میدان مغناطیسی در ستاره درخشان «وگا»

گروهی از اختر شناسان فرانسوی نخستین اکتشافات خود در خصوص میدان مغناطیسی وگا، یکی از درخشان‌ترین ستاره‌های منظومه شمسی را به چاپ رساندند.

آنها در این تحقیق تأثیر میدان مغناطیسی موجود در نور ساطع شده از ستاره وگا را مورد بررسی قرار دادند.وگا برای اخترشناسان آماتور و حرفه‌ای ستاره‌ای شناخته شده و معروف است.

این ستاره درصورت فلکی لیرا قرار داشته و تا زمین 25 سال نوری فاصله دارد. وگا به‌عنوان ستاره مرجع برای مقایسه میزان درخشندگی ستاره‌ها به کار می‌رود، دو برابر بزرگ‌تر از خورشید است و یک دهم سن آن را داراست.وگا در کمتر از یک روز یک گردش کامل را انجام می‌دهد در حالی که گردش کامل خورشید 27 روز به طول می‌انجامد.

اختر شناسان میزان قطبیدگی نور ساطع شده از این ستاره را تحلیل کرده و میدان مغناطیسی ضعیفی را در سطح این ستاره یافتند.حرکت ذرات باردار در داخل ستاره‌ها میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند و به همین صورت میدان‌های مغناطیسی زمینی و خورشیدی به‌وجود می‌آیند.

از آنجایی که برای ستاره‌های عظیم‌تر از خورشید مانند وگا الگوهای نظری نمی‌توانند شدت و ساختار میدان‌های مغناطیسی را پیش‌بینی کنند، در نتیجه اخترشناسان هیچ سرنخی برای پایداری علائمی که به‌دنبالشان بوده‌اند، ندارند.

منبع:scienceDaily