ذوب بی‌سابقه صفحه یخی قطبی ناسا را شوک‌زده کرد!

در پی انتشار تصاویری از ذوب شدن صفحه یخی گرینلند در منطقه بسیار بزرگتری از هر زمان در مشاهدات ماهواره‌ای 30 سال گذشته، دانشمندان از افزایش سطح آب دریاها ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، طبق اطلاعات جمع‌آوری شده توسط سه ماهواره مستقل، تقریبا تمام پوشش یخی گرینلند در ماه گذشته با ذوب شدگی مواجه بوه‌اند.

این یافته‌ها که ناسا آن را غیرمنتظره خوانده، باعث شگفتی دانشمندانی شده که گفته‌اند در یک تابستان متوسط تنها نیمی از صفحه یخی آب می‌شود.

این داده‌ها بقدری شوک‌آور بوده که یک کارشناس حتی ابتدا در مورد امکان ثبت اطلاعات اشتباه توسط ماهواره‌ها ابراز تردید کرد.

سان نگیم از آزمایشگاه رانش جت ناسا در کالیفرنیا به بررسی اطلاعات راداری از ماهواره اوشن‌ست-2 هند در هفته گذشته پرداخته و دریافت که بیشتر گرینلند با پدیده ذوب‌شدگی سطحی روبرو شده است. این اطلاعات سپس با تصاویر بدست آمده از ماهواره‌های ناسا و نیروی هوایی آمریکا مقایسه شد.

دانشمندان دریافتند که این ذوب‌شدگی به سرعت گسترش یافته و از حدود 40 درصد در اوایل ماه ژوئن به حدود 97 درصد در هفته اخیر رسیده است.

نقشه‌های رنگی کددار ناسا به نمایش تغییرات چشمگیر از هشتم ژوئن تا 12 ژوئیه پرداخته است.

تصاویر با رنگ صورتی تیره نشان دهنده شناسایی شواهد ذوب‌شدگی توسط دو یا سه ماهواره بوده و نواحی به رنگ صورتی روشن نشانگر ارائه شواهد از سوی یک ماهواره است.

از اواخر ماه مه گرینلند با الگوی آب‌وهوایی غیرمعمولی مواجه شده است. این ذوب‌شدگی شدید با مجموعه ای از پشته قوی هوای گرم همزمان شد که ناسا آنها را «گنبدهای گرما» خوانده بود.

آخرین گنبد گرم در اوائل ماه ژوئن به گرینلند رسیده و حدود سه روز بر روی صفحه یخی باقی ماند. حدود یک ماه این صفحه شروع به از هم پاشی کرد.

حتی منطقه اطراق ایستگاه قله در مرکز گرینلند که در ارتفاع سه کیلومتری از سطح دریا بلندترین نقطه از صفحه یخ محسوب شده نیز این پدیده ذوب‌شدگی را تجربه کرد. به گفته محققان، این پدیده از سال 1889 تاکنون در این ایستگاه اتفاق نیفتاده بود.

ایسنا