به دام افتادید.

" آن میگوید که سیاره به بزرگی و روشنایی ماه هست که این غیر ممکن است .

Orson Welles performs his famous radio version of The War of the Worlds

" دکتر بردرسون میگوید.این جریانات میتواند به طور نمایشی اتفاق افتد. " آن میتواند مانند ماه اثر بگذارد. میتواند سبب آشفتگی شود."

ایمیل نسخه اصلی ، میتواند با دلیل اتفاقات را روشن سازد. " در بزرگنمایی 75 برابر مریخ میتواند در برابر چشمان غیر مسلح به بزرگی ماه باشد." بنابراین با یک بزرگنمایی نسبتا بزرگ مریخ به بزرگی ماه قابل روئیت با چشم غیر مسلح خواهد شد.

به طرز ناراحت کننده ای ، همان طور که در سایتهای فهرست شهری مانند Snopes  که  ایمیل را بررسی کردند ، ذکر شده ، بسیاری از خوانندگین ایمیل را به این صورت خواندند:" مریخ با چشم غیر مسلح به بزرگی ماه دیده خواهد شد."

بنابراین ، ای میل ها بعدی نه تنها تاریخ را حذف کردند بلکه با واژه یگمراه کننده " دو ماه " آمدند.

کاملا غیر موجود

ممکن است تصور شود هر کسی که این ایمیل ها را دریافت میکند باید چیر نادرستی را درک کند. " بسیاری از مردم نزدیک شدن آن را تا حد کمی باور دارند ، افراد زیادی دوباره فکر میکنند وقتی اندکی در مورد این می شنوند که سیاره به بزرگی ماه خواهد شد." این را دکتر بترسون میگوید.

اما حتی ناسا هم در صفحه ای در مورد راز پشت پرده ی این ایمیل ، توضیح میدهد:

این نکته قابل ذکر است که بعد از 27 آگوست ، مریخ به حدی دور میشود ( 250 میلیون کیلومتر ) که از آسمان غروب " کاملا غایب " خواهد شد.

بنابراین اگر ایمیل به طور آشکار اشتباه است چرا مردم آن را مکررا منتشر میکنند؟

Jeff Wayne

دکتر بترسون میگوید که این میتواند به این دلیل باشد که آنها با ایده ی یک منظره ی نجومی به هیجان میآیند.

"مردم یک مقاله را در اینترنت میبینند و آن را منتشر میکنند. این ایده که یک اتفاق عجیب در آسمان خواهد افتاد ، آن ها را علاقمند میکند."

و مریخ یک ویژگی ساختاری دارد که سبب میشود هر چه به آن مربوط باشد را هیجان انگیز کند. آن سیاره سرخ است . نام خدای جنگ را که به معنی ویژگی هایی مثل خشم و قدرت در ستاره شناسی است را به خود اختصاص داد .

این سیاره همچنین یک دلالت ذهنی در زمین اخیر دارد، بیگانگان فضایی.

" این مکانی است که بیشترین احتمال وجود حیات روی ان وجود دارد."پروفسور فیلنگر میگوید. " مکانی است که فیلم های تخیلی از ان برمیخیزد."

مهاجم سه پای پست Wells در فیلم جنگ دنیاها از مریخ امده است. از چه جای دیگری میتوانست امده باشد؟ و تعداد دیگری فیلم از ویژگی های سال 1950 مریخی.

مدار عجیب

پروفسور پلینگر یاد آوری میکند ، اما جذبه تمدن ناگهانی ، سالها توسط نقشه های علمی اصلی تائید شد.

" این به طور علمی جذاب است . او این مدار عجیب را هنگامی که از روی زمین به سیاره نگاه میکنید ، داراست ... آن از یک سمت میرود سپس از مسیر اصلی خود عبور میکند."

"هنگامی که مردم متوجه شدند آن چه بود ، آن یک مدرک بود که به ستاره شناسان اطلاعاتی میداد که بگویند زمین به دور خورشید میگردد."

بنابراین لحظه پیروزی کوپرنیک از مریخ آمده است. درست مانند مهاجم های B-movie.

"مریخ رل مهی را در تمدن های پر طرفدار و سینمای تخیلی بازی میکند ، بیگانگان فضایی از مریخ ، جنگ دنیاها." آقای کوپر میگوید.

" هر چند ماموریت های فضایی بسیاری صورت گرفته است ، همواره در باطن عموم وجود خواهد داشت . هنگامی که از جستجو برای حیات سخن میگوییم ، مریخ در صدر لیست قرار دارد . من آن را دیوانگی نمینامم اما مسلما چیزی وجود دارد که این جذبه را ایجاد کند.

پیشرفت های اخیر مانند کشف متان ، که میتواند عامل فعالیت آتشفشانی یا زندگی باشد ، مریخ را همچنان جذاب نگه خواهد داشت. همچنین ، این باور وجود دارد که مریخ یک حادثه عظیم را پشت سر گذاشته است که سبب شده اتمسفر آن تغییر بکند- و به نوعی تبدیل شود که امکان حیات در آن وجود داشته باشد.

"اگر این درست باشد ، آیا این اتفاق ممکن است برای زمین نیز روی دهد ؟" سخنگوی ناسا ، ساین سی برون میگوید. "این دلیلی است که ما ماشین ها را به سوی سیاره سرخ میفرستیم . قدم بعدی انسان ها هستند."

اما اگر شما نمیتوانید صبر کنید تا در یکی از این ماشین های سرنشین دار سوار شوید ، و مصمم به دیدار چیزی در تاریخ 27 آگوست هستید ، ناسا به شما مشتری را پیشنهاد میکند که گزینه ی بهتری است.

ترجمه و ارسال : عطیه عباسی