کشف اولین توپهای فضایی جامد

کشف اولین توپهای فضایی جامدگروهی از دانشمندان ناسا با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر برای اولین بار کشف کردند که اشکال هندسی با عنوان "توپهای باکی" در فضا به شکل کره های جامد کربنی وجود دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، فولرن باکمینستر که با عنوان "توپ باکی" (buckyball ) نیز شناخته می شود کوچکترین شکل فولرنها است که از 60 اتم کربن تشکیل شده و ظاهری شبیه به یک توپ فوتبال دارد که سطح آن به اشکال شش ضلعی و پنج ضلعی تقسیم شده است.

ستاره شناسان با کمک تلسکوپ فضایی اسپیتزر این ذرات را در اطراف ستاره کوچک بسیار گرمی کشف کردند که بخشی از منظومه دوتایی "XX مار افسای" (XX Ophiuchi) در فاصله 6 هزار و 500 سال نوری از زمین را می سازد.

این کشف نشان می دهد که این کره های کوچک کربن در بسیاری از مناطق فضا به جای توده های گازی، ترکیبات جامدی را می سازند که به مقادیر بالایی از مولکولهای کربن نیاز دارند.

پیش از این، در سال 2010 به خاطر مشاهدات مادون قرمز، کره های فولرن باکمینستر گازی شکل کشف شده بودند.

این محققان در این خصوص توضیح دادند: توپهای باکی در کنار هم ردیف می شوند و یک شکل جامد شبیه به پرتقالهای چیده شده در جعبه را می سازند. ذراتی که ما شناسایی کردیم بسیار کوچک و بسیار ریزتر از پهنای یک تار مو هستند اما هر یک از آنها از میلیونها توپ باکی تشکیل شده اند."

براساس گزارش لایو ساینس، به گفته این دانشمندان، این توپهای فضایی کوچک به حدی در این منطقه فضا زیاد هستند که می توانند 10 هزار کوه اورست را بسازند.

به نقل از مهر