سال 2012 یکی از داغترین سال‌ها طی 133 سال گذشته

دانشمندان آمریکایی سال 2012 را یکی از 10 سال گرم جهان از سال 1880 تا کنون معرفی کرده‌اند.

به گزارش BBC،‌دانشمندان ناسا سال 2012 را نهمین سال داغ جهان طی 133 سال گذشته می‌دانند درحالی‌که دانشمندان در پایگاهی دیگر، NOAA، این سال را دهمین سال گرم جهان نامیده‌اند.

هردو گروه بر سر این موضوع موافقند که اگر الگوی آب‌و هوایی لا‌نینا سرما را به برخی از مناطق تزریق نکرده‌بود، سال 2012 بسیار گرمتر از این بود. دانشمندان همچنین اطمینان دارند که دی‌اکسید کربن عامل اصلی افزایش حرارت طی 50 سال گذشته بوده‌است.

سازمان ملی جوی و اقیانوسی، NOAA اعلام کرد بررسی‌های این سازمان از داده‌های مرتبط با درجه حرارت که از شبکه ای جهانی از ایستگاه‌های آب و هوایی به دست آمده نشان می‌دهد درجه حرارت میانگین سال 2012 از میانگین حرارت قرن بیستم،  0.57 درجه سلسیوس بالاتر بوده است. به گفته این سازمان تمامی 12 سال سپری شده از قرن 21 میلادی درمیان گرمترین سال‌های دوره‌ای 133 ساله از تاریخ جهان بوده‌اند.

به گفته توماس کارل، رئیس مرکز ملی داده‌های اقلیمی NOAA، سال گذشته در سطح جهانی رکوردی به ثبت نرسانده،‌اما یقینا سال بسیار گرمی بوده‌است. در حقیقت این سال نشان‌گر درجه‌حرارتی است که مصرانه بالاتر از میانگین قرار دارد.

از سویی دیگر، ناسا با استفاده از داده‌هایی مشابه، تحلیلی متفاوت ارائه کرده و سال 2012 را با میانگین حرارتی 0.6 درجه سلسیوس بیشتر از میانگین درجه قرن بیستم، نهمین سال گرم جهان طی 133 سال گذشته اعلام کرده است. جیمز هنسن از مرکز گودارد ناسا به این نکته اشاره کرده‌است که حتی طی دوره‌ای از گرمایش جهانی، برخی از فصول سردتر از میانگین درجه حرارت طولانی مدت خواهند بود. به گفته وی،‌ رواج پدیده‌های حرارتی غیرعادی رو به افزایش گذاشته‌است و همین رویداد‌ها هستند که بیشترین تاثیر را بر روی انسان‌ها و زندگی انسان‌ها بر روی سیاره زمین می‌گذارند.

بر اساس گزارش هر‌دو گروه از دانشمندان، در سال 2012 بیشتر نقاط زمین درجه‌حرارتی بالاتر از میانگین داشته‌است و میزان ذوب شدگی یخ‌های قطب رکوردی جدید را به ثبت رسانده‌است.

همشهری