مجادله دو قاره بر سر مکان ساخت بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان بالا گرفت

مجادله دو قاره بر سر مکان ساخت بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان بالا گرفت محققان در طرح جدید خود برای حل یک مجادله بین‌المللی بر سر محل احداث بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان، تقسیم آن را در نیمی از زمین پیشنهاد داده‌اند.

در حال حاضر استرالیا و آفریقای جنوبی در حال رقابت برای میزبانی این مجموعه هستند که به بررسی جهان اولیه می‌پردازند؛ این در حالیست که اکنون این قضیه بیشتر حالت سیاسی به خود گرفته است.

مجموعه پرهزینه 2.1 میلیارد دلاری بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان، برای پردازش حجم عظیم داده‌های خود به رایانه‌های فوق قدرتمند نیاز داشته و میزبان آن هر کشوری که باشد، با کمک هزینه‌های جدید و اعتبار نجومی بین‌المللی روبه‌رو خواهد شد.

ماه گذشته کشور آفریقای جنوبی برنده میزبانی این مجموعه شد که از سه هزار دیش 15 متری و تعداد بیشتر دیگری از آنتن‌های ساده برخوردار خواهد بود؛ اما مقامات استرالیایی و نیوزلندی که در سوی دیگر این رقابت قرار داشتند، به افزایش اعمال نفوذ خود در این میان برای دستیابی به میزبانی بزرگترین مجموعه تلسکوپ رادیویی جهان پرداختند. کمیته مشاوره محل SKA از تیم دانشمندان خواسته تا در مورد امکان تقسیم این مجموعه عظیم بین دو طرف تحقیق کنند. یکی از انتخابها می‌تواند نصب آنتهای فرکانس بالا در یک قاره و مجموعه فرکانس پایین در قاره دیگر باشد.

در صورت تحقق این امر، چالشهای لجستیکی بزرگتری برای این پروژه بسیار پیچیده بوجود خواهد آمد.

ستاره‌شناسان در نظر دارند از این مجموعه ماهواره برای اندازه‌گیری علائم رادیویی در فرکانس حدود یک گیگاهرتز، کاوش شکل‌گیری کهکشانهای اولیه و بررسی چگونگی رفتار گرانش در نزدیکی سیاه‌چاله‌ها استفاده کنند.

این مجموعه با قابلیت شناسایی یک سیگنال تلویزیونی از فاصله 50 سال نوری، شاید بتواند در جست‌وجو برای حیات بیگانه نیز به محققان کمک کند.

ابررایانه‌ها باید به ادغام علائم از دیش‌ها و آنت‌ها پرداخته و یک دیش مجازی با یک محدود جمع‌آوری ترکیبی یک کیلومتر مربع ایجاد کنند.

خرد کردن داده‌ها، ذخیره و انتقال آنها در حال حاضر یک چالش بسیار بزرگ برای SKA که نیازمند نسل جدیدی از ابررایانه‌ها برای عملکرد مفید خواهد بود. تقسیم این کار بین دو قاره که صدها هزار کیلومتر از هم فاصله دارند، خود به پیچیده‌تر شدن امور منجر خواهد شد.

این گروه تحقیقاتی قرار است نتایج خود را در اواسط ماه مه به اطلاع عموم برسانند.

منبع: ایسنا