مشاوره رایگان تحصیلی

بدشانسی، انسان را گرفتار سرطان‌ می‌کند!

+ 83
رأی شما
- 37

دانشمندان دانشگاه پزشکی جانزهاپکینز آمریکا می‌گویند که بیشتر سرطان‌ها به محیط یا سبک زندگی مربوط نیست و دو سوم انواع سرطان‌ها به خاطر بدشانسی افراد به سراغشان می‌آید.

به گزارش خبرآنلاین، سالیان متمادی است که متخصصان بهداشت هشدار می‌دهند تومورهای سرطانی ناشی از رژیم غذایی بد، بی‌تحرکی یا ژن‌های معیوبی است که از پدر و مادر به ارث رسیده‌اند. حتی دولت آمریکا هم حدود ۱۰۰ هزار پروژه ژنوم برای بررسی و یافتن دلایل ایجاد بسیاری از بیماری‌های نادر و سرطان‌ها تعریف کرده است. اما حالا پژوهشی جدید نشان می‌دهد که بیشتر سرطان‌ها اصولاً به خاطر بدشانسی اتفاق می‌افتند تا انتخاب سبک زندگی نادرست و DNA ناقص.

به گفته پژوهشگران دانشگاه جانزهاپکینز، دوسوم سرطان‌ها از اشتباهات تصادفی در تقسیم سلولی ناشی می‌شوند، پدیده‌ای که کاملا از کنترل ما خارج است. آن‌ها می‌گویند از آنجاکه بیشتر سلول‌ها برای اینکه سالم بمانند، باید تقسیم شوند، این خود احتمال ایجاد و رشد سرطان را بیشتر می‌کند. این اولین بار است که دانشمندان می‌توانند توضیح دهند که چرا برخی از سرطان‌ها نسبت به بقیه شایع‌ترند. به‌ این‌ترتیب می‌توان توضیح داد که سرطان روده بزرگ از روده کوچک شایع‌تر است، چراکه سلول‌ها در روده بزرگ دو برابر سریع‌تر از روده کوچک تقسیم می‌شوند.

از ۳۱ نوع سرطان بررسی‌شده توسط پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه جانزهاپکینز، تنها ۹ سرطان با سبک زندگی یا اختلالات ژنتیکی مرتبط تشخیص داده شده‌اند و ۲۲ سرطان باقیمانده تنها به خاطر بدشانسی بود و DNA و سبک زندگی تأثیر بسیار ناچیزی در ابتلا به آنها داشت.  این گروه از پژوهشگران ادعا می‌کنند از آنجا که نمی‌توان از طریق تغییر رفتار یا بررسی عوامل ژنتیک از بیشتر انواع سرطان جلوگیری کرد، باید پژوهش‌های بیشتری برای تسریع در تشخیص سرطان انجام داد تا بتوان در زودترین زمان ممکن سرطان را تشخیص داد.

دکتر کریستیان توماستی می‌گوید: «اگر دوسوم از موارد سرطان در سراسر بافت‌ها توسط جهش تصادفی دی.ان.ای (در زمانی که سلول‌های بنیادین تقسیم می‌شوند) اتفاق بیفتد، در آن صورت تغییر سبک زندگی و عادت‌های زندگی ما کمک بسیار بزرگی در اجتناب از برخی انواع خاص سرطان خواهد بود، اما کمکی به فرار از خیلی از انواع دیگر سرطان نخواهد کرد. ما باید منابع بیشتری را برای یافتن راه‌های آشکار کردن چنین سرطان‌هایی در مراحل اولیه و علاج‌پذیر متمرکز کنیم». تقسیم‌های سلولی برای تجدید و نوسازی بافت‌های تخریب‌شده مهم هستند؛ اما گاهی اوقات یک کد شیمیایی در دی.ان.ای به‌طور نادرستی مبادله می‌شود و فرایند تقسیم سلولی منجر به ایجاد سلول‌های سرطانی می‌شود.

پژوهشگران چطور به این نتیجه رسیدند؟

پژوهشگران تعداد تقسیم‌های سلولی را در ۳۱ نوع از بافت‌های بدن بررسی کردند و آن‌ها را با مجموع موارد سرطان در جمعیت آمریکا مقایسه کردند. آنها دریافتند هرچه تعداد تقسیم‌های سلولی بیشتر باشد، خطر ابتلا به سرطان بالاتر می‌رود؛ از این یافته می‌توان چنین نتیجه گرفت که تعداد اشتباهات تصادفی در تقسیم سلولی تأثیر بیشتری در ایجاد تومور دارد تا عوامل خارجی. برای مثال سلول‌های لوزالمعده (پانکراس) بسیار سریع‌تر از لگن خاصره تقسیم می‌شوند و این می‌تواند دلیل این باشد که چرا سرطان پانکراس بسیار معمول‌تر از لگن خاصره است. اما برای برخی از سرطان‌ها همچون ریه و پوست، نرخ ابتلا بیش از چیزی است که با احتساب جهش پیش‌بینی می‌شود و این نشان می‌دهد که عوامل ژنتیکی و سبک زندگی خطر ابتلا به این نوع سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.

پروفسور برت وگلستین، سرپرست این پژوهش می‌گوید: «طول عمر افرادی که در معرض عوامل سرطان‌زا (همانند تنباکو) هستند و سرطان نمی‌گیرند اغلب به ژن‌های خوبشان نسبت داده می‌شود، اما حقیقت این است که بیشتر آن‌ها به زبان ساده شانس خوبی دارند. این پژوهش درمجموع نشان می‌دهد که تغییر در تعداد تقسیم سلول‌های بنیادی در یک بافت، به مقدار زیادی با تغییر در موارد سرطان در آن بافت ارتباط دارد. ما دریافته‌ایم که انواع سرطان‌هایی که خطری بالاتر از مقدار پیش‌بینی‌شده توسط تعداد تقسیمات سلول‌های بنیادی دارند، دقیقاً همان‌هایی هستند که انتظار دیدن نامشان را دارید، یعنی سرطان ریه که با سیگار کشیدن ارتباط دارد، سرطان پوست که با قرار گرفتن در معرض آفتاب مرتبط است و همچنین برخی از سرطان‌ها که به سندرم‌های ژنتیکی مرتبط‌اند».

سیگار، الکل، فست‌فود و تنبلی ممنوع!

اما متخصصان سلامت می‌گویند که این پژوهش نشان می‌دهد که تغذیه سالم، ورزش کردن و ترک سیگار، چقدر در کاهش خطر ابتلا به برخی انواع خاص سرطان اهمیت دارد. دکتر اما اسمیت، کارشناس ارشد اطلاعات علمی مرکز سرطان انگلستان می‌گوید: «در حالی‌که برخی از اختلالات ژنتیکی به خاطر بدشانسی است، می‌دانیم که خطر سرطان به ترکیب ژن‌های ما، محیط و دیگر جنبه‌های زندگی ما وابسته است، یعنی عواملی که می‌توانیم کنترل کنیم. طبق برآورد ما، از هر ۱۰ نوع سرطان، بیش از ۴ مورد را می‌توان با تغییرات سبک زندگی همانند سیگار نکشیدن، ثابت نگه‌داشتن وزن، تغذیه سالم و قطع کردن الکل جلوگیری کرد.»

البته انجام این تغییرات مبتلا نشدن به سرطان را تضمین نمی‌کند، اما با کاهش احتمال خطر اوضاع را به نفع ما تغییر می‌دهد. پروفسور هانس کلورس، زیست‌شناس سرطان و سلول‌های بنیادین در انستیتو هوبرخت در اوترخت هلند می‌گوید که این پژوهش به بیماران سرطانی کمک می‌کند که بفهمند که ابتلا به سرطان تقاص اشتباهات آن‌ها نیست. وی می‌افزاید: «متوسط بیماران سرطانی، تنها بدشانس هستند و نه چیز دیگر». این پژوهش در ژورنال ساینس منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ

نویسنده خبر: نسیبه خانلرزاده

+ 83
رأی شما
- 37
ghm - سن: 27 سال
جالبه!. فقط نمیدونم اگه رژیم غذایی به سمت مثلا مواد غذایی ضد سرطانی میل پیدا کنه بازم تاثیری در دفع سرطان های شانسی داره یا نه. بالا نوشته رژیم غذایی بد و کم تحرکی مثلا باعث برخی سرطان ها لزوما نیست. عکسش یعنی رژیم غذایی خوب هم باعث دفع ابتلا به سرطان های شانسی هست یا نه.
جمعه 30 مرداد 1394 - 11:02
tafakoresazande
دوشنبه 20 ارديبهشت 1395 - 15:24

مشاوره رایگان تحصیلی
وقت سفارت ایتالیا (0 پاسخ)
چرا آذرخش در هوای آفتابی رخ نمیده؟ (6 پاسخ)
به طور کلی مفهوم انتگرال سه گانه چیست؟ (1 پاسخ)
جنس فضا زمان از چیست؟ (24 پاسخ)
فضای آنتی دوسیتر (1 پاسخ)
نقش نوع جریان AC یا DC در روشن شدن یا نشدن لامپهای ال ای دی (2 پاسخ)
ذره تاکیون (5 پاسخ)
دستگاه بیضوی (0 پاسخ)
رابطه میانگین قند خون سه ماهه انسات با اعداد پی ,فی ؛ ایی (0 پاسخ)
دستگاه مختصات راستگرد یعنی چی؟ (7 پاسخ)
اطلاعاتی جامع درباره فرکانس (7 پاسخ)
کتاب مناسب برای تانسورها و جبر برداری (0 پاسخ)
محاسبه ی مساحت بدن انسان برای تجویز دقیق دارو ها (2 پاسخ)
کتابی مناسب درباره نسبیت (8 پاسخ)
سرعت نور با سریهای عددی (0 پاسخ)
دوربین دو چشمی بخرم یا تلسکوپ ؟ (10 پاسخ)
تاثير ميدان هاي الکتريکي و مغناطيسي بر نور (30 پاسخ)
حل مسائل فیزیک هسته ای کنت کرین (22 پاسخ)
منظور پروفسور حسابی از بی نهایت بودن ذرات چه بوده؟ (39 پاسخ)
محاسبات کوانتومی (2 پاسخ)
پستی و بلندی‌های زمین به روایت ماهواره‌های آلمانی (2 پاسخ)
مسئله: برخورد ناکشسان دو قمر و افزایش جرم سکون (0 پاسخ)
انتگرال خطی (5 پاسخ)
طراحی یک تست ژنتیکی برای شناسایی زودهنگام خطر حمله قلبی (0 پاسخ)
تقسيم كردن يك زاويه به سه قسمت مساوي (56 پاسخ)
معمای وزنه ۳ کیلویی و اندازه‌گیری یک کیلوگرم گندم با ترازو (17 پاسخ)
فرمول ریاضی برای درمان کمبود ویتامین دی (2 پاسخ)
عدد طلایی و سیارات (2 پاسخ)
بردار مکان در سایر دستگاه ها (8 پاسخ)
فرمولی برای تمام ابعاد وجودی کره ! (2 پاسخ)
نوبل پزشکی به کاشفان شیوه جدید مقابله با سرطان تعلق گرفت (0 پاسخ)
اصطکاک چگونه انرژی گرمایی تولید میکند؟ (59 پاسخ)
عدد پی تغییر کرد! (21 پاسخ)
استفاده از اثرات میدان مغناطیسی برای چرخیدن دائم جسم (2 پاسخ)
ابهام در مورد اصل فرما (اصل کمترین زمان) (3 پاسخ)
خروج زمین از مدار گردش خود (1 پاسخ)
شمارا بودن اعداد گویا (0 پاسخ)
درهم تنیدگی کوانتومی تک ذره (3 پاسخ)
بیشترین دمای ممکن در هستی (3 پاسخ)
جفت شدگی اسپین - مدار (8 پاسخ)
تعداد کُره ها در کُره ای بزرگتر (6 پاسخ)
به سه دلیل ماده تاریک وجود ندارد (3 پاسخ)
مسئله: سرعت بعد از برخورد (1 پاسخ)
تصاویر نجومی (1985 پاسخ)
ارشد فیزیک پیام نور (0 پاسخ)
جزوه ترمودینامیک مدرسان شریف (0 پاسخ)
آموزش Maple (74 پاسخ)
برای ثبت اختراع بین المللی چه راهی را باید پیمود؟ (0 پاسخ)
اختلاف منظر (2 پاسخ)
پرتاب نخستین ماهواره برای اندازه‌گیری باد به فضا (0 پاسخ)
مقاومت صفر و باتری (3 پاسخ)
بارِ القا شده در جسم (0 پاسخ)
زمین در چند سال آینده ممکن است شاهد گرمای غیرعادی باشد (0 پاسخ)
غیرواقعی یا حقیقت؟ تکلیف مشاهدات یوفوها چیست؟
بیت‌کوین باعث گرمایش زمین تا ۲ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌شود؟!
ساخت پلیمری جدید با قابلیت خودتعمیری!
پیشرفته شدن هوش مصنوعی چقدر خطر دارد؟
ردیابی دنیاهای پنهان، در ژرفای کیهان
کشف ابزاری ۶۰۰۰ ساله در خانه‌ی رئیس‌ جمهور آمریکا!
حمل و نقل کابلی، راه‌حلی برای ترافیک‌های شهری
سیاهچاله‌ها چه رنگی هستند؟
فرگشتی حیرت‌انگیز در ابعاد حشره‌ای بندانگشتی
نگاه نزدیک هابل به خوشه‌ای از ستارگان
دانه‌های قاصدک‌ها چگونه پرواز می‌کنند؟
دانشمند ایرانی کوچک‌ترین ژیروسکوپ نوری دنیا را طراحی کرد.
تحولی شگرف در ربات‌های نسل آینده
پیشرفتی غیرمنتظره‌ در ماموریت مدارگرد پلوتو
مشاهده‌ی نقش پُررنگ بخشندگی در جامعه‌ی شامپانزه‌ها
ساکنان باستانی جزیره‌ی ایستر، چگونه با خشکسالی مبارزه کردند؟
روشی جدید در تشخیص سرطان خون
آیا زمان ملاقات با فرازمینی‌ها فرا رسیده است؟!
چه میزان زباله‌ی پلاستیکی در اقیانوس اطلس وجود دارد؟
یافتن راهی جدید برای جلوگیری از علائم حاد آسم!
پسورد وزارت دفاع آمریکا در ۹ ثانیه هک شد!
فرآیند یادگیری در مغز شما چگونه است؟
شکارچیان چگونه ببر آدم‌خوار را اغوا می‌کنند؟
بانوی ایرانی با تجزیه‌ی تنفس، بیماری را تشخیص می‌دهد.
چرا درک آمار و ارقام دشوار است؟
داروی جدید آنفلوآنزا تایید شد!
کشف دو قمر نامرئی در مدار زمین!
بازگشت اسطوره؛ خودروی جدید پژو، الهام گرفته از سری ۵۰۴
محل فرود مریخ‌پیمای بعدی ناسا کجاست؟
شما به‌طور متوسط چند نفر را می‌شناسید؟
چه کسی ناسا را نفرین کرد؟ ناسا در فضا زمین‌گیر شده است. (0+)