معرفی مقیاس بورتل برای سنجش تاریکی آسمان

+ 12
رأی شما
- 3

آسمانتان چقدر تاریک است؟ پاسخ دقیق به این سوال، می‌تواند شما را برای مقایسه­ی مکان­های رصدی کمک کند و از همه مهم­تر این که با تلسکوپ و دوربین دوچشمی‌تا کجا را می‌توانید ببینید. به علاوه، شما نیازمند یک معیار دقیق برای سنجش تاریکی آسمان به هنگام رصد و ثبت پدیده­هایی چون ظهور دم بلند دنباله­دارها، شفق‌های قطبی کم نور و یا جزئیات یک کهکشان هستید.

مقیاس ۹ مرحله­ای برای رتبه بندی شرایط آسمانِ مکانِ رصدی

در اکثر موارد رصدگران مبتدی آسمان (و گاهی هم رصدگران با تجربه) نمی­دانند که چگونه کیفیت آسمان را در شب­های رصدی ارزیابی کنند. این در حالیست که بیشتر دوستاران آسمان هرگز در زیر آسمان واقعا تاریک رصد نکرده­اند. بنابراین معیاری برای سنجش شرایط مکان رصدیشان ندارند. در بسیاری از گزارش­های رصدی، آسمان “بسیار تاریک” معرفی شده­است اما از همین گزارش­ها معلوم است که  آسمان “نسبتا” تاریک بوده­است. امروزه بسیاری از منجمان آماتور دسترسی به مکان ِرصدی واقعا تاریک ندارند. بنابراین به محض یافتن مکانی نیمه روستایی که ستارگان، قدری در حدود ۶ تا ۳/۶  با چشم غیر مسلح دارند، تصور می­کنند که بهترین مکان ِرصدی را یافته­اند.

راست: صُوَر فلکی زمستان در آسمان روستایی. راه کاهکشان مشخص است (البته نه به وضوح) این آسمان نسبتا خوب است و می‌تواند رتبه ۴ یا ۵ را در مقیاس بورتل بگیرد. چپ: همان صُوَر فلکی در آسمان حومه ی شهر، رتبه ی ۸ یا ۹ را در این مقیاس می‌گیرد.

فقط حد قدر کافی نیست

اکثر منجمان آماتور شرایط آسمان را با تعیین قدر کم نورترین ستاره­ی قابل مشاهده با چشم غیر مسلح (حد قدر) می‌سنجند. اما حد قدر چشم غیر­مسلح اصلاً معیار خوبی نیست. حد قدر به تیز بینی و آمادگی چشمِ رصدگر بستگی دارد. علاوه بر این به میزان تلاش رصدگر و همچنین زمان لازم برای دیدن کم نورترین ستاره نیز بستگی دارد. ممکن است برای یک رصدگر حد قدر آسمان ۵/۵ و برای رصدگر دیگر در زیر همان آسمان ۶ باشد. علاوه بر این، رصدگران اعماق آسمان باید وضوح ستاره­ها و اجرام غیر ستاره­ای را بسنجند. اجرام کم سویی مانند دنباله دارها، سحابی­ها وکهکشان­ها با کمترین میزان آلودگی نوری از آسمان شما حذف می­شوند. این مقیاس نُه مرحله­ای برای تخمین تاریکی آسمان، حاصل ۵۰ سال تجربات من در رصد زیبایی­های آسمان شب است. با استفاده از این روش می­توان بر اساس یک معیار همگانی به مقایسه­ی رصدها پرداخت و همچنین در مورد معتبر بودن گزارش رصدها نیز می­توان قضاوت کرد. برتر از همه­ی این­ها­، این روش کمک بزرگی به ما می­کند که مدام به سیاحت در آسمان مشغولیم!

آسمانتان را رتبه بندی کنید

رتبه ۱: آسمان عالی. در این آسمان نور دایره البروجی و نوار منطقه البروج به خوبی مشخص هستند. نور منطقه البروجی تا زاویه­ای چشمگیر و نوار منطقه البروجی به طور پیوسته در آسمان پراکنده شده­است. در این آسمان کهکشان مثلث با چشم غیرمسلح دیده می­­شود. حدِ قدر برای چشم غیرمسلح به ۶/۷ تا ۸ می‌رسد.  (البته با کمی‌تلاش) می­توانید با تلسکوپ ۳۲ سانتی­متری بازتابی (۵/۱۲ اینچ) ستاره­هایی تا قدر ۵/۱۷ و با تلسکوپ ۵۰ سانتی­متری (۲۰ اینچ) در یک بزرگنمایی متعادل ستارگانی تا قدر ۱۹ را آشکار کنید. وقتی که به اطرافتان دقت کنید اثری از دوستان، درختان و حتی تلسکوپتان نمی­بینید. این بهترین مکان رصدیست.

رتبه ۲: آسمان تاریک. هواتاب در نزدیکی افق پیداست. کهکشان مثلث تقریباً به راحتی با نگاه مستقیم دیده می­شود. ساختار راه شیری تابستانی به خوبی با چشم غیرمسلح پیداست و درخشانترین بخش­هایش چون مَرمَر می­درخشد. نورِ دایره البروجی سایه­ی ضعیفی پیش از طلوع و پس از غروب ایجاد می­کند که نور زرد رنگِ آن در زمینه­ی آبی- سفید راه کاهکشان به وضوح می­درخشد. اطرافتان از جمله تلسکوپتان را محو می­بینید.بسیاری از خوشه­هایِ کرویِ فهرستِ مسیه با چشم غیرمسلح دیده می­شوند. حدِ قدر چشم غیرمسلح در حدود ۱/۷ تا ۵/۷ است در حالی که برای تلسکوپ ۳۲ سانتی­متری به ۱۶ تا ۱۷ می­رسد.

رتبه ۳: آسمانِ روستایی. در این آسمان، نشانه­هایی از آلودگی نوری در افق پیداست. اما راه کاهکشان هنوز نمایان است و خوشه­های کروی چون ۴، ۵، ۱۵ و ۲۲ با چشم غیرمسلح به وضوح نمایان هستند. نور دایره البروجی در بهار و پاییز (هنگامی‌که ۶۰ درجه در بالای افق پیش از طلوع و پس از غروب گسترده می­شود) نمایان است. حدِ قدر چشم غیرمسلح ۶/۶ تا ۷ است و برای تلسکوپ ۳۲ سانتی متری قدر به ۱۶ می­رسد.

رتبه ۴: آسمان نیمه روستایی.  آلودگی نوری مشخصی در جهات مختلف در آسمان دیده می­شود. نور دایره البروجی به خوبی آشکار است اما در ابتدا و انتهای فلق و شفق حتی تا نیمه­های سَمتُ الرأس هم نمی­رسد. راه کاهکشان نمایِ با شکوهی در افق دارد و ساختار آن در بخش­های بسیار درخشان پیدا نیست. کهکشان مثلث را با گوشه چشم نگاه کردن به سختی می­یابید و در صورتی که پایین­تر از ارتفاع ۵۰ درجه از افق باشد اصلاً دیده نمی­شود. ابرها در جهات منابع آلودگی نوری می­درخشند و در بالای سرتان هم چنان به صورت تیره هستند. حد قدر چشم غیر مسلح ۱/۶ تا ۵/۶ است و تلسکوپ بازتابی ۳۲ سانتی­متری در بزرگ نمایی متعادل تا قدر ۵/۱۵ را آشکار می­کند.

رتبه ۵: آسمان حومه شهر. در بهترین شب­های بهار و پاییز تنها نشانه­هایی از نور دایره البروجی را می­بینید. راه کاهکشان در نزدیکی افق بسیار کم سو و ضعیف و گاهی غیر قابل تشخیص است و در بالای سر، بی رنگ و روست. منابع آلودگی نوری در بیشتر جهات در آسمان پراکنده شده­اند. در بیشتر یا در تمام آسمان، ابرها بسیار روشن­تر از خود آسمان دیده می­شوند. حدِ قدرِ چشم غیرمسلح ۶/۵ تا ۶ است و حد قدر تلسکوپ بازتابی ۳۲ سانتی­متری به حدود ۵/۱۴ تا ۱۵ می­رسد.

کهکشان مثلث به عنوان یک نشانه کلیدی برای رتبه بندیِ آسمان است. یک رصدگر که چشمانش به خوبی به تاریکی عادت کرده، می­تواند آن را زیرِ آسمانی با رتبه ۴ یا بهتر در مقیاس بورتل با چشم غیرمسلح ببیند.

رتبه ۶: آسمان روشن حومه شهر. در این آسمان حتی در بهترین شب­ها اثری از نور دایره البروجی نمی‌بینید. راه کاهکشان تنها در سرسو به سختی پیداست. آسمان تا ارتفاع ۳۵ درجه­ای بالای افق به رنگ سفیدِ مایل به خاکستری می­درخشد. ابرها در سراسر آسمان می­درخشند. هیچ مشکلی برای دیدن تلسکوپتان و تجهیزاتش نخواهید داشت! کهکشان مثلث، بدونِ دوربینِ دوچشمی، دیدنش ممکن نیست و کهکشان آندرومدا به صورت‌هاله کم سویی با چشم غیرمسلح نمایان است. حدِ قدر برای چشم غیرمسلح در حدود ۵/۵ است و تلسکوپ ۳۲ سانتی متری در بزرگ نمایی متعادل ستارگانی تا قدر ۱۴ تا ۵/۱۴ را نشان می­دهد.

رتبه ۷: آسمانِ شهر تا شهر. سراسر زمینه آسمان را نورِ سفیدِ مایل به خاکستری پوشانده­است. منابع قوی آلودگی نوری در تمام جهات مشخص است. راه کاهکشان کاملاً محو شده­است. شاید از خوشه کندوی عسل M44 و کهکشان آندرومدا M31 لکه بسیار محوی ببینید که دارای تصویری بسیار مبهم است. ابرها بسیار درخشان هستند. حتی با یک تلسکوپ متوسط، درخشان­ترین اجرام مسیه، اشباحی بیش نیستند. اگر تلاش کنید، حد قدر برای چشم غیرمسلح ۵ است و تلسکوپ بازتابی ۳۲ سانتی متری به زحمت تا قدر ۱۴ را نشان می­دهد.

رتبه ۸ :آسمان شهر. آسمان با نورِ خاکستریِ مایل به سفید یا نارنجی می­درخشد و در این نور می­توانید به راحتی عنوان­های روزنامه­ها را بخوانید! یک رصدگر با تجربه به زحمت کهکشان آندرومدا و خوشه کندوی عسل را می­بیند. با تلسکوپ متوسط تنها اجرامِ درخشانِ فهرست مسیه را می‌توانید بیابید. برخی از ستاره­ها که الگوی اصلی صُوَر فلکی هستند (صورتک­ها) به سختی دیده می­شوند یا به کلی دیده نمی­شوند. در بهترین شرایط، اگر بدانید دنبال چه هستید، با چشم غیرمسلح می­توانید ستارگانی تا قدر ۵/۴ را ببینید و حدِ قدر برای تلسکوپ ۳۲ سانتی­متریِ بازتابی کمی‌بیشتر از ۱۳ است.

رتبه ۹: آسمانِ درون شهری. آسمان حتی در سَمتُ الرأس نیز به کلی روشن است. بسیاری از ستاره­های صُور فلکی ناپیدا هستند و صُور فلکی کم نوری همچون خرچنگ و حوت (ماهی) اصلا پیدا نیستند. تک ستاره­هایی از خوشه پروین دیده می­شوند و هیچ یک از اجرام فهرست مسیه با چشم غیرمسلح دیده نمی­شوند و تنها اجرامی‌که هنوز نمایِ زیبایی دارند، ماه، سیاره­ها و تعداد کمی‌از خوشه­های ستاره­ای هستند (البته اگر بتوانید پیدایشان کنید). حدِ قدر چشم غیرمسلح در این آسمان ۴ یا کمتر است.

John Bortle