نوشابه‌های رژیمی عاملی برای سکته‌ی مغزی و زوال عقل

 
مجله علمی ایلیاد - این نظریه که نوشابه‌های رژیمی از نوشیدنی‌های شکری جایگزین‌ آن‌ها سالم‌تر هستند، هفته‌ی گذشته توسط مقاله‌ای که در مجله‌ی Stroke متعلق به جامعه‌ی قلب آمریکا به چاپ رسید، زیر سؤال رفت. این مطالعه نشان داد محصولاتی که به صورت مصنوعی شیرین شده‌اند، خطر سکته‌ی مغزی و زوال عقل را افزایش می‌دهند. گروه مسئول این مطالعه به سرپرستی «متیو پاز» محقق بخش عصب‌شناسی دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه بوستون، دریافته‌اند که مصرف منظم نوشابه‌ی رژیمی خطر سکته‌ی مغزی، بیماری آلزایمر و دیگر بیماری‌های مرتبط با زوال عقل را افزایش می‌دهد. این محققین هنوز دلیل این تأثیر را نیافته‌اند.

پاز و همکارانش در کنفرانس مطبوعاتی گفته‌اند: «افرادی که روزانه یک نوشابه‌ی رژیمی می‌نوشند، تقریباً سه برابر افراد دیگر در معرض سکته‌ی مغزی و زوال عقل هستند.» آن‌ها اضافه کردند که این رابطه‌ را بین نوشابه‌های غیررژیمی و شرایط نامناسب سلامتی نیافته‌اند. قبلاً رابطه‌ی بین شیرین‌کننده‌های مصنوعی که معمولاً در نوشابه‌های رژیمی استفاده می‌شوند و کاهش وزن، دیابت و بیماری‌های قلبی ثابت شده بود؛ هر چند در این مطالعه رابطه‌ی مستقیمی بین شیرین کننده‌ها و این بیماری‌ها یافته نشد؛ ولی محققین انجام دهنده‌ی این مطالعه نیز در زمان توضیح یافته‌های خود، در استفاده از نوشابه‌های رژیمی اعلام خطر می‌کنند.

پاز به CNN گفته است: «ما داده‌های کمی در مورد تأثیر نوشیدنی‌های رژیمی بر سلامتی داریم؛ زیرا که این نوشیدنی‌ها در بین عموم مردم طرفداران زیادی دارد. تحقیقات بیشتری برای مطالعه‌ی تأثیر نوشیدنی‌های رژیمی بر سلامتی باید انجام شود و به اطلاع عموم برسد و بر اساس آن، مصرف‌کننده‌های این محصولات بتوانند با توجه به سلامتی خود انتخاب کنند.» نویسندگان اذعان دارند که دلیل تأثیرات ذکر شده‌ی نوشیدنی‌های رژیمی همچنان ناشناخته است. پاز و همکارانش داده‌های مربوط ۲،۸۸۸ فرد بالغ بالای ۴۵ سال و ۱،۴۸۴ فرد بالای ۶۰ سال را که در مطالعه‌ی قلب فارمینگهام شرکت کرده بودند، بررسی کردند.
 
مطالعه‌ی قلب فارمینگهام پروژه‌ای مربوط به مؤسسه‌ی ملی قلب، ریه و خون دانشگاه بوستون است. گروه جوان‌تر از نظر سکته‌ی مغزی بررسی شدند و گروه پیرتر از نظر آلزایمر و زوال عقل مورد بررسی قرار گرفتند. محققین تعداد نوشیدنی‌های شیرین و نوشیدنی‌های مصنوعی که بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۱ توسط شرکت‌کنندگان مصرف شده بود را محاسبه کردند و داده‌های آن را با تعداد افرادی که در ده سال بعد مبتلا به بیماری‌های مغزی شده‌ بودند، مقایسه کردند. افرادی که روزانه یک نوشیدنی رژیمی مصرف کرده بودند، سه برابر افراد دیگر دچار سکته‌ی مغزی و بیماری‌های مرتبط با زوال عقل شده بودند.

پاز می‌گوید: «بسیار شگفت‌زده شدیم که فهمیم نوشیدنی‌های رژیمی چنین تأثیری داشته است. تحقیقات گذشته رابطه‌ی بین مصرف نوشابه‌های رژیمی و سکته‌ی مغزی را نشان داده بودند؛ ولی رابطه‌ی این نوشیدنی‌ها با بیماری‌های زوال عقل تا کنون شناخته شده نبود. همچنین از آنجا که تأثیر منفی مصرف نوشابه‌های غیررژیمی بر سلامت ثابت شده است، ما شگفت‌زده هستیم که چرا تاکنون تأثیر منفی مصرف نوشابه‌های غیررژیمی بر روی زوال عقل ثابت نشده است.»

نویسندگان اشاره کرده‌اند که آن‌ها در مطالعه‌ی خود فرقی بین انواع مختلف شیرین‌کننده‌ها قائل نشده‌اند و همچنین منابع ممکن برای جایگزینی شکر، قهوه یا افزودنی‌های بدون شکر را نیز در نظر نگرفته‌اند. در حالی که نظریه‌های مخلتفی در تلاش برای توضیح رابطه‌ی بین این محصولات و تأثیرات منفی آن‌ها بر روی سلامت بوده‌اند، پاز اشاره دارد که تحقیقات بیشتری برای یافتن مکانیسم عملکرد این محصولات مورد نیاز است.
 
نوشته: چاک بدنار
ترجمه: امید محمدی - مجله علمی ایلیاد
مجله ایلیاد رادر اینستاگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر تلگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر آپارات دنبال کنید...مطالب مشابه● باکتری‌ها چگونه به مغز حمله می‌کنند؟● پنج فایده‌ی دارچین برای سلامتی● چگونه باکتری‌ها به آنتی‌بیوتیک مقاوم می‌شوند؟● غذاها و نوشیدنی‌هایی که الکل دارند و نمی‌دانیم● کرونا خطر بروز بیماری‌های خودایمنی را افزایش می‌دهد● روش تشخیص سریع آلزایمر مهیا شد● دانشمندان درمان جدیدی برای آسیب‌های نخاعی یافتند● کبد چرب بر روی مغز چه تاثیراتی دارد؟● آیا واقعاً مصرف قهوه فشار خون را کاهش می‌دهد؟● حل پازل ۸۰ ساله‌‌ی مرگ کودکانجدیدترین مطالب● آمار سرقت پس از قانون کاهش مجازات ● چطور لکه‌های مداد را از روی دیوار پاک کنیم؟● غلبه بر یکی از محدودیت‌های قانون اول ترمودینامیک● دانشمندان گامی دیگر به اینترنت کوانتومی نزدیک‌تر شده‌اند● چطور ویتامین B12 مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم؟● ورود اورانیوم به خاک چه ارتباطی با کودهای کشاورزی دارد؟● آیا گیاهان هم صدا دارند؟● چطور در خانه توت فرنگی بکاریم؟● شواهد جدید برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی● چطور جلوی استفراغ شیرخوار را بگیریم؟● سیاره‌ی ناهید فعالیت‌های آتشفشانی دارد● چطور برای یک سفر کمپینگ آماده شویم؟● قدیمی‌ترین نشانه‌های برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین● تصویری فوق‌العاده از یک برج پلاسمایی بر روی سطح خورشید● چگونه با عدم تعادل شیمیایی در مغز برخورد کنیم؟● کشف درخشان و داغِ جیمز وب● کدام حیوان بلندترین گردن را در قلمرو حیوانات داشته است؟● چطور رادیاتور خودرو را تخلیه و تعویض کنیم؟● کشف آنزیمی که هوا را به انرژی تبدیل می‌کند● چگونه از شر مگسک چشم خلاص شویم؟