مشاوره رایگان تحصیلی

چرا پیکان زمان همیشه به جلو می رود؟

+ 95
رأی شما
- 65

ری کامینگز نویسنده رمان‌های علمی‌تخیلی در سال ۱۹۲۲ در رمان خود بنام “دختری در اتم طلایی” نوشت: زمان پدیده‌ای است که در یک‌لحظه مانع از وقوع همه‌چیز می‌شود، حال پرسش این‌است که چطور زمان می‌تواند در یک لحظه مانع از وقوع رویداد‌ها شود؟ چه مکانیزمی وجود دارد که زمان را تنها به جلو می‌برد نه به عقب؟

بیگ بنگ و زمان، طرحی از فیزیکدانان نظری موسسه PI

به گزارش همشهری از دیسکاوری، نتایج مطالعات گروهی از فیزیکدانان نظری موسسه PI در اونتاریوی کانادا که به‌تازگی در Physical Review Letters منتشر شده نشان می دهد، مفهوم پیکان زمان، مفهومی که بی‌وقفه بودن حرکت رو‌ به‌ جلوی زمان را نمایش می‌دهد و شیوه‌ای متفاوت از چگونگی نمایش زمان در مقیاس جهانی به شمار می‌رود را بازبینی کردند. زمان به صورت رایج به واسطه فرضیه گذشته شرح داده می‌شود که می‌گوید هر نوع سیستم معین در حالت انتروپی (واحد اندازه‌گیری ترمودینامیک) کوچکی آغاز شده و سپس هرچه با نیروی ترمودینامیک جلو رانده می‌شود، انتروپی آن افزایش پیدا می‌کند. به بیان دیگر گذشته انتروپی کوچک و آینده انتروپی بالایی دارد، پدیده‌ای که به تقارن زمانی ترمودینامیک شهرت دارد.

در تجربیات روزانه نیز می‌توان نمونه‌های متعددی از انتروپی رو‌به‌افزایش را مشاهده کرد،‌ برای مثال پر شدن فضای یک اتاق با گاز، یا ذوب شدن یک قطعه یخ. در این نمونه‌ها روند غیرقابل تغییر رو به افزایش میزان انتروپی به خوبی محسوس است. اگر این مفهوم در مقیاس جهانی بسط داده‌شود، می‌توان گفت بیگ‌بنگ جهان را در حالت انتروپی پایینی به وجود آورد و طی قرون و اعصار متوالی که جهان بسط یافته و سرد شده‌است،‌ انتروپی این سیستم عظیم افزایش یافته‌است. از این رو براساس این فرضیه، زمان با میزان انتروپی یا آشفتگی در جهان ارتباطی مستقیم دارد.

اما این فرضیه نیز چندین مشکل دارد. درست پس از بیگ‌بنگ،‌ چندین نمونه از شواهد عینی به وجود محیطی اشاره کردند که تراکمی بسیار داغ و آشفته از ذرات کهن بوده‌اند. با بلوغ بیشتر جهان هستی و سرد‌تر شدن آن، نیروی گرانش بر آن تسلط یافته و جهان را به مکانی منظم‌تر و پیچیده‌تر تبدیل کرد که در آن از ابرهای گازی سرد ستاره‌ها شکل گرفتند و سیاره‌ها در نتیجه فروپاشی‌های گرانشی متولد شدند. به تدریج شیمی ارگانیک ایجاد شد و زمینه خیزش حیات و تولد موجودی فراهم شد که درباره زمان و فضا تفکر کرده و فلسفه‌ بافی کند. در نتیجه می‌توان گفت آشفتگی و انتروپی در مقیاس جهانی،‌ برخلاف فرضیه مطرح شده، با گذشت زمان کاسته شده‌است.

مراحل تحول کیهان، از بیگ بنگ تا اکنون

به گفته محققان انتروپی کمیتی فیزیکی است که از ابعادی مانند انرژی و حرارت برخوردار است و برای سنجیده‌شدن به مرجعی خارجی نیاز دارد. از این رو نمی‌توان کل جهان را با انتروپی سنجید زیرا هیچ مرجع خارجی دیگری برای سنجش وجود ندارد. اکنون باز به خانه اول باز‌می‌گردیم: چه‌مکانیزمی زمان را به جلو می‌راند؟ پیچیدگی کمیتی بدون بُعد است که در بنیادی‌ترین حالت خود میزان پیچیده‌بودن یک ساختار را شرح می‌دهد. از این رو می‌توان گفت که پیچیدگی با زمان در ارتباطی مستقیم است، هرچه زمان پیش می‌رود، ساختار جهان پیچیده‌تر می‌شود. محققان می‌گویند این نیروی گرانش و تمایل آن به ایجاد نظم و پیچیدگی است که سیستم‌های اولیه را با انتروپی پایین در جهان ایجاد کرده‌است.

محققان برای آزمودن این فرضیه، مدل‌های کامپیوتری خلق کردند تا ذرات را در ماکتی از جهان شبیه سازی کنند. نتیجه این مدل‌سازی نشان داد بدون توجه به اینکه شبیه‌سازی تا کی ادامه پیدا می‌کند، پیچیدگی جهان همواره افزایش پیدا می‌کند و هرگز با گذشت زمان کاهش نمی‌یابد. به گفته محققان با بالغ‌تر شدن جهان، خردسیستم‌ها به اندازه‌ای از یکدیگر مجزا شدند که نیروهای دیگر شرایط ایجاد پیکان زمان برای خردسیستم‌هایی که انتروپی پایینی داشتند، فراهم آمد. در این خرد‌سیستم‌ها،‌مانند زندگی روزمره روی زمین، انتروپی مسلط شده و پیکان ترمودینامیکی از زمان ایجاد می‌کند.

براساس این گزارش، در مقیاس جهانی، درک بشر از زمان تحت تاثیر رشد روزافزون پیچیدگی قرار دارد، اما در خرد ساختارها، این انتروپی است که مفهوم زمان را تعریف می‌کند. به گفته محققان، جهان سیستمی است که پیچیدگی آن در حال افزایش است. ساختاری متشکل از کهکشان‌های عظیم که فضای تهی بیکرانی آنها را از یکدیگر جدا ساخته‌است. این کهکشان‌ها در گذشته دور به هم نزدیک‌تر بوده‌اند. فرض براین‌است که درک انسان از زمان نتیجه قانونی است که رشد غیرقابل بازگشت پیچیدگی جهان را تعیین می‌کند. محققان در مرحله بعدی مطالعات خود در جستجوی شواهد عینی برای پشتیبانی از فرضیه خود هستند، شواهدی که وجود یا عدم وجود آنها مشخص نیست، اما دانشمندان می‌دانند با کمک چه آزمایش‌های و رصد‌های کیهانی می‌توان به وجود این شواهد پی‌برد.

سایت علمی بیگ بنگ

+ 95
رأی شما
- 65
حامد14 - سن: 38 سال - شهر: بندرعباس
سلام. بین اینکه زمان اصالت دارد یا توالی تغییر در جهان تفاوت زیادی هست. اگر فکر کنیم زمان اصالت دارد و آن چیزی است که تغییرات و پدیده ها جهان را بوجود می آورد قاعدتا باید پرسید چرا زمان همیشه رو به جلو می رود اما اگر اصالت را به تغییر متوالی در جهان ذاتا متغیر بدهیم آنوقت زمان یک مفهوم انتزاعی از این تغییر خواهد بود . جواب این پرسش در یک اصل نهفته است و آن این است که هیچ پدیده ای از فعلیت به قوه باز نمی گردد . بر اساس نگاه فلسفی حال فعلیت گذشته و قوه آینده است . در سیر عادی قوه ( حال) می تواند به فعلیت ( آینده ) برسد اما امکان ندارد به قوه گذشته باز گردد . اما اگر جهانی باشد که بتواند فعلیتش تام باشد چه خودش و چه اجزائش . آنوقت یک موجود می تواند خود را در هردو جهت زمان مشاهده کند چون در هردو جهت بالفعل است . در حقیقت حرکت رو به جلو و عدم امکان بازگشت در جهان مادی ناشی از این ویژگی عالم مادی است که فعلیت تام ندارد یعنی همه اجزاء گذشته و آینده آن نمی تواند یکجا وجود خارجی داشته باشد لذا هر پدیده ای در این جهان از جایی آغاز و در جایی پایان می یابد . موفق باشید
یکشنبه 23 آذر 1393 - 09:53
kkouzet
ستاره77 سن40ساله شهر تبریز. سلام : من اطلاعات کمی در موردفیزیک و اختر فیزیک دارم اما علاقه زیادی برای دانستن و سوالات فراوان. آیا زمان لزوما به جلو میرود ؟ منظور از کلمه جلو چیست؟ شاید این توهم مغز ما انسانهاست شاید دور میزند و یا حرکت مارپیچی دارد نه شوخی نمیکنم .. آیا منظور از زمان رو به جلو این نیست که در هر لحظه از هستی هیچ اتفاقی تکراری نیست ؟. آیا معنی گذشته این نیست که آنها که دیدیم و حس کردیم و تجربه .. دیگر عینا قابل تجربه نیست؟.... چرا ما مخلوقات محصور زمان هستیم؟. فکر میکنم وجود زمان برای سیر تدریجی تجربیات حسی و عقلی انسان لازم است و رو به جلو بودن آن بخاطر سیر متعالی و رو به بالای آن است البته این از دید انسانی و سیر خلقت اوست اساتید بزرگوار در طول تاریخ زمان را از جنبه های گوناگون تعریف کرده اند مثلا جناب انشتین که عالم خلقت را حاصل سه بعد فضا و یک بعد زمان میدانستند که الان ابعاد پیشرفت کرده و ....
‌چهارشنبه 17 دي 1393 - 19:11
محمدمهدی فرید
سلام ممکنه یه تعریف ساده از فعلیت و قوه ارائه بدید؟ممنون
‌پنجشنبه 18 دي 1393 - 11:06

مشاوره رایگان تحصیلی
چرا نبایست با افراطی ها بحث کرد؟ (0 پاسخ)
راهی برای دوباره زیستن - بدن جدید - عمر نامحدود (25 پاسخ)
انرژی چگونه به جرم تبدیل میشود؟ (21 پاسخ)
عملگرها و اپراتورها در ریاضیات و فیزیک (70 پاسخ)
کتاب مناسب برای کنکور (6 پاسخ)
کمبود ویتامین دی و سرطان ها (0 پاسخ)
برنامه‌ای که مرگ را پیش‌بینی می‌کند (0 پاسخ)
پایانه های باتری (3 پاسخ)
تست هوش واقعی (19 پاسخ)
ببینید و لذت ببرید (2 پاسخ)
سیگنال تحلیلی (0 پاسخ)
نسبیت خاص خوانی(!)،سوالات و مقالات پراکنده پیرامون نسبیت خاص (23 پاسخ)
نحوه محاسبه میدان مغناطیس یک اهنربای دائمی در فضا بچه صورتیه (2 پاسخ)
نیوتون چگونه حرکت بیضوی زمین را ثابت کرد؟ (12 پاسخ)
آیا هر جسمی در هر شرایطی دارای جاذبه است؟ (22 پاسخ)
بطری آب (0 پاسخ)
نمایش کسر ثابت گرانش, سرعت نور ، عدد طلایی با توانهای 3 (5 پاسخ)
تغییرات وزن (6 پاسخ)
محاسبات مغناطیس (6 پاسخ)
تغییرات رنگ به علت زاوبه تابش (7 پاسخ)
چرا خطوط میدان الکتریکی همدیگر را قطع نمی کنند؟ (22 پاسخ)
انتشار کتاب ((نظریه ی غلظت)) در نیویورک-آمریکا (11 پاسخ)
موتور دما کوری (0 پاسخ)
ترازو جرم یک ماده را اندازه گیری می کند یا وزن آن ماده را (4 پاسخ)
تصاویر نجومی (1949 پاسخ)
فاصله زمین و خورشید چگونه باعث پدید امدن فصل‌ها می‌شود؟ (2 پاسخ)
سوال جواب بده و بپرس (494 پاسخ)
بازی با احتمالات (3 پاسخ)
تابش ذره باردار شتاب دار در مکانیک کوانتومی (0 پاسخ)
تعریف علم فیزیک (10 پاسخ)
رساناي منزوي (3 پاسخ)
فناوری‌هایی که در سال 2018 رشد می‌کنند (0 پاسخ)
چه تعبیری از کوانتوم داشته باشیم؟ (1 پاسخ)
مشکل در بردارهای محوری (شبه بردار ها) (18 پاسخ)
4 بعد جهان؟ (36 پاسخ)
آسيب ناشي از برخورد، با انرژي مرتبط هست يا تكانه؟ (5 پاسخ)
شرايط مرزي (5 پاسخ)
ميدان تاخيري (25 پاسخ)
واپاشی هسته ای (1 پاسخ)
نتایج شگفت‌انگیز یک آزمایش برای درمان هموفیلی (0 پاسخ)
دروس آنلاین و رایگان در دانشگاه‌های برتر دنیا (2 پاسخ)
[پارادوکس] ذره باردار در میدان گرانشی یکنواخت (13 پاسخ)
تعریف آماری فشار (0 پاسخ)
مفهوم تکانه (2 پاسخ)
ظرفیت خازن (3 پاسخ)
سوال مربوط به اثبات فرمول های انرژی نسبیتی (3 پاسخ)
محاسبه سرعت چرخش در حرکت دورانی یکنواخت (1 پاسخ)
مدل تکتایی برای کوارک ها به چه معناست؟ (0 پاسخ)
بررسی ناوردایی توان در نسبیت خاص (2 پاسخ)
بررسی پایستگی تکانه و انرژی (1 پاسخ)
سوال در مورد انقباض طولی (3 پاسخ)
بازبهنجارش (14 پاسخ)
فضانوردان در معرض تب فضایی هستند.
حماقت راننده‌ی کامیون، به خطوط ۲۰۰۰ ساله‌ی نازکای، آسیب جدی وارد نمود.
ثبت خاطره‌ی رشد ماهیچه‌ای، در دی‌ان‌ای انسان
بالاتر از این ساختمان سیاهی نیست!
شیوع ای‌کولای؛ آیا واقعاً باید از خوردن کاهو اجتناب کرد؟
قطعه‌ی گمشده‌ی هوش‌مصنوعی انسان‌مانند یافت شد.
کشف مجموعه‌ای از سیارات، خارج از کهکشان راه‌شیری
آیا حرکتِ قطب‌های مغناطیسیِ زمین خطر‌ناک است؟ علم پاسخ می‌دهد
تصویری جدید از کهکشان کوتوله‌ی ناشناخته
تا چه حد رفتارهای عصبی افراد مشابه دوستان‌شان است؟
ارتباط بیماری‌های قلبی و میگرن
رونمایی از دو محصول مرتبط با پروژه‌ی هایپرلوپ
ورزش هوازی می‌تواند علائم شناختی بیماری آلزایمر را بهبود ببخشد.
کشف گوری عجیب از اسکلت‌های باستانی در مکزیکوسیتی
تصویر تلسکوپ هابل از کهکشان مارپیچی NGC7331
آرزویی برای آینده‌ی خودروهای خودران
تاثیر دارویی نوعی قارچ در درمان افسردگی
موجودات فضایی از چه نیرویی استفاده می‌‌کنند؟
گرمایش اقیانوس‌ها، شاهدی بر گرمایش جهانی است.
خطر بالقوه‌ی داروهای سوزش معده
تسلا می‌خواهد کامیون‌های برقی بسازد.
نهنگ باستانی کارولینا، اسرار منشأ تغذیه فیلتری را برملا کرد.
چگونه ناسا مریخ را قابل سکونت می‌کند؟
حفاری در اعماق دریا، اکوسیستم دریایی را نابود می‌کند.
شواهد جدیدی در مورد سطح یخی سیارک وستا
خلاق بودن، کلید برتری در ارتباطات مغزی است.
پیش‌بینی فوران آتش‌فشان‌ها با استفاده از بلورهای آتش‌فشانی
سفر به مریخ، چه تأثیری بر بدن ما خواهد گذاشت؟
وجود ژن‌های ترمیم‌کننده‌ی نخاع ماهی‌ها در بدن پستانداران
آیا هواپیمای جاسوسی آمریکا با سرعت مافوق‌صوت بازگشته است؟
چرا استیون هاوکینگ با وجود بیماری سخت، عمر طولانی داشته است؟ (0+)