راز انفجارهای پرتو ایکس اطراف ستاره‌ی دوتایی

مجله‌ی علمی ایلیاد - دانشمندان اعلام کردند که موفق به حل معمای ۴۰ ساله‌ی انفجارات اشعه‌ی ایکس در اطراف سیستم ستاره‌ی‌ دوتایی MXB 1730-335 شده‌اند که آن را با عنوان «فوران‌گر سریع» نیز می‌شناسند. ناسا در سایت رسمی خود نوشته که محققان کشف کردند، میدان‌های مغناطیسی ستاره‌‌ی نوترونی فاصله‌ای میان ستاره و حلقه‌ی اطرافش ایجاد می‌کند که این فاصله مانع تغذیه‌ی ماده، از جانب ستاره‌ می‌شود. فوران‌گر سریع، یک سیستم دوتایی‌ است که شامل یک ستاره‌ی کم‌جرم اصلی و یک ستاره‌ی نوترونی است که بقایای متراکم حاصل از مرگ ستاره‌ای پرجرم است.

ناسا می‌گوید: «اکثر ستاره‌های دوتایی دائماً مقادیر زیادی اشعه‌ی ایکس منتشر می‌کنند که دراین میان هرچند ساعت یا چند روز، این پرتوهای ایکس شدیدتر شده و چشمک میزنند. اما این موضوع همواره برای دانشمندان سؤال بوده که چه‌چیزی مسئول انتشار شدید، نامنظم و ناگهانی اشعه‌ی ایکس از سوی فورانگر سریع است.»

یافته‌های تازه که نخستین شاهد برای آن‌چه که باعث این به اصطلاح انفجارهای «نوع II» می‌شود فراهم می‌کند، به وسیله‌ی دوربین XMX-Newton آژانس فضایی اروپا و آرایه‌ی تلسکوپی طیف‌سنجی هسته‌ای (NuSTAR) ناسا و مأموریت سریع کشف شد.

نوشته: Zee Media Bureau