مشارکت چین و هندوستان در ساخت بزرگترین تلسکوپ جهان

چین و هندوستان برای پیشی گرفتن در مطالعات نجومی در رقابتی شدید با یکدیگر قرار گرفته و هر یک در تلاشند در پروژه ای که منجر به ساخت بزرگترین تلسکوپ جهان خواهد شد، مشارکت موثرتری داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری مهر، چین و هندوستان بخشی از هزینه های ساخت و ساز این تلسکوپ بزرگ در هاوایی را که انتظار می رود به یک میلیارد دلار نیز برسد، خواهند پرداخت. تلسکوپ سی متری در قله کوه آتشفشانی مائونا کی در هاوایی بنا خواهد شد.

این دو کشور در ازای پرداخت هزینه های ساخت این تلسکوپ مدتی تعیین شده را برای استفاده از تلسکوپ در مطالعات نجومی خود در اختیار خواهند داشت. این اولین تلسکوپ پیشرفته ای است که این دو کشور در ساخت آن مشارکت داشته و از آن استفاده خواهند کرد.

چین و هند اکنون از شرکای اصلی پروژه ساخت تلسکوپ سی متری که قرار است در سال 2018 پس از پایان یافتن پروژه ساخت آن، به عنوان بزرگترین تلسکوپ جهان شناخته شود را امضا کرده اند. این تلسکوپ با نام اختصاری TMT می تواند سیاره هایی که در مدار ستاره ها و خورشیدهای بیگانه در حرکتند را رصد کرده و به اخترشناسان امکان دهد تا شکل گیری سیاره ها و ستاره های جدید را مشاهده کنند.

همچنین TMT به اندازه ای قدرتمند است که به دانشمندان کمک کند تا بتوانند با نگاه کردن به فاصله  13 میلیون سال نوری از جهان، نشانه هایی از ساختار جهان اولیه را به دست آورند.

چین در سال 2009 به عنوان ناظر به این پروژه پیوست و هند یک سال پس از چین وارد پروژه شد، اکنون هر دو این کشورها در این پروژه مشارکت داشته و نمایندگانی را در هیات اجرایی آن دارند. ژاپن که خود تلسکوپ 8.3 متری "سوبارو" را در هاوایی دارد نیز یکی از شرکای این پروژه به شمار می رود.

با این همه در صورتی که این تلسکوپ پس از تلسکوپ 42 متری کشورهای اروپایی ساخته شود، هرگز نخواهد توانست عنوان بزرگترین تلسکوپ جهان را از آن خود سازد.

بر اساس گزارش تلگراف، چینی ها قصد دارند از این تلسکوپ برای مطالعه بر روی منشا سیاره های فراخورشیدی، سیاهچاله ها، ماده تاریک و انرژی تاریک استفاده کنند. دانشمندان چینی امید دارند این تلسکوپ بتواند به چین در غلبه به مشکل کمبود تجهیزات رصدهای نجومی کمک کند.

منبع: خبرگزاری مهر