امواج گرانشی و انرژی تاریک

+ 17
رأی شما
- 6

در کنفرانس بین‌المللی فیزیک ذرات و کیهان‌شناسی که امسال،‌ سوم تا هفتم شهریور ماه برگزار شد بحث بر سر دو موضوع بسیار داغ بود که هرکدام از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند: امواج گرانشی و انرژی تاریک.

اگر یادتان باشد اسفند سال گذشته با انتشار خبر کشف امواج گرانشی غوغایی در دنیای فیزیک و نجوم برپا شد. اما می‌دانید که هیچ‌چیزی در دنیای علم از نظریه‌های جدید گرفته تا یافته‌ها و کشف‌های جدید به‌سادگی پذیرفته نمی‌شود. به محض اعلام شدن نتیجه‌ای جدید گویی کل جامعه‌ی علمی دست در دست هم می‌دهند تا آن نتیجه را رد کنند. اگرچه هر نظریه یا کشفی باید از هفت خوان رستم بگذرد تا نهایتاً سال‌ها تلاش بی‌وقفه‌ی فرد یا گروهی رد یا پذیرفته شود، این‌همه دقت و ریزبینی و به چالش کشیدن به نفع همه است و در انتها آن‌چه باقی می‌ماند نظریه و کشفی اتکاپذیر و پذیرفتنی است.

از اسفند ماه، گذشتن از هفت خوان برای آلن گوث و گروه آشکارکننده‌ی امواج گرانشی آغاز شده است چون بعضی از دانشمندان معتقدند گروه Bicep در نتیجه‌گیری آزمایش‌ها شتاب‌زده عمل کرده و آن‌ سیگنال‌هایی که دریافت کرده‌اند فقط نتیجه‌ی اغتشاشی است که به‌علت غبار میان‌ستاره‌ای در راه‌ شیری به وجود آمده است. پس ممکن است که این گروه اصلاً موفق به کشف امواج گرانشی نشده باشند و اکنون تأیید یا رد شدن این یافته به ماهواره‌ی پلانک واگذار شده است. نتایج تحقیقات پلانک تا ماه نوامبر/آبان منتشر نمی‌شود و تا آن زمان همه در انتظاری هیجان‌انگیز به سر می‌برند.

در بخش دیگر کنفرانس دانشمندان به بحث درباره‌ی انرژی تاریک و نحوه‌ی یافتن آن پرداخته‌اند. می‌دانید که انرژی تاریک نیرویی است که سرعت انبساط جهان را افزایش می‌دهد اما تا به‌حال هیچ نشانه‌ی قطعی بر وجود آن یافت نشده است. دانشمندان با سه آزمایش می‌خواهند بدانند که آیا این انرژی وجود دارد؟ با تغییر نگاه‌مان نسبت به انرژی تاریک باید منتظر چه عواقبی باشیم؟ و چه چیز دیگری به جز انرژی تاریک می‌تواند  علت انبساط جهان را توضیح می‌دهد؟

۱-     آزمایش هولومتر

هدف از آزمایش هولومتر بررسی کوچک‌ترین واحد فضا-زمان است. این واحدهای کوچک در مقیاس کوانتومی مانند ماده و انرژی بیشتر رفتاری موج‌مانند دارند تا ذره‌ای. هرچیزی در کوچک‌ترین بخش‌های هستی اندکی لرزش دارد و هرگز ثابت و بی‌حرکت نیست. بهترین نظریه‌هایی که اکنون وجود دارند، فضا-زمان را برحسب هندسه و ماده را برحسب میدان‌های کوانتومی تعریف می‌‌کنند و هم‌چنان سعی در یکی کردن این دو دارند. اگر آزمایش هولومتر نتیجه بدهد قدمی در یکی‌کردن ماده و فضا-زمان برداشته شده است. در مقیاس‌های بسیار کوچک که این دو ویژگی به‌هم مربوط هستند، هندسه‌ی فضا-زمان به‌تنهایی عالم را وادار به گسترش می‌کند. درباره‌ی این آزمایش در مقاله‌ی «آیا ما در یک هولوگرام بزرگ زندگی می‌کنیم؟» بیشتر بخوانید.

۲-     نیروی کامیلیون یا نیروی پنجم

عده‌ای از دانشمندان معتقدند که در جهان نیروی پنجمی هم وجود دارد (علاوه بر نیروی گرانش، هسته‌ای ضعیف، هسته‌ای قوی و الکترومغناطیس) و ذرات این نیروی پنجم است که باعث به وجود آمدن انرژی تاریک می‌شوند. این ذرات «کامیلیون، Chameleon» نام دارند، جرم این ذرات نسبت به محیطی که در آن قرار می‌گیرند، تغییر می‌کند: در محیط‌های چگال‌تر، پرجرم‌تر و در محیط‌های رقیق‌تر کم‌جرم‌تر می‌شوند (شاید به همین علت است که دانشمندان نام کامیلیون به معنی آفتاب‌پرست را برای این ذرات انتخاب کرده‌اند). طبق تعریف این ذرات با میدان مغناطیسی درهم‌کنش دارند و در شرایط خاصی فوتون تولید می‌کنند که البته عکس این روند هم ممکن است یعنی فوتون‌ها، کامیلیون تولید می‌کنند.

انرژی تاریک نیرویی است که جهان را در سویی مخالف با گرانش به حرکت وامی‌دارد. اگر واقعاً چنین است چرا نتوانسته‌ایم این نیرو را تا به حال آشکار کنیم؟ شاید علت این است که انرژی تاریک فقط در خلاء یا فضایی نزدیک به خلاء عمل می‌کند و مواد بسیار چگال منظومه‌ی شمسی مانع از آشکارسازی این نیرو می‌شوند. به همین علت کِلِر بوراژ و همکارانش در دانشگاه ناتینگهام (انگلستان) آزمایشی را طراحی کرده‌اند که با حرکت دادن ۱۰۰۰ اتم به اندازه‌ی یک میلی‌متر در اتاقک خلاء، بتوانند این ذرات خیالی را تولید کرده و اثر نیروی کامیلیون را در خلاء بررسی کنند.

پیش از این هم آزمایش‌هایی برای آشکارسازی این ذرات انجام شده بود اما هیچ‌کدام نتیجه‌ای دربر نداشتند اما این گروه از دانشمندان امیدوارند با استفاده از ابزارهای پیشرفته‌تر و تغییر شرایط آزمایش به نتیجه برسند.

3-     شبح تهدیدآمیز

مدل‌های گوناگون انرژی تاریک همه اتفاق نظر دارند که مقدار این انرژی همواره ثابت بوده است و ثابت می‌ماند. اما ۱۰ سال پیش کیهان‌شناسان حالتی را در نظر گرفتند که شاید چگالی کل انرژی تاریک در حال رشد باشد. اگر چنین چیزی درست باشد پس عالم با کابوسی وحشتناک روبه‌رو است. فضا-زمان با سرعت هرچه تمام‌تر گسترش می‌یابد و ماده از هم می‌پاشد. به همین علت دانشمندان به این نیروی مخرب «شبح» می‌گویند.

برای فهمیدن این‌که آیا واقعاً چنین اتفاقی می‌افتد یا خیر دراگن هاتِرِر از دانشگاه میشیگان و همکارانش رو به ابرنواخترهای نوع Ia آورده است. همه‌ی این ابرنواخترها درخشندگی یکسانی دارند و مانند مقیاسی کیهانی برای اندازه‌گیری فاصله‌های به‌کار می‌آیند. نخستین نشانه‌های سرعت یافتن انبساط عالم با بررسی همین ابرنواختر در ابتدای دهه‌ی ۹۰ میلادی (۷۰ شمسی) به‌دست آمد.

این گروه در حال بررسی ابرنواخترها هستند و تابه حال تنها نتیجه‌ای که به دست آمده این است که در دو میلیون سال گذشته چگالی انرژی تاریک افزایش یافته است. البته هنوز این نتایج قطعی نیستند.هاتِرر می‌گوید:«شاید این فرضیه چندان جالب‌توجه یا واقعی به‌نظر نرسد اما وقتی به نتایجی فکر می‌کنم که امکان دارد با درست بودن این فرضیه رخ بدهد، می‌بینم که ارزش بررسی دارد.

canot.ir

+ 17
رأی شما
- 6

مشاوره رایگان تحصیلی
آزمایشگاه فیزیک 2 (1 پاسخ)
توجیه عملکرد مدار شوکر (8 پاسخ)
حذف یا تضعیف میدان مغناطیسی (0 پاسخ)
فرگشت انسان (47 پاسخ)
کشت ریزغده ابزاری جدید در مقابله با سرطان (0 پاسخ)
سقوط آزاد، پرتاب دو جسم با جرم‌های مختلف (7 پاسخ)
ببینید و لذت ببرید (4 پاسخ)
عملگرها و اپراتورها در ریاضیات و فیزیک (71 پاسخ)
فرود آمدن عمودی بطری آب بر روی میز (1 پاسخ)
نیوتون چگونه حرکت بیضوی زمین را ثابت کرد؟ (15 پاسخ)
لطفا یه کتاب در زمینه فیزیک بهم معرفی کنید که ترجمه کنم (8 پاسخ)
چرا نبایست با افراطی ها بحث کرد؟ (0 پاسخ)
راهی برای دوباره زیستن - بدن جدید - عمر نامحدود (25 پاسخ)
انرژی چگونه به جرم تبدیل میشود؟ (21 پاسخ)
کتاب مناسب برای کنکور (6 پاسخ)
کمبود ویتامین دی و سرطان ها (0 پاسخ)
برنامه‌ای که مرگ را پیش‌بینی می‌کند (0 پاسخ)
پایانه های باتری (3 پاسخ)
تست هوش واقعی (19 پاسخ)
سیگنال تحلیلی (0 پاسخ)
نسبیت خاص خوانی(!)،سوالات و مقالات پراکنده پیرامون نسبیت خاص (23 پاسخ)
نحوه محاسبه میدان مغناطیس یک اهنربای دائمی در فضا بچه صورتیه (2 پاسخ)
آیا هر جسمی در هر شرایطی دارای جاذبه است؟ (22 پاسخ)
نمایش کسر ثابت گرانش, سرعت نور ، عدد طلایی با توانهای 3 (5 پاسخ)
تغییرات وزن (6 پاسخ)
محاسبات مغناطیس (6 پاسخ)
تغییرات رنگ به علت زاوبه تابش (7 پاسخ)
چرا خطوط میدان الکتریکی همدیگر را قطع نمی کنند؟ (22 پاسخ)
انتشار کتاب ((نظریه ی غلظت)) در نیویورک-آمریکا (11 پاسخ)
موتور دما کوری (0 پاسخ)
ترازو جرم یک ماده را اندازه گیری می کند یا وزن آن ماده را (4 پاسخ)
تصاویر نجومی (1949 پاسخ)
فاصله زمین و خورشید چگونه باعث پدید امدن فصل‌ها می‌شود؟ (2 پاسخ)
سوال جواب بده و بپرس (494 پاسخ)
بازی با احتمالات (3 پاسخ)
تابش ذره باردار شتاب دار در مکانیک کوانتومی (0 پاسخ)
تعریف علم فیزیک (10 پاسخ)
رساناي منزوي (3 پاسخ)
فناوری‌هایی که در سال 2018 رشد می‌کنند (0 پاسخ)
چه تعبیری از کوانتوم داشته باشیم؟ (1 پاسخ)
مشکل در بردارهای محوری (شبه بردار ها) (18 پاسخ)
4 بعد جهان؟ (36 پاسخ)
آسيب ناشي از برخورد، با انرژي مرتبط هست يا تكانه؟ (5 پاسخ)
شرايط مرزي (5 پاسخ)
ميدان تاخيري (25 پاسخ)
واپاشی هسته ای (1 پاسخ)
نتایج شگفت‌انگیز یک آزمایش برای درمان هموفیلی (0 پاسخ)
دروس آنلاین و رایگان در دانشگاه‌های برتر دنیا (2 پاسخ)
[پارادوکس] ذره باردار در میدان گرانشی یکنواخت (13 پاسخ)
تعریف آماری فشار (0 پاسخ)
مفهوم تکانه (2 پاسخ)
ظرفیت خازن (3 پاسخ)
سوال مربوط به اثبات فرمول های انرژی نسبیتی (3 پاسخ)
شناسایی سلول‌های اضطراب در مغز انسان
ارتباط خودکنترلی شامپانزه‌ها با هوش عمومی
نقش سلول‌های بنیادی در بهبود عملکرد بافت کلیه
عوارض سفرهای فضایی طولانی‌مدت بر مغز
کامپیوترها می‌توانند به شما بگویند چه آهنگ‌هایی گوش داده‌اید!
کهکشان ما با چه نیرویی در فضا حرکت می‌کند؟
یک گام تا واکسن تومورهای سرطانی!
راز پرتوهای نور آسمان شب چیست؟
زندگی اجتماعی زاغ‌ها، آن‌ها را باهوش‌تر کرده است.
پرواز رکوردشکن پهپادهای اینتل در المپیک زمستانی ۲۰۱۸
چگونه این چند کودک، برجی از حباب‌های صابون ساختند؟
رصد گره‌ی پیچ‌خورده‌ی کیهانی توسط تلسکوپ هابل
پیشرفت در تکنولوژی پرتوی کششی می‌تواند انسان را در هوا معلق کند.
شناسایی نقاطی ویژه که امواج نور را در مسیرش متوقف می‌کند.
تاثیر مثبت ویتامین D3 در برابر آسیب‌های قلبی عروقی
رویدادهای نجومی اسفندماه ۱۳۹۶
فضانوردان در معرض تب فضایی هستند.
حماقت راننده‌ی کامیون، به خطوط ۲۰۰۰ ساله‌ی نازکای، آسیب جدی وارد نمود.
ثبت خاطره‌ی رشد ماهیچه‌ای، در دی‌ان‌ای انسان
بالاتر از این ساختمان سیاهی نیست!
شیوع ای‌کولای؛ آیا واقعاً باید از خوردن کاهو اجتناب کرد؟
قطعه‌ی گمشده‌ی هوش‌مصنوعی انسان‌مانند یافت شد.
کشف مجموعه‌ای از سیارات، خارج از کهکشان راه‌شیری
آیا حرکتِ قطب‌های مغناطیسیِ زمین خطر‌ناک است؟ علم پاسخ می‌دهد
تصویری جدید از کهکشان کوتوله‌ی ناشناخته
تا چه حد رفتارهای عصبی افراد مشابه دوستان‌شان است؟
ارتباط بیماری‌های قلبی و میگرن
رونمایی از دو محصول مرتبط با پروژه‌ی هایپرلوپ
ورزش هوازی می‌تواند علائم شناختی بیماری آلزایمر را بهبود ببخشد.
کشف گوری عجیب از اسکلت‌های باستانی در مکزیکوسیتی