کشف سیاهچاله های آبی در اقیانوس اطلس

دانشمندان سوئیسی و آمریکایی مدعی هستند سیاهچاله های اقیانوسی یا پیچش های عظیم در اقیانوس اطلس جنوبی وجود دارند.

در مقاله ای که توسط "جورج هالر" استاد موسسه تحقیقات ETH زوریخ و "فرانسیسکو برون ورا" از دانشگاه میامی آمریکا در ماه اوت در نشریه مکانیک سیالات منتشر شده است، دانشمندان مدعی اند توانسته اند این پیچش های اقیانوسی را ردیابی و تعریف کنند - کاری که تا کنون اثبات آن غیر ممکن بود.

این محققان با مطالعه تصاویر ماهواره ای توانستند هفت نوع سیاهچاله را در یک گروه از پیچش های دریایی شناسایی کنند. آنها نتیجه گرفتند که گرداب ها همان ویژگی های ریاضی سیاهچاله های فضایی را دارند.

پیچش های دریایی یک چرخش هستند که به عنوان جریانی تعریف می شود که در تضاد با جریان اصلی که به صورت گاز یا مایع است؛ بویژه آنهایی که دارای حرکت چرخشی دورانی هستند. این گرداب ها بسیار بزرگتر از شهرها هستند و مانند سیاهچاله هایی که نور را می بلعند اینها نیز آب را در خود فرو می برند.

این تحقیق افزود این چرخش های عظیم اقیانوسی پناهگاهی برای زنجیره غذای دریایی ایجاد کرده و حتی بر تغییرات اقلیم از طریق حمل و نقل دور برد شوری و دمایی خود تاثیر دارند.

پیش از این دانشمندان علوم فضایی از کشف سیاهچاله ها در کائنات خبر داده اند؛ پدیده های عظیمی که همه چیز را در خود فرو می برند و حتی نور نیز توان فرار از آن را ندارد. این نخستین بار است که سیاهچاله هایی از نوع آبی آن در زمین شناسایی می شود.

کنجکاو