ماده‌ی اسفنجی جدید برای مقابله با نشت نفت

مجله علمی ایلیاد - وقتی کشتی نفتکشی در حال حرکت بر روی دریاها است، نشت نفت از آن می‌تواند باعث ریختن میلیون‌ها گالن نفت به اقیانوس‌ها شود. در این صورت، آلودگی سطح دریا اجتناب‌ناپذیر است و وارد شدن این آلودگی‌ها به‌وسیله‌ی امواج به ساحل، می‌تواند برای ساکنین اقیانوس‌ها و خط ساحلی ایجاد خطر کند.

اقدامات معمولی جهت مقابله با این آلودگی، شامل سوزاندن مواد نفتی یا برداشتن لایه‌ی نازک نفت از سطح آب است که روش‌های کامل و دقیقی نیستند و خطرات مخصوص خود را نیز دارند. موادی مانند کاه، شن و خاک رُس نیز به‌عنوان مواد جذب‌کننده‌ی نفتی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ ولی این مواد را می‌توان تنها یک‌بار استفاده کرد، چرا که اغلب به ته دریا ته‌نشین می‌شود و نفت روی سطح همچنان نیاز به ماده‌ی جاذب نیاز دارد، تا آن را دفع کند.

محققین آزمایشگاه ملی آرگون، ماده‌ی جدیدی ساخته‌اند که مدعی هستند، این مشکل را برطرف می‌کند. محققین اذعان دارند که این ماده دارای روکشی از فوم پلی ایمید است. همچنین دارای مولکول‌های نفت‌دوست سیلان است که می‌تواند ۹۰ برابر وزن خود نفت را جذب کند و می‌توان آن را از نفت خالی کرد و بارها مورد استفاده قرار داد.

خصوصیتی که استفاده از این ماده‌ی اسفنجی را بسیار خوش‌آیند کرده است، سادگی بازیابی نفت جذب شده، توسط اسفنج است. این نفت را می‌توان پس از جمع‌آوری، ذخیره و مجدداً استفاده کرد و بدین طریق هزینه‌های برطرف کردن نشتی نفت را کاهش داد. روش‌های مشابه که بر استفاده از مواد اولئوفیلیک مانند خاک اره تکیه دارند، در جمع‌آوری نفت دارای بازده بالایی هستند؛ ولی در مرحله‌ی بعد نفت جذب شده با این روش دورریز و یا سوزانده می‌شود که با تولید گازهایی می‌تواند، برای ساکنین خط ساحلی مضر باشد.

ماده‌ی جدید هنوز در سطح دریا مورد آزمایش قرار نگرفته است؛ ولی کارایی خود را در آزمایشگاه با شرایط واقعی کاملاً اثبات کرده است. محققین کیسه‌های متخلخل خاصی برای نگهداری ماده‌ی اسفنجی ساخته‌اند که به سادگی بر روی سطح آب آلوده شده با نفت، کشیده می‌شود. نتایج این تحقیقات در مجله‌ی Materials Chemistry A به چاپ رسیده است.

لازم به ذکر است که استفاده‌ از این ماده‌ی جدید در مقیاس بزرگ در دریا و شرایط دنیای واقعی به زودی اتفاق نخواهد افتاد.

نوشته: ناتانیل شارپینگ
ترجمه: امید محمدی - مجله علمی ایلیاد
مجله ایلیاد رادر اینستاگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر تلگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر آپارات دنبال کنید...مطالب مشابه● آینده‌ی باتری‌ها، دنیای متفاوتی دارد● کدام صندلی‌ هواپیما ایمن‌تر است؟● مقایسه‌ی ویژگی‌های اندروید و IOS● روشی جدید برای ایجاد سرمایش ابداع شد● ساخت ربات ژلاتینی برای رساندن دارو به نقاط مختلف بدن● موشک جدید روسیه چه قدرتی دارد؟● تکنولوژی‌ای که ساختمان‌ها را رایگان خنک می‌کند● کشف موادی مانند پلاستیک با رسانایی مشابه فلزات ● تولید سوخت جت با روشی ۱۰۰ درصد پایدار ● راهی جدید برای تبدیل گازهای گلخانه‌ای به سوختجدیدترین مطالب● آمار سرقت پس از قانون کاهش مجازات ● چطور لکه‌های مداد را از روی دیوار پاک کنیم؟● غلبه بر یکی از محدودیت‌های قانون اول ترمودینامیک● باکتری‌ها چگونه به مغز حمله می‌کنند؟● دانشمندان گامی دیگر به اینترنت کوانتومی نزدیک‌تر شده‌اند● چطور ویتامین B12 مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم؟● ورود اورانیوم به خاک چه ارتباطی با کودهای کشاورزی دارد؟● آیا گیاهان هم صدا دارند؟● چطور در خانه توت فرنگی بکاریم؟● شواهد جدید برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی● چطور جلوی استفراغ شیرخوار را بگیریم؟● سیاره‌ی ناهید فعالیت‌های آتشفشانی دارد● چطور برای یک سفر کمپینگ آماده شویم؟● قدیمی‌ترین نشانه‌های برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین● تصویری فوق‌العاده از یک برج پلاسمایی بر روی سطح خورشید● چگونه با عدم تعادل شیمیایی در مغز برخورد کنیم؟● کشف درخشان و داغِ جیمز وب● پنج فایده‌ی دارچین برای سلامتی● کدام حیوان بلندترین گردن را در قلمرو حیوانات داشته است؟● چطور رادیاتور خودرو را تخلیه و تعویض کنیم؟