ساخته ریزتراشه شیمیایی برای کنترل سیگنال سلول‌های بدن

محققان سوئدی مدار الکترونیکی با پایه شیمیایی طراحی کرده‌اند که می‌توان از آن برای کنترل و تنظیم مسیرهای سیگنال‌دهی سلول‌ها در بدن استفاده کرد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بدن انسان یک ماشین نیست، اما گاهی لازم است که عملکرد آن مانند یک ماشین تنظیم شود. «کلاس تیبرانت» دانشجوی دکتری الکترونیک آلی دانشگاه لینکوپینگ سوئد، تراشه یکپارچه شیمیایی طراحی کرده است که مشابه مدارهای سیلیکونی است و می‌توان از آن برای تنظیم سیگنال‌دهی سلول‌ها استفاده کرد.

این تراشه شیمیایی بر پایه ترانزیستورهای یون برای انتقال همزمان دو یون مثبت و منفی است که می تواند در بدن حرکت کرده و سیگنال‌هایی را به سیناپس عضلانی که سیگنال‌دهی آنها به دلایلی مختل شده‌اند، ارسال کند.

پیش از این نیز محققان این دانشگاه ترانزیستورهایی برای انتقال مولکول‌ها طراحی کرده بودند، اما انعطاف پذیری و کارآیی این تراشه شیمیایی بسیار بیشتر است.

به گفته پروفسور «مگنوس برگرن» سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه لینکوپینگ، این تراشه با مواد سیگنال دهی متداول در بدن مانند استیل کولین کار می کند. استیل کولین از ناقل های مهم شیمیایی و انتقال دهنده منحصر به فرد همه سیناپس های عصب به عضلات اسکلتی است.

تراشه های یونی با مواد شیمیایی با کارکردهای مختلف در بدن، امکان درمان شرایط خاص فیزیکی را فراهم می کنند.

ایسنا