تولید داروی جدید ایدز از اسفنج دریایی

یافته‌های جدید محققان مؤسسه تحقیقاتی اسکریپس نشان می‌دهد، یک ترکیب طبیعی بدست آمده از اسفنج دریایی می‌تواند ویروس انسانی نقص سیستم ایمنی را در سلول‌های آلوده نابود کند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این ترکیب جدید می‌تواند کلاس جدیدی از داروهای ضد ویروس اچ آی وی با ظرفیت سرکوب تکثیر ویروس در سلول های حاد و مزمن آلوده ایجاد کند.

روش درمانی شامل استفاده از برخی داروهای ضد رترو ویروس، درمان ضد رترو ویروس بسیار فعال (HAART)‌ و شامل کاهش روند گسترش بیماری است.

«سوزانا والنتین» سرپرست تیم تحقیقاتی اسکریپس خاطرنشان می‌کند: مخازن ویروس اچ آی وی با روش‌های درمانی فعلی بطور کلی از بین نمی روند، اما ترکیب جدید می‌تواند روند تکثیر سلول‌های آلوده را بطور کلی متوقف کند.

در این مطالعه از ترکیب موسوم به Cortistatin A استفاده شده است. این محصول طبیعی سال 2006 از اسفنج دریایی Coricium توسط تیم محققان شیمی موسسه اسکریپس سنتز و تولید شد.

محققان این مرکز در مطالعه جدید خود از نسخه سنتز شده ترکیب didehydro-Cortistatin A استفاده کردند تا اثر آن را بر روی دو گونه ویروس اچ آی وی مورد بررسی قرار دهند.

درحالی که ترکیبات ضد رترو ویروس تنها توانایی مهار عفونت جدید را دارند، ترکیب didehydro-Cortistatin A در عین کاهش روند تکثیر در سلول‌های آلوده، انتقال سلول به سلول را نیز محدود می‌کند.

توانایی این ترکیب در مهار روند تولید و تکثیر ویروس 99.7 درصد گزارش شده است؛ همچنین این مهار کننده جدید با دارا بودن ساختار دارو مانند در غلظت های پایین نیز موثر است.

دو گونه ویروس اچ آی وی شامل سویه HIV-1‌ به عنوان رایج ترین شکل ویروس و سویه HIV-2‌ بیشتر در غرب آفریقا و در بخش هایی از اروپا، دیده می‌شود.

نتایج این پژوهش در مجله Cell Host and Microbe منتشر شده است.

ایسنا