قوی‌ترین مغناطیس رکوردزن جهان آغاز به کار کرد

سیستم مغناطیس دوبخشی اختصاصی 2.5 میلیون دلاری با پتانسیل متحول کردن تحقیقات علمی در حوزه‌های گوناگون، در آزمایشگاه ملی میدان مغناطیسی بالا در دانشگاه فلوریدا آغاز به کار کرد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این مغناطیس که رکورد قدرت جهان را در دست دارد با قدرت 25 تسلا کار می‌کند که به سادگی رکورد 17.5 تسلای مغناطیس فرانسوی را که در سال 1991 ثبت شده، شکسته است.

تسلا که از روی نام مهندس و مخترع آن، میکولا تسلای در اوائل قرن بیستم گرفته شده، واحد اندازه‌گیری قدرت میدان‌مغناطیسی است.

این مغناطیس جدید علاوه بر این که 43 درصد از قوی‌ترین مغناطیس جهان، قوی‌تر است، از فضای 1500 برابر مرکز خود برخوردار بوده که محیط لازم برای آزمایشات منعطف‌تر و گوناگون را فراهم خواهد کرد.

برای فهم بیشتر از قدرت این مغناطیس جدید بهتر است بدانید که 25 تسلا برابر با 500 هزار برابر میدان مغناطیسی زمین است.

برای چندین دهه، دانشمندان از میدانهای مغناطیسی بالا جهت بررسی ویژگی‌های غیرمعمول مواد تحت شرایط شدید حرارت و فشار استفاده کرده‌اند. مزایای منحصر به فردی در این میدانهای مغناطیسی بالاوجود دارد که از آن جمله می‌توان به مشاهده آسانتر اتمها و مولکولها یا خواص نمایشی که تحت شرایط با شدت کمتر قابل مشاهده نیستند، اشاره کرد.

این سیستم مغناطیس دوبخشی جدید همچنین دانشمندان را به دستاوردهای بیشتر در دانش امیدوار کرده‌است.

منبع: ایسنا