وقوع زلزله‌های 9.5 ریشتری در ستارگان نوترونی!

تحقیقات صورت گرفته توسط محققان دانشگاه آمستردام نشان می‌دهد، وقوع ستاره‌لرزه‌های شدید باعث ارسال مقادیر عظیم انرژی به فضا در مدت زمان کوتاهی می‌شود.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، همانطور که زمین لرزه‌ها می‌توانند اسرار پنهانی در مورد سیاره زمین در اختیار محققان قرار دهند، اخترشناسان امیدوارند که با استفاده از ستاره‌لرزه‌ (starquake) به جزئیات بیشتری در خصوص ستارگان دست پیدا کنند.

حرکت این پالس‌های عظیم در بین ستارگان منجر به از هم پاشیدن ستارگان و ارسال مقادیر عظیم انرژی در مدت زمان کوتاهی به فضا می‌شود؛ ستاره‌لرزه در ستارگان نوترونی که حاوی جرمی معادل نیم میلیون زمین هستند، روی می‌دهد.

در یک نمونه نادر در سال 2009، مجموعه‌ای از پالس‌های آتشین بر روی مگنتار (magnetar) یا ستاره نوترونی بشدت مغناطیس شده SGR J1550-5418 رصد شد؛ محققان دانشگاه آمستردام در تحقیقات اخیر خود بار دیگر مجموعه داده‌های و سیگنال‌های دریافتی از این ستاره‌لرزه‌ها‌ را مورد بررسی قرار دادند.

ابزار نظارت بر انفجار پرتو گاما (GBM) تلسکوپ فرمی شواهدی از فوران‌های کوچکتر و بزرگتر را رصد کرد.

ستاره نوترونی SGR J1550−5418 در فاصله 15 هزار سال نوری دورتر در صورت فلکی گونیا (Norma) در مدت 20 دقیقه هزاران انفجار تولید کرد که شدیدترین انفجارها معادل فعالیت 20 ساله خورشید بود.

ستاره‌لرزه‌ها در میان طوفان این ستاره نوترونی، پس از اینکه تلسکوپ پرتو ایکس سوئیفت یک هاله درحال گسترش تولید شده توسط انفجارهای درخشان این مگنتار را رصد کرد، شناسایی شدند.

درحالیکه ستاره‌های نوترونی دارای میدان مغناطیسی هزاران برابر قویتر از مین هستند، فعالیت فورانی رصد شده این مگنتار به میدان‌های مغناطیسی یک هزار برابر قویتر نیاز داشت.

از آنجا که پوسته جامد یک ستاره نوترونی در میدان مغناطیسی شدید آن قفل شده است، بروز یک اختلال بسرعت بر دیگر ستارگان اثر می‌گذارد.

این تغییرات باعث انتشار ناگهانی انرژی ذخیره شده از طریق یک انفجارهای قدرتمند می‌شود که پوسته را به لرزش در‌می‌آورد؛ این انرژی عظیم تقریبا معادل یک زمین‌لرزه 9.5 ریشتری بر روی زمین است.

به احتمال زیاد این نوسانات در هسته و پوسته ستاره نوترونی با حمایت میدان مغناطیسی قوی، منجر به وقوع این ستاره لرزه‌های قدرتمند می‌شود.