معرفی مقیاس بورتل برای سنجش تاریکی آسمان

+ 15
رأی شما
- 5

آسمانتان چقدر تاریک است؟ پاسخ دقیق به این سوال، می‌تواند شما را برای مقایسه­ی مکان­های رصدی کمک کند و از همه مهم­تر این که با تلسکوپ و دوربین دوچشمی‌تا کجا را می‌توانید ببینید. به علاوه، شما نیازمند یک معیار دقیق برای سنجش تاریکی آسمان به هنگام رصد و ثبت پدیده­هایی چون ظهور دم بلند دنباله­دارها، شفق‌های قطبی کم نور و یا جزئیات یک کهکشان هستید.

مقیاس ۹ مرحله­ای برای رتبه بندی شرایط آسمانِ مکانِ رصدی

در اکثر موارد رصدگران مبتدی آسمان (و گاهی هم رصدگران با تجربه) نمی­دانند که چگونه کیفیت آسمان را در شب­های رصدی ارزیابی کنند. این در حالیست که بیشتر دوستاران آسمان هرگز در زیر آسمان واقعا تاریک رصد نکرده­اند. بنابراین معیاری برای سنجش شرایط مکان رصدیشان ندارند. در بسیاری از گزارش­های رصدی، آسمان “بسیار تاریک” معرفی شده­است اما از همین گزارش­ها معلوم است که  آسمان “نسبتا” تاریک بوده­است. امروزه بسیاری از منجمان آماتور دسترسی به مکان ِرصدی واقعا تاریک ندارند. بنابراین به محض یافتن مکانی نیمه روستایی که ستارگان، قدری در حدود ۶ تا ۳/۶  با چشم غیر مسلح دارند، تصور می­کنند که بهترین مکان ِرصدی را یافته­اند.

راست: صُوَر فلکی زمستان در آسمان روستایی. راه کاهکشان مشخص است (البته نه به وضوح) این آسمان نسبتا خوب است و می‌تواند رتبه ۴ یا ۵ را در مقیاس بورتل بگیرد. چپ: همان صُوَر فلکی در آسمان حومه ی شهر، رتبه ی ۸ یا ۹ را در این مقیاس می‌گیرد.

فقط حد قدر کافی نیست

اکثر منجمان آماتور شرایط آسمان را با تعیین قدر کم نورترین ستاره­ی قابل مشاهده با چشم غیر مسلح (حد قدر) می‌سنجند. اما حد قدر چشم غیر­مسلح اصلاً معیار خوبی نیست. حد قدر به تیز بینی و آمادگی چشمِ رصدگر بستگی دارد. علاوه بر این به میزان تلاش رصدگر و همچنین زمان لازم برای دیدن کم نورترین ستاره نیز بستگی دارد. ممکن است برای یک رصدگر حد قدر آسمان ۵/۵ و برای رصدگر دیگر در زیر همان آسمان ۶ باشد. علاوه بر این، رصدگران اعماق آسمان باید وضوح ستاره­ها و اجرام غیر ستاره­ای را بسنجند. اجرام کم سویی مانند دنباله دارها، سحابی­ها وکهکشان­ها با کمترین میزان آلودگی نوری از آسمان شما حذف می­شوند. این مقیاس نُه مرحله­ای برای تخمین تاریکی آسمان، حاصل ۵۰ سال تجربات من در رصد زیبایی­های آسمان شب است. با استفاده از این روش می­توان بر اساس یک معیار همگانی به مقایسه­ی رصدها پرداخت و همچنین در مورد معتبر بودن گزارش رصدها نیز می­توان قضاوت کرد. برتر از همه­ی این­ها­، این روش کمک بزرگی به ما می­کند که مدام به سیاحت در آسمان مشغولیم!

آسمانتان را رتبه بندی کنید

رتبه ۱: آسمان عالی. در این آسمان نور دایره البروجی و نوار منطقه البروج به خوبی مشخص هستند. نور منطقه البروجی تا زاویه­ای چشمگیر و نوار منطقه البروجی به طور پیوسته در آسمان پراکنده شده­است. در این آسمان کهکشان مثلث با چشم غیرمسلح دیده می­­شود. حدِ قدر برای چشم غیرمسلح به ۶/۷ تا ۸ می‌رسد.  (البته با کمی‌تلاش) می­توانید با تلسکوپ ۳۲ سانتی­متری بازتابی (۵/۱۲ اینچ) ستاره­هایی تا قدر ۵/۱۷ و با تلسکوپ ۵۰ سانتی­متری (۲۰ اینچ) در یک بزرگنمایی متعادل ستارگانی تا قدر ۱۹ را آشکار کنید. وقتی که به اطرافتان دقت کنید اثری از دوستان، درختان و حتی تلسکوپتان نمی­بینید. این بهترین مکان رصدیست.

رتبه ۲: آسمان تاریک. هواتاب در نزدیکی افق پیداست. کهکشان مثلث تقریباً به راحتی با نگاه مستقیم دیده می­شود. ساختار راه شیری تابستانی به خوبی با چشم غیرمسلح پیداست و درخشانترین بخش­هایش چون مَرمَر می­درخشد. نورِ دایره البروجی سایه­ی ضعیفی پیش از طلوع و پس از غروب ایجاد می­کند که نور زرد رنگِ آن در زمینه­ی آبی- سفید راه کاهکشان به وضوح می­درخشد. اطرافتان از جمله تلسکوپتان را محو می­بینید.بسیاری از خوشه­هایِ کرویِ فهرستِ مسیه با چشم غیرمسلح دیده می­شوند. حدِ قدر چشم غیرمسلح در حدود ۱/۷ تا ۵/۷ است در حالی که برای تلسکوپ ۳۲ سانتی­متری به ۱۶ تا ۱۷ می­رسد.

رتبه ۳: آسمانِ روستایی. در این آسمان، نشانه­هایی از آلودگی نوری در افق پیداست. اما راه کاهکشان هنوز نمایان است و خوشه­های کروی چون ۴، ۵، ۱۵ و ۲۲ با چشم غیرمسلح به وضوح نمایان هستند. نور دایره البروجی در بهار و پاییز (هنگامی‌که ۶۰ درجه در بالای افق پیش از طلوع و پس از غروب گسترده می­شود) نمایان است. حدِ قدر چشم غیرمسلح ۶/۶ تا ۷ است و برای تلسکوپ ۳۲ سانتی متری قدر به ۱۶ می­رسد.

رتبه ۴: آسمان نیمه روستایی.  آلودگی نوری مشخصی در جهات مختلف در آسمان دیده می­شود. نور دایره البروجی به خوبی آشکار است اما در ابتدا و انتهای فلق و شفق حتی تا نیمه­های سَمتُ الرأس هم نمی­رسد. راه کاهکشان نمایِ با شکوهی در افق دارد و ساختار آن در بخش­های بسیار درخشان پیدا نیست. کهکشان مثلث را با گوشه چشم نگاه کردن به سختی می­یابید و در صورتی که پایین­تر از ارتفاع ۵۰ درجه از افق باشد اصلاً دیده نمی­شود. ابرها در جهات منابع آلودگی نوری می­درخشند و در بالای سرتان هم چنان به صورت تیره هستند. حد قدر چشم غیر مسلح ۱/۶ تا ۵/۶ است و تلسکوپ بازتابی ۳۲ سانتی­متری در بزرگ نمایی متعادل تا قدر ۵/۱۵ را آشکار می­کند.

رتبه ۵: آسمان حومه شهر. در بهترین شب­های بهار و پاییز تنها نشانه­هایی از نور دایره البروجی را می­بینید. راه کاهکشان در نزدیکی افق بسیار کم سو و ضعیف و گاهی غیر قابل تشخیص است و در بالای سر، بی رنگ و روست. منابع آلودگی نوری در بیشتر جهات در آسمان پراکنده شده­اند. در بیشتر یا در تمام آسمان، ابرها بسیار روشن­تر از خود آسمان دیده می­شوند. حدِ قدرِ چشم غیرمسلح ۶/۵ تا ۶ است و حد قدر تلسکوپ بازتابی ۳۲ سانتی­متری به حدود ۵/۱۴ تا ۱۵ می­رسد.

کهکشان مثلث به عنوان یک نشانه کلیدی برای رتبه بندیِ آسمان است. یک رصدگر که چشمانش به خوبی به تاریکی عادت کرده، می­تواند آن را زیرِ آسمانی با رتبه ۴ یا بهتر در مقیاس بورتل با چشم غیرمسلح ببیند.

رتبه ۶: آسمان روشن حومه شهر. در این آسمان حتی در بهترین شب­ها اثری از نور دایره البروجی نمی‌بینید. راه کاهکشان تنها در سرسو به سختی پیداست. آسمان تا ارتفاع ۳۵ درجه­ای بالای افق به رنگ سفیدِ مایل به خاکستری می­درخشد. ابرها در سراسر آسمان می­درخشند. هیچ مشکلی برای دیدن تلسکوپتان و تجهیزاتش نخواهید داشت! کهکشان مثلث، بدونِ دوربینِ دوچشمی، دیدنش ممکن نیست و کهکشان آندرومدا به صورت‌هاله کم سویی با چشم غیرمسلح نمایان است. حدِ قدر برای چشم غیرمسلح در حدود ۵/۵ است و تلسکوپ ۳۲ سانتی متری در بزرگ نمایی متعادل ستارگانی تا قدر ۱۴ تا ۵/۱۴ را نشان می­دهد.

رتبه ۷: آسمانِ شهر تا شهر. سراسر زمینه آسمان را نورِ سفیدِ مایل به خاکستری پوشانده­است. منابع قوی آلودگی نوری در تمام جهات مشخص است. راه کاهکشان کاملاً محو شده­است. شاید از خوشه کندوی عسل M44 و کهکشان آندرومدا M31 لکه بسیار محوی ببینید که دارای تصویری بسیار مبهم است. ابرها بسیار درخشان هستند. حتی با یک تلسکوپ متوسط، درخشان­ترین اجرام مسیه، اشباحی بیش نیستند. اگر تلاش کنید، حد قدر برای چشم غیرمسلح ۵ است و تلسکوپ بازتابی ۳۲ سانتی متری به زحمت تا قدر ۱۴ را نشان می­دهد.

رتبه ۸ :آسمان شهر. آسمان با نورِ خاکستریِ مایل به سفید یا نارنجی می­درخشد و در این نور می­توانید به راحتی عنوان­های روزنامه­ها را بخوانید! یک رصدگر با تجربه به زحمت کهکشان آندرومدا و خوشه کندوی عسل را می­بیند. با تلسکوپ متوسط تنها اجرامِ درخشانِ فهرست مسیه را می‌توانید بیابید. برخی از ستاره­ها که الگوی اصلی صُوَر فلکی هستند (صورتک­ها) به سختی دیده می­شوند یا به کلی دیده نمی­شوند. در بهترین شرایط، اگر بدانید دنبال چه هستید، با چشم غیرمسلح می­توانید ستارگانی تا قدر ۵/۴ را ببینید و حدِ قدر برای تلسکوپ ۳۲ سانتی­متریِ بازتابی کمی‌بیشتر از ۱۳ است.

رتبه ۹: آسمانِ درون شهری. آسمان حتی در سَمتُ الرأس نیز به کلی روشن است. بسیاری از ستاره­های صُور فلکی ناپیدا هستند و صُور فلکی کم نوری همچون خرچنگ و حوت (ماهی) اصلا پیدا نیستند. تک ستاره­هایی از خوشه پروین دیده می­شوند و هیچ یک از اجرام فهرست مسیه با چشم غیرمسلح دیده نمی­شوند و تنها اجرامی‌که هنوز نمایِ زیبایی دارند، ماه، سیاره­ها و تعداد کمی‌از خوشه­های ستاره­ای هستند (البته اگر بتوانید پیدایشان کنید). حدِ قدر چشم غیرمسلح در این آسمان ۴ یا کمتر است.

John Bortle

ترجمه فرزاد چگینی

nojumafzar.com

+ 15
رأی شما
- 5

مشاوره رایگان تحصیلی
کش آمدن فضا - زمان و انرژی (3 پاسخ)
بیگ بنگ چند گانه در جاهای مختلف (0 پاسخ)
سایت خرید و فروش پروژه (2 پاسخ)
آیا مولتی متر بدون باتری کار می کند؟ (3 پاسخ)
لکه های خوشیدی چگونه به وجود می آیند؟ (5 پاسخ)
جسم مجازی چیست؟ (13 پاسخ)
کمیت عامل شکل ( عملیات ریاضی) (0 پاسخ)
محاسبه چگالی میدان در فاصله مشخصی از سیم پیچ (1 پاسخ)
چرا خطوط میدان الکتریکی همدیگر را قطع نمی کنند؟ (25 پاسخ)
اثبات قاون پتانسیل کیرشهف با اصل بقای انرژی (1 پاسخ)
اختلال دو قطبی (0 پاسخ)
حل یک معادله دیفرانسیل (1 پاسخ)
موتور مثلث در شش ضلعی در دایره اشکال هندسی مزارع (0 پاسخ)
نسبیت (0 پاسخ)
نسبیت خاص خوانی(!)،سوالات و مقالات پراکنده پیرامون نسبیت خاص (31 پاسخ)
انتشار کتاب ((نظریه ی غلظت)) در نیویورک-آمریکا (21 پاسخ)
همجوشی هسته ای (4 پاسخ)
اثبآت فرمول تغییر سطح (1 پاسخ)
حمام نمک (0 پاسخ)
گامی پیش‌تر به سوی آشکارساز امواج گرانشیِ مستقر در فضا (0 پاسخ)
انرژی در موج های مکانیکی (7 پاسخ)
خواص ذاتی ذرات؟! (10 پاسخ)
تصاويري از تجهيزات نظامي عجيب و غريب! (113 پاسخ)
تساوی صفر و یک؟؟ (5 پاسخ)
اثبات مساحت دایره (22 پاسخ)
منظور پروفسور حسابی از بی نهایت بودن ذرات چه بوده؟ (38 پاسخ)
سوال در مورد انقباض طولی (6 پاسخ)
حذف یا تضعیف میدان مغناطیسی (1 پاسخ)
رنگ اجسام (3 پاسخ)
چرا نبایست با افراطی ها بحث کرد؟ (3 پاسخ)
میدان مغناطیسی اطراف یک ذره باردار به چه شکل است؟ (1 پاسخ)
پيدايش كاينات (0 پاسخ)
معرفی کانال های تلگرام فیزیک (8 پاسخ)
تابش لیزر به سطح کره ماه (5 پاسخ)
راکتور های هسته ای بی خطر (19 پاسخ)
یک پرسش دینامیکی در رابطه با اصطکاک (7 پاسخ)
زاویه بحرانی و اندازه ذرات (0 پاسخ)
استفاده از اثرات میدان مغناطیسی برای چرخیدن دائم جسم (1 پاسخ)
عملگرها و اپراتورها در ریاضیات و فیزیک (73 پاسخ)
شوخي با شيمي (35 پاسخ)
فرگشت انسان (51 پاسخ)
توجیه عملکرد مدار شوکر (9 پاسخ)
مسیر حرکت رعد و برق و بارها (0 پاسخ)
سقوط آزاد و نیروی جزر و مدی (2 پاسخ)
مسئله: چهار گوی رسانای یکسان (2 پاسخ)
سقوط آزاد، پرتاب دو جسم با جرم‌های مختلف (8 پاسخ)
کشت ریزغده ابزاری جدید در مقابله با سرطان (0 پاسخ)
ببینید و لذت ببرید (4 پاسخ)
فرود آمدن عمودی بطری آب بر روی میز (1 پاسخ)
نیوتون چگونه حرکت بیضوی زمین را ثابت کرد؟ (15 پاسخ)
لطفا یه کتاب در زمینه فیزیک بهم معرفی کنید که ترجمه کنم (8 پاسخ)
راهی برای دوباره زیستن - بدن جدید - عمر نامحدود (25 پاسخ)
انرژی چگونه به جرم تبدیل میشود؟ (21 پاسخ)
کتاب مناسب برای کنکور (6 پاسخ)
دانشمندان مراحل اولیه‌ی شکل‌گیری منظومه‌ی شمسی را مشاهده کردند!
آیا عصر حافظه‌های امروزی کامپیوترها تمام شده است؟
لباس‌های‌تان را برای شست‌وشو به باکتری‌ها بدهید!
دلیلی برای رد وجود حیات فرازمینی!
از بزرگ‌ترین خطری که اقیانوس‌ها را تهدید می‌کند چه می‌دانیم؟
ساختار و خواص جالب پوست تخم‌مرغ
معرفی خاص‌ترین سیاره‌ی فراخورشیدی، با ویژگی‌های منحصربه‌فرد
روش استتار به سبک آفتاب‌پرست‌ها امکان‌پذیر شد!
مصائب تلخ این روزهای مارک زاکربرگ
روزهای بازنشستگی کپلر نزدیک است!
این مرد قرون وسطایی چه چیزی در دست دارد؟
توانایی عجیب و غریب نوزادان، دانشمندان را شگفت‌زده کرد!
مژده به بیماران کلیوی؛ منتظر دیالیزی راحت‌تر باشید!
حرکات عجیب این دو کهکشان ناشی از چیست؟
سیستم شبه بلاک‌چین گوگل در فضای ابری منتشر خواهد شد.
جاذبه‌ی منطقه‌ی وان ترکیه چیست؟
رفتار عموزاده‌ی ما در غذاخوردن چگونه است؟
رویداد‌های نجومی اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷
کشف عجیب مینیاتوری در بدن انسان
آینده‌ی خودروهای خودران، مبهم‌تر از گذشته شد.
سنگین‌ترین اتم جهان چقدر وزن دارد؟
آینده‌ی اِتنا چقدر خطرناک و ویران‌گر است؟
فاصله‌ی ۷،۸۰۰ ساله‌ نوری زمین تا خوشه‌ای ستاره‌ای چگونه محاسبه شد؟
کشف اندامی جدید در بدن انسان
چگونه این یک میلیون نفر در آمازون پنهان شده بودند؟
کدو تنبل چگونه باعث ریزش مو در زنان می‌شود؟
جورابی که به کمک بیماران دیابتی می‌آید!
رازی باستانی از گونه‌ی انسان که در آب دهانش نهفته بود!
هابل از انعکاس نور ابرنواختری در دور دست‌ها خبر داد.
انقلاب بعدی چه زمانی رخ می‌دهد!؟
کشف بخار آب در جو سیاره‌ای فراخورشیدی (0+)