محاسبه جرم دقیق ِکهکشان راه شیری!

آیا کهکشان راه شیری سنگین تر از کهکشان آندرومدا است؟ خیر، دانشمندان دانشگاه کارنگی ملون آمریکا با محاسبه دقیق جرم این دو کهکشان، مشخص کردند آندرومدای همسایه دو برابر سنگین‌تر از کهکشان راه شیری است.

بر اساس نتایج حاصله و برخلاف تصورات پیشین، کهکشان های آندرومدا و راه شیری دارای جرم مشابه نیستند در حالی که پیش‌تر تصور می‌شد این دو جرم کیهانی به دلیل اندازه و ساختار مشابه، دارای وزنی مشابه هستند و به نوعی دوقلوهای کیهانی هستند. شبیه‌سازی‌های جدید با استفاده از ابر کامپیوتر نشان می‌دهند کل جرم کهکشان راه شیری درحدود نیمی از جرم کهکشان آندرومدا، همسایه کهکشانی راه‌شیری در فاصله ۲.۶ میلیون سال نوری است.

ستاره شناسان براساس مطالعه‌ای جدید دریافتند بخش اعظم وزن این کهکشان‌ها در شکل ماده تاریک نامرئی بوده و آندرومدا دو برابر راه شیری حاوی این ماده است و راه شیری از نظر جرم بسیار کوچکتر از اندرومدا است.اخترشناسان با ترکیب محاسبات اخیر از حرکات نسبی میان این دو کهکشان با گروهی بزرگ از دیگر کهکشان‌های نزدیک و شبیه سازی‌های کامپیوتری توانسته‌اند سبک‌تر بودن راه شیری را کشف کنند.

دانشمندان سرعت، موقعیت و حرکت این کهکشان‌های ماهواره‌ای را برای استنتاج ساختار و جرم کهکشان‌های راه شیری و آندرومدا اندازه‌گیری کردند. محققان امیدوارند در تحقیقات جدید ماده تاریک را در کهکشان راه شیری و با هدف درک بهتر تعامل این ماده ناشناخته و گرانش کهکشانی، مدل بندی کنند.

bigbangpage.com