چاپ سه‌بُعدی شیشه

مجله علمی ایلیاد - محققان مؤسسه تکنولوژی کارلسروهه آلمان، روشی جدید در حوزه چاپ سه‌بعدی با استفاده از شیشه ابداع کردند. مواد اولیه‌ی مورد استفاده این چاپگر سه‌بعدی شامل ترکیبی نو از ذرات شیشه کوارتز با خلوص بالا و مقدار کمی پلیمر مایع است که این پلیمر مایع به‌عنوان عامل ایجادکننده پیوند مورد استفاده قرار می‌گیرد. دانشمندان قبل از شستشوی محصول نهایی به‌منظور پاکسازی مایعات باقیمانده از استریولیتوگرافی (نوعی چاپ سه‌بعدی) برای نور دادن به محصول نهایی استفاده می‌کنند. به این ترتیب پلیمر باقی‌مانده در شیشه در خلال مرحله‌ی نهایی گرمادهی ذوب شده و شسته می‌شود.

«باستیان راپ» مهندس مکانیک این مؤسسه در اطلاعیه‌ای خبری اظهار داشت: «در این روش شکل اولیه‌ی محصول همانند کیک است؛ با این حال در این مرحله محصول هنوز ناپایدار است؛ بنابراین در مرحله پایانی فرآیند تَف‌جوشی بر روی آن انجام می‌شود. در این فرآیند به محصول گرما داده می‌شود که ذرات شیشه به یکدیگر محکم وصل شوند.» تلاش‌های قبلی در زمینه‌ی چاپ سه‌بعدی با شیشه مایع، محصولی با محتوای روان و سطحی سخت را تحویل دانشمندان می‌داد. این روش جدید مبرا از مشکلاتی به این شکل است. دانشمندان موفق شدند با استفاده از این روش، انواع مختلفی از سازه‌های پیچیده را خلق کنند.

بررسی‌های محصول نهایی بیان می‌کند که شیشه‌ی این محصول دارای ریزساختارهای پیچیده و همگون است. محققان این بررسی‌ها را در وسعتی به اندازه‌ی چند میکرومتر بر روی محصول نهایی انجام دادند. راپ اضافه کرد: «این تکنولوژی را می‌توان در مواردی نظیر ساخت ساختارهای کوچک و پیچیده با استفاده از قطعات بسیار کوچک، مورد استفاده قرار داد.» محققان معتقدند که روش مذکور را می‌توان همچنین در ساخت عدسی‌های مخصوصی که موارد استفاده متنوعی دارند، به کار برد. راپ و همکارانش این موفقیت را به طور کامل در مجله Nature شرح دادند.

نوشته: بروکس های
مجله ایلیاد رادر اینستاگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر تلگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر آپارات دنبال کنید...مطالب مشابه● آینده‌ی باتری‌ها، دنیای متفاوتی دارد● کدام صندلی‌ هواپیما ایمن‌تر است؟● مقایسه‌ی ویژگی‌های اندروید و IOS● روشی جدید برای ایجاد سرمایش ابداع شد● ساخت ربات ژلاتینی برای رساندن دارو به نقاط مختلف بدن● موشک جدید روسیه چه قدرتی دارد؟● تکنولوژی‌ای که ساختمان‌ها را رایگان خنک می‌کند● کشف موادی مانند پلاستیک با رسانایی مشابه فلزات ● تولید سوخت جت با روشی ۱۰۰ درصد پایدار ● راهی جدید برای تبدیل گازهای گلخانه‌ای به سوختجدیدترین مطالب● آمار سرقت پس از قانون کاهش مجازات ● چطور لکه‌های مداد را از روی دیوار پاک کنیم؟● غلبه بر یکی از محدودیت‌های قانون اول ترمودینامیک● باکتری‌ها چگونه به مغز حمله می‌کنند؟● دانشمندان گامی دیگر به اینترنت کوانتومی نزدیک‌تر شده‌اند● چطور ویتامین B12 مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم؟● ورود اورانیوم به خاک چه ارتباطی با کودهای کشاورزی دارد؟● آیا گیاهان هم صدا دارند؟● چطور در خانه توت فرنگی بکاریم؟● شواهد جدید برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی● چطور جلوی استفراغ شیرخوار را بگیریم؟● سیاره‌ی ناهید فعالیت‌های آتشفشانی دارد● چطور برای یک سفر کمپینگ آماده شویم؟● قدیمی‌ترین نشانه‌های برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین● تصویری فوق‌العاده از یک برج پلاسمایی بر روی سطح خورشید● چگونه با عدم تعادل شیمیایی در مغز برخورد کنیم؟● کشف درخشان و داغِ جیمز وب● پنج فایده‌ی دارچین برای سلامتی● کدام حیوان بلندترین گردن را در قلمرو حیوانات داشته است؟● چطور رادیاتور خودرو را تخلیه و تعویض کنیم؟