کشف شهاب سنگی با سیستم سه تایی در مدار زمین

به گزارش خبرگزاری مهر، رصدهای جدید راداری نشان می دهد شهاب سنگی که در نزدیکی زمین قرار گرفته است در واقع از سه سنگ کیهانی مجزا تشکیل شده است.

این سیستم کیهانی با نام شهاب سنگ 1994 CC در تاریخهای 12 و 14 ژوئن توسط سیستم رادار خورشیدی گلد استون ناسا تصویربرداری شد. در حالی که اکثر شهاب سنگها در کمربندی میان مریخ و مشتری در حرکت هستند برخی از آنها از این کمربند خارج شده و در مسیر مدار زمین در نزدیکی خورشید حرکت می کنند. در حدود 15 درصد از این شهاب سنگهای نزدیک به زمین از سیستمهایی دوتایی تشکیل شده اند و تقریبا کمتر از یک درصد از آنها سه تایی خواهند بود.

1994 CC که در محدوده 2.52 میلیون کیلومتری از زمین قرار گرفته است دومین سیستم سه تایی است که در میان اجرام نزدیک به زمین شناسایی شده است. ساختار سه تایی این شهاب سنگ از یک جرم مرکزی با قطر 700 متر تشکیل شده است که دو قمر کوچکتر آن را احاطه کرده اند. تحقیقات اولیه نشان می دهد قطر قمرهایی که جرم مرکزی را احاطه کرده اند حداقل 50 متر است. محققان در سال 2008 اعلام کردند شهاب سنگهای دوتایی تحت تاثیر انرژی که از نور خورشید طی طولانی مدت جذب می کنند تشکیل می شوند.

رصدخانه آرچیبو نیز در کنار رصد خانه گلدستون موفق به ردیابی این سیستم سه تایی نایاب از شهاب سنگهای نزدیک به زمین شده است. در عین حال اطلاعات مشترکی که توسط این دو مرکز ارائه شده است برای مطالعه خصوصیات فیزیکی و مداری  1994 CC مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

بر اساس گزارش اسپیس، شهاب سنگ 1994 CC در سال 2074 در یکی از نزدیک ترین سطوح پرواز خود از زمین قرار خواهد گرفت. در این دوره زمانی این شهاب سنگ از ارتفاع 2.5 میلیون کیلومتری از سطح زمین عبور خواهد کرد.

منبع درمتن ذکر شده