معرفی مقیاس بورتل برای سنجش تاریکی آسمان

+ 13
رأی شما
- 3

آسمانتان چقدر تاریک است؟ پاسخ دقیق به این سوال، می‌تواند شما را برای مقایسه­ی مکان­های رصدی کمک کند و از همه مهم­تر این که با تلسکوپ و دوربین دوچشمی‌تا کجا را می‌توانید ببینید. به علاوه، شما نیازمند یک معیار دقیق برای سنجش تاریکی آسمان به هنگام رصد و ثبت پدیده­هایی چون ظهور دم بلند دنباله­دارها، شفق‌های قطبی کم نور و یا جزئیات یک کهکشان هستید.

مقیاس ۹ مرحله­ای برای رتبه بندی شرایط آسمانِ مکانِ رصدی

در اکثر موارد رصدگران مبتدی آسمان (و گاهی هم رصدگران با تجربه) نمی­دانند که چگونه کیفیت آسمان را در شب­های رصدی ارزیابی کنند. این در حالیست که بیشتر دوستاران آسمان هرگز در زیر آسمان واقعا تاریک رصد نکرده­اند. بنابراین معیاری برای سنجش شرایط مکان رصدیشان ندارند. در بسیاری از گزارش­های رصدی، آسمان “بسیار تاریک” معرفی شده­است اما از همین گزارش­ها معلوم است که  آسمان “نسبتا” تاریک بوده­است. امروزه بسیاری از منجمان آماتور دسترسی به مکان ِرصدی واقعا تاریک ندارند. بنابراین به محض یافتن مکانی نیمه روستایی که ستارگان، قدری در حدود ۶ تا ۳/۶  با چشم غیر مسلح دارند، تصور می­کنند که بهترین مکان ِرصدی را یافته­اند.

راست: صُوَر فلکی زمستان در آسمان روستایی. راه کاهکشان مشخص است (البته نه به وضوح) این آسمان نسبتا خوب است و می‌تواند رتبه ۴ یا ۵ را در مقیاس بورتل بگیرد. چپ: همان صُوَر فلکی در آسمان حومه ی شهر، رتبه ی ۸ یا ۹ را در این مقیاس می‌گیرد.

فقط حد قدر کافی نیست

اکثر منجمان آماتور شرایط آسمان را با تعیین قدر کم نورترین ستاره­ی قابل مشاهده با چشم غیر مسلح (حد قدر) می‌سنجند. اما حد قدر چشم غیر­مسلح اصلاً معیار خوبی نیست. حد قدر به تیز بینی و آمادگی چشمِ رصدگر بستگی دارد. علاوه بر این به میزان تلاش رصدگر و همچنین زمان لازم برای دیدن کم نورترین ستاره نیز بستگی دارد. ممکن است برای یک رصدگر حد قدر آسمان ۵/۵ و برای رصدگر دیگر در زیر همان آسمان ۶ باشد. علاوه بر این، رصدگران اعماق آسمان باید وضوح ستاره­ها و اجرام غیر ستاره­ای را بسنجند. اجرام کم سویی مانند دنباله دارها، سحابی­ها وکهکشان­ها با کمترین میزان آلودگی نوری از آسمان شما حذف می­شوند. این مقیاس نُه مرحله­ای برای تخمین تاریکی آسمان، حاصل ۵۰ سال تجربات من در رصد زیبایی­های آسمان شب است. با استفاده از این روش می­توان بر اساس یک معیار همگانی به مقایسه­ی رصدها پرداخت و همچنین در مورد معتبر بودن گزارش رصدها نیز می­توان قضاوت کرد. برتر از همه­ی این­ها­، این روش کمک بزرگی به ما می­کند که مدام به سیاحت در آسمان مشغولیم!

آسمانتان را رتبه بندی کنید

رتبه ۱: آسمان عالی. در این آسمان نور دایره البروجی و نوار منطقه البروج به خوبی مشخص هستند. نور منطقه البروجی تا زاویه­ای چشمگیر و نوار منطقه البروجی به طور پیوسته در آسمان پراکنده شده­است. در این آسمان کهکشان مثلث با چشم غیرمسلح دیده می­­شود. حدِ قدر برای چشم غیرمسلح به ۶/۷ تا ۸ می‌رسد.  (البته با کمی‌تلاش) می­توانید با تلسکوپ ۳۲ سانتی­متری بازتابی (۵/۱۲ اینچ) ستاره­هایی تا قدر ۵/۱۷ و با تلسکوپ ۵۰ سانتی­متری (۲۰ اینچ) در یک بزرگنمایی متعادل ستارگانی تا قدر ۱۹ را آشکار کنید. وقتی که به اطرافتان دقت کنید اثری از دوستان، درختان و حتی تلسکوپتان نمی­بینید. این بهترین مکان رصدیست.

رتبه ۲: آسمان تاریک. هواتاب در نزدیکی افق پیداست. کهکشان مثلث تقریباً به راحتی با نگاه مستقیم دیده می­شود. ساختار راه شیری تابستانی به خوبی با چشم غیرمسلح پیداست و درخشانترین بخش­هایش چون مَرمَر می­درخشد. نورِ دایره البروجی سایه­ی ضعیفی پیش از طلوع و پس از غروب ایجاد می­کند که نور زرد رنگِ آن در زمینه­ی آبی- سفید راه کاهکشان به وضوح می­درخشد. اطرافتان از جمله تلسکوپتان را محو می­بینید.بسیاری از خوشه­هایِ کرویِ فهرستِ مسیه با چشم غیرمسلح دیده می­شوند. حدِ قدر چشم غیرمسلح در حدود ۱/۷ تا ۵/۷ است در حالی که برای تلسکوپ ۳۲ سانتی­متری به ۱۶ تا ۱۷ می­رسد.

رتبه ۳: آسمانِ روستایی. در این آسمان، نشانه­هایی از آلودگی نوری در افق پیداست. اما راه کاهکشان هنوز نمایان است و خوشه­های کروی چون ۴، ۵، ۱۵ و ۲۲ با چشم غیرمسلح به وضوح نمایان هستند. نور دایره البروجی در بهار و پاییز (هنگامی‌که ۶۰ درجه در بالای افق پیش از طلوع و پس از غروب گسترده می­شود) نمایان است. حدِ قدر چشم غیرمسلح ۶/۶ تا ۷ است و برای تلسکوپ ۳۲ سانتی متری قدر به ۱۶ می­رسد.

رتبه ۴: آسمان نیمه روستایی.  آلودگی نوری مشخصی در جهات مختلف در آسمان دیده می­شود. نور دایره البروجی به خوبی آشکار است اما در ابتدا و انتهای فلق و شفق حتی تا نیمه­های سَمتُ الرأس هم نمی­رسد. راه کاهکشان نمایِ با شکوهی در افق دارد و ساختار آن در بخش­های بسیار درخشان پیدا نیست. کهکشان مثلث را با گوشه چشم نگاه کردن به سختی می­یابید و در صورتی که پایین­تر از ارتفاع ۵۰ درجه از افق باشد اصلاً دیده نمی­شود. ابرها در جهات منابع آلودگی نوری می­درخشند و در بالای سرتان هم چنان به صورت تیره هستند. حد قدر چشم غیر مسلح ۱/۶ تا ۵/۶ است و تلسکوپ بازتابی ۳۲ سانتی­متری در بزرگ نمایی متعادل تا قدر ۵/۱۵ را آشکار می­کند.

رتبه ۵: آسمان حومه شهر. در بهترین شب­های بهار و پاییز تنها نشانه­هایی از نور دایره البروجی را می­بینید. راه کاهکشان در نزدیکی افق بسیار کم سو و ضعیف و گاهی غیر قابل تشخیص است و در بالای سر، بی رنگ و روست. منابع آلودگی نوری در بیشتر جهات در آسمان پراکنده شده­اند. در بیشتر یا در تمام آسمان، ابرها بسیار روشن­تر از خود آسمان دیده می­شوند. حدِ قدرِ چشم غیرمسلح ۶/۵ تا ۶ است و حد قدر تلسکوپ بازتابی ۳۲ سانتی­متری به حدود ۵/۱۴ تا ۱۵ می­رسد.

کهکشان مثلث به عنوان یک نشانه کلیدی برای رتبه بندیِ آسمان است. یک رصدگر که چشمانش به خوبی به تاریکی عادت کرده، می­تواند آن را زیرِ آسمانی با رتبه ۴ یا بهتر در مقیاس بورتل با چشم غیرمسلح ببیند.

رتبه ۶: آسمان روشن حومه شهر. در این آسمان حتی در بهترین شب­ها اثری از نور دایره البروجی نمی‌بینید. راه کاهکشان تنها در سرسو به سختی پیداست. آسمان تا ارتفاع ۳۵ درجه­ای بالای افق به رنگ سفیدِ مایل به خاکستری می­درخشد. ابرها در سراسر آسمان می­درخشند. هیچ مشکلی برای دیدن تلسکوپتان و تجهیزاتش نخواهید داشت! کهکشان مثلث، بدونِ دوربینِ دوچشمی، دیدنش ممکن نیست و کهکشان آندرومدا به صورت‌هاله کم سویی با چشم غیرمسلح نمایان است. حدِ قدر برای چشم غیرمسلح در حدود ۵/۵ است و تلسکوپ ۳۲ سانتی متری در بزرگ نمایی متعادل ستارگانی تا قدر ۱۴ تا ۵/۱۴ را نشان می­دهد.

رتبه ۷: آسمانِ شهر تا شهر. سراسر زمینه آسمان را نورِ سفیدِ مایل به خاکستری پوشانده­است. منابع قوی آلودگی نوری در تمام جهات مشخص است. راه کاهکشان کاملاً محو شده­است. شاید از خوشه کندوی عسل M44 و کهکشان آندرومدا M31 لکه بسیار محوی ببینید که دارای تصویری بسیار مبهم است. ابرها بسیار درخشان هستند. حتی با یک تلسکوپ متوسط، درخشان­ترین اجرام مسیه، اشباحی بیش نیستند. اگر تلاش کنید، حد قدر برای چشم غیرمسلح ۵ است و تلسکوپ بازتابی ۳۲ سانتی متری به زحمت تا قدر ۱۴ را نشان می­دهد.

رتبه ۸ :آسمان شهر. آسمان با نورِ خاکستریِ مایل به سفید یا نارنجی می­درخشد و در این نور می­توانید به راحتی عنوان­های روزنامه­ها را بخوانید! یک رصدگر با تجربه به زحمت کهکشان آندرومدا و خوشه کندوی عسل را می­بیند. با تلسکوپ متوسط تنها اجرامِ درخشانِ فهرست مسیه را می‌توانید بیابید. برخی از ستاره­ها که الگوی اصلی صُوَر فلکی هستند (صورتک­ها) به سختی دیده می­شوند یا به کلی دیده نمی­شوند. در بهترین شرایط، اگر بدانید دنبال چه هستید، با چشم غیرمسلح می­توانید ستارگانی تا قدر ۵/۴ را ببینید و حدِ قدر برای تلسکوپ ۳۲ سانتی­متریِ بازتابی کمی‌بیشتر از ۱۳ است.

رتبه ۹: آسمانِ درون شهری. آسمان حتی در سَمتُ الرأس نیز به کلی روشن است. بسیاری از ستاره­های صُور فلکی ناپیدا هستند و صُور فلکی کم نوری همچون خرچنگ و حوت (ماهی) اصلا پیدا نیستند. تک ستاره­هایی از خوشه پروین دیده می­شوند و هیچ یک از اجرام فهرست مسیه با چشم غیرمسلح دیده نمی­شوند و تنها اجرامی‌که هنوز نمایِ زیبایی دارند، ماه، سیاره­ها و تعداد کمی‌از خوشه­های ستاره­ای هستند (البته اگر بتوانید پیدایشان کنید). حدِ قدر چشم غیرمسلح در این آسمان ۴ یا کمتر است.

John Bortle

ترجمه فرزاد چگینی

nojumafzar.com

+ 13
رأی شما
- 3

بازبهنجارش (14 پاسخ)
کشف یک واقعیت خفه کننده! (3 پاسخ)
ایجاد دافعه در آهنربا (1 پاسخ)
معرفی چند سایت فیزیک (12 پاسخ)
سوال ترکیبی پرتابه و انرژی (1 پاسخ)
چگونه باید ضخامت حباب را اندازه گرفت؟ (3 پاسخ)
شتاب تبدیلات لورنتس (5 پاسخ)
ریاضیات کوانتومی (4 پاسخ)
قرص دیجیتالی که ورود خود را به معده اطلاع می‌دهد (0 پاسخ)
عملگرها و اپراتورها در ریاضیات و فیزیک (66 پاسخ)
تصاویر نجومی (1904 پاسخ)
باکتری‌های روده تاثیر درمان سرطان را "بیشتر" می‌کند (0 پاسخ)
انرژی از هیچ، با انرژی پتانسیل گرانشی (34 پاسخ)
هوش مصنوعی که سیستم‌های امنیتی را دور می‌زند (0 پاسخ)
اتساع طول (2 پاسخ)
برنامه محاسباتی عدد پی (8 پاسخ)
راه و روش ترجمه کتاب های فیزیک (3 پاسخ)
آیا جنس مواد نسبیست؟ (5 پاسخ)
انرژی چگونه به جرم تبدیل میشود؟ (15 پاسخ)
ردیابی امواج گرانشی در برخورد دو ستاره نوترونی (0 پاسخ)
کتابهای مناسب برای یادگیری فیزیک (3 پاسخ)
معرفي وبلاگ هاي فيزيكي هر كس وبلاگي داره معرفي كنه (141 پاسخ)
تبدیل کانونیک برای معادله هامیلتونی کوب نشده (1 پاسخ)
علت چرخش الکترون چیست؟ (12 پاسخ)
چگونه از آلوده بودن فایل‌ها پیش از دانلود مطلع شویم؟ (0 پاسخ)
محاسبه فشار آب (1 پاسخ)
ضد جاذبه (3 پاسخ)
سوالی در مورد چگونگی محو نور فوکوس شده خورشید توسط عدسی ها (15 پاسخ)
اکسل برای مدیران، مهندسان، حسابداران و تولید ایده های نو (4 پاسخ)
مشتق تابع (3 پاسخ)
فرمول جاذبه نیوتون (1 پاسخ)
سرعت نور (101 پاسخ)
دانلود رایگان کتاب گرانش کوانتومی فارسی (4 پاسخ)
جهان چند بعد دارد؟ (41 پاسخ)
جایزه نوبل (13 پاسخ)
اسم این دستگاه چیه ؟ (3 پاسخ)
سفرهای طولانی در کره زمین با سفینه انجام خواهند شد (0 پاسخ)
موارد آموزنده در نسبیت (2 پاسخ)
چرا ریاضیات می‌خوانیم؟ (12 پاسخ)
ماهیت انرژی (23 پاسخ)
بیماری که زندگی نباتی داشت به درمان پاسخ داد (0 پاسخ)
موجی و ذره ای بودن نور (14 پاسخ)
علت جمع شدن بارهای الکتریکی در سطح کره (12 پاسخ)
نظریه اعداد و فلسفه اعداد طبیعی (14 پاسخ)
پرسشی در مورد مجموعه اعداد اول (8 پاسخ)
چگونه فردی خردمند شویم؟ (6 پاسخ)
ماشين محرك دائم (149 پاسخ)
روش ساده محاسبه Eigenvalue برخی ماتریکس های خاص (0 پاسخ)
کارشناسی فیزیک، ارشد برق (0 پاسخ)
کاسینی شیرجه نهایی به سوی زحل را شروع می کند (3 پاسخ)
ماهیت میدان الکتریکی چیست؟ (3 پاسخ)
ساخت باتری مقاوم در برابر انفجار و آتش‌سوزی (0 پاسخ)
ماموریتی که اسرار جتِ سیاهچاله‌ها را برملا می‌کند.
مبارزه‌ با سلول‌های سرطانی با کمک ایریدیوم
چین شهرجنگلی تصفیه‌کننده‌ی هوا خواهد ساخت!
حیات هوشمند فرازمینی چه‌زمانی کشف خواهد شد؟
کار شیفت شب می‌تواند مانع بهبود آسیب‌های دی‌ان‌ای می‌شود.
گامی به سمت تولید سوخت هیدروژنی با بازده‌ی کوانتومی بیش از ۱۰۰ درصد
کمین سیاهچاله‌های هیولا در لبه‌ی کهکشان‌های مارپیچی
دانشمندان موفق به یافتن راهی برای خودکشی سلول‌های سرطانی شدند.
میگوی مانتیس از هواپیما قوی‌تر است.
اخترشناسان دور‌ترین کهکشان مارپیچی را کشف کردند.
تردید در تاثیر مولتی‌ویتامین‌ها بر بهبود سلامت قلب در مردها
بررسی تشعشعات محیطی؛ وای‌فای، موبایل و موز!
تعیین قدمت آثار هنری غارهای کارائیب، با روشی پیشرفته
رابطه‌ی سفید شدن موی سر آقایان با انسداد رگ‌ها
نگاه رصدخانه‌‌ی هرشل به منطقه‌‌ی بی‌‌نظم ستاره‌زایی‌‌
یازده چیزی که از نظر مردم برای سلامتی خیلی مضر هستند.
ماموت‌های پشمالوی مذکر بیشتر در دام‌های طبیعی گیر افتاده‌اند!
زمان آغاز تغییرات عظیم انسانی بر روی زمین
نکات ضروری در پیشگیری از سرطان روده‌ی بزرگ
رصد خوشه‌ی عظیم کهکشانی Abel1300
ابزاری برای مطالعه‌ی آب‌فشان‌های انسلادوس
هوای گرم باعث کوچک شدن سوراخ اوزون شده است.
ساختارهای برای پیش‌گیری از بیماری آلزایمر
تعیین تاریخ عصر فرعون‌ها با کمک کسوف حلقه‌ای
آثار نساجی در قبری باستانی یافت شد.
مدل‌سازی شکل باستانی زمین، با هدف مطالعه‌ی سیارات‌ فراخورشیدی
نقشه‌برداری اندام‌های مصنوعی پیشرفته در مغز
چرا جهان ما سه‌بُعدی است؟!
ساعتی مچی برای سفر خیالی در فضا
بینی کدام جنبه‌های احساسی ما را نمایان می‌سازد؟
شناسایی سیاهچاله‌ای سیری‌ناپذیر با اختلال جزر و مدی (0+)