کهکشان‌های غول پیکر از درون خاموش می شوند!

ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) آژانس فضایی اروپا و تلسکوپ فضایی هابل، موفق شدند چگونگی خاموش‌ شدن شکل‌گیری ستارگان در کهکشان‌های دوردست را در بازه زمانی سه میلیارد سال پس از بیگ بنگ آشکارسازی ‌کنند.

تصویری از کهکشان بیضوی شکل و غول پیکر NGC 7049

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، تیم تحقیقاتی بر روی کهکشان‌های بیضوی عظیم و خاموشی موسوم به «کروی‌ها» متمرکز شد و انتظار می‌رود یافته‌های بدست‌ آمده، درک دانشمندان از تکامل کیهان را افزایش دهد. تیم علمی بر روی ۲۲ کهکشان دوردست با جرم ۱۰ برابر کهکشان راه‌شیری متمرکز بود؛ تراکم ستارگان موجود در نواحی مرکزی این کهکشان‌ها، ۱۰ برابر تراکم ستارگان مشاهده‌ شده در کهکشان راه شیری است.

منجمان اغلب به دلیل فقدان ستارگان جوان و شفاف و همچنین فراوانی ستارگان قرمز رنگ باستانی در این کهکشان‌ها، به آنها لقب «سرخ و مرده» می‌دهند. تمامی کهکشان‌های کروی مشاهده‌ شده در این تحقیق، متعلق به سه میلیارد سال پس از بیگ بنگ هستند و سن تخمینی ستارگان قرمز آنها نشان می‌دهد، این کهکشان‌ها ۱۰ میلیارد سال پیش، تولید ستارگان جدید را متوقف کردند.

این گرافیک روند خاموشی ستارگان را در قلب کهکشان های بیضوی شکل، نشان می دهد.

خاموشی مشاهده‌ شده شکل‌گیری ستاره‌ای در این کهکشان‌ها زمانی رخ داد که بسیاری از کهکشان‌های دیگر با سرعتی ۲۰ برابر سرعت کنونی، ستارگان را به دنیا می‌آوردند. به گفته «ساندرو تاچلا» رهبر ارشد این مطالعه، این کهکشان‌های کروی مرده و عظیم، حاوی نیمی از تمامی ستارگانی هستند که جهان در طول تمامی عمرش تولید کرده است.

مشاهدات نشان می‌دهد، شکل‌گیری ستاره‌ای در کهکشان‌های کروی از درون خاموش می‌شود و اکثر کهکشان‌های مشاهده‌ شده مدت‌ طولانی پس از متوقف‌ شدن تولید ستارگان در نواحی مرکزی‌ شان، به تولید ستارگان به سمت لبه‌هایشان ادامه داده‌اند. یکی از نظریات موجود بر این مبناست مواد لازم برای شکل‌گیری ستارگان جدید از طریق انرژی آزاد شده توسط سیاهچاله‌های فوق‌عظیم موجود در قلب این کهکشان‌ها، به سمت لبه‌ های آنها پخش شدند. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله science منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ