معرفی مقیاس بورتل برای سنجش تاریکی آسمان

+ 18
رأی شما
- 8

آسمانتان چقدر تاریک است؟ پاسخ دقیق به این سوال، می‌تواند شما را برای مقایسه­ی مکان­های رصدی کمک کند و از همه مهم­تر این که با تلسکوپ و دوربین دوچشمی‌تا کجا را می‌توانید ببینید. به علاوه، شما نیازمند یک معیار دقیق برای سنجش تاریکی آسمان به هنگام رصد و ثبت پدیده­هایی چون ظهور دم بلند دنباله­دارها، شفق‌های قطبی کم نور و یا جزئیات یک کهکشان هستید.

مقیاس ۹ مرحله­ای برای رتبه بندی شرایط آسمانِ مکانِ رصدی

در اکثر موارد رصدگران مبتدی آسمان (و گاهی هم رصدگران با تجربه) نمی­دانند که چگونه کیفیت آسمان را در شب­های رصدی ارزیابی کنند. این در حالیست که بیشتر دوستاران آسمان هرگز در زیر آسمان واقعا تاریک رصد نکرده­اند. بنابراین معیاری برای سنجش شرایط مکان رصدیشان ندارند. در بسیاری از گزارش­های رصدی، آسمان “بسیار تاریک” معرفی شده­است اما از همین گزارش­ها معلوم است که  آسمان “نسبتا” تاریک بوده­است. امروزه بسیاری از منجمان آماتور دسترسی به مکان ِرصدی واقعا تاریک ندارند. بنابراین به محض یافتن مکانی نیمه روستایی که ستارگان، قدری در حدود ۶ تا ۳/۶  با چشم غیر مسلح دارند، تصور می­کنند که بهترین مکان ِرصدی را یافته­اند.

راست: صُوَر فلکی زمستان در آسمان روستایی. راه کاهکشان مشخص است (البته نه به وضوح) این آسمان نسبتا خوب است و می‌تواند رتبه ۴ یا ۵ را در مقیاس بورتل بگیرد. چپ: همان صُوَر فلکی در آسمان حومه ی شهر، رتبه ی ۸ یا ۹ را در این مقیاس می‌گیرد.

فقط حد قدر کافی نیست

اکثر منجمان آماتور شرایط آسمان را با تعیین قدر کم نورترین ستاره­ی قابل مشاهده با چشم غیر مسلح (حد قدر) می‌سنجند. اما حد قدر چشم غیر­مسلح اصلاً معیار خوبی نیست. حد قدر به تیز بینی و آمادگی چشمِ رصدگر بستگی دارد. علاوه بر این به میزان تلاش رصدگر و همچنین زمان لازم برای دیدن کم نورترین ستاره نیز بستگی دارد. ممکن است برای یک رصدگر حد قدر آسمان ۵/۵ و برای رصدگر دیگر در زیر همان آسمان ۶ باشد. علاوه بر این، رصدگران اعماق آسمان باید وضوح ستاره­ها و اجرام غیر ستاره­ای را بسنجند. اجرام کم سویی مانند دنباله دارها، سحابی­ها وکهکشان­ها با کمترین میزان آلودگی نوری از آسمان شما حذف می­شوند. این مقیاس نُه مرحله­ای برای تخمین تاریکی آسمان، حاصل ۵۰ سال تجربات من در رصد زیبایی­های آسمان شب است. با استفاده از این روش می­توان بر اساس یک معیار همگانی به مقایسه­ی رصدها پرداخت و همچنین در مورد معتبر بودن گزارش رصدها نیز می­توان قضاوت کرد. برتر از همه­ی این­ها­، این روش کمک بزرگی به ما می­کند که مدام به سیاحت در آسمان مشغولیم!

آسمانتان را رتبه بندی کنید

رتبه ۱: آسمان عالی. در این آسمان نور دایره البروجی و نوار منطقه البروج به خوبی مشخص هستند. نور منطقه البروجی تا زاویه­ای چشمگیر و نوار منطقه البروجی به طور پیوسته در آسمان پراکنده شده­است. در این آسمان کهکشان مثلث با چشم غیرمسلح دیده می­­شود. حدِ قدر برای چشم غیرمسلح به ۶/۷ تا ۸ می‌رسد.  (البته با کمی‌تلاش) می­توانید با تلسکوپ ۳۲ سانتی­متری بازتابی (۵/۱۲ اینچ) ستاره­هایی تا قدر ۵/۱۷ و با تلسکوپ ۵۰ سانتی­متری (۲۰ اینچ) در یک بزرگنمایی متعادل ستارگانی تا قدر ۱۹ را آشکار کنید. وقتی که به اطرافتان دقت کنید اثری از دوستان، درختان و حتی تلسکوپتان نمی­بینید. این بهترین مکان رصدیست.

رتبه ۲: آسمان تاریک. هواتاب در نزدیکی افق پیداست. کهکشان مثلث تقریباً به راحتی با نگاه مستقیم دیده می­شود. ساختار راه شیری تابستانی به خوبی با چشم غیرمسلح پیداست و درخشانترین بخش­هایش چون مَرمَر می­درخشد. نورِ دایره البروجی سایه­ی ضعیفی پیش از طلوع و پس از غروب ایجاد می­کند که نور زرد رنگِ آن در زمینه­ی آبی- سفید راه کاهکشان به وضوح می­درخشد. اطرافتان از جمله تلسکوپتان را محو می­بینید.بسیاری از خوشه­هایِ کرویِ فهرستِ مسیه با چشم غیرمسلح دیده می­شوند. حدِ قدر چشم غیرمسلح در حدود ۱/۷ تا ۵/۷ است در حالی که برای تلسکوپ ۳۲ سانتی­متری به ۱۶ تا ۱۷ می­رسد.

رتبه ۳: آسمانِ روستایی. در این آسمان، نشانه­هایی از آلودگی نوری در افق پیداست. اما راه کاهکشان هنوز نمایان است و خوشه­های کروی چون ۴، ۵، ۱۵ و ۲۲ با چشم غیرمسلح به وضوح نمایان هستند. نور دایره البروجی در بهار و پاییز (هنگامی‌که ۶۰ درجه در بالای افق پیش از طلوع و پس از غروب گسترده می­شود) نمایان است. حدِ قدر چشم غیرمسلح ۶/۶ تا ۷ است و برای تلسکوپ ۳۲ سانتی متری قدر به ۱۶ می­رسد.

رتبه ۴: آسمان نیمه روستایی.  آلودگی نوری مشخصی در جهات مختلف در آسمان دیده می­شود. نور دایره البروجی به خوبی آشکار است اما در ابتدا و انتهای فلق و شفق حتی تا نیمه­های سَمتُ الرأس هم نمی­رسد. راه کاهکشان نمایِ با شکوهی در افق دارد و ساختار آن در بخش­های بسیار درخشان پیدا نیست. کهکشان مثلث را با گوشه چشم نگاه کردن به سختی می­یابید و در صورتی که پایین­تر از ارتفاع ۵۰ درجه از افق باشد اصلاً دیده نمی­شود. ابرها در جهات منابع آلودگی نوری می­درخشند و در بالای سرتان هم چنان به صورت تیره هستند. حد قدر چشم غیر مسلح ۱/۶ تا ۵/۶ است و تلسکوپ بازتابی ۳۲ سانتی­متری در بزرگ نمایی متعادل تا قدر ۵/۱۵ را آشکار می­کند.

رتبه ۵: آسمان حومه شهر. در بهترین شب­های بهار و پاییز تنها نشانه­هایی از نور دایره البروجی را می­بینید. راه کاهکشان در نزدیکی افق بسیار کم سو و ضعیف و گاهی غیر قابل تشخیص است و در بالای سر، بی رنگ و روست. منابع آلودگی نوری در بیشتر جهات در آسمان پراکنده شده­اند. در بیشتر یا در تمام آسمان، ابرها بسیار روشن­تر از خود آسمان دیده می­شوند. حدِ قدرِ چشم غیرمسلح ۶/۵ تا ۶ است و حد قدر تلسکوپ بازتابی ۳۲ سانتی­متری به حدود ۵/۱۴ تا ۱۵ می­رسد.

کهکشان مثلث به عنوان یک نشانه کلیدی برای رتبه بندیِ آسمان است. یک رصدگر که چشمانش به خوبی به تاریکی عادت کرده، می­تواند آن را زیرِ آسمانی با رتبه ۴ یا بهتر در مقیاس بورتل با چشم غیرمسلح ببیند.

رتبه ۶: آسمان روشن حومه شهر. در این آسمان حتی در بهترین شب­ها اثری از نور دایره البروجی نمی‌بینید. راه کاهکشان تنها در سرسو به سختی پیداست. آسمان تا ارتفاع ۳۵ درجه­ای بالای افق به رنگ سفیدِ مایل به خاکستری می­درخشد. ابرها در سراسر آسمان می­درخشند. هیچ مشکلی برای دیدن تلسکوپتان و تجهیزاتش نخواهید داشت! کهکشان مثلث، بدونِ دوربینِ دوچشمی، دیدنش ممکن نیست و کهکشان آندرومدا به صورت‌هاله کم سویی با چشم غیرمسلح نمایان است. حدِ قدر برای چشم غیرمسلح در حدود ۵/۵ است و تلسکوپ ۳۲ سانتی متری در بزرگ نمایی متعادل ستارگانی تا قدر ۱۴ تا ۵/۱۴ را نشان می­دهد.

رتبه ۷: آسمانِ شهر تا شهر. سراسر زمینه آسمان را نورِ سفیدِ مایل به خاکستری پوشانده­است. منابع قوی آلودگی نوری در تمام جهات مشخص است. راه کاهکشان کاملاً محو شده­است. شاید از خوشه کندوی عسل M44 و کهکشان آندرومدا M31 لکه بسیار محوی ببینید که دارای تصویری بسیار مبهم است. ابرها بسیار درخشان هستند. حتی با یک تلسکوپ متوسط، درخشان­ترین اجرام مسیه، اشباحی بیش نیستند. اگر تلاش کنید، حد قدر برای چشم غیرمسلح ۵ است و تلسکوپ بازتابی ۳۲ سانتی متری به زحمت تا قدر ۱۴ را نشان می­دهد.

رتبه ۸ :آسمان شهر. آسمان با نورِ خاکستریِ مایل به سفید یا نارنجی می­درخشد و در این نور می­توانید به راحتی عنوان­های روزنامه­ها را بخوانید! یک رصدگر با تجربه به زحمت کهکشان آندرومدا و خوشه کندوی عسل را می­بیند. با تلسکوپ متوسط تنها اجرامِ درخشانِ فهرست مسیه را می‌توانید بیابید. برخی از ستاره­ها که الگوی اصلی صُوَر فلکی هستند (صورتک­ها) به سختی دیده می­شوند یا به کلی دیده نمی­شوند. در بهترین شرایط، اگر بدانید دنبال چه هستید، با چشم غیرمسلح می­توانید ستارگانی تا قدر ۵/۴ را ببینید و حدِ قدر برای تلسکوپ ۳۲ سانتی­متریِ بازتابی کمی‌بیشتر از ۱۳ است.

رتبه ۹: آسمانِ درون شهری. آسمان حتی در سَمتُ الرأس نیز به کلی روشن است. بسیاری از ستاره­های صُور فلکی ناپیدا هستند و صُور فلکی کم نوری همچون خرچنگ و حوت (ماهی) اصلا پیدا نیستند. تک ستاره­هایی از خوشه پروین دیده می­شوند و هیچ یک از اجرام فهرست مسیه با چشم غیرمسلح دیده نمی­شوند و تنها اجرامی‌که هنوز نمایِ زیبایی دارند، ماه، سیاره­ها و تعداد کمی‌از خوشه­های ستاره­ای هستند (البته اگر بتوانید پیدایشان کنید). حدِ قدر چشم غیرمسلح در این آسمان ۴ یا کمتر است.

John Bortle

ترجمه فرزاد چگینی

nojumafzar.com

+ 18
رأی شما
- 8

مشاوره رایگان تحصیلی
فیزیک محدودیت دارد و جادوگری نیست (18 پاسخ)
ایراد معادله پیوستگی (20 پاسخ)
تصاویر نجومی (1963 پاسخ)
محاسبه لگاریتم (41 پاسخ)
تفاوت کولن و بار بنیادی الکترون (0 پاسخ)
پيدايش كاينات (2 پاسخ)
مدل سازی سلف با حل معادلات میدان (1 پاسخ)
R به توان R (17 پاسخ)
بینایی انسان به صورت فریم به فریم هست یا به صورت پیوسته؟ (3 پاسخ)
با بازگشت به گذشته اصل عدم قطعیت هایزنبرگ مردود می شود (6 پاسخ)
آیا برای اشتعال صرفاً باید اکسیژن وجود داشته باشه؟ (3 پاسخ)
تبادل گراویتون بین جسم و زمین (5 پاسخ)
راکتور مینیاتوری arc (0 پاسخ)
مشاهده چرخش ماه به دور خودش (7 پاسخ)
چرا رنگ آسمان مریخ معکوس زمین است؟ (5 پاسخ)
سوال جواب بده و بپرس (498 پاسخ)
ماده تاریک (2 پاسخ)
آزمایش بمب هسته ای اخیر آمریکا (3 پاسخ)
علت چیدمان مثلثی شکل برنیل (0 پاسخ)
نظریه ای جدید در پاسخ به پنج پرسش اساسی در نجوم (14 پاسخ)
وارد شدن نیرو به ذره باردار در حرکت به موازات میدان مغناطیسی (3 پاسخ)
آیا غیر قابل پیش بینی بودن در حوزه کوانتوم صحیح است؟ (1 پاسخ)
حل المسایل فیزیک نوین نوشته اوهانیان (7 پاسخ)
درخواست حل المسایل فیزیک مدرن سلز (0 پاسخ)
نورون های ذهنی (0 پاسخ)
به سه دلیل ماده تاریک وجود ندارد (0 پاسخ)
کش آمدن فضا - زمان و انرژی (6 پاسخ)
دانشمندان توضیح می‌دهند: ماده‌ی تاریک چیست؟ (1 پاسخ)
عملکرد ماده تاریک بر چرخش اجرام (30 پاسخ)
ستارگان به سه روش می توانند در مدار کهکشان ها باقی بمانند (0 پاسخ)
تغییر قوانین گرانش برای اجسام در حال حرکت با سرعت زیاد (0 پاسخ)
پتانسیل الکتریکی دو کره نا هم مرکز (0 پاسخ)
مرجع گیری برای نقاط پتانسیل (4 پاسخ)
ماهیت مغناطیس (15 پاسخ)
تفاوت رشته حالت جامد با ماده چگال (2 پاسخ)
آیا مولتی متر بدون باتری کار می کند؟ (4 پاسخ)
حدود پلانک (2 پاسخ)
بیگ بنگ چند گانه در جاهای مختلف (0 پاسخ)
لکه های خوشیدی چگونه به وجود می آیند؟ (5 پاسخ)
جسم مجازی چیست؟ (13 پاسخ)
کمیت عامل شکل ( عملیات ریاضی) (0 پاسخ)
محاسبه چگالی میدان در فاصله مشخصی از سیم پیچ (1 پاسخ)
چرا خطوط میدان الکتریکی همدیگر را قطع نمی کنند؟ (25 پاسخ)
اثبات قاون پتانسیل کیرشهف با اصل بقای انرژی (1 پاسخ)
اختلال دو قطبی (0 پاسخ)
حل یک معادله دیفرانسیل (1 پاسخ)
موتور مثلث در شش ضلعی در دایره اشکال هندسی مزارع (0 پاسخ)
نسبیت (0 پاسخ)
نسبیت خاص خوانی(!)،سوالات و مقالات پراکنده پیرامون نسبیت خاص (31 پاسخ)
انتشار کتاب ((نظریه ی غلظت)) در نیویورک-آمریکا (21 پاسخ)
همجوشی هسته ای (4 پاسخ)
اثبآت فرمول تغییر سطح (1 پاسخ)
چاپ سه‌بُعدی قرنیه‌ی انسان
اخترشناسان اولین سیارک غنی از کربن در کمربند کویپر را یافتند.
یکی از رازهای ساخت مجسمه‌های جزیره‌ی ایستر فاش شد!
تاثیر چاپگرهای سه‌بُعدی بر رشد و پرورش اندام‌ها
مهم‌ترین ضرر استفاده‌ی شبانه از موبایل چیست؟
هابل کهکشانی مارپیچی از لبه را بررسی می‌کند.
دانشمندان ساز وکاری مبتنی بر لیزر برای شتاب ذره پیشنهاد داده‌اند.
تصویری خیره‌کننده از بیابانی باران‌زده!
ما‌ده‌ی زیستی جدید، قوی‌تر از فولاد و تار عنکبوت است.
مشکلی به‌نام هوش‌مصنوعی جهت‌دار؛ مایکروسافت به‌دنبال راه‌حل آن است.
وارونگی میدان مغناطیسی زمین چه زمانی رخ می‌دهد؟
چرا مردها میان‌بُرها و زن‌ها مسیرهای مستقیم را انتخاب می‌کنند؟
هفت مکان باستانی که گمان می‌شود ساخته‌ی فرازمینی‌هاست!!!
ساخت رباتی که نیروی خود را از لیزر می‌گیرد.
شناسایی رگ و ریشه‌ی سیب‌زمینی!
مهمانی خارج از منظومه‌ی شمسی؛ شناسایی سیارکی ۴.۵ میلیارد ساله
همکاری جالب دانش نانو و کشاورزی برای مبارزه با سرطان
مصرف تخم‌مرغ می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را کاهش دهد.
چرا تنهایی برای سلامتی انسان مضر است؟
نمای نزدیک از افق رویداد سیاهچاله با کمک ابزاری به‌نام «APEX»
ترسیم نخستین نقشه‌ی بزرگ‌مقیاس از سن تحدب کهکشان راه‌شیری
ناسا با استفاده از لیزر، سردترین دمای جهان را می‌سازد!
گنجی که در حمام مصری یافت شد!
هشداری جدی درباره‌ی کلاهبردارانی با عنوان طب سنتی!
ساخت سریع‌ترین آبگرم‌کن جهان!
فوران‌های آتشفشان هاوایی خطرناک‌تر می‌شوند!
شاید پلوتو از میلیون‌ها دنباله‌دار تشکیل شده باشد!
رابطه‌ی میان گرمایش زمین و افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیک‌ها
افزایش غلظت CFCهای مضر برای لایه‌ی اوزون
دندان‌های باستانی، شرایط تکامل انسان را فاش کرد!
چه کار کنیم که خواب‌هایمان را فراموش نکنیم؟ (0+)