مشاهده شکل‌گیری ستارگان فوق‌عظیم برای نخستین بار

منجمان اسپانیایی دو ستاره غول‌پیکر را رصد کرده‌اند که در آستانه ادغام‌شدن در یکدیگر هستند و این رخداد برای نخستین بار نشان می‌دهد ستار‌های فوق‌عظیم چگونه شکل گرفته‌اند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، دانشمندان دو ستاره عظیم واقع در سیستم ستاره‌ای MY Camelopardalis را نظاره کرده‌اند که در مداری نزدیک، حول یکدیگر می‌چرخند و احتمالا در یکدیگر ادغام شوند. این سیستم ستاره‌ای در خوشه ستاره‌ای کوچکی به نام Alicante 1 واقع شده و این خوشه نیز در فاصله 13 هزار سال نوری از زمین قرار دارد.

خورشید، یکی از معدود ستاره‌هایی است که در تنهایی به سر می‌برد اما اکثر ستارگان کهکشان راه شیری در سیستم‌های دو یا سه‌ ستاره‌ای قرار دارند.

در حال حاضر، ستاره‌های تحت‌مطالعه حول یکدیگر و با سرعت یک میلیون کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند و گفته می‌شود عمر آن‌ها بیش از دو میلیون سال نیست. شعاع هر یک از این اجرام کیهانی 700 برابر شعاع زمین است اما با همان سرعت کره خاکی دور خود می‌چرخند.

محققان رصدخانه Calar Alto با استفاده از یک تلسکوپ 2.2 متری این ستارگان را رصد و دما و شکل هر یک از آن‌ها را تعیین کردند. جرم هر یک از ستارگان مزبور 38 و 32 برابر خورشید اعلام شده و تصور می‌شود آن‌ها مدارهای یکدیگر را در کمتر از 1.2 روز تکمیل کنند.

این بدین معناست جو‌های خارجی این اجسام آسمانی در حال لمس‌کردن و تعامل با یکدیگر هستند و آن‌ها به اندازه‌ای به همدیگر نزدیک‌اند که دانشمندان معتقدند سرانجام در هم ادغام خواهند شد.

محققان اسپانیایی تخمین زده‌اند جرم ستاره حاصل از ادغام این دو دست کم 60 برابر جرم خورشید خواهد بود. تیم علمی مطمئن نیست این ادغام چه هنگام رخ خواهد داد اما تخمین می‌زند چنین رخدادی احتمالا مقادیر عظیم انرژی آزاد کند.

دانشمندان امیدوارند با مشاهده ادغام چنین ستاره‌های دوگانه نزدیکی در یکدیگر، بتوانند چگونگی شکل‌گیری ستارگان فوق‌عظیم را بهتر توضیح دهند.

گرچه چنین ستارگان عظیمی در آغاز عمر جهان فراوان بوده‌اند، امروز چنین اجرامی بسیار نادر بوده و کهکشان راه شیری نیز تعداد معدودی از آن‌ها را داراست.

اماتور 0- 0- 0