دست‌یابی به اساس تکامل

 
مجله علمی ایلیاد - دانشمندان دریافته‌اند که نسخه‌ای از «چرخه‌ی کربس» که مرکز اصلی سوخت و ساز سلولی به شمار می‌‌رود، بدون نیاز به پروتئین‌هایی تحت عنوان آنزیم‌ها نیز می‌تواند، اتفاق بیفتد. اگرچه دانشمندان نشان داده‌اند که این چرخه در خارج از سلول و در جهت اکسايش صورت می‌گیرد؛ اما آنان باید چرخه‌ی کاهشى کربس را مجدداً پدید آورند. این چرخه در برخی از باکتری‌های قدیمی وجود دارد. از آنجا که چرخه‌ی کربس برای رخ دادن به پروتئین‌های سلولی نیاز ندارد، محققان به این فکر افتاده‌اند که احتمالاً قدمت سوخت و ساز  به قبل از پیدایش حیات می‌رسد. در واقع، «واکنش‌های شیمیایی خود انگیخته» به‌عنوان مبنایی برای حیات در زمین عمل کرده است. 

متابولیسم یا سوخت و ساز نشان از یک سری واکنش‌های شیمیایی دارد که باعث حفظ وضعیت زنده‌ی سلول‌ها و اُرگانیسم‌ها می‌شود. لذا واکنش‌هایی که سنتز آمینواسیدها و ليپيدهای مورد نیاز سلول‌ها را به‌همراه دارد یا واکنش‌هایی که مولکول‌ها را برای تولید انرژی در هم می‌شکند، در این دسته از واکنش‌ها جای می‌گیرند. سلول‌ها از ليپيدها و آمینواسیدهای موجود در غشاها و پروتئین‌ها برای ایجاد مولکول‌هایی استفاده می کنند که در تولید انرژی نقش دارند. حالا این سوال مهم دانشمندان را به چالش کشیده است؛ اگر این چرخه‌ی پیچیده‌ی حیات قبل از خود حیات هم برقرار بوده، چگونه موفق به تکامل شده است؟


سوالاتی پیرامون منشأ حیات

دو نظریه‌ی عمده درباره‌ی تکامل چرخه‌ی کربس پیشنهاد شده است. بر طبق نظریه‌ی اول، در ابتدا RNA وارد عرصه‌ی حضور شده و زمینه‌ساز تکامل چرخه‌ی کربس گردید. RNA نه تنها از محصولات متابولیک ساخته شده، بلکه اصول تکاملی نشان می‌دهد واکنش‌های RNA قبل از حیات نيز رخ می‌داده‌ است. این واکنش‌های شیمیایی مزیتی هم داشتند؛ مزيتى به نام فشار که سرانجام به تکامل آنزیم‌ها منتهی شد.

اما نظریه‌ی دیگر می‌گوید که نوعی چرخه‌ی کربس قبل از گونه‌های حیات وجود داشته است و سلول‌های زنده این چرخه را در خود توسعه‌ داده‌اند. سپس چرخه‌ی یاد شده در گونه‌های حیات تکامل یافت و باعث کارآمدتر شدن آنزیم‌ها شد. عده‌ی کثیری این نظریه را در گذشته رد کردند؛ اما از آخرین یافته‌های منتشر شده در مجله‌ی Nature Ecology & Evolution حمایت می‌کنند.  گروه پژوهشی در اقدامی جالب، مواد شیمیایی چرخه‌ی کربس را در معرض یک سری مواد شیمیایی قرار داد که در رسوبات اولین اقیانوس‌ها، وجود داشته‌‌اند. سرانجام؛ آن‌ها ۲۴ واکنش شیمیایی را برانگیختند که شباهت بسیاری به چرخه‌ی کربس کنونی دارد. محققان تا به الان نشان داده‌اند که این چرخه در جهت اکسايشى اتفاق می‌افتد؛ یعنی احتمال می‎رود تنها در صورت وجود اکسیژن مولکولی در جو زمین روی داده باشد. آن‌ها باید به تشکیل چرخه‌ی کاهشى کربس بپردازند که هنوز آثاری از آن در برخی باکتری ها به چشم می‌خورد. به گفته‌ی «مارک رالسر»، از مؤسسه‌ی فرانسیس کریک در لندن و رهبر گروهی که به انتشار یافته‌ها پرداخت، هنوز یک سری مؤلفه‌های کلیدی در حیات وجود دارد که کارهای پژوهشی قادر به توضیح آنها نیست.

رالسر در مصاحبه با New Scientist بیان کرد: «انسان با وجود تنها یک مسیر سوخت و ساز در سلول‌ها از نقطه شروع خوبی برای حیات برخوردار است؛ اما نمی‌شود آن را زندگی به حساب آورد، زیرا شبکه‌ای بیش از واکنش‌های شیمیایی نیست. برای تحقق واکنش‌ها به غشا و دستگاه ژنتیکی که وراثت را ممکن سازد، نیاز است.» رالسر این پرسش را مطرح کرد: «چطور می‌توان این عناصر را در محیط و شرایط غیرعادی گرد هم آورد و وادار به فعالیت‌شان کرد؟ این چالش بسیار بزرگی است.»
 
نوشته: Futurism
ترجمه: مجله علمی ایلیاد
مجله ایلیاد رادر اینستاگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر تلگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر آپارات دنبال کنید...مطالب مشابه● غلبه بر یکی از محدودیت‌های قانون اول ترمودینامیک● کشف آنزیمی که هوا را به انرژی تبدیل می‌کند● چرا در استوا وزن همه چیز کمتر است؟● طلای موجود بر روی زمین چگونه شکل گرفته است؟● چرا خوردن و آشامیدن قبل از انجام جراحی ممنوع است؟● سنگین‌ترین قطعه طلای جهان کجاست؟● حل معمای ۵۰۰ ساله‌ی لئوناردو داوینچی● چگونه لیزر می‌تواند رعد و برق را متوقف کند؟● دانشمندان با امواج صوت اجسامی را جابه‌جا کردند● چرا برخی رنگ‌ها مانند قهوه‌ای در رنگین‌کمان‌ها نیستند؟جدیدترین مطالب● آمار سرقت پس از قانون کاهش مجازات ● چطور لکه‌های مداد را از روی دیوار پاک کنیم؟● باکتری‌ها چگونه به مغز حمله می‌کنند؟● دانشمندان گامی دیگر به اینترنت کوانتومی نزدیک‌تر شده‌اند● چطور ویتامین B12 مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم؟● ورود اورانیوم به خاک چه ارتباطی با کودهای کشاورزی دارد؟● آیا گیاهان هم صدا دارند؟● چطور در خانه توت فرنگی بکاریم؟● شواهد جدید برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی● چطور جلوی استفراغ شیرخوار را بگیریم؟● سیاره‌ی ناهید فعالیت‌های آتشفشانی دارد● چطور برای یک سفر کمپینگ آماده شویم؟● قدیمی‌ترین نشانه‌های برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین● تصویری فوق‌العاده از یک برج پلاسمایی بر روی سطح خورشید● چگونه با عدم تعادل شیمیایی در مغز برخورد کنیم؟● کشف درخشان و داغِ جیمز وب● پنج فایده‌ی دارچین برای سلامتی● کدام حیوان بلندترین گردن را در قلمرو حیوانات داشته است؟● چطور رادیاتور خودرو را تخلیه و تعویض کنیم؟● چگونه از شر مگسک چشم خلاص شویم؟