شواهد تازه دانشمندان از ابرذره «بوزون هیگز» به زودی منتشر میشود

دانشمندان در حال مطالعه بزرگترین برخورددهنده جهان به داده‌های جدیدی دست یافته‌اند که با اطمینان بیشتری به نمایش محل شناسایی ابرذره «بوزون هیگز» پرداخته است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فیزیکدانان مرکز سرن در ژنو اخیرا از مجموعه‌ای از داده‌های جدید خبر داده‌اند که به جست‌وجو برای ذره فرضیه‌ای «بوزون هیگز» - که وجود آن در فرضیه اصلی فیزیک ذره در تشریح مهبانگ مطرح شده است -‌ کمک خواهد کرد.

کشف این ذره برای دنیای فیزیک یک دستاورد علمی عظیم محسوب شده که می‌تواند به توضیح دلیل متفاوت بودن جرم ذرات مختلف بپردازد؛ چرا که تصور می‌شود این ذره باعث جرم سایر ذرات و در نتیجه تمام اجسام و موجودات جهان است.

به گفته دانشمندان سرن، این داده‌ها از دو آزمایش اصلی در برخورد دهنده بزرگ هادرونی در زیر مرز سوئیس و فرانسه به دست آمده که سه‌شنبه هفته جاری در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

این محققان اما هر گونه اکتشاف قطعی را به سال آینده موکول کرده‌اند.

به گفته محققان، این داده‌ها محدوده تحقیق را محدودتر کرده چرا که برخی از دامنه‌های بالاتر انرژی را که ممکن است حاوی ذره بوزون هیگز باشد، کنار گذاشته و به نمایش امکانات در خور توجهی شامل چند اتفاق در دامنه‌های پایین‌تر انرژی پرداخته‌اند.

هزاران دانشمند در سراسر جهان به مطالعه دقیق اطلاعات به دست آمده در برخورد دهنده پرداخته‌اند و بسیاری انتظار دارند تا این تجهیزات بتواند اکتشافات قابل‌توجهی را در مورد ترکیبات ماده و دیگر اسرار جهان ارائه دهد.

در این برخورد دهنده، پرتوهای پرانرژی پروتون در یک تونل 27 کیلومتری به هم کوبیده می شود تا اتفاقاتی که در زمان برخورد آنها رخ داده، بررسی شود. پروتون‌ها با سرعت بسیار بالایی در شرایط مشابه ثانیه‌های پس از واقعه مهبانگ حرکت می‌کنند.

فیزیکدانان ابتدا بر این تصور بودند که پروتون‌ها و نوترون‌ها کوچکترین اجزای هسته اتم هستند؛ اما برخورد دهنده‌ها نشان دادند که آنها از کوارک‌ها و گلوئون‌ها تشکیل شده و نیروها و ذرات دیگری نیز وجود دارند.

منبع: ایسنا