مشاوره رایگان تحصیلی

بدشانسی، انسان را گرفتار سرطان‌ می‌کند!

+ 77
رأی شما
- 32

دانشمندان دانشگاه پزشکی جانزهاپکینز آمریکا می‌گویند که بیشتر سرطان‌ها به محیط یا سبک زندگی مربوط نیست و دو سوم انواع سرطان‌ها به خاطر بدشانسی افراد به سراغشان می‌آید.

به گزارش خبرآنلاین، سالیان متمادی است که متخصصان بهداشت هشدار می‌دهند تومورهای سرطانی ناشی از رژیم غذایی بد، بی‌تحرکی یا ژن‌های معیوبی است که از پدر و مادر به ارث رسیده‌اند. حتی دولت آمریکا هم حدود ۱۰۰ هزار پروژه ژنوم برای بررسی و یافتن دلایل ایجاد بسیاری از بیماری‌های نادر و سرطان‌ها تعریف کرده است. اما حالا پژوهشی جدید نشان می‌دهد که بیشتر سرطان‌ها اصولاً به خاطر بدشانسی اتفاق می‌افتند تا انتخاب سبک زندگی نادرست و DNA ناقص.

به گفته پژوهشگران دانشگاه جانزهاپکینز، دوسوم سرطان‌ها از اشتباهات تصادفی در تقسیم سلولی ناشی می‌شوند، پدیده‌ای که کاملا از کنترل ما خارج است. آن‌ها می‌گویند از آنجاکه بیشتر سلول‌ها برای اینکه سالم بمانند، باید تقسیم شوند، این خود احتمال ایجاد و رشد سرطان را بیشتر می‌کند. این اولین بار است که دانشمندان می‌توانند توضیح دهند که چرا برخی از سرطان‌ها نسبت به بقیه شایع‌ترند. به‌ این‌ترتیب می‌توان توضیح داد که سرطان روده بزرگ از روده کوچک شایع‌تر است، چراکه سلول‌ها در روده بزرگ دو برابر سریع‌تر از روده کوچک تقسیم می‌شوند.

از ۳۱ نوع سرطان بررسی‌شده توسط پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه جانزهاپکینز، تنها ۹ سرطان با سبک زندگی یا اختلالات ژنتیکی مرتبط تشخیص داده شده‌اند و ۲۲ سرطان باقیمانده تنها به خاطر بدشانسی بود و DNA و سبک زندگی تأثیر بسیار ناچیزی در ابتلا به آنها داشت.  این گروه از پژوهشگران ادعا می‌کنند از آنجا که نمی‌توان از طریق تغییر رفتار یا بررسی عوامل ژنتیک از بیشتر انواع سرطان جلوگیری کرد، باید پژوهش‌های بیشتری برای تسریع در تشخیص سرطان انجام داد تا بتوان در زودترین زمان ممکن سرطان را تشخیص داد.

دکتر کریستیان توماستی می‌گوید: «اگر دوسوم از موارد سرطان در سراسر بافت‌ها توسط جهش تصادفی دی.ان.ای (در زمانی که سلول‌های بنیادین تقسیم می‌شوند) اتفاق بیفتد، در آن صورت تغییر سبک زندگی و عادت‌های زندگی ما کمک بسیار بزرگی در اجتناب از برخی انواع خاص سرطان خواهد بود، اما کمکی به فرار از خیلی از انواع دیگر سرطان نخواهد کرد. ما باید منابع بیشتری را برای یافتن راه‌های آشکار کردن چنین سرطان‌هایی در مراحل اولیه و علاج‌پذیر متمرکز کنیم». تقسیم‌های سلولی برای تجدید و نوسازی بافت‌های تخریب‌شده مهم هستند؛ اما گاهی اوقات یک کد شیمیایی در دی.ان.ای به‌طور نادرستی مبادله می‌شود و فرایند تقسیم سلولی منجر به ایجاد سلول‌های سرطانی می‌شود.

پژوهشگران چطور به این نتیجه رسیدند؟

پژوهشگران تعداد تقسیم‌های سلولی را در ۳۱ نوع از بافت‌های بدن بررسی کردند و آن‌ها را با مجموع موارد سرطان در جمعیت آمریکا مقایسه کردند. آنها دریافتند هرچه تعداد تقسیم‌های سلولی بیشتر باشد، خطر ابتلا به سرطان بالاتر می‌رود؛ از این یافته می‌توان چنین نتیجه گرفت که تعداد اشتباهات تصادفی در تقسیم سلولی تأثیر بیشتری در ایجاد تومور دارد تا عوامل خارجی. برای مثال سلول‌های لوزالمعده (پانکراس) بسیار سریع‌تر از لگن خاصره تقسیم می‌شوند و این می‌تواند دلیل این باشد که چرا سرطان پانکراس بسیار معمول‌تر از لگن خاصره است. اما برای برخی از سرطان‌ها همچون ریه و پوست، نرخ ابتلا بیش از چیزی است که با احتساب جهش پیش‌بینی می‌شود و این نشان می‌دهد که عوامل ژنتیکی و سبک زندگی خطر ابتلا به این نوع سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.

پروفسور برت وگلستین، سرپرست این پژوهش می‌گوید: «طول عمر افرادی که در معرض عوامل سرطان‌زا (همانند تنباکو) هستند و سرطان نمی‌گیرند اغلب به ژن‌های خوبشان نسبت داده می‌شود، اما حقیقت این است که بیشتر آن‌ها به زبان ساده شانس خوبی دارند. این پژوهش درمجموع نشان می‌دهد که تغییر در تعداد تقسیم سلول‌های بنیادی در یک بافت، به مقدار زیادی با تغییر در موارد سرطان در آن بافت ارتباط دارد. ما دریافته‌ایم که انواع سرطان‌هایی که خطری بالاتر از مقدار پیش‌بینی‌شده توسط تعداد تقسیمات سلول‌های بنیادی دارند، دقیقاً همان‌هایی هستند که انتظار دیدن نامشان را دارید، یعنی سرطان ریه که با سیگار کشیدن ارتباط دارد، سرطان پوست که با قرار گرفتن در معرض آفتاب مرتبط است و همچنین برخی از سرطان‌ها که به سندرم‌های ژنتیکی مرتبط‌اند».

سیگار، الکل، فست‌فود و تنبلی ممنوع!

اما متخصصان سلامت می‌گویند که این پژوهش نشان می‌دهد که تغذیه سالم، ورزش کردن و ترک سیگار، چقدر در کاهش خطر ابتلا به برخی انواع خاص سرطان اهمیت دارد. دکتر اما اسمیت، کارشناس ارشد اطلاعات علمی مرکز سرطان انگلستان می‌گوید: «در حالی‌که برخی از اختلالات ژنتیکی به خاطر بدشانسی است، می‌دانیم که خطر سرطان به ترکیب ژن‌های ما، محیط و دیگر جنبه‌های زندگی ما وابسته است، یعنی عواملی که می‌توانیم کنترل کنیم. طبق برآورد ما، از هر ۱۰ نوع سرطان، بیش از ۴ مورد را می‌توان با تغییرات سبک زندگی همانند سیگار نکشیدن، ثابت نگه‌داشتن وزن، تغذیه سالم و قطع کردن الکل جلوگیری کرد.»

البته انجام این تغییرات مبتلا نشدن به سرطان را تضمین نمی‌کند، اما با کاهش احتمال خطر اوضاع را به نفع ما تغییر می‌دهد. پروفسور هانس کلورس، زیست‌شناس سرطان و سلول‌های بنیادین در انستیتو هوبرخت در اوترخت هلند می‌گوید که این پژوهش به بیماران سرطانی کمک می‌کند که بفهمند که ابتلا به سرطان تقاص اشتباهات آن‌ها نیست. وی می‌افزاید: «متوسط بیماران سرطانی، تنها بدشانس هستند و نه چیز دیگر». این پژوهش در ژورنال ساینس منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ

نویسنده خبر: نسیبه خانلرزاده

+ 77
رأی شما
- 32
ghm - سن: 27 سال
جالبه!. فقط نمیدونم اگه رژیم غذایی به سمت مثلا مواد غذایی ضد سرطانی میل پیدا کنه بازم تاثیری در دفع سرطان های شانسی داره یا نه. بالا نوشته رژیم غذایی بد و کم تحرکی مثلا باعث برخی سرطان ها لزوما نیست. عکسش یعنی رژیم غذایی خوب هم باعث دفع ابتلا به سرطان های شانسی هست یا نه.
جمعه 30 مرداد 1394 - 11:02
tafakoresazande
دوشنبه 20 ارديبهشت 1395 - 15:24

مشاوره رایگان تحصیلی
سینماتیک سطح شیبدار (7 پاسخ)
تاثير ميدان هاي الکتريکي و مغناطيسي بر نور (26 پاسخ)
ماهیت مغناطیس (17 پاسخ)
کولر آبی در مناطق شرجی (4 پاسخ)
چرا انرژی درونی گاز ایده آل فقط تابع دماست؟ (5 پاسخ)
مقالات ثبت اختراع و شرکت (9 پاسخ)
مرجع 0 تا 100 زبان C به همراه آموزش (13 پاسخ)
رابطه جوشیدن و فشار بخار (14 پاسخ)
ایراد معادله پیوستگی (39 پاسخ)
اثر افت سطح مقطع روی حرکت سیال (0 پاسخ)
تحلیل ابعادی توابع برداری (6 پاسخ)
یک سوال از انتقال حرارت (2 پاسخ)
خازن (1 پاسخ)
ترکیب نورها (1 پاسخ)
خازن (0 پاسخ)
ادامه زندگی سلولی هنریتا لکس دهه‌ها بعد از مرگش (0 پاسخ)
اجزاء تشکیل دهنده یک ستاره (1 پاسخ)
فیزیک محدودیت دارد و جادوگری نیست (18 پاسخ)
تصاویر نجومی (1963 پاسخ)
محاسبه لگاریتم (41 پاسخ)
تفاوت کولن و بار بنیادی الکترون (0 پاسخ)
مدل سازی سلف با حل معادلات میدان (1 پاسخ)
R به توان R (17 پاسخ)
بینایی انسان به صورت فریم به فریم هست یا به صورت پیوسته؟ (3 پاسخ)
با بازگشت به گذشته اصل عدم قطعیت هایزنبرگ مردود می شود (6 پاسخ)
آیا برای اشتعال صرفاً باید اکسیژن وجود داشته باشه؟ (3 پاسخ)
تبادل گراویتون بین جسم و زمین (5 پاسخ)
راکتور مینیاتوری arc (0 پاسخ)
مشاهده چرخش ماه به دور خودش (7 پاسخ)
چرا رنگ آسمان مریخ معکوس زمین است؟ (5 پاسخ)
سوال جواب بده و بپرس (498 پاسخ)
ماده تاریک (2 پاسخ)
آزمایش بمب هسته ای اخیر آمریکا (3 پاسخ)
علت چیدمان مثلثی شکل برنیل (0 پاسخ)
نظریه ای جدید در پاسخ به پنج پرسش اساسی در نجوم (14 پاسخ)
وارد شدن نیرو به ذره باردار در حرکت به موازات میدان مغناطیسی (3 پاسخ)
آیا غیر قابل پیش بینی بودن در حوزه کوانتوم صحیح است؟ (1 پاسخ)
حل المسایل فیزیک نوین نوشته اوهانیان (7 پاسخ)
درخواست حل المسایل فیزیک مدرن سلز (0 پاسخ)
نورون های ذهنی (0 پاسخ)
به سه دلیل ماده تاریک وجود ندارد (0 پاسخ)
کش آمدن فضا - زمان و انرژی (6 پاسخ)
دانشمندان توضیح می‌دهند: ماده‌ی تاریک چیست؟ (1 پاسخ)
عملکرد ماده تاریک بر چرخش اجرام (30 پاسخ)
ستارگان به سه روش می توانند در مدار کهکشان ها باقی بمانند (0 پاسخ)
تغییر قوانین گرانش برای اجسام در حال حرکت با سرعت زیاد (0 پاسخ)
پتانسیل الکتریکی دو کره نا هم مرکز (0 پاسخ)
مرجع گیری برای نقاط پتانسیل (4 پاسخ)
تفاوت رشته حالت جامد با ماده چگال (2 پاسخ)
رویدادهای نجومی مردادماه ۱۳۹۷
ژنوم‌های میتوکندریایی و هسته‌ای همدیگر را تنظیم می‌کنند.
مسابقات ورزشی به قدمت انسان باستان
کشف مغناطیسی پُرتلاطم در نزدیکی زمین
درمان اسکیزوفرنی با کمک ورزش‌های هوازی
چرا باید نگران نابودی جنگل‌های جهان باشیم؟
آیا جامعه‌ی آماری بزرگ، برای نتایج آزمایش‌ها همیشه مفید است؟
موجودات فرازمینی شاید در جهانی موازی زندگی کنند!
با هر تپش قلب‌، چه اتفاقی در بدن شما می‌افتد؟
درمان زخم‌های مزمن با نواری هوشمند!
ابداعی برای یادگیری در خودروهای خودران
آیا قرار است حیات بر روی زمین با پرتوهای اِتا کارینا از بین برود؟
آتشفشانی دیگر در قمر آیو مشتری شناسایی شد.
تفکر شما درباره‌ی سن‌تان چه تاثیری در سبک زندگی‌تان دارد؟
شام آخر مرد یخی چه بود؟
تناسب اندام در میان‌سالی به معنای برخورداری از مغزی سالم و قلبی نیرومند است.
باران چه الگوهایی را بر روی مریخ شکل داده است؟
آزمایشی که دیدگاهی جدید به ذره‌ی بوزون هیگز داد.
هابل خوشه‌ی کروی پُرجرمی را رصد کرد.
چطور باید بفهمیم که در یک شبیه‌سازی کامپیوتری زندگی نمی‌کنیم؟
تاییدی بر رابطه‌ی میان مصرف نمک و افزایش خطر مرگ
نقش کافئین در محافظت و ترمیم ماهیچه‌ی قلب
با تولید اکسیژن از آب، به فواصل فضایی دورتر سفر خواهیم کرد!
سیارک یا دنباله‌دار؟ به‌راستی ماهیت آوموآموا چیست؟
دو فسیل متعلق به دوره‌ی ادیاکاران کشف شد.
اثر استرس بر گلبول‌های سفید و افزایش خطر حمله‌ی قلبی در بیماران دیابتی
اثر شگفت‌انگیز بقایای ابرنواختری به‌نام SNR1987A
راز شکل عجیب و اسرارآمیز جنگل کج چیست؟
ماهی‌های آلوده به انگل، خطری فراتر از تصور دارند!
رقابت برای عرضه‌ی نامحدود اینترنت همراه در استرالیا