مشاوره رایگان تحصیلی

بدشانسی، انسان را گرفتار سرطان‌ می‌کند!

+ 78
رأی شما
- 34

دانشمندان دانشگاه پزشکی جانزهاپکینز آمریکا می‌گویند که بیشتر سرطان‌ها به محیط یا سبک زندگی مربوط نیست و دو سوم انواع سرطان‌ها به خاطر بدشانسی افراد به سراغشان می‌آید.

به گزارش خبرآنلاین، سالیان متمادی است که متخصصان بهداشت هشدار می‌دهند تومورهای سرطانی ناشی از رژیم غذایی بد، بی‌تحرکی یا ژن‌های معیوبی است که از پدر و مادر به ارث رسیده‌اند. حتی دولت آمریکا هم حدود ۱۰۰ هزار پروژه ژنوم برای بررسی و یافتن دلایل ایجاد بسیاری از بیماری‌های نادر و سرطان‌ها تعریف کرده است. اما حالا پژوهشی جدید نشان می‌دهد که بیشتر سرطان‌ها اصولاً به خاطر بدشانسی اتفاق می‌افتند تا انتخاب سبک زندگی نادرست و DNA ناقص.

به گفته پژوهشگران دانشگاه جانزهاپکینز، دوسوم سرطان‌ها از اشتباهات تصادفی در تقسیم سلولی ناشی می‌شوند، پدیده‌ای که کاملا از کنترل ما خارج است. آن‌ها می‌گویند از آنجاکه بیشتر سلول‌ها برای اینکه سالم بمانند، باید تقسیم شوند، این خود احتمال ایجاد و رشد سرطان را بیشتر می‌کند. این اولین بار است که دانشمندان می‌توانند توضیح دهند که چرا برخی از سرطان‌ها نسبت به بقیه شایع‌ترند. به‌ این‌ترتیب می‌توان توضیح داد که سرطان روده بزرگ از روده کوچک شایع‌تر است، چراکه سلول‌ها در روده بزرگ دو برابر سریع‌تر از روده کوچک تقسیم می‌شوند.

از ۳۱ نوع سرطان بررسی‌شده توسط پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه جانزهاپکینز، تنها ۹ سرطان با سبک زندگی یا اختلالات ژنتیکی مرتبط تشخیص داده شده‌اند و ۲۲ سرطان باقیمانده تنها به خاطر بدشانسی بود و DNA و سبک زندگی تأثیر بسیار ناچیزی در ابتلا به آنها داشت.  این گروه از پژوهشگران ادعا می‌کنند از آنجا که نمی‌توان از طریق تغییر رفتار یا بررسی عوامل ژنتیک از بیشتر انواع سرطان جلوگیری کرد، باید پژوهش‌های بیشتری برای تسریع در تشخیص سرطان انجام داد تا بتوان در زودترین زمان ممکن سرطان را تشخیص داد.

دکتر کریستیان توماستی می‌گوید: «اگر دوسوم از موارد سرطان در سراسر بافت‌ها توسط جهش تصادفی دی.ان.ای (در زمانی که سلول‌های بنیادین تقسیم می‌شوند) اتفاق بیفتد، در آن صورت تغییر سبک زندگی و عادت‌های زندگی ما کمک بسیار بزرگی در اجتناب از برخی انواع خاص سرطان خواهد بود، اما کمکی به فرار از خیلی از انواع دیگر سرطان نخواهد کرد. ما باید منابع بیشتری را برای یافتن راه‌های آشکار کردن چنین سرطان‌هایی در مراحل اولیه و علاج‌پذیر متمرکز کنیم». تقسیم‌های سلولی برای تجدید و نوسازی بافت‌های تخریب‌شده مهم هستند؛ اما گاهی اوقات یک کد شیمیایی در دی.ان.ای به‌طور نادرستی مبادله می‌شود و فرایند تقسیم سلولی منجر به ایجاد سلول‌های سرطانی می‌شود.

پژوهشگران چطور به این نتیجه رسیدند؟

پژوهشگران تعداد تقسیم‌های سلولی را در ۳۱ نوع از بافت‌های بدن بررسی کردند و آن‌ها را با مجموع موارد سرطان در جمعیت آمریکا مقایسه کردند. آنها دریافتند هرچه تعداد تقسیم‌های سلولی بیشتر باشد، خطر ابتلا به سرطان بالاتر می‌رود؛ از این یافته می‌توان چنین نتیجه گرفت که تعداد اشتباهات تصادفی در تقسیم سلولی تأثیر بیشتری در ایجاد تومور دارد تا عوامل خارجی. برای مثال سلول‌های لوزالمعده (پانکراس) بسیار سریع‌تر از لگن خاصره تقسیم می‌شوند و این می‌تواند دلیل این باشد که چرا سرطان پانکراس بسیار معمول‌تر از لگن خاصره است. اما برای برخی از سرطان‌ها همچون ریه و پوست، نرخ ابتلا بیش از چیزی است که با احتساب جهش پیش‌بینی می‌شود و این نشان می‌دهد که عوامل ژنتیکی و سبک زندگی خطر ابتلا به این نوع سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.

پروفسور برت وگلستین، سرپرست این پژوهش می‌گوید: «طول عمر افرادی که در معرض عوامل سرطان‌زا (همانند تنباکو) هستند و سرطان نمی‌گیرند اغلب به ژن‌های خوبشان نسبت داده می‌شود، اما حقیقت این است که بیشتر آن‌ها به زبان ساده شانس خوبی دارند. این پژوهش درمجموع نشان می‌دهد که تغییر در تعداد تقسیم سلول‌های بنیادی در یک بافت، به مقدار زیادی با تغییر در موارد سرطان در آن بافت ارتباط دارد. ما دریافته‌ایم که انواع سرطان‌هایی که خطری بالاتر از مقدار پیش‌بینی‌شده توسط تعداد تقسیمات سلول‌های بنیادی دارند، دقیقاً همان‌هایی هستند که انتظار دیدن نامشان را دارید، یعنی سرطان ریه که با سیگار کشیدن ارتباط دارد، سرطان پوست که با قرار گرفتن در معرض آفتاب مرتبط است و همچنین برخی از سرطان‌ها که به سندرم‌های ژنتیکی مرتبط‌اند».

سیگار، الکل، فست‌فود و تنبلی ممنوع!

اما متخصصان سلامت می‌گویند که این پژوهش نشان می‌دهد که تغذیه سالم، ورزش کردن و ترک سیگار، چقدر در کاهش خطر ابتلا به برخی انواع خاص سرطان اهمیت دارد. دکتر اما اسمیت، کارشناس ارشد اطلاعات علمی مرکز سرطان انگلستان می‌گوید: «در حالی‌که برخی از اختلالات ژنتیکی به خاطر بدشانسی است، می‌دانیم که خطر سرطان به ترکیب ژن‌های ما، محیط و دیگر جنبه‌های زندگی ما وابسته است، یعنی عواملی که می‌توانیم کنترل کنیم. طبق برآورد ما، از هر ۱۰ نوع سرطان، بیش از ۴ مورد را می‌توان با تغییرات سبک زندگی همانند سیگار نکشیدن، ثابت نگه‌داشتن وزن، تغذیه سالم و قطع کردن الکل جلوگیری کرد.»

البته انجام این تغییرات مبتلا نشدن به سرطان را تضمین نمی‌کند، اما با کاهش احتمال خطر اوضاع را به نفع ما تغییر می‌دهد. پروفسور هانس کلورس، زیست‌شناس سرطان و سلول‌های بنیادین در انستیتو هوبرخت در اوترخت هلند می‌گوید که این پژوهش به بیماران سرطانی کمک می‌کند که بفهمند که ابتلا به سرطان تقاص اشتباهات آن‌ها نیست. وی می‌افزاید: «متوسط بیماران سرطانی، تنها بدشانس هستند و نه چیز دیگر». این پژوهش در ژورنال ساینس منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ

نویسنده خبر: نسیبه خانلرزاده

+ 78
رأی شما
- 34
ghm - سن: 27 سال
جالبه!. فقط نمیدونم اگه رژیم غذایی به سمت مثلا مواد غذایی ضد سرطانی میل پیدا کنه بازم تاثیری در دفع سرطان های شانسی داره یا نه. بالا نوشته رژیم غذایی بد و کم تحرکی مثلا باعث برخی سرطان ها لزوما نیست. عکسش یعنی رژیم غذایی خوب هم باعث دفع ابتلا به سرطان های شانسی هست یا نه.
جمعه 30 مرداد 1394 - 11:02
tafakoresazande
دوشنبه 20 ارديبهشت 1395 - 15:24

مشاوره رایگان تحصیلی
درهم تنیدگی کوانتومی تک ذره (3 پاسخ)
بیشترین دمای ممکن در هستی (3 پاسخ)
جفت شدگی اسپین - مدار (8 پاسخ)
تعداد کُره ها در کُره ای بزرگتر (6 پاسخ)
به سه دلیل ماده تاریک وجود ندارد (3 پاسخ)
مسئله: سرعت بعد از برخورد (1 پاسخ)
تصاویر نجومی (1985 پاسخ)
ارشد فیزیک پیام نور (0 پاسخ)
جزوه ترمودینامیک مدرسان شریف (0 پاسخ)
آموزش Maple (74 پاسخ)
برای ثبت اختراع بین المللی چه راهی را باید پیمود؟ (0 پاسخ)
اختلاف منظر (2 پاسخ)
پرتاب نخستین ماهواره برای اندازه‌گیری باد به فضا (0 پاسخ)
مقاومت صفر و باتری (3 پاسخ)
بارِ القا شده در جسم (0 پاسخ)
زمین در چند سال آینده ممکن است شاهد گرمای غیرعادی باشد (0 پاسخ)
قرقره (7 پاسخ)
اثر افت سطح مقطع روی حرکت سیال (2 پاسخ)
آینده شغلی رشته فیزیک (1 پاسخ)
کاهش انرژی بار در مدار (0 پاسخ)
تحلیل ساختار عددی موجود در قضیه آخر فرما (0 پاسخ)
میدان در داخل رسانا (3 پاسخ)
سینماتیک سطح شیبدار (8 پاسخ)
رشته فیزیک در دانشگاه و انتخاب رشته کنکور (0 پاسخ)
یادگیری ریاضیات مورد نیاز در فیزیک (2 پاسخ)
به نظر شما انرژی از چه چیزی بوجود آمده است؟ (4 پاسخ)
سوالی در نسبیت خاص رزنیک (16 پاسخ)
کار و انرژی جنبشی (4 پاسخ)
توابع غربال گر اعداد در شناسایی و تولید اعداد اول (3 پاسخ)
نظریه اعداد و فلسفه اعداد طبیعی (15 پاسخ)
فیزیک و بلاکچین (3 پاسخ)
سفید چاله ها (1 پاسخ)
تاثير ميدان هاي الکتريکي و مغناطيسي بر نور (29 پاسخ)
ماهیت مغناطیس (17 پاسخ)
کولر آبی در مناطق شرجی (4 پاسخ)
چرا انرژی درونی گاز ایده آل فقط تابع دماست؟ (5 پاسخ)
مقالات ثبت اختراع و شرکت (9 پاسخ)
مرجع 0 تا 100 زبان C به همراه آموزش (13 پاسخ)
رابطه جوشیدن و فشار بخار (14 پاسخ)
ایراد معادله پیوستگی (39 پاسخ)
تحلیل ابعادی توابع برداری (6 پاسخ)
یک سوال از انتقال حرارت (2 پاسخ)
خازن (1 پاسخ)
ترکیب نورها (1 پاسخ)
خازن (0 پاسخ)
ادامه زندگی سلولی هنریتا لکس دهه‌ها بعد از مرگش (0 پاسخ)
اجزاء تشکیل دهنده یک ستاره (1 پاسخ)
فیزیک محدودیت دارد و جادوگری نیست (18 پاسخ)
محاسبه لگاریتم (41 پاسخ)
رویدادهای نجومی مهرماه ۱۳۹۷
بلند پروازی خودروی کمتر شناخته شده‌ی فرانسوی
پروتون‌ها بر روی خواص ستاره‌های نوترونی تاثیر می‌گذارند!
کشف لوحی ۱،۵۰۰ ساله متعلق به قوم مایا در گواتمالا
نوع تازه‌ای از نورون انسان به‌نام میوه‌ی گل رز کشف شد!
میراث تلسکوپ فضایی کپلر، آیا ما در کیهان تنها هستیم؟
خطر استفاده از فلزات سمی برای قلب
رصد سحابی کارینا، در طیف فروسرخ
چاپگری که با امواج صوتی چاپ می‌کند!
محققان اندام کوچک جدیدی در دستگاه ایمنی انسان شناسایی کردند!
دست‌ها را باید شست! در استفاده از شوینده‌های دست، بیشتر دقت کنید.
پیش‌بینی احتمال وقوع پس‌لرزه با کمک هوش‌مصنوعی گوگل
نزدیک و نزدیک‌تر، به شفق‌های قطبی زحل
کامپیوتر کوانتومی، دو نوع ماده‌ی عجیب را شبیه‌سازی می‌کند!
کشف شواهد وجود یخِ آب در مناطق قطبی ماه
تشخیص سرطان پروستات از نشانه‌های ‌ژنتیکی
چه عواملی در پیری مغز دخیل هستند؟
رگه‌های روشن ماه چگونه به‌وجود آمده‌اند؟
بمبی ساعتی در زیر قطب شمال کشف شد.
مغز چگونه در درک زمان، به مشکل بر می‌خورد؟
جهان‌های مملو از آب، می‌توانند قابل سکونت باشند.
شایعات در مورد مضرات برخی خوردنی‌ها، تا چه حد واقعیت دارد؟ علم پاسخ می‌دهد.
توضیح علم درباره‌ی عکس‌برداری از روح چیست؟
هابل چشم کیهانی حیرت‌انگیزی را به تصویر کشید.
تکنولوژی راه فرار دانش‌آموزان از مدرسه را می‌بندد!
کاربردهای دقیق‌ترین ساعت جهان
سیر تکامل هم‌زیستی انسان و پرندگان
با تانک رضوانی، به جنگ خیابان‌های شهری و جاده‌های آفرود بروید!
آیا رابطه‌ای بین ساعت بدن و اختلالات خلقی وجود دارد؟
مرداد ماه ۱۳۹۷ چهارمین ماه گرم ثبت شده‌ی زمین بود.
روحِ در حال محو ستاره‌ای که مدت‌ها پیش مُرده است! (0+)