مشاوره رایگان تحصیلی

کشف سیاهچاله ای غول آسا در سپیده دم کیهان!

+ 107
رأی شما
- 59

یک تیم بین المللی اخترشناسان از دانشگاه پکن و دانشگاه آریزونا بزرگترین و درخشانترین سیاهچاله ای که تابحال دیده شده است را کشف کردند. سیاهچاله ی غول آسای دیرینه ای که جرم آن ۱۲ میلیارد برابر جرم خورشید است. تاریخ تشکیل این سیاهچاله به زمانی بر می گردد که جهان هستی کمتر از ۱ میلیارد سال عمر داشته است.

تصویری هنری از سیاهچاله ای غول آسادر مرکز اختروش در اعماق کیهان. دانشمندان می گویند این سیاهچاله ی جدید بنام SDSS J010013.02+280225.8 بزرگترین و درخشانترین سیاهچاله ای است که تاکنون کشف شده است.

به گزارش بیگ بنگ، به گفته ی دانشمندان اینکه چگونه سیاهچاله ها در زمان نسبتا کوتاهی پس از آغاز جهان توانسته اند به چنین اندازه ی بزرگی رشد کنند، هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد. تصور بر این است که ابر سیاهچاله های پرجرم در مرکز اکثر کهکشان های بزرگ وجود دارند. بزرگترین سیاهچاله ای که تاکنون در نزدیکی ما کشف شده است، دارای جرمی بیش از ۱۰ میلیارد برابر جرم خورشید است. در مقام مقایسه، تصور می شود که جرم سیاهچاله ی مرکز کهکشان راه شیری ۴ تا ۵ میلیون برابر جرم خورشید باشد.

اگرچه حتی نور نمی تواند از کشش گرانشی سیاهچاله ها بگریزد، ولی برخلاف نامشان سیاهچاله ها اغلب درخشان هستند. علت این رویداد این است که ساختاری دیسک مانند بنام «قرص برافزایشی» آنها را احاطه کرده است. این ساختار دیسک مانند از موادی مانند گاز و گرد و غبار تشکیل شده است که به شکل حلقوی به دور سیاهچاله چرخیده و به درون آن می ریزند. این چرخش باعث ایجاد گرما و تابش نور می شود. اخترشناسان این احتمال را می دهند که «اختروش ها» دارای ابرسیاهچاله ی پرجرمی باشند که با درهم دریدن ستارگان، مقادیر فوق العاده زیاد نور را آزاد می کنند. اختروش ها درخشانترین اجرامی هستند که در جهان وجود دارند.

اخترشناسان تاکنون ۴۰ اختروش را کشف کرده اند که هریک دارای سیاهچاله ای است که جرمی ۱ میلیارد برابر جرم خورشید دارند. آنها مربوط به زمانی می شوند که جهان کمتر از ۱ میلیارد سال عمر داشته، اما اکنون دانشمندان ابرسیاهچاله ی پرجرمی را کشف کرده اند که جرم آن ۱۲ میلیارد برابر جرم خورشید است. این سیاهچاله حدود ۱۲٫۸ میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد و مربوط به زمانی می شود که جهان تنها ۸۷۵ میلیون سال عمر داشت. این سیاهچاله از لحاظ فنی به SDSS J010013.02+280225.8 یا به اختصار J0100+2802 معروف است. این سیاهچاله نه تنها پرجرم ترین اختروشی است که تاکنون در جهان آغازین دیده شده است بلکه درخشانترین آنها نیز محسوب می شود. این اختروش تقریبا ۴۲۹ تریلیون برابر درخشانتر از خورشید است و هفت برابر درخشانتر از دورترین اختروش شناخته شده است.

نوری که از اختروش های بسیار دور تابش می شود میلیارد ها سال طول می کشد تا به زمین برسد. ستاره شناسان اختروش ها را واقعا همانگونه که در دوران جوانی جهان بوده اند مشاهده می کنند. سیاهچاله ی تازه کشف شده به اندک زمانی پس از ۶ درصد عمر کنونی ۱۳٫۸ میلیارد ساله جهان مربوط می شود. زو بینگ وو، اخترفیزیکدان دانشگاه پکینگ در پکن می گوید: «این کشف شگفت انگیز است زیرا چالش مهمی را برای تئوری سیاهچاله هایی که در جهان آغازین رشد کردند ایجاد می کند.» قرص برافزایشی سرعت رشد سیاهچاله های جدید را محدود می کند. زیرا اولاً زمانیکه گاز و گرد و غبار موجود در دیسک به سیاهچاله نزدیک می شود، ترافیک این مواد سرعت ریزش مواد دیگر به درون دیسک را کند می کند. ثانیا هرچه مواد در این ترافیک به هم برخورد کنند داغتر می شوند. بنابراین تشعشعی را از خود گسیل می کنند که گاز و گرد و غبار را به بیرون از سیاهچاله پرتاب می کند.

همانطور که در نمودار مقایسه ای جرم و درخشندگی سیاهچاله ها مشاهده می کنید، این اختروش جدید بنام SDSS J0100+2802 نشان می دهد که دارای پرجرم ترین سیاهچاله است و درخشندگی بالاتری نسبت به دیگر اختروش های شناخته شده دارد.

به گفته ی زو بینگ وو، دانشمندان هنوز نتوانستند نظریه ی قانع کننده ای برای توضیح چگونگی تشکیل این ابرسیاهچاله های پرجرم در جهان آغازین ارائه کنند. آقای وو در مصاحبه با Space.com گفت: «این نظریه یا نیاز به روشهای خاصی برای رشد سریع سیاهچاله دارد یا نیاز به هسته بزرگ سیاهچاله ای.» برای مثال پژوهشی جدید نشان می دهد که چون جهان آغازین بسیار کوچکتر از جهان امروزی بوده است، بنابراین گازها اغلب متراکم تر بوده اند. این تراکم گازی مقدار قابل توجه ای از تشعشع را که از قرص برافزایشی خارج می شود پنهان می کند. از اینرو کمک می کند که ماده بدرون سیاهچاله ریزش کند.

محققان به این موضوع اشاره می کنند که نور این سیاهچاله می تواند به فراهم کردن شواهدی از نقاط تاریک و دوردست کیهان کمک کند. هنگامیکه اختروش نور خود را بسوی زمین تابش می کند، این نور از بین گازهای میان کهکشانی ای عبور می کند که به نور رنگ می دهند. دانشمندان با استنباط از چگونگی تأثیر این گازهای میان کهکشانی بر طیف نور اختروش، می توانند به این نتیجه برسند که این گازها از چه عناصری تشکیل شده اند. این دانش به نوبه ی خود می تواند بینشی از فرآیندهای تشکیل ستاره فرآهم آورد. فرآیندهایی که مدت کوتاهی پس از بیگ بنگ این عناصر را بوجود آوردند. آقای وو در پایان می افزاید: «این درخشانترین اختروش در جهان آغازین است که همانند فانوس دریایی می درخشد. این اختروش این شانس را برای ما فرآهم می کند تا از آن بعنوان ابزاری منحصربفرد برای مطالعه ی ساختار کیهانی جهان تاریک و دوردست استفاده کنیم. نتایج این تحقیقات در مجله نیچر منتشر شده است.

ترجمه: محسن ارزانی/ سایت علمی بیگ بنگ

+ 107
رأی شما
- 59
saeid94j - سن: 21 سال - شهر: نجف آباد
اگر چندین جهان وجود داشته باشه یعنی چندین مجموعه دسته ای کهکشان ها وجود داشته باشه . و اگه سیاهچاله ها راه ارتباطی اون ها هستند . پس باید از جهان ما به جهان های دیگه راهی باشه و با یک سیاه چاله ممکن نیست. پس باید چندین سیاه چاله وجود داشته باشه . درمورد بزرگی این سیاهچاله هم شایددر ابتدا جهان ها کوچکتر بودند و تعدادشان شاید کمتر بوده و سیاهچاله های بزرگتر که در ابتدا کوچک بودند تشکیل شدند و بقیه راه های ارتباطی بعدا با تشکیل و بزرگتر شدن جهان ها به وجود امدند. در مورد چگونگی بزرگ شدن جهان هم شاید اتم ها بزرگ شدند یا اجزای هسته یعنی پروتون و نوترون اصلا وجود نداشتند. ریز اجزای سازنده آنها که در ابتدا بدون فاصله یا فاصله کم کنار هم بودندبعد ها بعد از بیگ بنگ به هم چسبیدند و پروتون و نوترون ساخته شد و بعد اتم شکل گرفت و با شکل گیری اتم جهان ها بزرگ شدند.
‌چهارشنبه 18 آذر 1394 - 12:36
saeid94j - سن: 21 سال - شهر: نجف آباد
کهکشان ها و ماده تاریک و نیروی تاریک . سیاه چاله ها از اجرام کهکشان ها /ستاره ها/ به وجود می آیند و با کشیدن اجرام اطراف خود به درون خود بزرگتر می شوند . و یک سوال. سیاهچاله ها نیروی تاریک و ماده تاریک راهم به درون خود میکشند ؟. اگر این اتفاق می افتد پس سیاهچالی که بیشترین ماده و نیروی تاریک و ماده رو مصرف کرده بزرگتر از بقیه است
‌چهارشنبه 18 آذر 1394 - 12:51

بینایی انسان (0 پاسخ)
حل المسایل فیزیک نوین (7 پاسخ)
درخواست حل المسایل فیزیک مدرن سلز (0 پاسخ)
نظریه ای جدید در پاسخ به پنج پرسش اساسی در نجوم (13 پاسخ)
نورون های ذهنی (0 پاسخ)
فیزیک محدودیت دارد و جادوگری نیست (17 پاسخ)
سوال جواب بده و بپرس (495 پاسخ)
به سه دلیل ماده تاریک وجود ندارد (0 پاسخ)
کش آمدن فضا - زمان و انرژی (6 پاسخ)
دانشمندان توضیح می‌دهند: ماده‌ی تاریک چیست؟ (1 پاسخ)
عملکرد ماده تاریک بر چرخش اجرام (30 پاسخ)
ستارگان به سه روش می توانند در مدار کهکشان ها باقی بمانند (0 پاسخ)
تغییر قوانین گرانش برای اجسام در حال حرکت با سرعت زیاد (0 پاسخ)
پتانسیل الکتریکی دو کره نا هم مرکز (0 پاسخ)
مرجع گیری برای نقاط پتانسیل (4 پاسخ)
سایت خرید و فروش پروژه (3 پاسخ)
تبادل گراویتون بین جسم و زمین (2 پاسخ)
ماهیت مغناطیس (15 پاسخ)
تفاوت رشته حالت جامد با ماده چگال (2 پاسخ)
آیا مولتی متر بدون باتری کار می کند؟ (4 پاسخ)
حدود پلانک (2 پاسخ)
بیگ بنگ چند گانه در جاهای مختلف (0 پاسخ)
لکه های خوشیدی چگونه به وجود می آیند؟ (5 پاسخ)
جسم مجازی چیست؟ (13 پاسخ)
کمیت عامل شکل ( عملیات ریاضی) (0 پاسخ)
محاسبه چگالی میدان در فاصله مشخصی از سیم پیچ (1 پاسخ)
چرا خطوط میدان الکتریکی همدیگر را قطع نمی کنند؟ (25 پاسخ)
اثبات قاون پتانسیل کیرشهف با اصل بقای انرژی (1 پاسخ)
اختلال دو قطبی (0 پاسخ)
حل یک معادله دیفرانسیل (1 پاسخ)
موتور مثلث در شش ضلعی در دایره اشکال هندسی مزارع (0 پاسخ)
نسبیت (0 پاسخ)
نسبیت خاص خوانی(!)،سوالات و مقالات پراکنده پیرامون نسبیت خاص (31 پاسخ)
انتشار کتاب ((نظریه ی غلظت)) در نیویورک-آمریکا (21 پاسخ)
همجوشی هسته ای (4 پاسخ)
اثبآت فرمول تغییر سطح (1 پاسخ)
حمام نمک (0 پاسخ)
گامی پیش‌تر به سوی آشکارساز امواج گرانشیِ مستقر در فضا (0 پاسخ)
انرژی در موج های مکانیکی (7 پاسخ)
خواص ذاتی ذرات؟! (10 پاسخ)
تصاويري از تجهيزات نظامي عجيب و غريب! (113 پاسخ)
تساوی صفر و یک؟؟ (5 پاسخ)
اثبات مساحت دایره (22 پاسخ)
منظور پروفسور حسابی از بی نهایت بودن ذرات چه بوده؟ (38 پاسخ)
سوال در مورد انقباض طولی (6 پاسخ)
حذف یا تضعیف میدان مغناطیسی (1 پاسخ)
رنگ اجسام (3 پاسخ)
چرا نبایست با افراطی ها بحث کرد؟ (3 پاسخ)
میدان مغناطیسی اطراف یک ذره باردار به چه شکل است؟ (1 پاسخ)
پيدايش كاينات (0 پاسخ)
معرفی کانال های تلگرام فیزیک (8 پاسخ)
تابش لیزر به سطح کره ماه (5 پاسخ)
راکتور های هسته ای بی خطر (19 پاسخ)
یک پرسش دینامیکی در رابطه با اصطکاک (7 پاسخ)
تاثیررژیم غذایی سالم برشنوایی زنان
آب‌ و هوایی عجیب در سیاره‌ای فراخورشیدی
انقلاب بعدی بلاک‌چین چیست؟
شهر گمشده‌ی باستانی مارداما پیدا شد!
نوشیدن نوشابه تا چه حد برای زنان بادار مضر است؟
آخرین نظریه‌ی استیون هاوکینگ چه بود؟
اکنون هوش‌مصنوعی شعر می‌سراید!
رویداد‌های نجومی خردادماه ۱۳۹۷
آیا میکروب‌های روده‌ای، ذهن ما را کنترل می‌کنند؟
حمام سونا چه فوایدی دارد؟
این تصویر نویدبخش چه چیزی است؟
چه کار کنیم که خواب‌هایمان را فراموش نکنیم؟
ویدئویی از برخورد کهکشان‌های مارپیچی رنگارنگ
ناسا جزئیات عملیات پُل یخی خود را به اشتراک گذاشت.
چربی اشباع‌شده باید چه‌میزان از رژیم غذایی را تشکیل دهد؟
در رسانه‌های اجتماعی، چه تصویری از خود دارید؟
آیا تکنولوژی هولوگرافیک می‌تواند فعالیت مغز را آشکار کند؟
ردپای زحل در نقاط دیگر منظومه‌ی شمسی دیده شد!
ارتباط ویتامین دی و خطر ابتلا به دیابت در چیست؟
چاندرا از بررسی خوشه‌ی ستاره‌ای جوان چه چیزی به‌دست آورده است؟
علت نابینایی در دوران نوزادی چگونه تشخیص داده می‌شود؟
نشانه‌ای از رسانه‌ای ارتباطی در عصر نئاندرتال‌ها!
آزمایشی برای اثبات حساسیت‌زایی بادام‌زمینی
یک نمونه‌ی مهم آزمایشگاهی گم شد!
تکامل تا چه اندازه به ژنتیک وابسته است؟
علم درباره‌ی علت زلزله‌های کوچک چه می‌گوید؟
دانشمند ایرانی ناسا اعلام کرد: نام ماموریت بعدی ناسا مارس‌کوپتر است!
چرا گیرندگان پیوند کبد، کمتر در معرض خطر قرار دارند؟
بازخوانی کتیبه‌های باستانی دریای مرده، پرده از چه رازی برداشت؟
اولین ستارگان عالم چگونه تشکیل شدند؟
توانایی عجیب و غریب نوزادان، دانشمندان را شگفت‌زده کرد! (0+)