مشاوره رایگان تحصیلی

تفاوت ِ سیارک ها و دنباله دارها چیست؟

+ 19
رأی شما
- 5

تفاوت اصلی سیارک ها و دنباله دارها، در جنس تشکیل دهنده ی آنهاست. سیارک ها متشکل از مواد فلزی و سنگی اند؛ در حالی که دنباله دارها از مواد یخی، سنگی گرد و غبار ساخته شده اند. هر دوی این اجرام فضایی در نخستین دوران های تشکیل منظومه شمسی در حدود ۴٫۵ میلیارد سال پیش به وجود آمده اند.

به گزارش بیگ بنگ، سیارک ها در جایی بسیار نزدیکتر به خورشید که برای دوام یخ ها آنچنان سرد نبود تشکیل شدند؛ بسیاری از آنها در میان مدار مریخ و مشتری قرار گرفته‌ اند و به دور خورشید می چرخند. اما دنباله دارها در فواصل دورتری از خورشید تشکیل شدند که یخ در آن مناطق ذوب نمی شد. هنگامی که دنباله‌داری با هر چرخش مداری از نزدیک خورشید عبور می کند یخ‌ها و مواد موجود در هسته اش تبخیر شده و دنباله ای را در پشت آنها ایجاد می کند.

تفاوت های عمده دیگری نیز بین دنباله دارها و سیارک ها وجود دارد. آشکارا دنباله دارها دارای دنباله اند و سیارک ها نه. با نزدیک شدن دنباله دار به قسمت های داخلی منظومه شمسی، گرمای خورشید منجر به تبخیر قسمتی از یخ موجود در سطح هسته آن می شود و ذرات غبار و گاز با فشار از دنباله دار به فضا خارج می گردند که به این قسمت گیسو می گویند.

تفاوت دیگر شکل مداری آنهاست، دنباله دارها دورترین اجرام منظومه شمسی ما هستند که مدارهای کشیده و طولانی دارند. دنباله دارهایی که از نزدیکی خورشید عبور می کنند، از دو گروه نشات می گیرند. یک گروه مربوط به کمربند کوییپر که در مداری فراتر از پلوتو قرار دارند و قطر طول مدار آنها بین ۳۰ تا ۵۰ واحد نجومی تا خورشید فاصله دارد، میباشند. ( یک واحد نجومی برابر فاصله میانگین زمین تا خورشید، حدود ١۵٠ میلیون کیلومتر، است.) اما گروه دیگر مربوط به ابر اورت هستند که ۱۰۰۰ برابر دورتر از مدار پلوتو قرار دارند و دنباله دارهای این منطقه بطور میانگین در فاصله ۵۰ هزار واحد نجومی یا تقریباً یک سال نوری از خورشید قرار دارند و به تبع در مدت بسیار طولانی تری مدارشان را کامل می کنند.

منظومه خورشیدی کوچک ما احاطه در یک پوستۀ بزرگ کروی شکل، شامل میلیاردها دنباله دار “ابر اورت”

این در حالیست که سیارک ها، در مدارهایی کوتاه تر و مدورتر مستقرند که معمولاً در دسته هایی بصورت کمربند به گرد خورشید می چرخند. بیشتر سیارکها در فاصله ۲ تا ۴ واحد نجومی و در منطقه ای به نام کمربند اصلی سیارکی در حد فاصل بین مریخ و مشتری به دور خورشید می چرخند. تصور بر این است که حدود یک میلیون سیارک با قطر یک کیلومتر تا سیارک های کوچکتر از سیاره کوتوله سرس در منظومه شمسی وجود داشته باشد. تفاوت دیگر بین این دو تعداد سیارک ها و دنباله دارها، میباشد. ما دقیقا نمی دانیم که چه تعداد دنباله دار در منظومه شمسی وجود دارد، اما محققان تعداد ۴۰۰۰ دنباله دار را شناسایی کرده اند، برخی نیز تخمین میزنند که در ابر اورت بیش از یکصد میلیارد دنباله دار وجود دارد. این در حالی است که ستاره شناسان میلیون ها سیارک را در کمربند سیارکی کشف کرده اند که برخی به ریزی یک دانه غبار است!

دنباله دارها و سیارک ها در اصل بقایای روزهای نخستین منظومه شمسی هستند و از بسیاری جهات، تصور بر این است که آن ها در طول میلیاردها سال به همان شکل اول خود باقی مانده اند، و بنابراین باید حاوی مواد خالصی از دوران اولیه ی تشکیل منظومه شمسی باشند. همچنین این احتمال وجود دارد که دنباله دارها یا سیارک ها مولکول های آلی کربنی مورد نیاز برای شروع حیات در سیاره ی ما را با خود به زمین آورده باشند، از این جهت پژوهشگران به مطالعه ی این اجرام بسیار علاقه مندند.

دنباله دار هارتلی ۲ از یخ بسیار کثیف تشکیل شده و زمانی که به خورشید نزدیک میشود، حرارت آن افزایش می یابد و در نتیجه گرد و غبار همراه با بخار آب از سطح آن به فضا منتشر می شود.

دانشمندان تحقیقات زیادی روی این اجرام آسمانی انجام داده اند، از جمله ملاقات فضاپیمای EPOXI ناسا که به ۷۰۰ کیلومتری دنباله دار هارتلی ۲ نزدیک شد و تصاویری جالب را به زمین ارسال نمود، سپس این تلسکوپ هرشل بود که این دنباله دار را بررسی کرد و نشان داد، نسبت دوتریوم به هیدروژن در آب این دنباله دار با آب اقیانوس های زمین یکسان است و این ایده را تأیید کرد که  احتمالا دنباله دارها مسئول بیشتر آب های زمین هستند.

اما تحقیقات به همین جا ختم نشد و محققان در آخرین ماموریت حال حاضر با استفاده از فضاپیمای روزتا توانستند کاوشگر فیلای را بر سطح دنباله دار چریوموف در سال ۲۰۱۴ با موفقیت فرود بیاورند. این کاوشگر با آزمایشاتی که روی دنباله دار انجام داد، موفق به کشف مولکول‌های آلی به عنوان ابتدایی‌ترین ساختارهای سازنده حیات شد. البته تا دریافت اطلاعات بیشتر باید تا اوایل سال ۲۰۱۵ صبر کرد، زمانی که فیلای دوباره با نور خورشید جان دوباره ای می گیرد و می تواند کاوش های خود را از سر بگیرد.

نمایی نزدیک از بافت خشن دنباله دار چریوموف که سطح نشین فیلای آن را به ثبت رسانده است.

نخستین تصاویر سیارک‌‌‌ها به اوایل دهه‌‌‌ی ۱۹۹۰ باز می‌‌‌گردد. در سال ۱۹۹۱، فضاپیمای گالیله از کنار سیارک گاسپرا عبور کرد. این فضاپیما، در مسیر طولانی خود تا سیارۀ مشتری، در سال ۱۹۹۳ از کنار سیارک ایدا گذشت و تصاویری از آن به زمین مخابره کرد، فضاپیمای دیگری نیز با عبور از کنار سیارک ها و تصویر برداری از این اجرام دید ما را در مورد آنها کاملا تغییر دادند. در یکی از مهم ترین تلاش ها دانشمندان ژاپنی فضاپیمای هایابوسا ۱ را در سال ۲۰۰۳ به سمت سیارک اتوکاوا ارسال کردند و متاسفانه نتوانستند سطح نشین را روی سیارک فرود بیاورند اما با نزدیک کردن خود فضاپیما و شلیک به سیارک توانستند نمونه هایی از این جرم آسمانی را در سال ۲۰۱۰ پس از ۷ سال ماموریت فضایی به زمین بیاورند.

آژانس فضایی ژاپن در تلاشی جدید در اوخر سال ۲۰۱۴ فضاپیمای تحقیقاتی هایابوسا-۲ (Hayabusa2) را برای آنالیز یک سیارک دیگر به فضا پرتاب خواهد کرد. این فضاپیما در اواسط سال ۲۰۱۸ به سیارک هدف می رسد، با قرار گرفتن فضاپیما در ارتفاع مناسب، چهار کاوشگر این فضاپیما روی سطح سیارک ۱۹۹۹JU3 خواهند نشست. همچنین این فضاپیما دارای کاوشگری برخوردی است که با کوباندن خود به سطح سیارک حفره‌ای جدید، برای بررسی دقیق‌تر ایجاد خواهد‌کرد. این شکارگران سیارک در نهایت پس از جمع آوری اطلاعات به فضاپیمای مادر باز خواهند گشت تا پس از بازگشت به زمین، دانشمندان این داده ها را مورد آنالیز قرار دهند.

دانشمندان معتقدند این سیارک حاوی کربن، آمینو‌اسید و مواد معدنی آبدار است، که نه‌ تنها اطلاعات ارزشمندی درباره مراحل اولیه شکل‌گیری سامانه خورشیدی در اختیار ما قرار می‌دهد، بلکه می‌تواند به درک چگونگی شکل‌گیری حیات در زمین نیز کمک کند. این اجرام آسمانی چند وقتی هست که ذهن دانشمندان و صنعتگران زمینی را به خود معطوف کرده اند، تا جایی که ناسا اعلام کرده قصد دارد تا سال ۲۰۲۱، سیارکی به دام بیندازد و جهت بررسی های بیشتر به مدار بین ماه و زمین انتقالش دهد تا در سال ۲۰۲۵ فضانوردان بتوانند از آن بازدید و آنالیزش کنند.

نویسنده و ترجمه: سمیر الله وردی / سایت علمی بیگ بنگ

+ 19
رأی شما
- 5

بینایی انسان (0 پاسخ)
حل المسایل فیزیک نوین (7 پاسخ)
درخواست حل المسایل فیزیک مدرن سلز (0 پاسخ)
نظریه ای جدید در پاسخ به پنج پرسش اساسی در نجوم (13 پاسخ)
نورون های ذهنی (0 پاسخ)
فیزیک محدودیت دارد و جادوگری نیست (17 پاسخ)
سوال جواب بده و بپرس (495 پاسخ)
به سه دلیل ماده تاریک وجود ندارد (0 پاسخ)
کش آمدن فضا - زمان و انرژی (6 پاسخ)
دانشمندان توضیح می‌دهند: ماده‌ی تاریک چیست؟ (1 پاسخ)
عملکرد ماده تاریک بر چرخش اجرام (30 پاسخ)
ستارگان به سه روش می توانند در مدار کهکشان ها باقی بمانند (0 پاسخ)
تغییر قوانین گرانش برای اجسام در حال حرکت با سرعت زیاد (0 پاسخ)
پتانسیل الکتریکی دو کره نا هم مرکز (0 پاسخ)
مرجع گیری برای نقاط پتانسیل (4 پاسخ)
سایت خرید و فروش پروژه (3 پاسخ)
تبادل گراویتون بین جسم و زمین (2 پاسخ)
ماهیت مغناطیس (15 پاسخ)
تفاوت رشته حالت جامد با ماده چگال (2 پاسخ)
آیا مولتی متر بدون باتری کار می کند؟ (4 پاسخ)
حدود پلانک (2 پاسخ)
بیگ بنگ چند گانه در جاهای مختلف (0 پاسخ)
لکه های خوشیدی چگونه به وجود می آیند؟ (5 پاسخ)
جسم مجازی چیست؟ (13 پاسخ)
کمیت عامل شکل ( عملیات ریاضی) (0 پاسخ)
محاسبه چگالی میدان در فاصله مشخصی از سیم پیچ (1 پاسخ)
چرا خطوط میدان الکتریکی همدیگر را قطع نمی کنند؟ (25 پاسخ)
اثبات قاون پتانسیل کیرشهف با اصل بقای انرژی (1 پاسخ)
اختلال دو قطبی (0 پاسخ)
حل یک معادله دیفرانسیل (1 پاسخ)
موتور مثلث در شش ضلعی در دایره اشکال هندسی مزارع (0 پاسخ)
نسبیت (0 پاسخ)
نسبیت خاص خوانی(!)،سوالات و مقالات پراکنده پیرامون نسبیت خاص (31 پاسخ)
انتشار کتاب ((نظریه ی غلظت)) در نیویورک-آمریکا (21 پاسخ)
همجوشی هسته ای (4 پاسخ)
اثبآت فرمول تغییر سطح (1 پاسخ)
حمام نمک (0 پاسخ)
گامی پیش‌تر به سوی آشکارساز امواج گرانشیِ مستقر در فضا (0 پاسخ)
انرژی در موج های مکانیکی (7 پاسخ)
خواص ذاتی ذرات؟! (10 پاسخ)
تصاويري از تجهيزات نظامي عجيب و غريب! (113 پاسخ)
تساوی صفر و یک؟؟ (5 پاسخ)
اثبات مساحت دایره (22 پاسخ)
منظور پروفسور حسابی از بی نهایت بودن ذرات چه بوده؟ (38 پاسخ)
سوال در مورد انقباض طولی (6 پاسخ)
حذف یا تضعیف میدان مغناطیسی (1 پاسخ)
رنگ اجسام (3 پاسخ)
چرا نبایست با افراطی ها بحث کرد؟ (3 پاسخ)
میدان مغناطیسی اطراف یک ذره باردار به چه شکل است؟ (1 پاسخ)
پيدايش كاينات (0 پاسخ)
معرفی کانال های تلگرام فیزیک (8 پاسخ)
تابش لیزر به سطح کره ماه (5 پاسخ)
راکتور های هسته ای بی خطر (19 پاسخ)
یک پرسش دینامیکی در رابطه با اصطکاک (7 پاسخ)
تاثیررژیم غذایی سالم برشنوایی زنان
آب‌ و هوایی عجیب در سیاره‌ای فراخورشیدی
انقلاب بعدی بلاک‌چین چیست؟
شهر گمشده‌ی باستانی مارداما پیدا شد!
نوشیدن نوشابه تا چه حد برای زنان بادار مضر است؟
آخرین نظریه‌ی استیون هاوکینگ چه بود؟
اکنون هوش‌مصنوعی شعر می‌سراید!
رویداد‌های نجومی خردادماه ۱۳۹۷
آیا میکروب‌های روده‌ای، ذهن ما را کنترل می‌کنند؟
حمام سونا چه فوایدی دارد؟
این تصویر نویدبخش چه چیزی است؟
چه کار کنیم که خواب‌هایمان را فراموش نکنیم؟
ویدئویی از برخورد کهکشان‌های مارپیچی رنگارنگ
ناسا جزئیات عملیات پُل یخی خود را به اشتراک گذاشت.
چربی اشباع‌شده باید چه‌میزان از رژیم غذایی را تشکیل دهد؟
در رسانه‌های اجتماعی، چه تصویری از خود دارید؟
آیا تکنولوژی هولوگرافیک می‌تواند فعالیت مغز را آشکار کند؟
ردپای زحل در نقاط دیگر منظومه‌ی شمسی دیده شد!
ارتباط ویتامین دی و خطر ابتلا به دیابت در چیست؟
چاندرا از بررسی خوشه‌ی ستاره‌ای جوان چه چیزی به‌دست آورده است؟
علت نابینایی در دوران نوزادی چگونه تشخیص داده می‌شود؟
نشانه‌ای از رسانه‌ای ارتباطی در عصر نئاندرتال‌ها!
آزمایشی برای اثبات حساسیت‌زایی بادام‌زمینی
یک نمونه‌ی مهم آزمایشگاهی گم شد!
تکامل تا چه اندازه به ژنتیک وابسته است؟
علم درباره‌ی علت زلزله‌های کوچک چه می‌گوید؟
دانشمند ایرانی ناسا اعلام کرد: نام ماموریت بعدی ناسا مارس‌کوپتر است!
چرا گیرندگان پیوند کبد، کمتر در معرض خطر قرار دارند؟
بازخوانی کتیبه‌های باستانی دریای مرده، پرده از چه رازی برداشت؟
اولین ستارگان عالم چگونه تشکیل شدند؟
توانایی عجیب و غریب نوزادان، دانشمندان را شگفت‌زده کرد! (0+)