تولید حالت جدید ماده توسط ناسا

محققان آزمایشگاه اتم سرد (CAL) ناسا موفق به تولید حالت جدیدی از ماده موسوم به «چگالش بوز- انیشتین» شدند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، چگالش بوز- انیشتین (BEC) مجموعه‌ای از اتم‌ها در یک گاز رقیق است که در حالت کوانتومی تا دمای بسیار پایین سرد می‌شود.

تمامی اتم‌ها از سطوح یکسان انرژی برخوردار بوده و در دمای بحرانی شروع به یکی شدن، درهم آمیختن و همگام شدن می‌کنند.

چگالش بدست آمده یک حالت جدید ماده است که مانند یک موج عظیم – توسط اتم‌های استاندارد – رفتار می‌کند.

به گفته «راب تامپسون» از محققان ارشد این پروژه، بستر آزمایش زمینی آزمایشگاه اتم سرد (CAL)، سردترین نقطه در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا محسوب می‌شود که امکان سرد کردن تا دمای 200 نانوکلوین (200 میلیاردم یک کلوین) و دستیابی به چگالش بوز- انیشتین در نمونه اولیه این سخت‌افزار را فراهم می‌کند.

سیامک ترکاشون - سن: 65 سال - شهر: مشهد
سیامک ترکاشون-65 ساله از مشهد. تصور وبرداشت من از این گزارش بسیار مختصر -این است که دمای بسیار پایین ودر حد نزدیک به انجماد اجازه فعالیت و انتشار اتمها را بسیار کند وبحالت ارتعاشی درجا(شبیه اتمهای یک جسم نسبتا صلب در اورده است.). و چگالش وتکاثف را از حالت ازاد و انتشار سریع اتمهای گازی بحالت تراکم بسیار نزدیک بهم ویابعبارت دیگر صلب تر نموده است. در دمای بحرانی این حالت چگالتر شدن بیشتر شده است. وگاز بطرف صلبیت بیشتر رفته است. اگر این تفسیر من درست باشد در نانونیزه کردن سوخت موشکها واستفاده از گازها اتفاق بزرگی رخ داده است.
‌پنجشنبه 6 آذر 1393 - 02:39