موفقیت اخترفیزیکدانان ایرانی در اثبات منشا و ماهیت ترمودینامیکی نیروی گرانش

+ 42
رأی شما
- 68

اخترفیزیکدانان دانشگاه شیراز با مشارکت در یک رشته مطالعات بین‌المللی موفق به اثبات منشا و ماهیت ترمودینامیکی نیروی گرانشی شدند.

به گزارش ایسنا، در این طرح با عنوان «ماهیت ترمودینامیکی نیروی گرانش» نشان داده شده است که قوانین گرانش موجود در طبیعت از جمله قانون گرانش نیوتن و معادلات میدان گرانشی انشتین و تعمیم‌های آن در نظریه‌های مختلف از جمله سناریوی جهان لایه‌ای، قوانین بنیادی نیستند و همگی آنها را می‌توان از رهیافت‌های مختلف ترمودینامیکی به دست آورد.

سه رهیافت مختلف برای استخراج قوانین گرانش از ترمودینامیک بررسی شده که شامل استفاده از قانون اول ترمودینامیک، به کارگیری مفهوم نیروی آنتروپی و استفاده از اختلاف درجات آزادی درون سیستم و روی مرز آن است.

با به کارگیری هر سه این رهیافت‌ها نشان داده شده است که معادلات حاکم بر گرانش برای نظریه‌ها و سیستم‌های گرانشی مختلف مخصوصا برای کل جهان ما را می‌توان از ترمودینامیک استخراج کرد. نتایج این تحقیق که به صورت حدود 25 مقاله ISI در مجلات معتبر بین‌المللی به چاپ رسیده، نشان می‌دهد که گرانش چیزی جز جلوه‌ای از ترمودینامیک برای مقیاس‌های بزرگ فضا – زمان نیست.

این مطالعات منجر به شناخت بیشتر و عمیق‌تر ماهیت نیروی گرانش به عنوان یکی از نیروهای اصلی طبیعت که قوام گیتی و حرکت منظم ستارگان و کهکشان‌ها به وجود آن وابسته است، می‌شود.

دکتراحمد شیخی، دانشیار گروه اخترفیزیک دانشگاه شیراز و از پژوهشگران این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) بابیان‌اینکه مطالعات صورت گرفته در زمینه طرح ماهیت ترمودینامیکی نیروی گرانش بخشی از مطالعات بین‌المللی‌ است، گفت: این بخش از مطالعات ما از سال 2007 آغاز شده که تاکنون منجر به چاپ 25 مقاله در مجلات علمی بین‌المللی شده است.

‌وی با بیان اینکه دو نظریه گرانش و ترمودینامیک از شالوده های علم فیزیک به شمار می روند،‌ اظهارکرد: نظریه گرانش به عنوان یکی از نظریه‌های بنیادی فیزیک که اولین بار به وسیله نیوتن مطرح و با نظریه نسبیت عام اینشتین در سال 1915 به اوج شکوفایی خود رسید، توصیف کننده فضا - زمان و کیهان اطراف ما است و در حقیقت علم کیهانشناسی نوین بر اساس این نظریه، استوار است. نظریه ترمودینامیک نیز از حدود 300 سال پیش مطرح شده است که در علوم مهندسی و فرایند های حرارتیکاربردهای فراوانی دارد.

شیخی گفت: ترمو به معنای دما مبین میزان سردی و گرمی سیستم است. دینامیک نیز به معنای تحول و حرکت است و علم ترمودینامیک توصیف کننده نحوه تحول و تغییرات سیستم های حرارتی می باشد.

این محقق به جزئیات اجرای مطالعات انجام شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: این مطالعات منجر به شناخت بیشتر و عمیق‌تر ماهیت نیروی گرانش به عنوان یکی از نیروهای اصلی طبیعت می‌شود که قوام ‌گیتی و حرکت منظم ستارگان و کهکشان‌ها به وجود آن وابسته است.

وی اضافه کرد: قوانین ترمودینامیک در مهندسی مکانیک در حوزه‌هایی چون ماشین آلات، انواع صنایع و تکنولوژی کاربرد فراوان دارد.

شیخی گفت: سیستم‌های حرارتی سه قانون اصلی وجود دارد: قانون صفرم ترمودینامیک که تعریف کننده دمای سیستم است، قانون اول ترمودینامیک که نشان دهنده بقای انرژی در سیستم‌های ترمودینامیکی است و قانون دوم ترمودینامیک که نشان می دهد برای سیستم‌های منزوی،تغییرات آنتروپی (عکس اطلاعات درباره سیستم)همواره عددی نامنفی است.

این پژوهشگر با بیان اینکه فیزیکدانان برای پاسخ به این پرسش که آیا سیستم‌‎های گرانشی می‌توانند سیستم‌های ترمودینامیکی قلمداد شوند یا خیر، این پروژه جهانی را اجرایی کرده‌اند، ادامه داد: مطالعات انجام شده از سوی پژوهشگران جهان این موضوع را اثبات کرد که قوانین حاکم برسیستم‌های گرانشی، به عنوان نمونه یک سیاهچاله که میدان گرانشی اطراف آن بسیار شدید است، همان قوانین آشنای ترمودینامیکی است.

وی با بیان اینکه تلاش فیزیکدانان در اواسط دهه 1990میلادی منجر به کشف جنبه‌هایی از این هم ارزی شد، ‌خاطر نشان کرد: نتایج برخی از تحقیقات حاکی از هم ارز بودن معادلات گرانش و ترمودینامیک برای برخی سیستم ها است، ولی در مطالعاتی که ما در بخش فیزیک دانشگاه شیراز اجرایی کردیم، نشان دادیم که این هم ارزی کاملا کلی است و شامل هر نوع سیستم گرانشی می شود.

شیخی اضافه‌ کرد: در این تحقیقات سه رهیافت مختلف برای استخراج قوانین گرانش ازترمودینامیک رابررسی کرده‌ایم که عبارتنداز استفاده از قانون اولترمودینامیک، به کارگیری مفهوم نیروی آنتروپی و استفاده ازاختلاف درجات آزادی درون سیستم وروی مرزآن. با به کار گیری هر سه این رهیافت ها نشان می دهیم که معادلات حاکم بر گرانش برای نظریه ها و سیستم های مختلف گرانشی مخصوصا کل جهان را می توان از ترمودینامیک استخراج کرد. به علاوه این هم ارزی نه تنها در گرانش انشتین بلکه در نظریه های دیگر گرانش مانند نظریه جهان لایه ای نیز وجود دارد.

وی هدف نهایی فیزیکدانان در این زمینه را توصیف حداکثری طبیعت با استفاده از حداقل قوانین دانست و تاکید کرد:‌ در این راستا انتظار داریم که ‌نتایج به دست آمده از این تحقیقات ما را در درک بیشتر و بهتر ماهیت نیروی گرانش به عنوان نیرویی که قوام گیتی و حرکت ستارگان و کهکشان ها به آن وابسته است، یاری کند؛ بنابراین اگر فیزیک ترمودینامیک را به درستی درک کنیم می توانیم به درک بهتری از جهان اطراف خود دست یابیم.

شیخی در پایان، کمک به درک بیشتر قوانین حاکم بر طبیعت، متحد کردن این قوانین، گسترش مرز های دانش بشری و شناخت عمیق تر جهان اطراف را ازدستآورد های ویژه این طرح بر شمرد و اضافه کرد: اهمیت متحد کردن قوانین طبیعت در آن است که وحدت قوانین ما را به وحدت خالق جهان یعنی توحید می رساند که رکن اولیه و از اصول دین ماست.

به گزارش ایسنا، طرح ماهیت ترمودینامیکی نیروی گرانش در بیست‌ و هفتمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی رتبه سوم پژوهش‌های بنیادی را کسب کرد.

+ 42
رأی شما
- 68

مشاوره رایگان تحصیلی
مجموعه مقالات عرفان کسرایی (5 پاسخ)
تفاوت در انرژی پتانسیل و اصل هم ارزی جرم-انرژی انیشتین (5 پاسخ)
قوانین فیزیک (30 پاسخ)
ثابت جهانی گرانش (7 پاسخ)
چه کتابی نسبیت رو از منظر نظریه گروه بحث می‌کنه؟ (1 پاسخ)
بررسی برخی لم ها و قضیه های ریاضی (63 پاسخ)
افزایش پتانسیل گرانشی در تله پورت (5 پاسخ)
زمان و یک چالش جدید (8 پاسخ)
همگنی و همسانگردی فضا (1 پاسخ)
کتاب های هالیدی (6 پاسخ)
پارادوکس تئوری اطلاعات با ژنتیک (4 پاسخ)
انهدام نسبیت خاص و عام آلبرت اینشتین (به همراه مقالات) (354 پاسخ)
لطفا کارکرد این مدار رو بگید (0 پاسخ)
سرعت سقوط اجسام (11 پاسخ)
اگر توپی را در فضا رها کنیم (10 پاسخ)
توهم زمان: چه چیزی واقعی است؟ (0 پاسخ)
فشار مایع (9 پاسخ)
نشت يابي خطوط لوله زيرزميني نفت با استفاده از ردیاب هسته ای (3 پاسخ)
نقض بقای انرژی ؛ سرنخ جدیدی برای توضیح ماده تاریک (0 پاسخ)
شبیه سازی در نرم افزار zemax (0 پاسخ)
بسط ها،تيلور يا مكلارن (1 پاسخ)
امواج الكترو مغناطيس (1 پاسخ)
به اشتراک‌گذاری جزوه‌های درسی اسکن شده در اینجا (4 پاسخ)
میدان بوزون هیگز و نسبیت (3 پاسخ)
لطفا این مدار رو برای من توضیح بدید ، مربوط به دزدگیر لیزری (5 پاسخ)
سرعت صوت در هوا (5 پاسخ)
سوال کوانتوم (0 پاسخ)
مشاوره برای انتخاب رشته (4 پاسخ)
شدت صوت (1 پاسخ)
آسیب دیدن جو (1 پاسخ)
مراحل شکل گیری کرم چاله (4 پاسخ)
آيا فيزيك يا رياضي رشته گمشده منه‌؟ (4 پاسخ)
چطور میشه دستگاه فرستنده امواج الکترومغناطیس درست کرد؟ (6 پاسخ)
معمای آخرین "عنصر کشف نشده" هسته کره زمین حل شد (0 پاسخ)
شکل موج (17 پاسخ)
محاسبه انرژی (1 پاسخ)
اطلاعات در مورد رشته مهندسی هسته ای و آينده شغلي اين رشته (7 پاسخ)
خلاء چیست و اثر گرما بر حرکت نور در یک محفظه خلاء (0 پاسخ)
واکنش دهی ذرات (1 پاسخ)
بارش شهابی برساوشی (3 پاسخ)
سوال درمورد آزمایش دوک و ریل شیبدار (0 پاسخ)
مدل سازی سلف با حل معادلات میدان (0 پاسخ)
کتاب الکترومغناطیس گریفیتس (1 پاسخ)
دعوت به همکاری تحقیقاتی (0 پاسخ)
چگونه سرعت اسپین ذرات را حساب می کنند؟ (0 پاسخ)
تراز افقی (2 پاسخ)
پیش نیاز mcnp و مونت کارلو (0 پاسخ)
داروی جدید ام.اس با موفقیت آزمایش شد (0 پاسخ)
تحصیل در رشته های نجوم (23 پاسخ)
دمای منفی (1 پاسخ)
مرحله های خواب (3 پاسخ)
ثبت عکس‌های نادر از قبل و حین انفجار یک ستاره (2 پاسخ)
تبديلات ميدان ها (5 پاسخ)
مهارت حل مساله (2 پاسخ)
پرسش و پاسخ ریاضی (160 پاسخ)
دانشمندان مدعی شدند که آب روی زمین، از فضا نیامده است!
آیا اعتیاد به فیس‌بوک و تلگرام، ژنتیکی است؟
فقط «دو هزار میلیارد کهکشان» در عالم قابل مشاهده!
جایگزینی سیستم هوشمند تشخیص چهره بجای گذرنامه در استرالیا
گوجه‌فرنگی‌ها، خوش‌مزه‌تر می‌شوند!
حمام آفتاب برای پیش‌گیری از بیماری کبد چرب!
چین، درخشان‌ترین «چشمه‌ی نور» جهان را می‌سازد!
آزمایشی برای تشخیص علائم حیات فرازمینی در سیارات بیگانه
کشف دارویی جدید برای درمان سرطان پوست
کلمه‌ی «دلار» از کجا آمده است؟
سوپراسپرت جدید امریکایی با سرعتی نزدیک به ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت
چرا بحرالمیت را «دریای مُرده» نامیده‌اند؟
کشف بزرگ فیزیک‌دانان؛ «هیچ چیز» چیست؟
گاوها، عامل سوراخ شدن لایه‌ی اُزون!
قلب مصنوعی چگونه کار می‌کند؟
تاریخ دقیق تشکیل کره‌ی ماه
«خورشید» طلوع و «نفت»، غروب می‌کند!
توصیه‌هایی برای خانم‌های باردار
آیا اطلاعات، برای همیشه درون سیاه‌چاله گم می‌شود؟
درمان‌های خانگی پوست چرب و لکه‌دار
جانورانی که قادر به بکرزایی هستند
زمانی که سامسونگ، «نودل» تولید می‌کرد!
داروی روان‌گردانی که شما را به سفری طولانی می‌برد
کشف قاره‌‌‌ای جدید، در زیر جزیره‌ی موریس
کشف یک «مشتری داغ» در فاصله‌ی ۴۸۰ سال‌نوری
عشق و جذابیت
نقش شیمی درمانی در درمان سرطان ریه
اندونزی، کشوری با ۳۶۵ زبان مختلف!
بهترین کالج کسب‌وکار استرالیا در دانشگاه مک‌کواری
واژه‌ی «ربات» از کجا آمده است؟
چگونه نسبت به خودمان، حس خوبی پیدا کنیم؟ (0+)